Kielijänteen leikkaus 5-vuotiaalla..

01.03.2011
147
0
16
Espoo
Niin, meidän pojalta poikkastaan kielijänne kun hammashygienistin ja meidän vanhempienkin mielestä on niin kireä että estää r-kirjaimen oppimisen. Ensi viikolla kirurgille aikaa varailemaan.

Vauvoillehan noita tehdään puolirutiinisti synnärillä ja meidänkin pojalla sitä harkittiin kun jo syntyessä kätilöt katsoivat että kireältä näyttää.. Mutta imuote oli hyvä ja pystyi kuitenkin syömään joten siksi jätettiin siellä leikkaamatta.

Onko kellään kokemuksia miten hankala operaatio on tollaiselle 5-vuotiaalle pojalle?

Niin joo.. se on kipeä sitten jälkikäteenkin.. :/

Mä ite pelkään kaikkia suuhun kohdistuvia toimenpiteitä ja oon ihan kauhuissani koko toimenpiteestä vaikka pojalle yritänkin teeskennellä ettei kyse ole isosta jutusta ollenkaan.

Vielä vähän kyselen..

Millä mielellä teidän muksut on sinne toimenpiteeseen menneet? Siis ns. rohkeasti ja ihan itse vai onko joutunu kiinni pitämään?

Onhan siinä esilääkitys toki mutta mä mietin että miten sen puudutepiikin saa laitettua? Rauhottaako se varmasti niin paljon että puudutteet saa laitettua..

Ja sinä kenen lapselta kevyessä nukutuksessa niin millainen "kevyt nukutus", ns. humautusko? Oliko lapsi hereillä siis toimenpiteen ajan vai oliko siis niin reipas esilääkitys ettei vaan muista jälkikäteen mitään?

joo "humautus" eli pienehkö nukutus. sai esilääkityksen ja siitä meni jo niin tokkuraan ettei tajunnut eikä muista kun vasta heräämössä. ite toimenpide kesti pari min, ja sen jälkeen nukku n. tunnin heräämössä. siitä parin tunnin päästä kotiin.

meillä meni ihan onnessaan, puudutuksessa tehtävää toimenpidettä en ois omalle halunnu. tuon ikänen kuitenki osaa jännittää jo ja voi laittaa kovastikkin vastaan

Missä teillä tuo tehtiin?

Me saatiin lähete suuhygienistin vastaanotolta eikä siis jatkoa tehdä sairaalassa vaan jollain hammasklinikalla. Mietin kans että en todella haluaisi että poika on hereillä toimenpiteen ajan vaikkei olekaan iso homma..

Kun iteltä on penskana hampaita revitty vaikkei puudute edes toiminut niin aikamoinen kammo on jäänyt koko hammashoitolaitosta kohtaan. Toivoisin että oma jälkikasvu säästyis näiltä lääkärikammoilta..

Joe teillä on vakuutus, niin todellakin suosittelen, että hoidatte sen korvaklinikalla tms. Nukutetaan ja leikataan kunnolla ja myös tikataan, että kieli ei pääse kiristymään uudelleen. Tätä ei kuulemma hammaslääkäri tee, ja joiltakin joudutaan toimenpide uusimaan. Puistattaa ajatuskin, että lapsen pitäisi olla hereillä. Aika saletisti on ikävä kokemus.

Meidän pojalta kosvalääkäri leikkasi kielijänteen kun lapsi oli 3 v. Kaikki meni tosi hyvin. Aluksi sen jälkeen oli vähän kipeä. Ja tosiaan kevyt nukutus ja sen jälkeen tunnin, parin päästä päästiin kotiin.

Julkisella puolella kanta oli, että "äkkiäkös hammaslääkäri sen nipsaisee", korvalääkäri kauhisteli sitä käytäntöä.

[QUOTE="ruttu";25019791]Mistä tietää onko kielijänne kireä, vaikuttaako se esim. niin, ettei saa työnnettyä kieltä suusta ulos vai mitä?[/QUOTE]

Juurikin niin. Ja jos se on oikein kireä, se vetää kielen "hertalle". Se näyttääkin siis kireältä.

Olen 12 vuotias poika ja minua kiusataan ärrävikani takia. Olen jo pitkään ollut siitä surullinen. Haluaisin että multa leikattais tui kielijänne koska olen kuullut että se auttaisi. En tiedä onko mun kielijänne kireä vai enkö muuten vaan osaa sanoa ärrää. Mitä mieltä olette?

Meidän lapseltamme leikattiin kielijänne 3v. kun me vanhemmat lähdimme viemään asiaa eteenpäin. Neuvolassa olisi odoteltu että ehtii tulla r tai s-vika kun me taas ajattelimme ehkäistä ongelman koska puhe oli hyvin epäselvää. (toki 3v vielä onkin)
Leikkaus meni todella hienosti ja olimme ihan isossa sairaalassa, meillekin ehdoteltiin tota nopeaa nipsausta hammaslääkärissä, mutta tulivat siihen tulokseen ettei lapsi välttämättä pysy paikallaan.
Lapsemme parani todella hienosti tästä, samana iltana annoin kipulääkettä mutta sen jälkeen en antanut eikä lapsi kertaakaan valittanut että olisi kipeä. Pienellä vaivalla saatiin suuri apu, suosittelen ehdottomasti! Puhe on selkiintynyt todella paljon ja nyt harjoitellaan kielen liikuttamisharjoituksia kun ennen esimerkiksi ylähuulen nuolaisu oli ihan mahdoton....

Yhteistyössä