Ketään raskaana olevaa sairaspäivärahalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiira

Vieras
Eli oletteko saaneet sairauslomaa raskausaikana jostakin syystä, vaikka ette ole töissä? Niin että olisitte oikeutettu sairaspäivärahaan (kelan) ? Ajattelin vain että millä perusteella lääkärit antavat sairaslomaa raskaana oleville jotka kotona ovat esim. hoitamassa lasta. Itsellä joskus kova mahakipu (kohdun venymiskipuja kun masu kasvaa? ) melkein joka päiväinen pääkipu ja väsymys. Lääkäri ei antanut sairaslomaa ja oli nolo olo kieltävän vastauksen jälkeen. Stressiä pukkaa muutenkin taloudellisen tilanteeni takia ja sairaspäivärahalle pääsy olisi helpottanut oloani paljon. Yhden lapsen lapsilisä ainut tuloni ollut jo muutaman kuukauden ajan. Raskaana olen 21vk:lla. Älkää käsittäkö väärin. En ole mikään onnen onkija ja lääkäriin menen vain kun on tosi kyseessä.

Ilmeisesti täytyy mennä sitten yksityiselle jos se enemmän hyödyttäis. Luulin että kela ei siitä päätä jos lääkäri antaa sairasloma lapun. Mutta toki voin olla väärässä. Terveyskeskuslääkäri vaan sano heti että ei anna sairaslomaa ennen kun kipua on kestänyt kauan. Eli odotella vain ja kärsiä kivuista. Panadolia vaan syödä kuusi päivässä niin eiköhän helpota lääkärin mukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja kiira:
Ilmeisesti täytyy mennä sitten yksityiselle jos se enemmän hyödyttäis. Luulin että kela ei siitä päätä jos lääkäri antaa sairasloma lapun. Mutta toki voin olla väärässä. Terveyskeskuslääkäri vaan sano heti että ei anna sairaslomaa ennen kun kipua on kestänyt kauan. Eli odotella vain ja kärsiä kivuista. Panadolia vaan syödä kuusi päivässä niin eiköhän helpota lääkärin mukaan..

Voi vee mikä lääkäri, mene oikeasti yksityiselle gynelle, ei se maksa kuin n 40-60e riippuen paikasta ja ajasta. Ton takia just en ikinä raskauksien aikana käynyt terveyskeskuksessa..

Alkuperäinen kirjoittaja Kreetta:
Alkuperäinen kirjoittaja kiira:

Voi vee mikä lääkäri, mene oikeasti yksityiselle gynelle, ei se maksa kuin n 40-60e riippuen paikasta ja ajasta. Ton takia just en ikinä raskauksien aikana käynyt terveyskeskuksessa..

Kiitos kreetta! Jotaki valoa näkyy nyt tunnelin päässä. Jospa kävisin sitten yksityisellä. Neuvolatätikin on tosi mukava mutta hänelle ei varmaan vaikuta sanoa mitään. Tai siis tottakai se kuuntelee mutta pelkkä kuuntelu ei paljoa helpota oloa. Täytyy tunnustaa että en ole ikinä käynyt yksityisellä. Ja meidän terveyskeskuksessa vaihtuu lääkärit niinku sukat. Kaksi pysyvää lääkäriä ja toinen ihan hyvä tuttu mutta sattui juuri joku ilmeisesti vasta koulut käynyt nuori nainen mulle jota ei ole ikinä ennen edes nähnyt.

Pitää osata valittaa ja kuvata tarpeeksi hyvin, miksi tarvitset sairaslomaa. Ei tässäkään asiassa kukaan sun etua aja, kaikki on itse tehtävä :(. Ei muuta kuin lääkäriin joka päivä, niin eiköhän niidenkin mieli muutu ;). Jos ekan lääkärin vastaus on mielestäsi väärä, niin aina voi kysyä toista mielipidettä.

oon saanut kaksi kertaa sairaspäivärahaa odotusaikana.
esikoista odottaessani en ollut töissä,mutta lääkäri kirjoitti kokoajaksi sairaslomaa jolloin sain sairaspäivärahan. syynä oli se että en voinut mennä töihin kun olin juuri ollut (en muista monta kk ennen plussaa) jalkaleikkauksessa enkä sen vuoksi kyennyt töihin.

toisessa odotuksessa olin erittäin kovan pahoinvoinnin takia saikulla ihan töistä,muistaakseni 3-4kk ja sen jälkeen supistustenvuoksi. aikaistin myös äippälomaani kun ei meinannu tulla mistään mittään.

jotkut lääkärit ei kirveelläkään myönnä saikkua raskaana oleville.

Kaksosia odottaessa olin työttömänä ja kävin äitipolilla ultrissa ja siellä lääkäri määräsi minut sairaslomalle koko loppu ajaksi ja sanoi, että töihin ei saa mennä. Taisin silloin olla 3kk raskaana.

