kierukan narut

• Viestiketjun aloittaja hävisi
  • Ensimmäinen viesti
hävisi
Hei!
Onko kellään kokemusta? Minulle laitettiin reilu kuukausi sitten nova T - kuparikierukka. Laitto sattui ja menkat on niin kamalan runsaat että vauvan vaippoja olen käyttänyt ja sekään ei tunnu tuntia kauempaa riittävän. Onneksi tällänen vuoto kestää vain 2-3 päivää ja sit niukkaa tiputtelua pari päivää ja sitten loppuu. No itse asiaan. Lääkärini sanoi minulle ettei hänen eteen ole koskaan tullut ketään kenellä olisi kierukka tullut ulos tai narut olisi mennyt sisään piiloon. Sanoi vielä ettei tarvitse naruja tunnustella mitenkään, että antaa sen rauhassa siellä olla. Nyt kuitenkin kokeilin enkä tuntenut minkään näköstä narua siellä. Mitään kipua tai muuta epänormaalia tuntemusta ei missään ole ja olen toisinaan unohtanut koko asian. Huolestuttaa vain toi kun niitä naruja ei ole tuolla. Onko kellekkään näin käynyt? Mitä siitä seuraa? Soitin lääkäriin mutta aikaa pitää odottaa viikko ja avustaja ei osannut mitään sanoa. Ottaako ne sitten kierukan pois vai annetaanko sen olla? En tahdo luopua tästä kun kerta nyt on ja 5 vuotta kestäis. Hormonaaliset ehkäisyt ei käy eikä kumilla tahdota leikkiä. Ja kun tästä ei ole vaivaa eikä missään tunnu mitään kipua tai muuta vastaavaa. Eli ei ongelmia.

Hei
Minulla on hormonikierukka; sen narut pyynnöstäni lyhennetään aina niin lyhyeksi, etten tunne niitä itse ollenkaan. Kyllä lääkäri sen silti on aina ulos saanut (kolmas menossa)

hävisi
Miten sen saa ulos jos naruja ei ole? Sattuuko? Pitääköhän se nyt heti ottaa pois? Lääkäri sanoi laittaessa että siellä narut ovat ja silloin kokeiln itsekin mutta sen jälkeen en ole kokeillut kuin vasta nyt ja ei mitään ollut. Voiko se kierukka sitten mennä vinksalleen kun narut on jossain sisuksissa? Inhottaa viikko odotella lääkäriltä vastauksia. Voinko nyt siis käyttää tamppoonejakin kun naruja ei oo?

Hei
Kyllä ne narut siellä kohdunkaulan sisällä ovat ja pois otettaessa sekä kierukkaa asetettaessa sitä joudutaan hiukan ""avaamaan"", joten kyllä lääkäri se pois saa. Eikä tietenkään tarvitse nyt pois ottaa, jos se kerran paikallaan on.

Minulla on hormonikierukka vähän vinksallaan, mutta se on kuulemma ihan ok. koska vuotoja ei ole, joten ehkäisyteho on tallella.

suositteletko?
Moi,
Mulle tuli mieleen kysyä sulta, että suositteletko sä vaikkakin lyhyellä kokemuksella kierukkaa. Tai oliko esim. sen laitto niin kivulias ettet sen takia suosittele? Mulla sama tilanne että hormonaalinen ehkäisy ei sovi migreenin takia eikä taida oikein olla muuta vaihtoehtoa kuin kupari- tai tavallinen kierukka.
Kertokaa muutkin kokemuksia kierukasta! Niin joo, en ole synnyttänyt.

ap
Joo kyylä suosittelen (jos olisit menkkojen aikana kysyny niin vastaus ois ollu jotain aivan muuta ;) ) ! Minulla on 3 lasta mutta alakautta en ole yhtäkään synnyttänyt ja lääkäri vertasi minua synnyttämättömään naiseen. Nova T oli/on ainut mitä minulle pystyi laittamaan, se toinen halvempi ei olisi mennyt mitenkään, kun siinä oli jotain väkäsiä. Laittaminen tuntui kamalalta ja sen jälkeen oli huimausta hetken. Meni joku puoltuntia kun alkoi ihan KAMALAT selkä ja maha kivut, ei voinut tehdä mitään. 2x400 buranaa ja sit rupes elämä helpottumaan. Vuotoa tuli kyllä kuin pistetystä siasta ja sitä kesti muutaman päivän ja kun se pikkuhiljaa normalisoitu niin pientä vuotoa kesti semmoset 2 viikkoa. Ja nyt ei siis ole mitään ongelmaa ja olen unohtanutkin koko asian! Alku aina hankalaa mutta kyllä nyt suosittelen Nova T:tä. Maksaa tosin paljon, 120e. Se toinen kuparikierukka ois maksanu vaa 40e. Mut sitä ei ois sisälle saanu. On muute kamala hinnan nousu! Neuvolassa sanottiin että Nova T maksaa 40e ja lääkärikin niin luuli mutta kun apteekkiin menin niin kassa löi hinnaksi KUPARIkierukasta ton 120e. Siksi minun pitikin monta kuukautta kierukkaa odottaa että tuon summan saan kasattua. Ja nyt en kyllä luovu tästä mistään hinnasta! 5vuotta kestää.

