ketä uskoa turvaistuin asiassa?

• Viestiketjun aloittaja cosmic xtp
  • Ensimmäinen viesti
cosmic xtp
mistä johtuu että lastentarvike liikkeen myyjä kovasti väittää Gracon Cosmic XTP turvaistuimen olevan testivoittaja ja paras. kun kuitenkin mieheni näytti, että Autoliiton sivuilla olevan uusimman eurotestin tulos on Välttävä ja Cosmic XTP sai todella huonot arviot.

Ketä tässä enää voi uskoa, kun joka testissä eri tulos ja myyjät väittää mitä väittää. kenelläkään oikeaa tietoa?

http://www.autoliitto.fi sivuilta löytyy linkki (autoilu, tekniikka ja testit) ja sieltä sitten (Lasten turvaistuimet)

Viime vuonna Tekniikan Maailma-lehti testasi lasten turvaistuimia.

Tuon testin voittaja oli kyllä tuo Gracon Cosmic istuin. Kannattaa ehkä tutustua kyseisen lehden testiin. Itse ainakin uskon noita testituloksia enemmän kuin myyjiä.

Ja omat ostopäätökset sitä tekee loppujen lopuksi kuitenkin, testien lukeminenkin voi toki auttaa päätöksien teossa.

Suhinalempi harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 11:05 Vieras kirjoitti:
Viime vuonna Tekniikan Maailma-lehti testasi lasten turvaistuimia.

Tuon testin voittaja oli kyllä tuo Gracon Cosmic istuin. Kannattaa ehkä tutustua kyseisen lehden testiin. Itse ainakin uskon noita testituloksia enemmän kuin myyjiä.

Ja omat ostopäätökset sitä tekee loppujen lopuksi kuitenkin, testien lukeminenkin voi toki auttaa päätöksien teossa.
Ja tuo kyseinen testi tehtiin Gracon omalla tehtaalla.

Britaxin edustajaa ei päästetty edes paikan päälle.

Istuimet testattiin niin, että Gracot, jotka tukevat siihen omaan tukijalkaan, pärjäsivät hyvin kun taas Britax, joka tukee joko auton kojelautaan tai edessä olevaan penkkiin heilui miten sattui koska edessä ei ollut mitään penkkiä mihin nojata.

Eli siis testiolosuhteet oli vääristelty omille edullisiksi.

Tämän voi todeta niistä Tekniikan maailman testivideopätkistä, joihin oli linkki Kaksplussan etusivultakin silloin se ilmestyi.

Eiköhän kaikki markkinoilla olevat hyväksytyt mallit ole turvallisia?
Meillä ei ainakaan tuo ko malli sopinut kunnolla autoon, joten myyjä suositteli Britaxia, joka sitten ostettiinkin ja hyvin on toiminut. Mielestäni ei pidä niinkään tuijottaa testituloksia, vaan sovittaa istuinta omaan autoon ja valita se mikä parhaiten sinne sopii.

Itse muistelen, ettei Two Way Elite huonosti tuossa TM:n testissä pärjännyt vaikka sen Gracon Cosmic voittikin. Toinen Britaxin istuin (Eclipse? ) taas oli huono; muistaakseni turvavyön lukko aukesi testeissä.

Oli testi sitten tehty kenen tahansa valmistajan tiloissa, jokainenhan meistä itse päättää uskooko eri testejä ja miten lapsensa turvaistuimen valitsee.

Pääasia kun kuitenkin on, että lapsella on se turvaistuin.

taustalta
Tuo autoliiton sivuilla oleva testi on vuodelta 2003 ja siinä on käytetty vanhempaa Cosmicin mallia. Tuon testin tulokset Cosmicin osalta ovat kiistanalaiset, koska testissä ei ole käytetty Suomessa istuimen mukana tulevia lisäkiinnityshihnoja. Siitä on ollut kiistaa onko niillä mitään merkitystä, mutta kyllä se istuin ainakin tulee tiukemmin kiinni penkkiin, eikä heilu kuten ilman niitä lisähihnoja.

Uusi Cosmic on erilainen ja siihen on turha noita vanhoja testejä katsella. Tärkeintä on, että turvaistuin on oikein kiinnitetty, sen säädöt ovat kohdallaan ja lapsi siihen on kiinnitetty oikein. Mikä tahansa istuin on parempi kuin ei istuinta lainkaan.

