Ketä siellä sossun luukulla sitten oikein on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mona"

Vieras
Mietin vaan kun tuossa toisessa ketjussa dissataan koulutuksen arvostajia (turha nyt väittää et ei dissata). Niin tuli mieleen että minkälaisella koulutuksella sinne sossun luukulle yleensä päädytään?Mitä mieltä olette? Onko siellä enemmän niitä työttömiä maistereita ja tradenomeja vai ammattikoulun/peruskoulun käyneitä?Kaikki vanhemmat varmasti kuitenkin toivoo lapselleen edes kohtuullisen hyvää taloudellista tilannetta elämässään, koska silloin elämä vaan on niin paljon helpompaa.

Ja siis en tosiaan taas väitä etteikö ammattikoulun käyneet vois tienata enemmän kuin korkeakoulun yms. vaan kysyn että kumman polun valinneet sinne yleensä päätyy? Itse luulisin että alemman koulutuspolun valinneet ja senkin takia toivoisin että lapseni oppisivat arvostamaan koulutusta ja sen kautta opittavia asioita.Ja en tietenkään voi pakottaa heitä siihen , mutta toivon että he oppisivat siihen..

Ei se koulutus siihen niinkään vaikuta, vaan yleinen elämänhallinta.
Jos se kyky puuttuu, niin joutuu sossun luukulle. Tai sitten; käänteisesti. Sossun luukulla on ihmisiä jotka ovat osanneetkin elämänhallinnan ja kaikki jutut, mutta sitten on tapahtunut jotakin täysin odottamatonta ja sinne on vaan päädytty.

[QUOTE="mona";25143866]Mietin vaan kun tuossa toisessa ketjussa dissataan koulutuksen arvostajia (turha nyt väittää et ei dissata). Niin tuli mieleen että minkälaisella koulutuksella sinne sossun luukulle yleensä päädytään?Mitä mieltä olette? Onko siellä enemmän niitä työttömiä maistereita ja tradenomeja vai ammattikoulun/peruskoulun käyneitä?Kaikki vanhemmat varmasti kuitenkin toivoo lapselleen edes kohtuullisen hyvää taloudellista tilannetta elämässään, koska silloin elämä vaan on niin paljon helpompaa.

Ja siis en tosiaan taas väitä etteikö ammattikoulun käyneet vois tienata enemmän kuin korkeakoulun yms. vaan kysyn että kumman polun valinneet sinne yleensä päätyy? Itse luulisin että alemman koulutuspolun valinneet ja senkin takia toivoisin että lapseni oppisivat arvostamaan koulutusta ja sen kautta opittavia asioita.Ja en tietenkään voi pakottaa heitä siihen , mutta toivon että he oppisivat siihen..[/QUOTE]

Itseasiassa, ammattikoulusta valmistuvillehan riittää yleisesti työpaikkoja hyvin, mutta yliopistosta valmistutaan usein työttömäksi. Juuri myös lehdessä oli, että tradenomeja on aaaaivan liikaa, ja sekin koulutus valmistaa työttömäksi, tai jonkun muun kuin oman alan työntekijäksi.
Ammattikoulusta nämä raksa, auto, putki, sähkö yms. alat ovat sellaisia joissa riittää aina töitä, samoin kuin esim. hoitoala

[QUOTE="mona";25143866]Mietin vaan kun tuossa toisessa ketjussa dissataan koulutuksen arvostajia (turha nyt väittää et ei dissata). Niin tuli mieleen että minkälaisella koulutuksella sinne sossun luukulle yleensä päädytään?Mitä mieltä olette? Onko siellä enemmän niitä työttömiä maistereita ja tradenomeja vai ammattikoulun/peruskoulun käyneitä?Kaikki vanhemmat varmasti kuitenkin toivoo lapselleen edes kohtuullisen hyvää taloudellista tilannetta elämässään, koska silloin elämä vaan on niin paljon helpompaa.

