kielen tunnottomuus viisaudenhampaan poiston jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja auuuuuuuuu
  • Ensimmäinen viesti
Mulla hampilääkäri puudutusta laittaessa laittoi sen kielihermoon ja kieli oli 5kk neulastelevainen ja omituisen kipeä, makuaistiton! Nyt vuosi tuon jälkeen aijon tehdä valituksen, kun pysyväksi jäi kylmyyden arkuus..

Eli oottele kyl sen tunnon pitäs siihen palata puolessa vuodessa (sanovat mulle)
:/
 
autsssss
Alkuperäinen kirjoittaja Äityliininen:
Mulla hampilääkäri puudutusta laittaessa laittoi sen kielihermoon ja kieli oli 5kk neulastelevainen ja omituisen kipeä, makuaistiton! Nyt vuosi tuon jälkeen aijon tehdä valituksen, kun pysyväksi jäi kylmyyden arkuus..

Eli oottele kyl sen tunnon pitäs siihen palata puolessa vuodessa (sanovat mulle)
:/

en kyllä kestä tätä inhottavaa tunnetta kovin pitkään, tuntuiko sulla sellasta pistelyä kielessä kun sitä venyttelee?
 
Mun siskolla poistettiin viisaudenhammas(muistaakseni) ja kieli oli kauan tunnoton sen jälkeen. Puri kieleen monta kertaa kun ei ollut tuntoa toisella puolella. Teki kelaan valituksen ja sai n.12000mk korvausta. Lääkäri oli kai johonkin hermoon laittanu piikin. En tiiä onko kieli vieläkään "normaali".
 
autttssss
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Mun siskolla poistettiin viisaudenhammas(muistaakseni) ja kieli oli kauan tunnoton sen jälkeen. Puri kieleen monta kertaa kun ei ollut tuntoa toisella puolella. Teki kelaan valituksen ja sai n.12000mk korvausta. Lääkäri oli kai johonkin hermoon laittanu piikin. En tiiä onko kieli vieläkään "normaali".
voi vitsit! nyt kyllä ottaa päähän jos tää on pysyvää
 
b
Itse olin hammaslääkärissä eilisaamuna. Puudutettiin, ja nyt toinen puoli kielestä on tunnoton. Kieltä pistelee jatkuvasti, joten tunnottomuutta ei voi edes unohtaa. Soittelin hammaslääkäriin, joka kertoi, että tunnon palautumiseen menee "päiviä". Kielen liikuttaminen sattuu sekä suun avaus aiheuttaa kiristävää tunnetta kieleen. Pää räjähtää tämän tunteen kanssa, mikäli pitää useita kuukausia kärvistellä vaivan kanssa.
 
b
[QUOTE="vieras";21893784]Mä en yhtään muista miten pitkään mulla oli kieli jotenkin omituinen. Muistaakseni ei kuitenkaan kauaa.[/QUOTE]

Oi, tuo tieto pelastaa elämäni. Ajatus siitä, että vaiva olisi elinikäinen, on melkoisen ahdistava.
 
"ajj"
itse kävin eilen kymmeneltä aamulla hammaslääkärissä ja puuduttivat juurihoidon takia. nyt puudutuksesta on mennyt yli 24 tuntia ja muuhun poskeen ja huuleen on tunto palannut mutta toinen puoli kielestä jäi osittain tunnottomaksi ja täällä kans tuntuu omituista ns. pistelyä esimerkiksi jos pyörittelee kieltä suussa... toivotaan että ajan kanssa häviää...
 
"eee"
Hei, voisitteko saman kokeneet valaista miten kauan on mennyt, että tunnottomuus on loppunut?

Itsellä puudutettiin 26 tuntia sitten ja isoin puudutus lakkasi vasta viiden tunnin kuluttua ja nyt on vieläkin yli 90% kielestä lähes tunnoton (se puoli minne piikkejä laitettiin) ja makuaisti on lähes olematon. Kylmyyden arkuutta ei ole, mutta kun kieltä liikuttaa, niin nipistelee/pistelee. Tuntuu myös samalta kuin silloin kun on polttanut kuumalla juomalla kielensä.
 
