kielikylpy

• Viestiketjun aloittaja rannikolta
  • Ensimmäinen viesti
rannikolta
Harkitsen lapsen laittamista isompana kielikylpyyn. (n. 5v tarha sitten koulu)
Onko kokemuksia erikielisestä hoitopaikasta? Eli jos menisi ruotsinkieliselle perhepäivähoitajalle? Kotona puhumme suomea mutta alueella asuu paljon ruotsinkielisiä joten kavereita voisi olla helpompi saada jatkossa. Hoitopaikan saaminenkin voisi olla helpompaa. En kyllä tiedä mitä vaatimuksia on kielikylpyyn pääsemisellä mutta eikai tuosta hoitopaikasta olisi haittaa.

ludde
Kielikylpyyn vaatimuksena on ainakin se että vanhemmat ovat suomenkielisiä...tosin on poikkeuksia mut pääsääntöisesti. Alle 3 vuotias ei pääse kielikylpyyn. Hyvä olisi viedä heti 3v että oppii kielen.

Asumme myöskin rannikolla. Olemme vanhemmat molemmat suomenkielisiä, mutta minä puhun lapselle ruotsin ja laitoimme hänet ruotsinkieliseen perhepäivähoitoon heti äitiyslomani jälkeen.

Neiti on nyt 1,5v ja huomaan kyllä, että muut saman ikäiset puhuvat paljon enemmän. Lohdutan itseäni sillä, että sitten kun rinsrenssa puhuu, osaa hän valmiiksi molemmat kielet. Ihmeellistä sinänsä, neidin sanoista suuri osa on suomenkielisiä. :whistle:

Mulla ei ole kokemuksia kielikylvystä, uskoisin, että se on sinällään ihan hyvä juttu (varsinkin vahvasti kaksikielisillä alueilla). Mutta joskus aikaa sitten muistan lukeneeni, että vanhempien ei pitäisi puhua lapselle muuta kuin omaa äidinkieltä. Vaikka olisi hyväkin vieraissa kielissä, niin silti se ei vastaa natiivina puhumista. Se saattaa sekottaa lapsen kielellistä kehitystä, ja esim. kieliopin oppiminen/kirjoittaminen voi myöhemmin olla vaikeaa. Tämä ilmeisesti koskee juuri tuota varhaista vaihetta kielen kehittymisessä (onko se sitten siihen 3 ikävuoteen asti???).

Tosin en muista enää mistä tätä luin ja kuinka "tieteellisesti todistettu" tuo juttu oli. Eli voi olla täyttä puppuakin. Mutta kommenttina, että tällaisiakin puolia on asiassa nähty. Tosin kielikylvyssähän usein ohjaajat puhuvat kys. kieltä äidinkielenään, ja jos lapsi viedään vasta 3 ikävuoden jälkeen sinne, niin sinällään siihen puoleen se ei vaikuta.

DILLEDALLE
Minulla pojat kielikylvyssä täällä rannikolla. Itse olen kaksikielinen, mutta kotona puhumme vain suomea. Kielikylpyyn mennessä ei tarvitse osata sanaakaan ruotsia. Poikieni ryhmissä on ollut muutamia jotka ovat osanneet jonkun verran, sitten on ollut minun poikieni kaltaisia jotka ovat kuulleet jonkun verran ruotsia ja osanneet muutaman sanan, mutta suurin osa on ollut aivan täysin suomenkielisiä vanhempiaan myöten.

Suosittelen. Hyvä systeemi, mutta melko vaativa. Läksyjä ei huitaista ihan tosta vaan.

Språkbad
Oma poikani on kielikylvyssä ja se alkoi 5-vuotiaana. Nyt 1,5 vuoden päästä passivinen sanavarasto on jo melko laaja, mutta aktiivista vasta odotetaan. Suositus on, että ensin opitaan kunnolla äidinkieli ja kielikylvetys aloitetaan aikaisintaan 3-vuotiaana. Täällä helsingissä kielikylpy alkaa 4 - 6-vuotiaana. www.helsinginkielikylpy.fi

Yhteistyössä