Ketipinor ja annostus unilääkkeenä

Paatunut P. harmaana
En tiedä. Tuo 25mg teki vain sen, että olin väsynyt ja koomasin, mutta uni ei tullut tai tuli se lopulta, mutta ongelmana on, että se unen määrä ja laatu on viime yöltä yhtä hyvä kuin ilman lääkettä. Mitrsalla oli sama vaikutus.
 
"vieras"
Lääkärin mukaan pienillä annoksilla paino ei nouse. 25mg-50mg on painon kohdalla ainakin turvallisia. Kysyin nimittäin lääkäriltä sitä kun painon kanssa tappelen.
 
"gen"
Mulla menee tällä hetkellä 100mg (3 vuotta oon nukkunu tällä ja 25mg aloitettu, pari viikkoo sitte oon nostanu 4x25mg) Paino ei oo noussu tuona aikana, mutta ummetusta on jonkin verran ja paino tippuu laihduttaessa HIEMAN hitaammin. Sen lisäks menee seroquel prolong 200mg mis sama vaikuttava aina, mutta pitkävaikutteisena.
 
anonyymi
Itselläni on ollut erittäin paha unettomuusongelma. Nukuin pahimmillaan vain muutamia tunteja viikossa ja luulin jo välillä sekoavani. Apu löytyi: ketipinor 200mg + 30mg mirtatsapiini. Olen nukkunut lääkkeiden kanssa joka yö hyvin, välillä liiankin hyvin (12-14h). Mutta se ei haittaa minua, mielummin liikaa kuin liian vähän. :)
 
Seppo (nimi muutettu)
Napsin tuota ketipinoria vaihtelevin annoksin (25mg-100mg) useamman vuoden (n 5-4 vuotta) unen saantiin. Alkoholi (1 tai 2 pulloa tai enemmäin keskiolutta) lisää huomattavasti väsyttävää vaikutusta ja joskus voi jopa tulla olo, että jalat pettää alta, en siis missään nimessä suosittele yhteiskäyttöä ko. aineiden kanssa. Lopetin pitkäaikaiskäytön kesällä ja olen huomannut nyt, että jo 25mg aiheuttaa seuraavana päivän "zombie" olitilan joka on ahdistava ja erittäin epämiellyttävä. Pitkäaikaisessa käytössä toimiva, mutta hetkellisten unihäiriöiden hoidossa ei ainakaa itselleni sopiva lääke. Ketipinor vaikuttaa myös jossain määrin serotoniini pitoisuuksiin aivoissa ja se tehostaa SSRI-lääkkeiden vaikutusta.
 
Riina34
Itse olen nyt vuoden syönyt Ketipinor 100mg ja Venlafaxin 300mg. Kovasti olen miettinyt kun paino vaan nousee ja kovalla laihdutus kuurilla ei meinannu paino tippuu millään, joka masensi jo sinäänsä. Ajattelin että olisiko Venlafaxin se syy, mutta teitä lukiessani olen tullut siihen tulokseen että olisi tuo Ketipinor joka estää minua lahtumasta?
 
"Mari"
itsellä on mennyt jo kolme vuotta pinoria todella pahaan unettomuteen 800-1000mg / yö + zopinox 45mg/yö. tällä määrällä saan nukuttua suht koht hyvin.paino on noussut parissa vuodessa yli 20kg vaikka elämäntavat on suht samanlaiset kuin ennenkin. laihduttaminen todella paljon hankalampaa kuin ennen lääkkeiden aloittamista. unettomuuteni on niin paha että söin parhaillaan 8 eri myrkkyä päällekkäin ennenkuin tämä combo löytyi millä uni tuli.
 
nmarie
Mulla iltaisin 25 tai 50mg, 25mg ei enää meinaa tehota, nyt kun on reilu kolme kuukautta käyttöä takana. Itse olen tarkka painon kanssa, silti tuntuu, että paino nousisi jatkuvasti, ellen yrittäisi sitä kokoajan laskea. Liikun monta kertaa viikossa ja olen kiinnittänyt ruokailuun paljon enemmän huomiota kuin aiemmin, silti ei paino putoa. Tarkoitus olisi näyttää kesällä ihmiseltä... Haluaisin olla ilman lääkkeitä, mutta esim. viime yönä kun en lääkettä ottanut, nukuin "Koiran unta" ja herätessä tuntui kuin ei olisi nukkunut ollenkaan. Väsynyt
 