Tälläkin palstalla on paljon puhuttu eri testeistä ja totuus on, että niistä saadaan käännettyä mikä tahansa penkki voittajaksi, kun oikein muotoillaan. Tekniikan maailman testistä sen verran, että kaikki ovat voineet nähdä, että Britaxin penkit oli kiinnitetty testissä väärin. Onko se sitten ollut inhimillinen erehdys vai tahallista, sitä voi kaikki miettiä. Se, että testi on tehty gracon radalla, johtuu siitä, että Suomessa ei ole muilla turvaistuinten valmistajilla siihen tarkoitukseen käytettäviä testiratoja kuin Gracolla! Vaikea niitä testejä on silloin tehdä muualla.

Tärkein pointti on kuitenki se, että kannattaa ostaa se istuin, joka sopii omaan autoon parhaiten ja sen osaa kiinnittää oikein. Oli se sitten minkä merkkinen hyvänsä ja minkä hintainen! Lasten turvallisuus ennen kaikkea!

tietäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 10:41 vieras kirjoitti:
Ei kannata uskoa myyjää. Valitettavasti myyjät puhuu mitä sattuu. Usko niihin testituloksiin mitä näet.
Hahaa! Tuo KaksPlussan testi sattui olemaan myyjän järjestämä, myyjän radalla. :whistle: Mä suosittelen uskomaan puolueetonta yksityistä jälleenmyyjää, joka myy KAIKKIA merkkejä, eikä näinollen ole puolueellinen oman ketjunsa tuotteille, joista saa paremman katteen.
Britaxit on olleet kautta aikojen maailman eniten testatut istuimet, mitään muita istuimia ei testata ennen markkinoille tuloa niin perusteellisesti, lisäksi Britax on tehnyt mielettömästi hyvää työtä lasten liikenneturvallisuuden parantamiseksi joten mä liputan Britaxin puolesta niin pitkään kun tämä sama tilanne jatkuu, että kaikissa puolueettomissa testeissä Britaxilla on testivoittaja jokaisessa turvaluokassa!

Ja kun eräs ketju järjesti oman testinsä, yhtäkkiä puolueettomissa testeissä huonosti pärjännyt Graco onkin testivoittaja ja Britax ei pärjännyt hyvin, minkä syyksi selvisi väärin asennus, penkkiä ei oltu laitettu kunnolla kiinni. Olikohan vahinko? :whistle:

Ketä uskoa? Omaa tervettä järkeä.

Myyjät eivät osaa antaa aina luotettavaa tietoa ja testien luotettavuudessa on paljon huomauttamista. Vai mitä pitäisi ajatella esim. kyseisestä TM:n testistä, jossa istuimia on kiinnitetty väärin?

Mikä sitten on tärkeää istuinta valitessa? Se, että alle 3vee istuu niin pitkään selkä menosuuntaan kuin mahdollista. Se, että osaa kiinittää istuimeen tismalleen ohjeen mukaan eikä vain sinne päin. Ja se, että istuin valitaan autoon sopivaksi eli ostotilanteessa sovitetaan sitä autoon.

lastentarvike
tuo gracon testivoitto on järjestetty juttu ja siitä voi "syyttää" Lastentarvike nimistä ketjua.

Usko tuohon puolueettomaan autoliiton sivuilla olleeseen adac:in testiin ja omaan järkeen.

turvaistuimet
hyvä testi on helmikuun tuulilasi lehdessä, jossa testattiin turvaistuinten käytettävyyttä ja autoon asennusta. Se on varmasti tärkeää tietää ostettaessa, koska se jo tiedetään että kaikki ns. huippu turvaistuin merkit ovat nykyään turvallisia.

Monesti niin myyjät kun noi testitkin on enemmän tai vähemmän "puolueellisia"....joten omaa järkeä kannattaa käyttää. tutkia ja katsella mitkä on vaihtoehtoja, mikä sopii parhaiten omaan autoon ja omiin käyttötarkoituksiin jne... Tuskin kovin "turvattomia" istuimia edes nykypäivänä markkinoilta löytyy. =)

Nimetön polo minäkin
"tuo gracon testivoitto on järjestetty juttu ja siitä voi "syyttää" Lastentarvike nimistä ketjua.

Usko tuohon puolueettomaan autoliiton sivuilla olleeseen adac:in testiin ja omaan järkeen."