Hermot menee
Minulla myös aikoinaan pistettiin hermoon, ja huuleen jäi siitä just tuollainen pisteleväinen tunne. Ilmeisesti tuollaisessa tapauksessa hermo vähän vahingoittuu, muttei kokonaan katkea (?). Silloin hammaslääkäri väitti mulle, että on äärimmäisen harvinaista osua puudutuspiikillä hermoon, mutta ei kuulosta siltä tämänkään ketjun perusteella...

Tuo vaiva kesti mulla jokusen kuukauden. Tosin se ilmeni uudelleen joskus vuosien päästä, en tiedä mistä johtui kun en silloin ollut hammaslääkärissäkään käynyt. Meni ohi tuolla toisellakin kerralla. B-vitamiinia mullekin suositeltiin, söin Neurobion Fortea.

Jos ihan tunnottomaksi menee, niin voi olla ettei tunto koskaan palaudukaan. Näistäkin olen kuullut. Noista voi tosiaan saada sitten jotain korvausta.
 
Poshki
Mulle jäi ilmeisen pysyvä tuntohäiriö poskeen vh:n poiston jälkeen. Se tehtiin vuonna -97, ja edelleen tuntuu poskessa kummlliselta, kun sitä koskettaa tiettyyn kohtaan. Tunnoton se ei kuitenkaan ole, on vaan joku muu häikkä... :)
 
"eee"
Niinpä niin. Mietin tässä kanssa, että kovin "harvinaisia" nämä tunnottomuudet/puutumiset.

Tunto ei ole vieläkään palannut (hyvin heikko tunto on) ja makuaisti on edelleen lähes olematon. Voin syödä vaikka kuinka tulista ja ei maistu. Kylmä/kuuma ei myöskään maistu kuumalle/kylmälle, jne.
Nyt kulunut 64 tuntia operaatiosta.
 
"mä"
Mulla oli toisen alaviisurin poiston jälkeenn kaikki ok, mut se lekuri olikin tosi pätevä. Sit vaan en saanut enää aikaa sille, vaan jouduin meneen toiselle. Kun se yksi väärään kohtaan mennyt puudutuspiikki laitettiin, mä tajusin heti, että nyt meni pieleen. - Muutamia kuukausia mun kielen toinen puoli oli ikäänkuin puutunut. - Jos nyt on vain kielen puutumista ja vasta toka pv, niin ole onnellinen, koska sulta olis pahimmassa tapauksessa voinut halvaantua kasvojen toinen puoli.
 
viisaudenhampaaton
Tiedän myös tapauksen jossa viisaudenhampaan poistossa on ilmennyt hemrovika. Valitti asiasta,mutta toistaiseksi on ilman korvauksia :(

Mieheni on meni sen hampaan poistoon, niin sanoi että jos lääkäri on vähänkin epävarma taidoistaan niin hänen hammasta ei revitä. Sai uuden lääkärin tilalle ja kaikki meni hyvin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24609885]Teiltä keltä viisauden hampaat on ihan virallisesti leikattu.

Tyhmä kysymys varmaan, mutta tehdäänkö toimenpide pelkällä puudutteella??[/QUOTE]

Kyllä, niitä muistaakseni pistettiin useampi kappale. Sen verran tuntee, että suussa jotain tehdään, esim. hampaan paloittelu tuntui jotenkin, johtui lähinnä luita pitkin, että jotain tapahtuu, mutta mitään kipuja ei tuntunut.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24610013]Kyllä, niitä muistaakseni pistettiin useampi kappale. Sen verran tuntee, että suussa jotain tehdään, esim. hampaan paloittelu tuntui jotenkin, johtui lähinnä luita pitkin, että jotain tapahtuu, mutta mitään kipuja ei tuntunut.[/QUOTE]

Voi rähmä.. Sitten mä varmaan oksennan sinne.. Kuvottaa jos kuuluu jotain kamalia rutinoita sun muita karmeita ääniä.
Saiskohan siellä nuija nukutuksen edes..
 

Yhteistyössä