keuhkokuumeen ulkoilu- ja saunomiskielto..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SiNiLiLJA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SiNiLiLJA

Aktiivinen jäsen
01.04.2009
1 005
0
36
kauanko pitää olla?

meillä poika ihan vedossa, enää yskää ja hevoskuurit päällä, mutta vasta torstaina todettiin koko keuhkokuume ( lievä ).
lapsi itse tuntee et olis jo valmis ulos eikä meinaa ymmärtää miksei saa mennä :( sit kun kysyy et koska, niin en osaakaan vastata...
jäi vähän ihmetyttämään et antoivat sairaalasta mulle sairaslomalapun vaan torstaille ja eiliselle, lääkäri sitä mieltä et 4v keuhkokuumeinen voi mennä maanantaina hoitoon...
kaikki ollu ihan järkyttyneitä kun oon sanonu, kun ei kuulema todellakaa voi vielä mennä silloin ulkoileen eikä jaksa muiden mukana..
mä en kestä kun oon niin avuton ja maalaisjärki häviää aina kun lapsi sairastaa :headwall:

mä en ees siinä tilanteessa tajunnu ihmetellä sairasloman lyhyyttä, olin vaan niin helpottunu kun päästiin kotiin sairaalasta :ashamed:
mutta nyt kyllä tuntuu aika hurjalta et laittais lapsen jo maanantaina hoitoon, eiks keuhkokuume uusikin aika helposti?! outoo et lastenlääkäri tollee sano... no, lomaillaan viel ens viikko. jos ens pe menis sit varovasti ulos kun olis meidän suvun pilkkikisat =)

mä jo luulin et jossain arvauskeskuksessa olit saanut ton diagnoosin...

Kun oikea keuhkokuume niin tosissaan kotona sais olla ihan rauhassa kunnes kuume (?) on poissa ja että jaksaa olla normaalisti leikeissä mukana. En laittais hoitoon vielä ainakaan ma-ti vaikka keuhkokuume ei tartu muihin, mutta ei ole kivaa olla hoidossa jos ei jaksa muiden mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja SiNiLiLJA:
Alkuperäinen kirjoittaja björn:
Paljon oli crp? Koska kontrollikäynti?

en mä niitä lukuja muista :ashamed: joku oli 94...? kontrollikäynti kuukauden kuluttua..

94? Sehän on ihan tajuttoman korkea! Tosin niinhän se keuhkokuumeessa onkin. (terveen viitearvot 1-10) Ei noilla luvuilla vielä maanantaina mihinkään päiväkotiin lähdetä. Kummalliseen aikaan vaan tuo kontrolli, jos kerran lääkekuuri päällä? Yleensä se on kai viikko kuurin aloittamisesta, ja uusi kontrolli parin kuukauden päästä.

Paljon oli crp? Koska kontrollikäynti?

en mä niitä lukuja muista :ashamed: joku oli 94...? kontrollikäynti kuukauden kuluttua..

94? Sehän on ihan tajuttoman korkea! (viitearvot 1-10) Ei noilla luvuilla vielä maanantaina mihinkään päiväkotiin lähdetä. Kummalliseen aikaan vaan tuo kontrolli, jos kerran lääkekuuri päällä? Yleensä se on kai viikko kuurin aloittamisesta, ja uusi kontrolli parin kuukauden päästä.

no en mä tiedä mikä luku toi 94 oli.. kun mä olin jotenkin niin väsyny ja sumussa koko reissun, olisko toi ollu se happipitoisuus vai mikä se on...? koska ei tulehdusarvoista ollu mun muistaakseni puhetta.. muutenkin aika sekava reissu kun isänsä käytti terkkarissa ja mä sit olin lapsen kans sairaalassa, niin en tiedä mitä siel terkkarissa on sanottu.. tai selittihän ex ne mulle, mut.. ääh.. :ashamed:

kuuri on amorionia 7vrk kolmesti päivässä, yskään ventolinea ja sit kuumeseen särkylääkettä. sairaalassa pojalla oli kuumetta liki 40, sai lääkkeen jolla se laski ja sen jälkeen ei oo noussu.. eli jo kaks kuumeetonta päivää kohta..