Ja siis en tosiaan taas väitä etteikö ammattikoulun käyneet vois tienata enemmän kuin korkeakoulun yms. vaan kysyn että kumman polun valinneet sinne yleensä päätyy? Itse luulisin että alemman koulutuspolun valinneet ja senkin takia toivoisin että lapseni oppisivat arvostamaan koulutusta ja sen kautta opittavia asioita.Ja en tietenkään voi pakottaa heitä siihen , mutta toivon että he oppisivat siihen..[/QUOTE]

Niiden pitäs olla terveydenhoitajia, psykologia ja tietää lasten kasvatuksesta jotain. Mitä opetettiin :osaan laskea toimeen tulon. Itse aina tarkistan menikö oikein. menot ja tulot. Ja nää on sitten lastensuojelussa!!! kyllä ei kun paranee. Ennemmin luota siihen keno tätiin kuin soskun eukkoihin. "vastaa soittaa meidän yksiköstä". Ei voi muuta kuin nauraa :).

[QUOTE="vieras";25143901]Ei se koulutus siihen niinkään vaikuta, vaan yleinen elämänhallinta.
Jos se kyky puuttuu, niin joutuu sossun luukulle. Tai sitten; käänteisesti. Sossun luukulla on ihmisiä jotka ovat osanneetkin elämänhallinnan ja kaikki jutut, mutta sitten on tapahtunut jotakin täysin odottamatonta ja sinne on vaan päädytty.[/QUOTE]

No tätä hän mä taas en kysynyt, vaan koulutuspohjaa, koska mielestäni myös se auttaa elämänhallinnassa..

[QUOTE="vieras";25143962]Niiden pitäs olla terveydenhoitajia, psykologia ja tietää lasten kasvatuksesta jotain. Mitä opetettiin :osaan laskea toimeen tulon. Itse aina tarkistan menikö oikein. menot ja tulot. Ja nää on sitten lastensuojelussa!!! kyllä ei kun paranee. Ennemmin luota siihen keno tätiin kuin soskun eukkoihin. "vastaa soittaa meidän yksiköstä". Ei voi muuta kuin nauraa :).[/QUOTE]

voisitko suomentaa? :D

[QUOTE="vieras";25143933]Itseasiassa, ammattikoulusta valmistuvillehan riittää yleisesti työpaikkoja hyvin, mutta yliopistosta valmistutaan usein työttömäksi. Juuri myös lehdessä oli, että tradenomeja on aaaaivan liikaa, ja sekin koulutus valmistaa työttömäksi, tai jonkun muun kuin oman alan työntekijäksi.
Ammattikoulusta nämä raksa, auto, putki, sähkö yms. alat ovat sellaisia joissa riittää aina töitä, samoin kuin esim. hoitoala[/QUOTE]

No tänhän tietää kaikki, mutta siis kysyinkin että ketkä siellä sossun luukulla sitten on. Luulen että tosiasiassahan siellä on niitäkin kelle Suomessa kyllä löytyisi niitä töitä..

[QUOTE="vieras";25143962]Niiden pitäs olla terveydenhoitajia, psykologia ja tietää lasten kasvatuksesta jotain. Mitä opetettiin :osaan laskea toimeen tulon. Itse aina tarkistan menikö oikein. menot ja tulot. Ja nää on sitten lastensuojelussa!!! kyllä ei kun paranee. Ennemmin luota siihen keno tätiin kuin soskun eukkoihin. "vastaa soittaa meidän yksiköstä". Ei voi muuta kuin nauraa :).[/QUOTE]

Vastaus kysymykseesi: hän ainakin.

Siinä toisessa ketjussa oli kyse siitä, että ap mietti vieraantuuko lapsistaan, jos nämä eivät korkeakouluttaudu, ja voiko hän yrittää pakottaa. Se on eri asia kuin arvostaa koulutusta.