Kuopusta odottaessa olin lyhytaikaisessa työssä ja pahoinvoinnin takia olin sairaslomalla loput 2kk mitä työ olisi vielä kestänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
oon saanut kaksi kertaa sairaspäivärahaa odotusaikana.
esikoista odottaessani en ollut töissä,mutta lääkäri kirjoitti kokoajaksi sairaslomaa jolloin sain sairaspäivärahan. syynä oli se että en voinut mennä töihin kun olin juuri ollut (en muista monta kk ennen plussaa) jalkaleikkauksessa enkä sen vuoksi kyennyt töihin.

toisessa odotuksessa olin erittäin kovan pahoinvoinnin takia saikulla ihan töistä,muistaakseni 3-4kk ja sen jälkeen supistustenvuoksi. aikaistin myös äippälomaani kun ei meinannu tulla mistään mittään.

jotkut lääkärit ei kirveelläkään myönnä saikkua raskaana oleville.

Jouduitko käymään usealla lääkärillä silloin vai saitko ensimmäisen vakuuttuneeksi toisessa raskaudessasi? Tuo on niin väärin että raskaana olevien pitää vakuuttelemalla vakuutella terveydentilaansa ennen ku uskotaan. Luulis että raskaana olevien ei tarvisi kärsiä ja odotella muutenki herkässä tilassaan. Itkuhan siinä meinaa päästä kun ei uskota.

Alkuperäinen kirjoittaja Autumn:
Kaksosia odottaessa olin työttömänä ja kävin äitipolilla ultrissa ja siellä lääkäri määräsi minut sairaslomalle koko loppu ajaksi ja sanoi, että töihin ei saa mennä. Taisin silloin olla 3kk raskaana.

Kuopusta odottaessa olin lyhytaikaisessa työssä ja pahoinvoinnin takia olin sairaslomalla loput 2kk mitä työ olisi vielä kestänyt.

Nyt löytyy paljon enenmmän kokemuksia kuin eilen illalla. Jotkut lääkärit ottaa vakavasti raskaana olevien pahoinvoinnit. Olispa niin joka paikassa..

toisessa raskaudessa ne kirjoitti 2vko-2kk kerralla ja kävin sit aikas useinkin lääkärillä. jossain vaiheessa vaihtu lääkäri ja se ei kirveelläkään suostunut saikkua kirjoittaan,sen mielestä huono-olo ja masennus paranee kun menee töihin. onneksi sain työnantajankanssa sovittua että jään kotihoidontuella nopeesti kotio,normaalistihan se pitää ilmoittaa 2kk aikasemmin. myöhemmin sitten sain toiselta lääkäriltä sairaslomaa kun supisteli kovasti. se kestikin siihen asti kun alkoi varhennettu äitiysloma.

En saa muuta kuin lapsilisän tällä hetkellä. Esikoinen täytti kolme kesällä ja kotihoidontuki loppui siihen. Toista lasta yritimme toista vuotta ennen kuin tärppäsi, laskettu aika tammikuussa. Työmarkkinatukeen en ollut oikeutettu kun en hakenut kouluun nyt keväällä. Heidän mielestä olis pitänyt hakea kouluun nyt vaikka olin jo raskaana silloin. Toimeentulotukea vaan en ole hakenut. Se olis niinku viiminen vaihtoehto. Ennen esikoista olin palkkatyössä ja sen jälkeen sain työmarkkinatukea ennen kun jäin äitiyslomalle. Palkkatyöaikaa ei ollut vaadittua 43 kalenteriviikkoa ihan joten se siitäkin rahasta sitten. Töitä kyllä etsin vaan en löytänyt.

oot sitten alle 25v? eikös se ole se raja että saa ilman ehtoja työttömyystukee?
toimeentulotuesta ei oo takuita kun sun mies käy töissä.
aika uskomatonta että oot rahattomana. kyllä sun jotain pitäs saada.
voisitko kuvitella meneväs työharjoitteluun? silloin saisit työmarkkinatukea.

Lokakuun lopussa vasta täytän sen vaaditun 25.v. Eli marraskuussa alkaa vasta työmarkkinatukea tulemaan ja kohtahan sitten alkaa jo äitiysloma. Mutta sitä ennen ei haluta pureskella kynsiä kun kuitenkin omia laskuja kerääntyy kasapäin ja ne olen ennen pystynyt aina hoitamaan. Vaan en nyt pysty. Työharjoittelu kävis kyllä muuten ja harkitsinkin sitä jo kun kävin työkkärissä mutta sitten tulis päivähoitomaksut ja menis taas miinukselle kaikki. Muita hoitajia ei tällä hetkellä ole. Mies tosiaan arkipäivät muualla töissä. Hirveä tilanne kun ei ole tottunut tähän että mistään ei tule rahaa. Aivan muuta tässä ei osaa enää ajatellakkaan kun että tässä sitä nyt pitäis olla muutama kuukausi lapsilisällä. joka päivä sama mielessä. Sehän ei tietenkään paranna oloa ollenkaan.

Yhteistyössä