Kiehumispiste..?

  • Viestiketjun aloittaja "kärpässieni"
  • Ensimmäinen viesti
"kärpässieni"
Mulla on äitini kanssa kiista maksimilämpötiloista. Äiti väittää, että esim. vesi ei voi tulla yli 100-asteiseksi, koska sen kiehumispiste on tuon 100. Minä väitän, että se voi kuumentua enemmän ja kuumentuukin.

Apua? Selityksiä? Rautalankaa, jommalle kummalle meistä?
 
"annika"
juu, vesi on höyryä yli sata-asteisena. samasta syystä vesi ei myöskään jäähdy aalle nolla-asteiseksi vaan jäätyy, ja se jää teitysti voi olla miten kylmää vaan.
tästä on tietysti poikkeustapauksia, paine ja veteen liuenneet aineeet vaikuttavat kiehumis ja jäätymispisteisiin. joskus myös vesi voi ylikuumentua, jos kiehuminen ei pääse lähtemään käyntiin, sitten kuohahtaa yhtäkkiä silmille(esim mikrossa)
 
"Hop"
[QUOTE="kärpässieni";24937787]Mulla on äitini kanssa kiista maksimilämpötiloista. Äiti väittää, että esim. vesi ei voi tulla yli 100-asteiseksi, koska sen kiehumispiste on tuon 100. Minä väitän, että se voi kuumentua enemmän ja kuumentuukin.

Apua? Selityksiä? Rautalankaa, jommalle kummalle meistä?[/QUOTE]

Lukekaapas nyt edes sen verran sitä perusfysiikan kirjaa, että edes perusasiat ovat tiedossa.

Normaalissa ilmanpaineessa vesi voi olla nestemuodossa vain ja ainoastaan välillä 0-100 C. Mutta jos painetta kasvatetaan, nousee kiehumispiste. Tätä käytetään hyväksi myös kaukolämmössä, jossa putkistossa liikkuun PAINESTETUSSA ympäristössä vesi nesteenä jopa 130 asteessa. Sama tilanne painekattilassa, jos kodin ympäristö on tutumpi. Kova paine myös laskee jäätymispistettä alle 0 C lämpötiloihin. Paineen väheneminen merenpinnan tasosta (esim. vuoren huipulla) laskee kiehumispistettä ja vesi voi siten kiehua vaikkapa 85 C-asteessa.
 

Yhteistyössä