Lihava
Itse päädyin tälle palstalle kun aloin etsiä lääkityksestä syytä runsaaseen nopeaan painonnousuuni. Käytössä Fluanxol 1,5mg, Lamotrigin 100mg (niiden ei pitäisi lihoittaa) ja Ketipinor 50-150mg. Ketipinorin aloitusannostus unettomuuteen oli 25mg, se ei enää auta, usein annostus 100mg. Painoni on noussut lääkityksen aikana tosi runsaasti n. 35kg ja on nousussa edelleen, jatkuvista laihdutusyrityksistä huolimatta. Mulla tulee usein juuri ennen kuin alan nukkumaan kova tarve syödä jotain, tällaista ei ole ennen ollut, voisiko sekin johtua lääkkeestä? Oletteko te muut Ketipinorin käyttäjät huomanneet vastaavaa?
 
"Mari"
kyllä olen huomannut tuon saman syömisongelman. kun lääkkeet alkaa vaikuttaa iskee aivan järkyttävä nälkä. zopinoxit syövät lisäksi lähimuistia, en välttämättä muista mitä olen edellisenä iltana tehnyt tai syönyt.
 
ceciii
Olen itse käyttänyt ketipinoria 5kk 50mg-100mg ( venkslaan sitä ite mieleni mukaan) sekä päivällä 2x1/2, ja painoa on tullut 3kg lisää. Pelkään, että lihon. Aloitin dietin viime viikolla, sillä pelkään, että lihon "piilossa" ja hiljalleen, ja että kohta saan huomata olevani 20kg painavampi, mitä ennen. Ja sitä en halua.
 
seroguel on neurolepti
Ja tuhoaa aivoja ja unikeskusta. Itse söin tota 6v ja tehot meni. En nukkunut sillä ollenkaan. Lopetuksesta tuli äärettömät sivuvaikutukset.

Neurologi sanoi minulle että lääke on aiheuttanut minulle pysyviä muisti/keskittymis ongelmia, lihas nykäyksiä ja puheen tuottamisen vaikeutta. Olen vasta 31 ja elämä pilalla. Unettomuuteen söin 6v 25mg-300mg. Nyt nukun 2-5h max öisin ja senkin unilääkkeellä. Seroguel pahentaa unettomuuden tuhat kertaiseksi. Toleranssi kehittyy vähitellen ja sitten on piru irti. Lääkettä vaikea lopettaa vaikka ei auta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Antipsykoottinen_l%C3%A4%C3%A4ke

Osa neuroleptien haittavaikutuksista ilmenee parin viikon sisällä lääkityksen aloittamisesta, mutta toiset haittavaikutukset saattavat ilmetä vasta kuukausia tai vuosia lääkityksen aloittamisen jälkeen.[14]

Neuroleptien antikolinerginen vaikutus saattaa aiheuttaa häiriöitä potilaan verenkierrossa, rauhastoiminnoissa kuten hormonien erityksessä, ruoansulatuksessa, virtsaelinten toiminnoissa[15] sekä unen-[16] ja lämmönsäätelyssä[17]. Muita antikolinergisiä haittavaikutuksia ovat esimerkiksi muistin ja ajatustoimintojen heikkeneminen, kiihtyneisyys, sekavuus, näköhäiriöt ja hallusinaatiot[18].

Neuroleptien korkea-annoksinen, pitkäkestoinen käyttö voi aiheuttaa pysyviä vahinkoja aivojen tunne-elämää ja älyllisiä toimintoja sääteleville osille.[19] Tämän johdosta niiden käyttö tulisi rajoittaa lyhimpään tarpeelliseen määrään ja aikaan, sekä ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon.

Neuroleptien säännöllinen pitkäaikaiskäyttö voi johtaa myös tardiiviin dyskinesiaan, joka ilmenee useimmiten suun ja kielen, joskus myös vartalon lihasten matomaisina pakkoliikkeinä, kasvojen nykimisenä tai vapinana.[14][20] Tardiivi dyskinesia on sitä yleisempää, mitä pidempään lääkitystä on käytetty. Oireyhtymä korjautuu hyvin hitaasti lääkityksen lopettamisen jälkeen ja jää usein pysyväksi.[20][19]

Neuroleptit voivat aiheuttaa haittavaikutuksia myös motoriikan, aineenvaihdunnan, immuunipuolustusjärjestelmän ja sydän-verisuonielimistön alueilla.[21] Alankomaissa tehdyn farmakoepidemiologisen tutkimuksen mukaan neuroleptien käyttö skitsofreenikoilla ja skitsoaffektiivisesta häiriöstä kärsivillä johtaa viisinkertaiseen riskiin sairastua diabetekseen.