Uskomatonta puppua, mitä joillekin tulee mieleen. Pienikin kaupallinen äly riittää hoksaamaan, että mikäli ko ketju järjestäisi tuloksen, testin ylivoimaiseksi voittajaksi tulisi HTS:n valmistama istuin. Miksikö? Siksi, että esim pääkaupunkiseudulla Gracoa myyvät ainakin Vauvatalo Johanna, Babycenter ja Lastentarvike. HTS taas on Lastentarvikkeen yksin myymä ja Gracoa kalliimpi tuote.

Kannattaisi miettiä, mitä anonyymisti sanoo tai kirjoittaa tarkkaan nimeämästään kohteesta. Mistä salaliittoteoria-seuran kokouksista tällainen epäluulo kumpuaa?

Itse päädyimme Cosmiciin, koska se oli tilanteeseemme, autoomme ja kukkarollemme paras kokonaisuus. Myyjä (en kerro missä yllämainituista liikkeistä) oli asiantunteva ja avulias. Kertoi myös Britaxin vahvuudet, ja ne oli helppo todeta paikkaansa pitäviksi.

Nimetön polo minäkin
"tuo gracon testivoitto on järjestetty juttu ja siitä voi "syyttää" Lastentarvike nimistä ketjua.

Usko tuohon puolueettomaan autoliiton sivuilla olleeseen adac:in testiin ja omaan järkeen."

Uskomatonta puppua, mitä joillekin tulee mieleen. Pienikin kaupallinen äly riittää hoksaamaan, että mikäli ko ketju järjestäisi tuloksen, testin ylivoimaiseksi voittajaksi tulisi HTS:n valmistama istuin. Miksikö? Siksi, että esim pääkaupunkiseudulla Gracoa myyvät ainakin Vauvatalo Johanna, Babycenter ja Lastentarvike. HTS taas on Lastentarvikkeen yksin myymä ja Gracoa kalliimpi tuote.

Kannattaisi miettiä, mitä anonyymisti sanoo tai kirjoittaa tarkkaan nimeämästään kohteesta. Mistä salaliittoteoria-seuran kokouksista tällainen epäluulo kumpuaa?

Itse päädyimme Cosmiciin, koska se oli tilanteeseemme, autoomme ja kukkarollemme paras kokonaisuus. Myyjä (en kerro missä yllämainituista liikkeistä) oli asiantunteva ja avulias. Kertoi myös Britaxin vahvuudet, ja ne oli helppo todeta paikkaansa pitäviksi.

tieto vs luulo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2006 klo 23:30 Nimetön polo minäkin kirjoitti:
Oijoi, väärässä olet. Se ratkaisee, mistä jää eniten myyjälle hilloa käteen ja se on Graco.

nimetön polo taas
Miksiköhän myyjä pitäisi varastossaan kalliimpia tuoleja, jotka eivät ole markkinaosuudeltaan kovin merkittävässä asemassa, jos niistä vielä jäisi vähemmän rahaa kauppaan kuin Gracoista? Lastentarvike on maahantuontia harjoittava yritys, joka tuo sekä HTS- että Graco-istuimia. Miksi se pitäisi mainitsemani "yksinoikeuden" HTS:n istuimiin mutta päästäisi Gracon "yleiseen" levitykseen, mikäli Graco olisi kaupallisesti mielekkäämpi istuin. Käydessämme katsomassa istuinta muutama viikko sitten, myyjä Vantaan Lastentarvikkeessa yritti kaikin tavoin vakuuttaa meitä HTS Izi kombista, joka oli kyllä erinomaisen oloinen, mutta meille liian kallis. Varsinkin, kun testi puhui enemmän Cosmicin puolesta.

Vihastuttaa vaan tällainen nimettömänä syyttely, kohdistuupa se sitten keneen hyvänsä. Varsinkin kun asia on näinkin vakava.

Cero
Muuten tähän asiaan puuttumatta, meille on ainakin Lastentarvikkeessa tuputettu Gracon istuimia niin että mainospuheet tulivat jo korvista ulos. Halusin ostaa Britaxin mutta he eivät suostuneet myymään sitä minulle koska se ei kuulemma sopinut meidän autoon, tai siis itse asiassa sinnehän ei heidän mielestään sopinut mikään muu kuin Cosmic mitä en halunnut :LOL: Sitten mun piti mennä hakemaan Britax (mikä muuten sopii tosi hyvin autoon) toisesta kaupasta. HTS:n istuimia mulle ei edes esitelty.