Taija
Minulla on paha migreeni mutta hormonikierukka on sopinut minulle hyvin. Pms-oireetkin ovat lähes kadonneet. Lankoja en tunne mutta kierukka on paikallaan (maanantaina tarkistettu).
Suosittelen!!

Helmi
Minulla oli noin kuusi vuotta sitten käytössä kuparikierukka. Kolme kuukautta se härveli siellä paikallaan pysyi ja sitten tuli pois. Laitettiin uusi ja jo viikon kuluttua sama tilanne. Lääkäri totesi, että jostain syystä kehoni vain ""hylkii"" kierukkaa eikä kannata enää edes kokeilla uutta. Jännä juttu sinänsä, kaksi lasta ja molemmat vielä sektiolla syntyneitä eli ainakin lääkärin mukaan ""paikatkin"" ovat kunnossa. Eipä tässä ole paljon ollut vaihtoehtoja ehkäisyn kanssa, pillerit eivät käy joten kumiukot olleet ahkerassa käytössä... Sterilisaatio vielä liian lopullinen ratkaisu kun ikää vähän päälle 30 vasta. Näin meillä eli kyllä se kierukka sieltä aivan hyvin voi tulla poiskin vaikka lääkäri muuta väittäisi!

nainen
Ei niitä ""naruja"" tarvitse tunnustella. En minä ainakaan niitä ole yrittänyt ""ronkkia"". Olen tyytyväinen kuparikierukan käyttäjä..on jo kolmas menossa. Jos ne langat on kovin pitkät..voi mies tuntea yhdynnässä pistelyä siittimessään. Ainakin mieheni tunsi ne silloin, kun kierukka oli laitettu ensimmäisen kerran. Nyt hän ei ole aikoihin asiasta puhunutkaan...
Kierukka on pysynyt minulla ainakin aivan hyvin paikallaan ja terveydenhoitajakin on saanut otettua kierukan minulta pois, eli ei siinäkään lääkäriä välttämättä tarvita.
Toki kuukautiset on kyllä runsaammat kuin tavallisesti, mutta kyllä niiden kanssa on pärjännyt kuitenkin...onneksi on allwaysin yösiteet keksitty! :) Kuukautisvuodot kyllä tasaantuvat vuosien kuluessa..ja välillä peräti vuoto on ollut vähäisempääkin kuin yleensä.
Eli älä huolehdi niistä kierukan ""naruista"". Nauti ihan rauhassa seksistä...onkin aivan ihanaa, kun saa nauttia täysin rinnoin, ilman, että pitäisi ""sählätä"" kumien yms. ehkäisyjen kanssa.

M
Missähän kaupungissa asut? Mulla nimittäin arvauskeskuksessa kuparikierukka oli ilmainen, asun Espoossa. Seuraavat kuulemma sitten joudun itse maksamaan. Asettaminenkaan ei maksanut mitään.

Kierukka on ollut kolme kuukautta ja olen ollut tyytyväinen, vaikka vuodot onkin runsaammat kuin ennen ja kivut ekana päivänä kamalat. Onneksi särkylääkkeet on keksitty!

ap
Ei riitä! Minulla kun ei ole aikaa käydä vessassa vartin välein vaihtamassa ylitäyttä sidettä ja pestä alapäätäni kun valuu jo ohikin. Tänään ne taas alko ja on vuoto kyllä ihan hirveetä. Ei sitä voi edes sanoin kuvata. Kierukka on kohillaan (kävin sitten lääkärissä) ja lääkärikin ihmetteli vuodon määrää ja sanoi että jos ei muutamassa kuukaudessa yhtään tasoitu niin sitten mietitään että mitäpäs sitä tehtäis, kierukka pois vai mitä. Mutta joo! Etenkin yöllä on pakko vaavilta pihistää vaippa että vähän kestäis. Tosin nyt on pari kappaletta ihan oikeita aikuisten vaippoja! Täytynee niitä kokeilla ens yöks. Ei paljoo ulos lähetä farkut jalassa ;) Super tamppooni on läpi märkä jo 10 minutis ja rupee valumaan ulos! Ei tätä vuoto määrää kestä kuin 2-3 päivää ja sit rauhottuu normaaliksi.

hmm.. mietin miten sitä kuvais. Suihkussa kun katsoo lattiaa niin se on ihan tumman punainen, sama kun laskisi verta siitä suihkusta! Rautaa täytyy syödä koko ajan ja paljon ettei ihan kuukaha!

Noi voi hyvä ihme!
Miksi sitten sitä kuparikierukkaa pidät? Noin runsaat kuukautiset ovat jo syy vaihtaa hormonikierukkaan; sen saat halvemmalla, kun se määrätään sairauden hoitoon (jota noin runsaat kuukautiset ovat).

maippi
Mulla myös hirvittävän runsaat kuukautiset. Salaa käyn minäkin vauvan vaippapussilla... Sen takia harkitsenkin hormonikierukkaa, jos elämänlaatukin tästä paranis, eikä tarvis kotona nuupata väh. kaksi päivää kuukaudessa.

ap
Hormooni ehkäsyt ei käy ollenkaan. Alussahan se vuoto on runsasta mutta josko aikaa myöten tasottuisi. Eihän tämä ole ollut kuin puoltoist kuukautta. Ja jos ei mitään tapahdu niin lääkärin kanssa mietitään uudelleen mitä olisi parasta tehdä.

Yhteistyössä