Ketään kenellä kokemusta MS taudista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minäkin

Vieras
Onko ketään sitä sairastavaa paikalla?

Miten sairaus alko ilmotella itestään, millaisia ensimmäiset oireet olivat ja miten alettiin epäillä et sairastat kyseistä sairautta?

Mulla on kaikenlaisia oireita ja luin artikkelin eräästä lehdestä sattumalta, missä kerrottiin MS tautia sairastavista naisista. Kun alko moni asia kuulostaa tutulta, niin kävin lukemassa asiasta lisää.

Tiedän että kuulostaa neuroottiselta ja luulosairaalta, mutta olen jo pitempään pelännyt että tämä ei ole vain lihasjumeista kyse.

Kerrompa jotain tilanteestani. Minulla on ollut lähes aina niska-hartialihasten kanssa jumiutumis ongelmia lapsesta asti sairastamani astman takia. Nykyään astma ei tosin onneksi vaivaa kovin pahasti. Ristiselkäni on alkanut oireilla vuosi sitten kesällä. On ollut välillä niin pahasti kipeänä, että ei ole päässyt kävelemään.
Ei tämä sinänsä yksin vielä tunnu hälyttävältä. Lihakset pitää saada parempaan kuntoon, jospa auttaisi. Röntgen kuvat on otettu ja lääkäri sanoi tk:ssa et enempää ei tutkita julkisella. Nyt on kuitenkin vuoden alusta kädet olleet kipeät välillä niin et iltasin saa syödä särkylääkkeitä useampana iltana viikossa. Kävin viimetalvena fysioterapiassa 10krtaa vaan ei ollut apua, eikä ole rahaa mennä taas.
Jalat on myös välillä kipeät ja puutuvat, ihan kuin kädetkin. Tavaroita on lipsahtanut muutaman kerran oudosti kädestä.
Minusta on pitempään tuntunut omituiselta, kun ajoittain on esim joku sana todella "hukassa" kesken keskustelun. Olen myös jossain määrin masentunut, mutta pärjään sen kanssa kyllä, enkä ole lääkäriin mennyt.

Nyt kuitenkin aika moni näistä oireista tuntui osuvan yksiin tuon MS taudin oireiden kanssa. Tiedän lääkäri vasta osaa sanoa asiaan oikeasti jotain. Mutta haluaisin kuulla jotain kokemuksia tätä sairastavilta.

Tunnen kyllä MS-tautia sairastavia, mutta en tiedä heidän taudin puhkeamisesta mitään.

Mutta sen tiedän, että netistä lukiessa sinun on helppo tehdä varma diagnoosi taudista. Olet nyt ajatellut, että oireet sopii MS-tautiin ja luet siitä niin huomaat, että sinulla on paljon siihen sopivia oireita. Ihan yhtä hyvin olisit saattanut keksiä jonkun muun taudin ja alkaa lukea siitä ja todeta, että sinullahan on ihan selvästi se tauti oireiden perusteella.

Yritän vain sanoa, että ei kannata sortua tekemään tuota diagnoosia itse vaan mene lääkäriin, jos sinusta oikeasti tuntuu, että on kyse muusta kuin lihasjumista yms. Netissä ei koskaan kerrota sitä, että nämä kaikki oireet saattavat tarkoittaa myös jotain täysin muuta asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tunnen kyllä MS-tautia sairastavia, mutta en tiedä heidän taudin puhkeamisesta mitään.

Mutta sen tiedän, että netistä lukiessa sinun on helppo tehdä varma diagnoosi taudista. Olet nyt ajatellut, että oireet sopii MS-tautiin ja luet siitä niin huomaat, että sinulla on paljon siihen sopivia oireita. Ihan yhtä hyvin olisit saattanut keksiä jonkun muun taudin ja alkaa lukea siitä ja todeta, että sinullahan on ihan selvästi se tauti oireiden perusteella.

Yritän vain sanoa, että ei kannata sortua tekemään tuota diagnoosia itse vaan mene lääkäriin, jos sinusta oikeasti tuntuu, että on kyse muusta kuin lihasjumista yms. Netissä ei koskaan kerrota sitä, että nämä kaikki oireet saattavat tarkoittaa myös jotain täysin muuta asiaa.

No noin vähä minäkin ajattelen. Siksi olisin halunnu kuulla et miten asia on menny sairastuneilla.
Tän selkäasian kanssa sain niin selkeen ulosheiton, että mua ei kauheesti innosta mennä valittamaan näitä asioita uudestaan. Vaikka kohta on kait pakko, kun kivut vaan lisääntyy. Siellä tk:ssa vaan ei olla kovin innokkaita selvittäänm mitään, vaan annetaan taas uus kipulääke ja lihasrelaksantti resepti ja lähete fysikaaliseen. Meillä ei nyt olis varaa yksityiseen lääkäriin tai sinne fysikaaliseen, kun se kustantaa kelakorvausten jälkeenkin useita satasia. ;(

Juu taitaa olla aika turha täälläkään tätä tilittää, mutta kun mua oikeesti ahdistaa tämä tilanne ja tuntuu et sieltä lääkäristä ei saa apua.

Kiitos kun vastasit asiallisesti ja morkaamatta.

Jos ajatellaan ihmisen hermojärjestelmän toimimista niin silloin kun sekä jalat ja kädet oireilevat niin vika on yleensä lanne- tai kaularangan alueella. Syy raajojen oireiluun on yleensä em. mainittujen alueiden lihasjumit, joskus syynä voi olla myös välilevyn pullistuma tai tyrä. Noilla oireilla tuskin kuitenkaan kyse MS-taudista. Tyypillisimpiin MS-taudin ensioireisiin kuuluu muutakin.

