kieli jänteen leikkaus

kertokaapas nyt hyvät ihmiset, onko teillä kokemuksia kun lapsella on kireä kielijänne??
minun tytöllä se todettiin heti synnärillä. nyt 2-vuotiaana sitä ei ole vielä leikattu ja omasta mielestäni tuntuu että vaikuttaa puhumiseen. tulee kyllä useitakin sanoja mutta ei muita kaksiosaisia sanoja kuin ole hyvä ja ei oo. lääkärissä tästä asiasta käytiin kun tyttö oli 1v8kk, lääkäri tympeästi totesi ei hän ole tarpeeksi vanha edes puhumaan vielä paljon mitään(siinäkin vaiheessa tuli jotakin sanoja), tutti käskettiin "heittämään roskiin", sitä en kuitenkaan totellut, on käytössä silloin tällöin edelleen.kertokaa te mitä on tapahtunut teidän lapsille leikkauksen jälkeen, onko se juttu alkanut luistaa hyvin ja selvästi? ja miten pian leikkauksen jälkeen, onko tullut takapakkia aiemmin opituissa sanoissa?? kertokaa ihmeessä omia kokemuksia asiasta!!
 
Miedän lapsella todetiiin olevan todella paha kielijänne heti sairaalassa synnytyksen jälkeen. Sanoivat että se kannattaa leikauttaa mahdollisimman aikaisin. Niimpä lapseltamme leikattiin kielijänne 7kk ikäisenä. Oppi puhumaan noin 2vuoden iässä. Vielä ei R kirjainta sano mutta kovasti harjoitellaan. Jos ei opi R kirjainta niin jänne tarkistetaan uudelleen ja katsotaan pitääkö vieläkin leikata. Kannattaa jutella uudelleen lääkärin kanssa ja leikauttaa se niin helpottaa elämistä. Meillä oli ennen leikkausta ongelmia syömisessä niin imetyksessä että kiinteän ruoan. Niin ja lapsi on toinen ettei kyse ollut siitä ettei ollut kokemusta ;)
 
Sarita-80
No mä en tiedä tosta kielijänteen leikkauksesta muuta kuin että tuttavan lapselta se leikattiin jo synnärillä (imemishankaluuksia).
Mutta tuo tutti-juttu kannattaa kyllä ottaa tosissaan. Siitä ei enää tuon ikäiselle ole kuin haittaa: Saattaa estää hampaiden normaalia kasvua ja hidastaa puheen kehitystä. Eli juuri nuo puhevaikeudet voi johtua myös tutista.
 
2typyä
Esikoisella oli kireä kielijänne, joka leikattiin 2-vuotiaana. Toimitus oli nopea ja helppo. R ei kuitenkaan tullut puheeseen itsestään, vaan vasta koulun puheopetuksessa, nyt ei tuota enää ongelmia. Etsi lääkäri, joka suostuu hoitamaan asian, ei kai sen pitkittämisessä ole mitään järkeä. Pieneltä kuitenkin unohtuu helpommin, vaikka leikkaamistilanne olisi sattumalta jotenkin ongelmallinenkin - en kyllä tiedä miten voisi olla, paitsi nyt sillä hetkellä vähän jännittävä!

Suosittelisin kyllä minäkin tutin ottamista pois 2-vuotiaalta, itse otin esikoiselta 1,5-v:nä ja kuopukselta 2,5-v:nä. Ensimmäinen oli ilman muuta helpompi homma. Toinenkaan ei silti ollut mikään mahdoton.

Vaikka lapsesta uskoisi, että tutti on hänelle ihan elinehto, ei se ole. Kannattaa ajatella sitä hampaiden asentoa. Yksi syy koko tutin antamiseenhan on se, että sen voi sitten ottaa pois kun itse aikuisena katsoo ajankohdan sopivaksi - niinhän ei voi peukalon kanssa toimia.
 
Mun tytöllä todettin sama juttu ja lääkäri sano et kannattaa leikkauttaa se. Kuitenkaan sitä ei oo vielä lleikattu ja tyttö on nyt reilut kaksi vuotta. Puhuu todella hienosti,oppi aikaisin,r ei vielä tuu,mut eikai se monellakaan viel tuon ikäsenä tuu. Äitiltä tiesin vaan kysyä asiasta ku mun veljellä oli sama juttu ja siitä ei ollu mitään hyötyä. Veljellä leikattiin ja ei osannu sanoa RRR:ää vielä ensimmäisellä luokallakaan. Minun tytöltä sitä ei leikata :whistle: Eipähä pysty illistelemään niin rumasti :whistle: :p
 
mene äkkiä ja vaadi sitä kielijänteen leikkausta se voi vaikeuttaa puhetta. meillä todettiin heti kanssa synnytyslaitoksella ja siellä lääkäri piti todella tärkeänä jänteen leikkaamista ennen kuin puhe edes alkaa kehittymään meillä leikattu alta 1 vuoden iässä ja ihan
nopea ja helppo juttu...
olet vaan tiukkana!!
sillä tytön etu on siinä kyseessä että oppii puhumaan kunnolla ..

meillä neiti nyt 4v. ja puhetta tulee kuin ruuneberillä...
 
puhe ammattilainen

Kielen jänteen leikkaus kannattaa toki tehdä, jos on todettu jänne lyhyeksi. Puheen määrään se ei sinällään vaikuta, vaan tiettyjen äänteiden kuten R:n oppimiseen lyhyt /tiukka kielen jänne toki vaikuttaa. Turha asiaa on pitkittää, leikkaus on ennemminkin napsautus kuin leikkaussalioperaatio eikä sitä lapselle jää traumoja. Lyhyen kielen jänteen voi helpohkosti todeta lapsellaan jos tämän on vaikea tuoda kieli suusta ulos tai nostaa sitä kohti nenää. Tutti kannattaa ilman muuta mitä pikimmin jättää pois kuvioista, siitä ei ole kuin haittaa jos haluaa lapsen kasvattavan puheensa pituutta ja sanojen määrää.
 
Äippätsäippä
Meidän tylleröltä leikattiin kans jo laitoksella...Nyt 8kk neuvolassa huomattiin että on edelleenkin aika tiukoilla se jänne, ja terveydenhoitaja sano että heti kun on ensimmäinen hammaslääkäri ni asia pitää ottaa puheeks. Ei ne tavalliset lääkärit välttämättä noista jutuista edes paljoa tiedä, eli hammaslääkäri on tässä asiassa se oikea paikka jossa tilanne kannattaa arvioida.
 

Yhteistyössä