Neuroleptit lamaavat autonomista hermostoa mikä voi johtaa mm. ummetukseen ja suun kuivumiseen. Neuroleptit aiheuttavat usein myös väsymystä. Monet neuroleptit lihottavat ja ne voivat aiheuttaa vakavia, kuolemaanjohtavia sydänhäiriöitä. Lisäksi neuroleptien pitkäaikaiskäyttö lisää riskiä sairastua diabetekseen.[22]

Neuroleptien aiheuttamiin neurologisiin haittavaikutuksiin kuuluvat epileptiset kohtaukset ja kognitiiviset häiriöt, kuten muistin ja ajatustoimintojen heikkeneminen.[23][24]

Neuroleptit voivat aiheuttaa myös kiihtyneisyyttä, hallusinaatiota, sekavuutta ja näköhäiriöitä.[25][24] Neuroleptien käyttö lisää merkittävästi vanhusten kaatumistapaturmia.[26][27][28] Lisäksi neuroleptien on todettu nopeuttavan dementiaa.[2]

Neuroleptit saattavat aiheuttaa ekstrapyramidaalioireita, jotka ilmenevät kaulan, niskan, silmien ja vartalon lihasten kivuliaina kouristuksina, pakonomaisena motorisena levottomuutena, lepovapinana, köpöttävänä kävelynä, motoriikan hidastumisena, lihasjäykkyytenä tai kasvojen ilmeettömyytenä.[20] Neuroleptit saattavat aiheuttaa epileptisia kouristuskohtauksia myös ei-epileptikoille.[29]

Neuroleptien pitkäaikaiskäyttö voi johtaa kyvyttömyyteen kokea nautintoa. Lisäksi neuroleptit aiheuttavat usein sukupuolitoimintojen häiriöitä.[23]

Noin joka viidellekymmenennelle potilaalle kehittyy maligni eli pahanlaatuinen neuroleptioireyhtymä[30]. Malignissa neuroleptioireyhtymässä kuolleisuus on varsin suuri huolimatta aktiivisista hoitotoimenpiteistä[31], minkä vuoksi noin 10 prosenttia potilaista menehtyy[32]. Neuroleptioireyhtymä kehittyy yleensä lääkityksen muutoksen jälkeen nopeasti vuorokauden tai muutaman viikon kuluttua. Yleisimpiä oireita ovat vaikea lihasjäykkyys, vapina, kuume, vireyden heikkeneminen ja autonomisen hermoston toiminnan häiriöt.[33] Neuroleptioireyhtymä vaatii neuroleptilääkityksen lopettamista ja kiireellistä sairaalahoitoa.

Epätyypilliset neuroleptit, erityisesti olantsapiini, aiheuttavat perinteisiä neuroleptejä enemmän painon nousua.lähde?

Neuroleptien käyttö lyhentää huomattavasti käyttäjiensä elinikää kohonneen itsemurhariskin ja keskushermoston toimintahäiriöiden aiheuttamien sairauksien takia.

Uusin tutkimus on antanut viitteitä siitä, että neuroleptien säännöllinen käyttö kutistaa aivoja merkittävästi jo muutamassa vuodessa.[34][35] Toisen tutkimuksen mukaan jo yksi annos Haloperidol-neuroleptilääkettä aiheutti hetkellistä aivojen koon pienentymistä muutamassa tunnissa annoksen saannin jälkeen.[36]

Neuroleptien käyttö ja erityisesti lääkitysmuutokset aiheuttavat helposti välittäjäainemäärien pienentymistä aivoissa.
[muokkaa] Vieroitusoireet

Monien antipsykoottisten lääkitysten turvallinen lopettaminen voi olla vaikeaa tai lähes mahdotonta keskushermotoon tulleiden lähes pysyvien muutosten takia. Tästä johtuvat vieroitusoireet voivat aiheuttaa masennusta, maniaa, agressiivisuutta tai itsetuhoisuutta. Lääkärit eivät kuitenkaan aina selitä lääkityksen lopettamiseen liittyviä riskejä vakavista mielenterveysongelmista kärsiville potilailleen.

