kierukasta..

• Viestiketjun aloittaja Emilia 83
  • Ensimmäinen viesti
Emilia 83
Onko kokemuksia kuparikierukasta?
Lisääntyikö vuoto paljonkin? Onko ollut joitain sivuoireita?
Tämä kierukka kiinnostaisi minua, koska on halvempi kuin hormonikierukka, mutta pelkään että vuodon määrä lisääntyy hirveästi(ei nytkään ole kovin vähäistä).

Vinkki
On kokemuksia. Ämpärin päällä olisi pitänyt pari ensimmäistä päivää istua. Minä laskin aina kk alkamispäivän valmiiksi, että pystyin omat menoni järjestämään niin että vessa oli aina lähellä. Silti sotkin housut, työtuolin, autonistuimen...
Vaikka hormonikierukka on kalliimpi, niin jos sitä pitää sen neljä vuotta, niin on halvempi kuin esim pillerit. Ja itsellä sen kanssa kk loppui vajaa puoli vuotta sen asentamisen jälkeen. Mikäs sen mukavampaa.
Minä en ainakaan kuparikierukkaa suosittele, varsinkin jos vuodot eivät nytkään ole aivan niukat.

Emilia 83
mietin sitä hormonikierukkaa, mutta kun se kannattais olla sit sen usemman vuoden et kannattais , kun se on niin kallis. Mut kun haluttais toinen lapsi parin kolmen vuoden päästä kuitenki, niin en tiiä sit...

nimettä
Kuparikierukka oli ihan kauhea, en suosittele.
Vuoto lisääntyi 500kertaisesti, verta tuli "kuin härän kurkusta". Tämän lisäksi mies tunsi yhdynnässä kierukan langat ja koko touhu oli hänelle välillä kivuliasta.
Kannattais miettiä muita vaihtoehtoja, esim. ehkäisypiikkiä joka maksaa reilu 7egee ja ehkäisyteho kestää 3kk kerrallaan. Se vasta halpa onkin!

mulle laitettiin pari kk sit kuparikierukka ja vuotoa ei ole ollut juuriollenkaan. menkatkin on pari viikkoa myöhässä, tänään tein raskaustestinkin varmuuden vuoksi, mutta se oli negatiivinen. imetän kyllä edelleen ja poika on 4,5kk... Tähän asti mulla ei oel mitään pahaa sanottavaa ko kierukasta, tiputtelua oli ainoastaan ensimäisenä päivänä

-peukku-
Mä laitatin toistamiseen eilen kuparikierukan jälkitarkastuksessa, ja suosittelen sitä kylläkin, koska en itse suosi hormonaalisia vaihtoehtoja siitä yksinkertaisesta syystä, että "sekoan haulistani" niiden kanssa.

Ensimmäinen kuparikierukkani oli nelisen vuotta, ja ensimmäisen puoli vuotta kuukautiset olivat kieltämättä runsaat, mutta tasoittuivat sitten siedettäviksi ja kierto oli oma, ei hormoneilla tehty. Jotenkin tykkään siitä, että tunnen ovulaation ja kierto on luonnollinen :/

Mieheni tunsi myös langat tietyissä asennoissa, ja kävin katkaisuttamassa ne. (pikkujuttu muuten!) Ja nyt kun toista kierukkaani laitettiin eilen, mainitsin niistä langoista lääkärille ja hän katkaisi ne heti jo laittamisvaiheessa. Joten ei taas muuta kuin tyrät rytkymään :kieh:

Pidän kuparikierukkaa ihan loistojuttuna, koska itse arvostan sitä ehkäisyvälineenä, jossa ei ole hormoneja. Siinä vaakakupissa pikkuisen runsaammat vuodot eivät maalta merelle vie :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2004 klo 14:03 Emilia 83 kirjoitti:
mietin sitä hormonikierukkaa, mutta kun se kannattais olla sit sen usemman vuoden et kannattais , kun se on niin kallis. Mut kun haluttais toinen lapsi parin kolmen vuoden päästä kuitenki, niin en tiiä sit...
meilläpäin ainakin kierukka on ilmainen ensimmäisen lapsen jälkeen otettuna.. sen takia otinkin hormonikierukan, pillerit ois maksanu niin tuhona.

marianna72
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2004 klo 17:54 Äiskäpäiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2004 klo 14:03 Emilia 83 kirjoitti:
meilläpäin ainakin kierukka on ilmainen ensimmäisen lapsen jälkeen otettuna.. sen takia otinkin hormonikierukan, pillerit ois maksanu niin tuhona.

Harvassa paikassa on ilmainen, toi hormonikierukka...
ja muuten on ihan sika kallis ;o(

Lisbeth
Mulla on ollu kuparikierukka noin 4 kk, ja olen todella tyytyväinen! Vuoto lisääntyi, ja aluks vuoteli vähän milloin sattuu, mutta vuodon määrä on tasoittunut, nyt suunnilleen sama kuin ennen kierukkaa. Jokainen reagoi yksilöllisesti, mutta kyllä se yleensä vuotoa jonkun verran lisää.

-peukku-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2004 klo 16:08 heidi kirjoitti:
moi!mulla oli kupari kierukka. eikä mulla ainakaan ollut mitään ongelmia.vuoto loppu kokonaan eikä ollut ees sivuoireita
Ei kuparikierukka voi vuotoja lopettaa, kun siinä ei ole mitään muuta toimintaa kuin mekaanisena ehkäisimenä, ei hormonaalisena, toimiminen!! Jos siis kuparikierukan laiton jälkeen kuukautiset jäävät kokonaan pois, on jotakin vialla :eek:

mape70
Mulla kans ollu kuparikierukka tuossa lasten välissä. Nyt otan uudestaan. Olihan nuo vuodot aika runsaat, mutta eipähän ole mitään hormooneja siinä seassa. Halpakin se on. Apteekin myyvät kahden hintaisia. Ostin tietenkin sen halvemman, joka maksoi 55 euroa. Kalliimman hinta oli 95 euroa! Halpakin on voimassa sen 5 vuotta.

Mulla oli lasten välissä kuparikierukka. Vuoto oli hirveä ja milloin sattui. Nyt on hormonikierukka ja olen paljon tyytyväisempi. Aluksi oli nytkin välivuotoja mutta vuodot väheni huomattavasti. Nyt menkat tulee suht säännöllisesti ja pärjään koko menkat pikkuhousunsuojilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2004 klo 21:48 -peukku- kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2004 klo 16:08 heidi kirjoitti:
moi!mulla oli kupari kierukka. eikä mulla ainakaan ollut mitään ongelmia.vuoto loppu kokonaan eikä ollut ees sivuoireita
Ei kuparikierukka voi vuotoja lopettaa, kun siinä ei ole mitään muuta toimintaa kuin mekaanisena ehkäisimenä, ei hormonaalisena, toimiminen!! Jos siis kuparikierukan laiton jälkeen kuukautiset jäävät kokonaan pois, on jotakin vialla :eek:
Yhdyn!!! Jotain vialla tai raskaana. Kuparisesta ei saa jäädä vuoto pois.

Yhteistyössä