KIELIPOLIISIT HUOMIO!! Miten taipuu nimet JOKIKUNNAS JA TUOMAS?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";24063937]Tuomaan. Näin ainakin lähipiirini taivuttaa.[/QUOTE]

Lähipiirisi on luultavasti jostain Peräposion Perävaarasta, jotka ovat unohtuneet kivikaudelle.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24063951]Lähipiirisi on luultavasti jostain Peräposion Perävaarasta, jotka ovat unohtuneet kivikaudelle.[/QUOTE]

Olen muuten käynyt Posiolla, mukava paikka se oli vaikka en siellä asukaan. :)
 
"vieras"
Osa sanoista taipuu vain yleislainan tavoin, osassa (esim. Tuomas, Juudas) molemmat ovat yleisesti käytössä.
Tuomas : Tuomaan [vanha taivutustapa]
Tuomas : Tuomaksen [uudempi, myös hyväksytty]

Posio kiittää ja kuittaa. :)
 
"vieras"
tuomas on ainakin tuomaksen. Mun veljeni on tuomas ja en ole kyllä ikinä kuullut että kukaan sanoisi että "anna se tuomaalle" tai "tuomaan tukka on kasvanut". Kyllä se on aina "anna se tuomakselle" ja "tuomaksen tukka on kasvanut"
 
joo näin
Entäs lammas? Eihän se ole lammaksen, vaan lampaan. Hammaksen? Ei, vaan hampaan. molempia kuppikuntia tiedän myös tuosta Tuomaksesta. Toiset sanoo Tuomaan, toiset Tuomaksen. Itse sanon Tuomaksen. isoäitini taas sanoi Tuomaan.
 
fres
Alkuperäinen kirjoittaja joo näin;24064114:
Entäs lammas? Eihän se ole lammaksen, vaan lampaan. Hammaksen? Ei, vaan hampaan. molempia kuppikuntia tiedän myös tuosta Tuomaksesta. Toiset sanoo Tuomaan, toiset Tuomaksen. Itse sanon Tuomaksen. isoäitini taas sanoi Tuomaan.
TUo muoto johtuu kahdesta peräkkäisestä konsonantista. LaMMas ja HaMMas.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja joo näin;24064114:
Entäs lammas? Eihän se ole lammaksen, vaan lampaan. Hammaksen? Ei, vaan hampaan. molempia kuppikuntia tiedän myös tuosta Tuomaksesta. Toiset sanoo Tuomaan, toiset Tuomaksen. Itse sanon Tuomaksen. isoäitini taas sanoi Tuomaan.
Jepulis joo ja lammas on yleisnimi, kun taas Tuomas on erisnimi. :flower: Siinäpä se.
 
......
Alkuperäinen kirjoittaja joo näin;24064114:
Entäs lammas? Eihän se ole lammaksen, vaan lampaan. Hammaksen? Ei, vaan hampaan. molempia kuppikuntia tiedän myös tuosta Tuomaksesta. Toiset sanoo Tuomaan, toiset Tuomaksen. Itse sanon Tuomaksen. isoäitini taas sanoi Tuomaan.
Suomen kielioppi ei monestikaan ole aivan looginen. :>
 
[QUOTE="vieras";24064069]tuomas on ainakin tuomaksen. Mun veljeni on tuomas ja en ole kyllä ikinä kuullut että kukaan sanoisi että "anna se tuomaalle" tai "tuomaan tukka on kasvanut". Kyllä se on aina "anna se tuomakselle" ja "tuomaksen tukka on kasvanut"[/QUOTE]

Tuomas on nykyisin yleensä Tuomaksen, Tuomakselle, mutta aikaisemmin ainoa oikea taivutusmuoto oli Tuomaan, Tuomaalle, myöhemmin tämä jälkimmäinen taivutus on hyväksytty rinnakkaistaivutukseksi.
 

Yhteistyössä