ketkä leipoo suurimman osan taloudessa kuluvasta leivästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tirsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tirsku

Aktiivinen jäsen
03.07.2009
4 681
0
36
Ja minkä kokoiset taloudet teillä on? Leivotteko usein ja vähän, vai harvemmin ja sitten kerralla enemmän?

Mä yritän pitää huushollin mahdollisimman omavaraisena leivän ja sämpylöiden suhteen, vaikka meitä ei ole kun kaksi, niin sitä kuluu aika kiitettävästi. Ukko ottaa mettään savotalle aina eväsleipiä ja muutenkin sitä tuntuu kuluvan huomattavasti enemmän, kun mitä järjellä vois ajatella.

Mä leivon sit kerralla enemmän, pakastimeen laitan. Normaalisti leivontapäivänä menee sellanen 8-10 litraa nestettä taikinoihin ja suurimmasta osasta teen sämpylöitä, parista taikinasta tulee sit tehtyä leipiä (yleensä viimesistä, kun ei jaksa enää pyöritellä sämpylöiksi ;) )

vehnäjauhot on se peruselementti, siihen lisäksi leseitä tai hiutaleita, graham- tai ohrajauhoja. pellavansiemeniä tms. ehkä ei paljon halvemmaksi tule, mutta mä rakastan tuoreen leivän tuoksua kotona :heart: ja mä pidän leipomista tosi rentouttavana tekemisenä. eikä ukkokaan moiti, hymyn silläkin nostaa huulille kun kotiin tulee ja tuore tuoksuu.

Alkuperäinen kirjoittaja emäntä:
leivon suurimman osan leivästä.. ruis leipää en monesti vihti tehä..sitä ostetaan.. sämpylöitä.. hiivaleipää..rieskaa tulee useimiten tehtyä.

heitäs mulle hyvä rieskan ohje, paistatko ihan tavallisessa uunissa, vai onko leivinuuni? ruisleivän mäkin ostan, en oo vielä saanut mieleistäni, vaikka sitkeästi kokeilenkin. edellinen testiversio meni ekan maistamisen jälkeen suoraan hevosille :D

leivon kaiken "vaalealeivän" mikä meillä on vehnä-kaura-4viljanleipää tai jotain siltä väliltä. Ja tulee ihan hurjasti halvemmaksi kuin ostaa höttöleipää kaupasta! Vehnäjauhoja siis ja sitten ison osan korvaan kaurahiutaleilla, leseillä tms. Joskus porkkanaa tms. sekaan. Ruisleipää en oo vielä tehnyt itse, sitä siis vielä kaupasta.
Niin ja 2aik. ja 2.lasta. Ja 2-3 kertaa viikossa teen ½litran taikinasta joko 4 leipää tai 2 pellillistä sämpylää.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
En leivo leipää, koska en osaa tehdä hyvää. Eikä itseleivottu leipä mitään halpaakaan ole jos ostaa jotain muuta kuin perusvehnäjauhoja.

Nimenomaan on edullista, suuren limpun hinnaksi tulee noin 50-60 senttiä, kun se kaupasta ostettuna maksaa noin 3 euroa....

Sama pätee sämpylöihin, ei siis tavallinen vehnä vaan kuitupitoisista sämpyläjauhoista tehdyistä.

Onkohan olemassa jonkun muunlaista sämpyläjauhoa kuin semmoinen missä on jotain rouhetta?
Mies ei nimittäin tykkää yhtään niistä, enkä ikinä muista kaupassa kattoa :ashamed:

Vähän ot, mutta tuli aiheesta mieleen.

Ja en oikeestaan leivo, tai tosi harvoin niitä sämpylöitä. Niitä ei kyl kaupastakaan osteta, vaan ruisleipää vaan.

Teen ite usein ja just pakkaseen paljon kerralla.kun loppuvat leivon lisää..tuoreen leivan tuoksu on ihana ja omatekosesta saa hyvää,halpaa ja terveelliustä. minä käytän aina taikinaan madollisimmman vähän vehnäjauhoja ja paljon hiutaleita yms mitä kaapista löytyy.puuron jämästä tulee tosi ihania sämpylöitä. teen aina taikina juureen ja kohotan montatuntia leipää/sämpylöitä ja hyvää tulee.

Helmi79 millasella reseptillä teet porkkanaleivän? mulla ois 8 kiloa porkkanaa kaapissa ja sitä pitäis hyödyntää johonkin. millaset mittasuhteet?

onko kukaan kokeillu bataattia leipään?

teettekö tietyn reseptin mukaan vai näppituntumalla? mä en koskaan mittaa, vaan heittelen jauhoja summanmutikassa taikinaan. mikäs teillä on nesteenä? mä käytän yleensä vettä, mikäli kaupassa sattuu olemaan päiväysmaitoa, niin siihen, myöskin piimä käy. appelsiinimehuunkin olen kokeillut hyviä tuli, mutta vähän turhan tyyristä sämpylänesteeksi.

kamala kyselykausi, mutta ois kiva koittaa jotain ihan uutta leivonnassa. en muuten sitten tykkää leipoa makeita ollenkaan, kakut yms. ei oo mun juttu

Mä teen sämpylät lähinnä näppituntumalla, ja vähän joka jauhopussista koukkaan, heitän hiutaleita ja rouheita ja siemeniä tms mukaan. Tai porkkanaa.

JA jauhoina käytän siis vehnäjauhoja (pienesti), täysjyvävehnää, ohraa, ruista, spelttiä.
Kaurahiutaleet myllytän toisinaan jauhoiksi.

Mies tekkee taikinan ja mie pyörittelen sämpylöitä niistä. Kerralla tullee ylleensä leivottua 70-100kpl :whistle: Leivinuunissa paistettaan. Ja niitä mennee, en nyt ossaa sanoa kuinka usein leivottaan... 6henkeä niitä on täällä parhaimmillaan lappamassa nassuun. Kaupasta ei osteta ko ruisleipää.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Onkohan olemassa jonkun muunlaista sämpyläjauhoa kuin semmoinen missä on jotain rouhetta?
Mies ei nimittäin tykkää yhtään niistä, enkä ikinä muista kaupassa kattoa :ashamed:
laita vehnäjauhoa, grahamjauhoa ja vaikka ohrajauhoa vielä lisäksi. tykkääkö ukkos pähkinöistä, niistä tulee kans kiva lisä

mulla pakkaa joskus leivistä tuleen tosi paksukuorisia, miten te ne paistatte. mikä lämpötila ja miten voitelette ne?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä teen sämpylät lähinnä näppituntumalla, ja vähän joka jauhopussista koukkaan, heitän hiutaleita ja rouheita ja siemeniä tms mukaan. Tai porkkanaa.

Kaurahiutaleet myllytän toisinaan jauhoiksi.

vedätkö porkkanat raasteeksi vai kuinka ja millä jauhat kaurahiutaleet?

Yhteistyössä