Tutkimusten mukaan 2/3 neuroleptien pitkäaikaiskäyttäjästä saa vieroitusoireita lääkitystä lopetettaessa[37]. Tämän vuoksi neuroleptien käyttö pitäisi lopettaa pienentämällä annosta vähitellen. Neuroleptilääkityksen lopettaminen tulee aina tehdä varovaisesti lääkärien tuella, jotta lopettamiseen liittyvät edut ja riskit voidaan arvoida oikein, lopettamiseen liittyviltä karikoilta vältyttäisiin ja vieroitusoireita voidaan tarvittaessa lievittää muulla sopivalla oheislääkityksellä. Koska lääkitysmuutokset ovat raskaita aivoille, ei toimivaa neuroleptilääkitykstä tulisi herkästi kokonaan lopettaa.

Neuroleptien käytön lopettamisesta johtuvia mahdollisia vieroitusoireita ovat esimerkiksi pahoinvointi, ripuli, päänsärky, hikoilu, kuumat ja kylmät aallot, vapina ja heikko olo, akatisia eli lääkkeen aiheuttama motorinen levottomuus, pakkoliikkeet, vaikea unettomuus, ärtyisyys, levottomuus, kiihtyneisyys, joskus myös muistin pätkiminen tai aggressiivisuus. Lääkityksen lopettamiseen voi myös menehtyä mikäli aivojen välittäjäaineiden määrät (dopamiini, serotoniini, adrenaliini, asetyylikoliini) laskevat liian mataliksi ja/tai vieroitusoireet muuttuvat liian vakaviksi.[23][38][20].

Joillekin potilaille saattaa ilmaantua vieroitusvaiheessa ekstrapyramidaalioireita, jotka ilmenevät kaulan, niskan, silmien ja vartalon lihasten kivuliaina kouristuksina, pakonomaisena motorisena levottomuutena, lepovapinana, köpöttävänä kävelynä, motoriikan hidastumisena, lihasjäykkyytenä tai kasvojen ilmeettömyytenä. [39][20] Nämä oireet johtuvat pääsääntöisesti aivojen dopamiinimäärien laskusta ja ovat myös parkinssonin taudin oireita.

Pitkäaikaisen neuroleptilääkkeen lopettaminen voi myös helposti epäonnistua vanhojen tai uusien psykoottisten oireiden ilmaantumisen myötä[40]. Syynä uusiin oireisiin voi olla dopamienergisen järjestelmän herkistyminen lääkkeen käytön johdosta kun aivojen dopamiinireseptorien määrä ja sensitiivisyys lääkityksen käytön takia kasvaa[41]. Tämä aivojen dopamiinitasapainon järkkyminen tai muut vieroitusoireet voivat tehdä antipsykootisen lääkkeen lopettamisen vaikeaksi tai liian vaaralliseksi. Koska lääkityksen lopetukseen ja aloittamiseen liittyvä reseptorien sulkeutuminen ja avautuminen rapauttaa aivojen toimintaa, ei korkea-annoksista lääkityksen lopettamista voi yrittää kevein perustein. Lääkkeiden uudelleenaloittamiset aiheuttavat pysyvää vahinkoa aivoille väärin toimivien reseptorimäärien kasvaessa ja hermoston välittäjäaineiden vähentyessä, mikä voi johtaa odotettavissa olevan eliniän lyhenemiseen.[42]
 
"Aulikki"
Käytän 25 mg Ketipinoria tarvittaessa ,yöksi . CRPS:n kipujen hoitoon ,
myös 800 mg Neurontinia .
Ketipinor heikentää muistia ,suu kuivaa ja hampaiden paikkoja joutuu uusimaan usein !
Tekee zombie olon , limakalvot ja ihon kuivuus vaivaa myös .En suosittele jatkuvaan käyttöön.
 
"vieras"
Perustuuko Ketipinorin lihottava vaikutus pelkästään siihen, että se saa aikaan "yömässyt"?

Pelottaa alkaa syömään tuota lääkettä. Laihdutan ja pystyn kyllä pysyä pois jääkaapilta mielitekojen aikana, mutta jos se vaikuttaa muutenkin niin helvetti sentään...! Tää on kuitenkin paras lääke mikä on auttanut mun uniongelmiin. Viikon olen sitä syönyt 50 mg -annostuksella.
 

Yhteistyössä