Kevättä ilmassa?

Katselin tänään tuolla meidän puutarhassa että mitäs siellä on meneillään. No, orvokit eivät ole tainneet kuihtua koko talvena, jopa ne jalostetut kaupan lajikkeet ovat pukanneet pari kukkaa, puhumattakaan pelto-orvokeista jotka ovat täydessä kukassa. Liljat ja narsissit ovat jo nostaneet päänsä mullan läpi ja karpaattienkello on tehnyt uudet pienet lehdet. Osa kivikkokasveista on selvästi levinnyt talven aikana, tuoksuköynnös on avannut osan silmuistaan ja mansikka on kasvattanut pitkiä uusia rönsyjä. Ja kaiken huippuksi, kun siirtelin viime syksyn lehtiä pois kukkien päältä niin eikös sieltä kurkannut vastaan kevään ensimmäinen kastemato!!! =)

Jos ei olisi näin synkkä ja harmaa ilma niin varmaan pitäisi jo ottaa harava ja lapio ja alkaa tehdä kevättöitä pihalla. Toivottavasti se näin pitkään odotettu talvi ei enää tulekaan...!

juu sellaista se o, meilläki jo tääl päin linnut kuhertelevat ja laulavat kirkkaasti, peukalon kokoisena on rappusten vierellä tainta jo näkyvissä, mökin tien varressa kasvaa jo sieniäkin.

Ja tännepäin jo varoiteltiin siitepölykauden alkamisesta joku leppä tms. pitäisi kukkia..

Sieniä meillä on myös, niitäkin on ollut pitkin talvea. Pähkinä kukkii täällä ainakin, olen nähnyt.

Suomessa asutaan juu. =) Eniten tässä harmittaa se kun ei edes meri ole jäätynyt koko talvena. Olisi kivaa kun pääsisi kävellen saariin ja voisi tehdä pojan kanssa potkukelkkaretkiä. Ja koira pääsisi purkamaan paineita jäällä kirmaamalla.

Appiukko just kertoi, että heillä alkavat krookukset tulla lumen läpi..

Itse ostin just puutarhalehden ja kevään odotus alkoi tosissaan: piti pistää ylös puutarhamessujen ajankohta ja selata siemenmainoiksia. Tänä keväänä pääsen aloittamaan esikasvatukset omassa kasvihuoneessa. Nyt täytyy vaan suunnitella kukkaistutukset ruukkuihin, osan kukista tosiaan kasvatan itse. Mulla on kohta ihan liikaa projekti-ideoita takapihalle... Ensimmäisenä pitäisi rakentaa pojalle liukumäki-keinu-kiipeilytorni, joka on odottanut osina autotallissa koko talven. Sitten voisi tehdä muutaman penkin ja kukkalaatikon puiden alle. Ja....

Kuulostaa hyvältä nuo suunnitelmat, JenniK! Minuakin puri puutarhakärpänen ja oltiin tänään pojan kanssa siistimässä kukkapenkkien reunoja ja alettiin kaivaa uutta kasvimaata ja mansikkamaan laajennusosaa pihalle. Matoja kyllä on liikenteessä tosi paljon, alkoi tehdä mieli ongellekin. Kevään merkki kai sekin että poltin jo käteni nokkosessa kun etsittiin pensasaidan juuresta maakotiloiden kuoria... Olikin äkäinen tuollainen pieni juuri päänsä pinnalle nostanut nokkonen, vieläkin sormet kirvelee. Kaiken huippu kuitenkin oli, että mansikkamaasta kömpi esiin ihka-aito sitruunaperhonen! Sen verran kohmeinen se oli että on nyt meillä sisällä lasipurkissa. Pitäisi varmaan päästää se takaisin ulos, saa siitä ainakin joku lintu harvinaisen aterian jos ei muuta. :whistle:

Työkaverin kanssa puhuttiin tänään juuri että onkohan miehille tullut joku kevään huuma... Hänelle oli viikonloppuna ohikulkenut mies (vähän renttu) lykänny lapun kouraan, jossa oli miehen puhelinnumero ja sitte siinä luki "salarakas". Mies pyysi työkaveriani soittelee eikä käyny sen enempää jankkaa..

Mä kun tänää ruokatunnilla kävelin kadulla sellasen muovikassimiehen ohi niin alkoi laulaa mulla "Käsivartesi nyt kiedon kaulaasi sun, oi suloinen armaani mun...."

Olen kateellinen sinulle Sinttura. Minulle ei kukaan ole laulanut noin :'( .
Meillä täällä idässä on vielä aikatavalla lunta, mutta ei ollenkaan niitä määriä kuin tavallisesti helmikuussa.
Itsekin haluaisin intohimoisesti upottaa käteni pian multaan, mutta kerrostaloasukkaan on tyydyttävä ruukkukasvien mullan vaihtoon.
Ehkä vuoden päästä keväällä, kun toivottavasti talomme on valmis, pääsen puutarhatöihin. :flower: :flower:

Täällä vielä nautitaan täysin rinnoin lumesta ja pakkasista B) arska alkanu ittiään näytteleen, että kyllä se kevät tännekkin tulossa on. Mut mie kyllä mielelläni piän nämä pikkuruiset hanget vielä vähän aikaa ;)

Täälläkin on melkoinen myrskytuuli. Naapurin katto meinaa irrota ja mies kävi äsken siellä auttamassa sen kiinnittämisessä! Huomiseksi on luvattu lunta ja tuulta 14m/s ja pakkasta. Taisi kasvimaa jäädä kesken... :(

Alkuperäinen kirjoittaja nuorena nukkunut:
Olen kateellinen sinulle Sinttura. Minulle ei kukaan ole laulanut noin :'( .
Meillä täällä idässä on vielä aikatavalla lunta, mutta ei ollenkaan niitä määriä kuin tavallisesti helmikuussa.
Itsekin haluaisin intohimoisesti upottaa käteni pian multaan, mutta kerrostaloasukkaan on tyydyttävä ruukkukasvien mullan vaihtoon.
Ehkä vuoden päästä keväällä, kun toivottavasti talomme on valmis, pääsen puutarhatöihin. :flower: :flower:
Ei kannata olla kateellinen! Ikää kaverilla oli ainakin 60 ja promilleja varmaa yli kaksi...

Mäkin tänään huomasin, että kukkapenkistä puskee krookuksia. Voi parat, ne varmaa kuolee..

Talvi tuli ja lumi sen mukana...eilen kyllä jo pienempiä teitäkin oli sulana ja kuivana, kun ajelin töistä kotiin... oli ihan keväinen ilma, vaikka tuuli oli tosi kylmä.
Tänä aamuna mittari näyttää -9,6 astetta pakkasta ja edelleen tuuli ulvoo nurkissa. Ohjelmassa on siis vapaapäivän kunniaksi takan lämmitystä kaiken muun siivouksen ja ruoanlaiton lisäksi. Esikoisen vien kouluun ja haen, kun on reppana joutunut koko viikon ajamaan pyörällä - on keli ollut mikä vaan...

Tänne tuli kans "kova" pakkanen -12. Yleensä kun on talvet kipristelty -30 pakkasissa niin tuokin tuntuu jo tosi kylmältä. Meillä on vesivärillä värjättyjä vedellä täytettyjä maitopurkkeja ulkona jäätymässä ja viikonlopuksi rakennellaan niistä jäälyhty. Kevätverhot kun sais ommeltua niin vois ottaa nyt niin ankeilta näyttävät talviverhot alas.

Yhteistyössä