Neurologi on se, joka tekee MS-tautidiagnoosin. Eli tk:sta laitetaan lähete tarvittaessa neuropolille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No noin vähä minäkin ajattelen. Siksi olisin halunnu kuulla et miten asia on menny sairastuneilla.
Tän selkäasian kanssa sain niin selkeen ulosheiton, että mua ei kauheesti innosta mennä valittamaan näitä asioita uudestaan. Vaikka kohta on kait pakko, kun kivut vaan lisääntyy. Siellä tk:ssa vaan ei olla kovin innokkaita selvittäänm mitään, vaan annetaan taas uus kipulääke ja lihasrelaksantti resepti ja lähete fysikaaliseen. Meillä ei nyt olis varaa yksityiseen lääkäriin tai sinne fysikaaliseen, kun se kustantaa kelakorvausten jälkeenkin useita satasia. ;(

Juu taitaa olla aika turha täälläkään tätä tilittää, mutta kun mua oikeesti ahdistaa tämä tilanne ja tuntuu et sieltä lääkäristä ei saa apua.

Kiitos kun vastasit asiallisesti ja morkaamatta.

Aina pitäisi muistaa, että kroppa on kokonaisuus. Eli jos hartiat ja niska on täysin jumissa niin se voi vaikuttaa varpaiden päässä asti.

Oletko muuten joskus saanut epiduraalin? Mulle itselleni se on laitettu kolme kertaa ja täällä joskus asiasta valittelin ja löytyi oikein todella monipäinen joukko, joka kärsi samanlaisesta ristiselän kangistumisesta yöaikaan. Muutamat oli sitä mieltä, että epiduraali on saanut aikaan rustottumista sinne selkärankaan ja se aiheuttaa tuota selkäkipuilua. En tiedä pitääkö paikkaansa.

Myös masennukseen liittyy valtavan paljon erilaisia fyysisiä vaivoja. Lihasjumit ja sanojen hakemiset ovat tyypillisiä masennuksesta kärsiville. Eli masennuslääkityksestä voisi olla myös apua. Ja joitain masennuslääkkeitä, esim Triptyliä käytetään myös kiputilojen hoitoon.

:hug: :hug: :hug: :hug:

MS taudin tyypillinen kulku on akuutit pahenemisvaiheet jonka ohi mennessä tilanne yleensä korjaantuu jonkin verran, kunnes on uuden pahenemisvaiheen aika. Itse en kyseistä tautia sairasta mutta työn puolesta siihen olen tutustunut. Kannattaisi kyllä yrittää liikunnalla parantaa tuota niskahartia seudun jumitusta sillä se voi hyvinkin olla syypää kaikkiin vaivoihin. lääkärissä on hyvä käydä jos tarvitsee kivunhoitoa ja ehkä lähete fysioterapiaan olisi tarpeen.

Kiitos jälleen asiallisista vastauksista.

Vieras: Ei mulle ole laitettu epiduraalia, joten ei johdu siitä ainakaan tämä tilanne.

KiviäkinKiinnostaa: Juu toi masennus on kait ihan tosiasia. Mulla on välillä melkosta ylä ja alamäkeä tää elämä. Työskentelen luovalla alalla ja työ on epäsäännöllistä, joten ei auta asiaa. Tiedän että tää kuulostaa typerältä, mutta en ole valmis menemään sen masennuksen takia lääkäriin. Asun pienellä paikkakunnalla ja se ei auta asiaa että asioiden salassapito on niin ja näin. Tällä on niin juntti ajatusmaailma et jos vielä tulis tietoon että käyn masennuksen takia jossain, pahentais se vaan mun tilannetta henkisesti.
Luulen että meillä on suvussa taipumusta asiaan, minä olen usein se tukitolppa muille samassa tilanteessa ja en halua tuoda tätä esille muille.

Mutta jaksaminen on välillä kovilla, kun ei tiedä et onko tää vika nyt korvien välissä vai muualla. Meillä on nyt taloudellisesti vaikea hetki menossa ja tiedän et monella muulla on varmaan tilanne pahemminkin. Että oikeestaan tuntuu et ei kait mulla ole oikeutta valittaa. Mut kiitti et joku jaksaa asiallisesti keskustella. Mulla ei vaan irl ole ketään jonka kanssa tästä puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
MS taudin tyypillinen kulku on akuutit pahenemisvaiheet jonka ohi mennessä tilanne yleensä korjaantuu jonkin verran, kunnes on uuden pahenemisvaiheen aika. Itse en kyseistä tautia sairasta mutta työn puolesta siihen olen tutustunut. Kannattaisi kyllä yrittää liikunnalla parantaa tuota niskahartia seudun jumitusta sillä se voi hyvinkin olla syypää kaikkiin vaivoihin. lääkärissä on hyvä käydä jos tarvitsee kivunhoitoa ja ehkä lähete fysioterapiaan olisi tarpeen.

No noita reseptejä ja lähetteitä fysioon olen kyllä saanut. Kuten jo aiemmin kirjotinkin, niin kävin yhden jakson hoidossa ja siitä ei ollu mainittavaa apua. Käyntien lisäksi tein kotona jumppaohjelmaa sen fysioterapeutin ohjeen mukaan. Apua en saanut siitä, joten kun on tiukkaa rahasta, ei innosta heti taas kokeilemaan että josko joltain toiselta fysioterapeutilta sais apua. Kun ei ole mitään takeita auttaako ja sit joutuu ihmetellä taas et millä sen maksaa.

Voi hitto nyt täällä nyyhkin ja odottelen putkimiestä käymään. Toivottavasti se ei tuu enneki saan kasattua itteni... ;( Saattaas palata ovelta takasi :) No kyllä tää taas tästä.

Yhteistyössä