Vauvatalo Johannassa puolestaan esittelivät vain Britaxit, Gracot kuitattiin sanomalla ohimennen että "ne ei oo kovin hyviä".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 09:09 Cero kirjoitti:
Muuten tähän asiaan puuttumatta, meille on ainakin Lastentarvikkeessa tuputettu Gracon istuimia niin että mainospuheet tulivat jo korvista ulos. Halusin ostaa Britaxin mutta he eivät suostuneet myymään sitä minulle koska se ei kuulemma sopinut meidän autoon, tai siis itse asiassa sinnehän ei heidän mielestään sopinut mikään muu kuin Cosmic mitä en halunnut :LOL: Sitten mun piti mennä hakemaan Britax (mikä muuten sopii tosi hyvin autoon) toisesta kaupasta. HTS:n istuimia mulle ei edes esitelty.
Ei voi olla totta...meille kävi just noin samallalailla paikallisessa Lastentarvikeliikkeessä. Itse siis olit pääkaupunki seudulta(ko?) Ite olen hämeestä. Eli ei siis edes sama kauppa kyseessä.
Graco:a löytyi hyllykaupalla yhtäkään Britaxi:a ei ollut liikkeessä (siis muita kuin kaukaloita) ja myyjä kuittais vain että jos näkisin Two-way-eliten luonossa niin päätyisin Gracon istuimeen.
Suomeen tuotavat Graco istuimet valmistetaan englannissa ja lastentarvikeliikkeen vauvauutiset yrittivät väittää että se cosmic xtp valmistetaan suomessa (vain ja ainostaan tämä kyseinen malli). Alkoi jo silloin ihmetyttää että kuinka vain yksi malli valmistettais suomessa ja siitä olisi varmaan ollut muuallakin juttua esim. Gragon omassa esitteessä.
Joten se on ihan silkka valhe. Eli lastentarvike myy vain ainoastaan kaukalon jälkeiseksi istuimeksi Akta Gragon cosmic xtp:tä. Provikat tulee siis sieltä ;)

No me vaihdettiin sit kauppiaaseen jolla oli niin Grago istuimia, Britaxin istuimia kuin HTS:n istuimia. Ja oli hyvä kauppias, ei tuputtanut yhtä tiettyä istuinta vaan esitteli kaikki tasapuolisesti. Jokaisessa oli hyviä ja huonoja puolia. Ja näin ollen me itse asiakkainen päätettiin mitä halutaan ostaa.

suffailija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 02:43 Aurora kirjoitti:
Suomeen tuotavat Graco istuimet valmistetaan englannissa ja lastentarvikeliikkeen vauvauutiset yrittivät väittää että se cosmic xtp valmistetaan suomessa (vain ja ainostaan tämä kyseinen malli). Alkoi jo silloin ihmetyttää että kuinka vain yksi malli valmistettais suomessa ja siitä olisi varmaan ollut muuallakin juttua esim. Gragon omassa esitteessä.
Joten se on ihan silkka valhe.
Täältä löytyy istuin, joka hyvinkin näyttää cracolta ja valmistetaan Suomessa...
http://www.klippan.fi/

häh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 00:36 suffailija kirjoitti:
Täältä löytyy istuin, joka hyvinkin näyttää cracolta ja valmistetaan Suomessa...
http://www.klippan.fi/
#&%?$!* noita suomessa tehdä! Sen muuten näet istuimestakin, siellä kun Made In-maa lukee. ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 09:09 Cero kirjoitti:

Vauvatalo Johannassa puolestaan esittelivät vain Britaxit, Gracot kuitattiin sanomalla ohimennen että "ne ei oo kovin hyviä".
"Kiva" kuulla että meitä on enemmänkin! Meillekkään ei Lastentarvikkeessa suostuttu Britaxia esittelemään vaan myyjä yritti aivopestä koko ajan Gracon Cosmicsiin!! Vaikka miten tehtiin selväksi ettei se meitä kiinnosta niin koko ajan yritti kääntää puheen takaisin siihen. Rivien väleistä meille oikeestaan haukuttiin Britaxia Jouduttiin näkee hirvee vaiva että saatiin ostettua Britaxin istuin ja ois varmana ostettu muualta jos olis ollut vaihtoehtoja sadan kilometrin säteellä.

Yhteistyössä