Toimeentulotuen yksikössä 11-vuotta työtä tehteenä, voin sanoa asikkaiden olevan 100%:sesti kouluttamattomia, tai ammattikoulun käyneitä. Luukulla voi joskus käydä opiskelijoita tai perheitä, joissa vanhemmat opiskelevat.
En rehellisesti muista yhtäkään kertaa, että luukulleni olisi tullut yliopistosta/AMK:sta valmistunut.

[QUOTE="mona";25143984]No tänhän tietää kaikki, mutta siis kysyinkin että ketkä siellä sossun luukulla sitten on. Luulen että tosiasiassahan siellä on niitäkin kelle Suomessa kyllä löytyisi niitä töitä..[/QUOTE]

Mulla on töitä, teen töitä joka päivä. Mutta kun en töilläni elä, enkä pysty tienaamaan tarpeeksi, siksi on pakko mennä sossuun.
Olen kahden lapsen yh, tienaan työstäni vammautuneen henkilön henkilökohtaisena avustajana, 1000 euroa kuukaudessa MIINUS VEROT. Elä sillä sitten, maksa kaikki laskut ja elätä lapsesi.
Toinen vaihtoehto olisi, alkaa työttömäksi ja hakea kaikki sossusta.

Faktahan on se, että korkeakoulutetut (yliopisto, amk) työllistyvät paremmin, kuin amikset. Keskimäärin korkeakoulutettu myös tienaa tuplasti sen, mitä amis.
TOTTAKAI joku huippuosaava kirvesmies voi netota 5000e/kk, siinä missä pätkätöitä tekevä maisteri 2000e/kk jne.

Mutta yleensä kuitenkin koulutettu työllistyy ja tienaa.

[QUOTE="vieras";25143970]voisitko suomentaa? :D[/QUOTE]

voitko suomentaa en ite älynnyt mitä kirjotin. Osaatko!!!! Vittu että ärsyttää nää suomennatko tyypit. Onks kaikki ookoo? siellä pää nupissa vai haluutko muuten vaan ärsyttää. En usko että kirjottelet oikein jos lähen sua seuraamaan!
mutta ei oi tapana olla noin sekopää!

[QUOTE="vieras";25143933]Itseasiassa, ammattikoulusta valmistuvillehan riittää yleisesti työpaikkoja hyvin, mutta yliopistosta valmistutaan usein työttömäksi. Juuri myös lehdessä oli, että tradenomeja on aaaaivan liikaa, ja sekin koulutus valmistaa työttömäksi, tai jonkun muun kuin oman alan työntekijäksi.
Ammattikoulusta nämä raksa, auto, putki, sähkö yms. alat ovat sellaisia joissa riittää aina töitä, samoin kuin esim. hoitoala[/QUOTE]

Voi kuule HÖPÖ HÖPÖ! Olen itse ammattikoulun käynyt ja työllistynyt kylläkin. Mutta
kyllä yliopiston käyneistä lähes jokainen työllistyy ja työllistymisprosentti on paljon suurempi, mitä ammattikoulusta valmistuneilla.

Tradenomi on vähä sellanen koulutus/ammatti, että sinne hakee moni koska se kuulosta hienolta ja alotuspalkat monissa paikoissa hyviä. Mutta jos oikeaa osaamista ja kutsua alalle ei ole, niin jää tyhjän päälle. Osaavat ja paikkansa tietävät tradenomit työllistyy hyviin työpaikkoihin jo ennen valmistumistaan.

