Kieltäydyin lastenvahtikeikasta, huono omatunto nyt.

• Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti
auts
Tuttava pyysi minua viikonlopuksi lastenvahdiksi lapsilleen, joita on 7. Kaksi lapsista on jo isompia, loput alle kouluikäisiä. Kieltäydyin, koska en ole kovin hyvä lasten kanssa ja noin suuri vastuu ahdistaisi. Olen joskus ollut hoitamassa näitä lapsia, mutta yksi päivä on ihan maksimi josta koen selviäväni ja päivänkin jälkeen olen rättiväsynyt illalla.

Nyt on huono omatunto, koska tiedän että vanhemmat olisivat sen loman tarpeessa. Hävettää myös vähän, kun taisivat loukkaantua :(

ede
Alkuperäinen kirjoittaja Pajukko:
Seitsemän lasta on hirveä määrä ja minusta vastuutonta yhden ihmisen suostua sellaista määrää hoitamaan.
joo, ja sitten olis voinut olla niin että sä huolehdit lapsista ekan päivän/vuorokauden ja vaikka toisen lähtivän vanhemmat toisen vuorokauden tms. Tuskin pahastuivat, aika harva suostuu vahtimaan 7 lasta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ede:
Seitsemän lasta on hirveä määrä ja minusta vastuutonta yhden ihmisen suostua sellaista määrää hoitamaan.
joo, ja sitten olis voinut olla niin että sä huolehdit lapsista ekan päivän/vuorokauden ja vaikka toisen lähtivän vanhemmat toisen vuorokauden tms. Tuskin pahastuivat, aika harva suostuu vahtimaan 7 lasta.
Kyllä mä olen saanut pahastua aika monta kerttaa. Eka luvataan ja sitten perutaan... Vaikka meillä ei ole ku viis.

Niin tai ehkä heidän olisi helpompi saada lapsenvahti osalle lapsista, jos ap vaikka jaksaisi ottaa 2 lasta, joku toinen perhe 2 ja kolmas perhe vaikka 3 lasta.

juu
ei minustakaan varmaan olisi. no ehkä just se yksi päivä. olen tosin nuorena tyttönä hoitanut joskus 4 lasta mutta vaan yhden illan. vauvan hoidin hyvin, kun oli kipeä, mutta isommat olivat sitten ripotelleet äitinsä puuterin makuuhuoneeseen ja ehtineet vaikka mitä.

ei ollut mulla mitään kokemusta sitä ennen, kun oma äitini ei halunnut vastuuttaa lapsia hoitamaan lapsia, mikä on minusta ihan ok. Omia lapsiaan osaa kyllä vaistomaisesti hoitaa vaikka ei kovin paljon kokemustakaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysy jotan toista kaveriksi niin kyllä te pärjäätte :)
ja jos et uskalla ottaa vastuuta perheestä niin sano se tälle perheelle suoraan.
Kaverini eivät ole erityisen lapsirakkaita joten se vaihtoehto on poissuljettu. Sanoinkin etten uskalla ottaa vastuuta, kun ei ole lapsista kauheasti kokemusta. Ehkä he sen ymmärtävätkin, mutta varmaan myös pettyivät, kun en lupautunut. Toivottavasti löytävät jonkun kokeneemman, että pääsevät kahdestaankin välillä lomalle.

fiksu olet, kun kieltäydyt hommasta koska vastuu (ymmärrettävästi tuolla lapsimäärällä) tuntuu liian painavalta. hölmöähän tuosta olisi loukkaantua, en itse ainakaan haluaisi ketään lastani hoitamaan epävarmana ja ahdistuneena, sellaiset hoitamaan joille homma tuntuu luontevalta ja mukavalta. eikä kellään muutenkaan ole mitään velvollisuutta toisten lapsia hoitaa, ei sitä pitäisi joutua selittelemään jos ei halua hommaan ryhtyä. jokainen auttaa itselleen luontevalla tavalla, jos haluaa..

ap
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Niin tai ehkä heidän olisi helpompi saada lapsenvahti osalle lapsista, jos ap vaikka jaksaisi ottaa 2 lasta, joku toinen perhe 2 ja kolmas perhe vaikka 3 lasta.
Omassa sinkkukämpässä ei lapsille kauheasti ole virikkeitä. Tuo viikonlopun jakaminen useammalle voisi onnistua, mutta kyllä se yksikin päivä aika hyvin nostaa stressitasoa.

Hatunnosto suurperheen äideille, minusta ei siihen olisi, ei ikinä!

Yhteistyössä