Meille sanottiin kesällä kun poika oli sairaalassa keuhkokuumeessa (crp 155 ja leukkarit yli 20) kolme päivää iv-antibiooteilla, että viikko pitäis pysyä sisällä kotiutumisen jälkeen... ikää pojalla oli silloin 2v2kk.

muoks. niin ja koko sairaala-ajan poika oli kuumeeton eli siitä saakka kun iv-antsut alkoivat. Kotona sitä ennen neljättä päivää 40 asteen kuume

Siis kai se lapsi verikokeissa kävi? Tottakai silloin crp tutkitaan. Ihmettelen kyllä että miksi keuhkokuumeeseen on määrätty yskänlääkettä.

verikokeet otettiin siel terkkarissa missä kävi isänsä kanssa mistä passitettiin sairaalaan. keuhkokuumeeseen ei määrätty yskänlääkettä, vaan yskään..
nyt mua alkaa pelottaa et millä ihmeen puoskarilla ollaan käyty.. oli niin mukava ja asiallinen lääkäri.... meidän poika ei oo sairastanu kun pari korvatulehdusta ja vauvarokon tähän 4v mennessä, et mulla ei oo kokemusta juurikaan lapsen sairasteluista... :|

Meillä 2-vuotiaalla oli sama juttu. Crp oli 77, keuhkot kuunneltiin ja rtg-kuvat otettiin Taysissa. Lääkkeeksi viikon kuuri Amorionia ja sitten Ventolinea tarvittaessa. Lääkärin ohje oli, että yksi kuumeeton päivä ja sitten voi rauhallisesti olla hetken (15-30 min) ulkona esim. kärryajelulla.

keuhkokuumeessa ja muissa tulehdussairauksissa crp nousee tyypillisesti vielä kuurin aloittamisen jälkeen hieman ja laskee sitten sykäyksittäin yhtä nopeesti kuin nouseekin. arvo 94 ei ole vielä pahimmasta päästä vaan sellainen normaali, joka kertoo päällä olevasta kohtalaisesta tulehduksesta. kuuri loppuun ja vasta sitten hoitoon ja rauhallisesti kannattaa lapsen kanssa ottaa. ohjata rauhallisin leikeihin, lue vaikka urakalla lapselle tai katselkaa kirjoista kuvia ja viettäkää laatuaikaa keskenänne . ja siten kun et enää itse jaksa niin nyt sitä lasten ohjelmaa telkusta ja muista vehkeistä oikein luvan kanssa eli piirretyä tms. keuhokuume ei ole leikin asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä 2-vuotiaalla oli sama juttu. Crp oli 77, keuhkot kuunneltiin ja rtg-kuvat otettiin Taysissa. Lääkkeeksi viikon kuuri Amorionia ja sitten Ventolinea tarvittaessa. Lääkärin ohje oli, että yksi kuumeeton päivä ja sitten voi rauhallisesti olla hetken (15-30 min) ulkona esim. kärryajelulla.

Taysissa mekin oltiin :whistle:

verikokeet otettiin siel terkkarissa missä kävi isänsä kanssa mistä passitettiin sairaalaan. keuhkokuumeeseen ei määrätty yskänlääkettä, vaan yskään..

No joo joo, mutta se yskä johtunee siitä keuhkokuumesta ja yleensä silloin se yskänlääke ei kyllä auta mitään. Sitä mä tässä ihmettelen.

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:

Mutta CRP-arvoissa on meillä ollut iso ero!

Jeps, niin on ollut ja tosiaan me oltiin ihan osastolla kolme yötä. Oli kyllä salakavala tauti... ei mitään muita oireita kuin kuume

no sitä kuitenkin käskettiin ottaa tarvittaessa... en mä nyt tajua mistään mitään!! lapsi on ihan virkeä ja reipas, syö hyvin ja juo paljon. ei olla viel ulkoiltu eikä riehuttu, rauhassa otettu kotona. tänään mennään kyl mummulaan tai mun nuppi hajoaa tänne neljän seinän sisälle :ashamed:

Jeps, niin on ollut ja tosiaan me oltiin ihan osastolla kolme yötä. Oli kyllä salakavala tauti... ei mitään muita oireita kuin kuume

Niinpä, mäkin luulin tautia vain vähän pahemmaksi köhäksi....

keneltäs mä muuten saan jatkoa sairaslomaan, eihän terkka voi jatkaa lääkärin määräämää saikkua...? vai voiko...? no, soittoo terkkariin ma.. niil on kyl siel koneillaan kaikki tiedot, tarviikohan siel ees käydä vai myöntäiskö puhelimitse lomaa?

...niin toi 94 voi olla vaikka saturaatio arvokin eikö? Joka tapauksessa ei ne teitä olis kotiin päästänyt jos toi tulehduas arvo olis ollut todella korkea, silloin olisitte saanut jäädä sisälle noille iv-antibiooteille. Ja ventolinellä on toi keuhkoputkia ym. laajentava vaikutus auttaa siis helpommin saamaan happea kroppaan ja pitämään myös nuo pikku tiehyet keuhkoissa avoinna. Hyvin teitä on hoidettu, nyt vaan otatte rauhassa kotosalla ja annatte taudille kyytiä. :-)

Yhteistyössä