Akateeminen/ammattikorkeakoulun käynyt työllistyy varmemmin, kuin toiseen asteen tutkinnon suorittanut. Korkeimmin palkatut alat löytyvät myös koulutusta vaativista tehtävistä.
Mä olen seurakunnan sosiaalityössä töissä. Meidän pitkäaikaisista asiakkaista suurin osa vain peruskoulun käyneitä, työttömiä, moniongelmaisia ja yksinäisiä. Satunnaisesti saattaa käydä kaiken kirjavaa porukkaa kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;25144038:
Toimeentulotuen yksikössä 11-vuotta työtä tehteenä, voin sanoa asikkaiden olevan 100%:sesti kouluttamattomia, tai ammattikoulun käyneitä. Luukulla voi joskus käydä opiskelijoita tai perheitä, joissa vanhemmat opiskelevat.
En rehellisesti muista yhtäkään kertaa, että luukulleni olisi tullut yliopistosta/AMK:sta valmistunut.

Työskenteletkö kenties pienellä paikkakunnalla?

No minä. Väliaikaisesti: opintotukikuukaudet loppuivat ennen kuin ehdin maisteriksi. Enkä ole ollut pelkästään hidas, vaan viivästymiseen on vaikuttanut mm. suoritettavat kaksi hieman limittäistä tutkintoa (ei siis oikeutta lisätukeen).

Olen sossussa töissä. Eipä sielä koulutettuja (amk, yliopisto) ihmisiä kyllä näe. Varmasti heitäkin on taloudellisissa vaikeuksissa, mutta ovat ehkä sitten keskimäärin paremmista lähtökohdista. Apu löytyy ehkä muualta kuin sossusta. Toisaalta mitä korkeampi koulutus, sitä helpommin ainakin täällä Pohjanmaalla löytää töitä.
Sossun luukulla käy kaikenölaista porukkaa ja ihan ääripäistäkin voi löytyä ihmisiä, jotka ovat joskus satunnaisessa avuntarpeessa.
Pääasiassa kuitenkin asiakkaat ovat kouluttamattomia, toisen asteen tutkinnon suorittaneita, jollain tapaa sairaita, yksinhuoltajia jne.

[QUOTE="vieras";25144054]voitko suomentaa en ite älynnyt mitä kirjotin. Osaatko!!!! Vittu että ärsyttää nää suomennatko tyypit. Onks kaikki ookoo? siellä pää nupissa vai haluutko muuten vaan ärsyttää. En usko että kirjottelet oikein jos lähen sua seuraamaan!
mutta ei oi tapana olla noin sekopää![/QUOTE]

No sun tekstistä ei saa mitään selvää :D En mä täydellisesti kirjoitakaan, mutta kyllä tästä selvän saa toisin kuin sinun jutuistasi...Ja sua on ilmeisesti ennenkin pyydetty suomentamaan, niin kannattaiskohan miettiä onko kirjoituksessa silloin joku vika?

Mutta ei se pelkästään niin mene, että korkea koulutus takaa sen, ettei päädy sossun luukulle - pikemminkin se menee niin, että samat syyt johtavat molempiin.

Vaikeista elämänhallintaongelmista kärsivä ei kykene kouluttautumaan maisteriksi.

Elämänhallinan osaava harvoin joutuu turvautumaan sossuun vaikka joutuisikin työttömäksi.

Elämänhallintaongelmaisella talous on pienestäkin töytäisystä kuralla.

Elämänhallinan osaava voi päättää pitkälti omien mieltymyksiensä mukaan, että mitä tahtoo tulevaisuudessa tehdä - suuri osa valitsee korkeakoulun, ammattikorkean tai yliopiston, koska korkeammin koulutettuna on enemmän valinnanvaraa ja (pääasiassa) suurempi palkka.

Tutkinto ei siis tee auvoiseksi, mutta useimmiten sellainen, jolla on asiat kunnossa, myös sen tutkinnon saa.

Esimerkiksi minä. Ammattikoulu käytynä. Ajattelimme että oli hyvä hetki saada lapsi kun olen valmistunut. Lapsi tuli, sitten myös ero. Lapsi sen verran pieni, etten raaskinut hoitoon laittaa. Joten, kotihoidontuella kotona lapsen kanssa ja käyn "sossun luukulla".

Yhteistyössä