ketä tietää isäkuukaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vattunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vattunen

Vieras
Eli siis miten koko juttu toimii ja ketä voi sitä pitää? siis olen työtön, niin voiko mieheni silloin lainkaan pitä isäkuukautta? ja jos voi niin voinko minä sen jälkeen olla taas hoitovapaalla?
Tiedän että kelan sivuilla lukee nämä jutut, mutta en osaa sieltä etsiä kysymyksiini vastauksia.. Kiitos jos joku viitsii minulle asiaa selventää.

Isäkuukauteen on oikeutettu isä joka ottaa vähintään 2 viikkoa vanhempainvapaan lopusta ja sitten extraa 6 viikkoa. Raha on isän tuloihin perustuva. Voit olla sen jälkeen hoitovapaalla.

Itse opiskelin ja mies piti isäkuukauden, sitten jäin taas hoitovapaalle.

Kuka tietää isäkuukaudesta?
Eli siis miten koko juttu toimii ja kuka voi sen pitää? Kun olen työtön, niin voiko mieheni silloin lainkaan pitä isäkuukautta ja jos voi, niin voinko minä sen jälkeen olla taas hoitovapaalla?
Tiedän että kelan sivuilla on nämä selvitetty, mutta en osaa sieltä etsiä kysymyksiini vastauksia. Kiitos jos joku viitsii minulle asiaa selventää.

Kyllä voi pitää isäkuukauden. Ja sen jälkeen voit jäädä hoitovapaalle.

Sinä olet sitten sen ajan työttömänä työnhakijana, kotihoidontukea ei siltä ajalta (isäkuukauden ajalta) saa, mutta jos sulla on muita alle kouluikäisiä lapsia niin heistä saa kotihoidon tuen.

Sä annat 2vk äippärahasta pois ja mies ottaa ne. Pitää joko heti tai sit sen voi myös siirtää, lisäksi saa 1-24 päivää (lauantait lasketaan) sitä. Eli yht. max. 6vk. Jos isäkuukauden siirtää, lasta ei saa äippäkauden ja isäkuukauden välissä viedä kunnalliseen hoitoon vaan on hoidettava kotona. Isä saa tuloihin perustuvan rahan (isä saa saman kuin mitä sai isyyspvrahaa). Jos oot kotona sinä aikana, et saa kotihoidontukea. Pitää ilmottaa Kelaan 2kk ennenku äippäraha päättyy, että isä pitää siirrettynä, en oo varma pitääkö ilmottaa jos pitää sen putkeen. Lisäksi on ilmotettava 2kk ennen, MILLOIN sen pitää.

Sivusta yksi kysymys: jos isäkuukauden aikana en halua mennä töihin tai käyttää vuosilomapäiviäni, niin voinko vaan olla kotona ilmoittamatta asiasta mihinkään (Kela). Tietenkään en saa rahaa silloin mistään, mutta jos siis se ei haittaa. Työnantajan kanssa olen jo sopinut että palaan töihin kun lapsi täyttää 3v. Mulle ei tosiaan ole selvinnyt että onko minulla oltava joku "status" (töissä, vuosilomalla, työtön...) miehen isäkuukauden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Epäselvää;23138923:
Sivusta yksi kysymys: jos isäkuukauden aikana en halua mennä töihin tai käyttää vuosilomapäiviäni, niin voinko vaan olla kotona ilmoittamatta asiasta mihinkään (Kela). Tietenkään en saa rahaa silloin mistään, mutta jos siis se ei haittaa. Työnantajan kanssa olen jo sopinut että palaan töihin kun lapsi täyttää 3v. Mulle ei tosiaan ole selvinnyt että onko minulla oltava joku "status" (töissä, vuosilomalla, työtön...) miehen isäkuukauden aikana.

Olisin kiitollinen jos joku voisi vastata tähän.

Yhteistyössä