Kestovaippailijat...mulla ois 100 ja 1 kysymystä koskien imuja! (ja muutama muu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Tai ehkä ei nyt ihan niin montaa, mutta muutama kuitenkin :)

MIKÄ idea on villaimuissa? Mä siis selvästi käytän niitä jotenkin väärin, koska jos sisätäyttöön lykkään harson ja villaimun sinne alle, niin sisätäyttö on kohta läpimärkä.

Ja onko flanelli nopeasti vai hitaasti imevä, eli asetanko sen toisen imun alle vai päälle?

Ja sitten...onko ihan normaalia että jos käyttää yöllä kestoja niin aamulla kun vaihtaa vaipan niin se vaippa on ihan litsläts märkä ja se haisee erittäin voimakkaasti pissalle. Teenkö mä taas siis jotain väärin? Imuina oli harso, 8 kerroksinen imuhäspäkkä ja vielä pohjalla muistaakseni hamppua 3 kerrosta.

Ei mulla tällä erää muuta :)

Villaimuun en osaa vastata.
Flanelli imee melko paljon ja hitaasti, hyvä vaikka froteen alla mutta toimii ihan mainiosti päällimmäisenäkin.
Ja kyllä meilläkin on yövaipat usein litsläts ja haisee.

Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Villaimuun en osaa vastata.
Flanelli imee melko paljon ja hitaasti, hyvä vaikka froteen alla mutta toimii ihan mainiosti päällimmäisenäkin.
Ja kyllä meilläkin on yövaipat usein litsläts ja haisee.

Ok, kiitos :)

Eli me sitten mennään jatkossakin yöt Liberon voimin :)

Mutta tuo villaimu...mulla on niitä kuitenkin useampi kpl, joten ois kiva osata käyttää niitä, että jos vielä joku ois kuulolla joka osaa vastata :)

Yövaippa haisee pissalla ihan sitten täydellä varmuudella. Et tee väärin, jos tuntuu ettei riitä niin lisää imua.

Villaimun idea on tietääkseni talvella parhaimmillaan, eli villahan lämmittää kosteanakin ja imee todella runsaasti kosteutta tuntumatta märältä. Eli vaunutellessa ulkosalla, pihalla nukkuessa , tms on hyvä imu - ja nimenomaan peppua vasten.
Ja muistathan pestä sen hellävaroen käsin!

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
kokeile mikroimua, bambua ja hamppua. jätä harsot pois, ei ne pidä kovin hyvin.

Siis tarkoitatko mikroimulle esim fuzzin imua...mun kokemuksen mukaan ne juurikin päästää helposti läpi?!!

Kyllä nuo jotain hamppua/bambua onkin, mutta en mä muista että mikä imu on mikäkin. Enkä siis itse erota hamppua puuvillasta tai bambua silkistä :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Yövaippa haisee pissalla ihan sitten täydellä varmuudella. Et tee väärin, jos tuntuu ettei riitä niin lisää imua.

Villaimun idea on tietääkseni talvella parhaimmillaan, eli villahan lämmittää kosteanakin ja imee todella runsaasti kosteutta tuntumatta märältä. Eli vaunutellessa ulkosalla, pihalla nukkuessa , tms on hyvä imu - ja nimenomaan peppua vasten.
Ja muistathan pestä sen hellävaroen käsin!

Ok...mä olen yövaipattanut viimeksi yli puoli vuotta sitten, eikä silloin vielä haissut...nyt kun on vähän isompi muksu ja suurempi määrä pissaa, niin johan pomppas kun sen vaipan otin pois :x :laugh:

Ok, eli villa lähemmäs peppua...se oli mulla viimeksi alla. Jospa sen alle sitten koittais jotain tuollasta hitaammin imevää :)

ja jotkut käyttää villaimua uloimpana imuna antamassa esim. villahousuille lisävarmuutta. Ilman että tarvii lisätä mahdottomasti muuta imua. Joko sinne taskuun tai sitte sen sisävaipan ulkopuolelle.

flanelli kai imee aika hitaasti. Tollasen mikrokuituimun (just fuzzin tai vaikka bumgeniuksen imut) voi laittaa päälimäiseksi kun ne imee nopeesti pissat talteen.

Mäkin vaihtaisin tuosta yövaipasta sen harson pois. mulla oli suosikki yövaippa sellainen froteevaippa jossa oli sisällä muistaakseni bamboo fold-it ja mikrokuitu- tai froteeimu. Hahtuvahousut päällä. Ja kyllä, se vaippa on litsläts märkä aamulla jos vauva pissaa paljon :) ja se haju on aivan karmea, varsinkin isommalla. Siitä syystä meillä siirryttiin kertseihin kun päivävaipat jäi pois, ei niitä yövaippojen hajua kestäny kukaan...

Yövaippa on kyl aika märkä aamulla ja voi haista. Meillä noi hajuhaitat on olleet kausittaisia: usein liittyneet siihen, et lapsen ruokavalio on jotenki muuttunu. Mm. kiinteiden alotus, normaaliin maitoon siirtyminen yms. Taaperon yövaippa kyllä haisee tosi tyrmäävältä, mutta ei tuol lastenhuoneessa silti haise vaan se haju tulee vasta kun ottaa villapökät veke. Pesu 90 asteessa poistaa sen hajun vaipasta.
Aikamoiselta paketilta kuulostaa tuo yövaippa kyllä. Meillä yövaipat on ollu aina pintakuivia, päiväkäytössä olevat taas ei. (tää ei kuulunu sun sataan kysymykseen, mut kunhan totesin ;) )

Villaimua voi käyttää kuivaliinan tapaan ihoa vaste, tai sit mulle on neuvottu joskus laittaa villaimu alimmaiseks taskuvaippaan kun valittelin et taskuvaipat päästää läpi joutuessaan puristukseen (esim. kun laps istuu rattaissa tai auton istuimessa). Mä en sitä koskaan kokeillu vaan meil siirryttiin sit sisävaippoihin ja villahousuihin kokonaan. Mutta se imu tulis siis lähimmäksi sitä pul-kuorta.

Ja flanellin sijoitan johonki keskikastiin imunopeuden suhteen. Paljon pestynä etenkin ihan ok nopea.

Yövaippa oli meillä ainakin sellainen etten saanut toimimaan- ja sitten kun olisin saanut oli vauva navan ja polvien väliltä sellainen pallo etten mä kertakaikkiaan voinut sitä ressukkaa makuuttaa siinä vaippapallossa.
Kertikset öisin, paljon helpompaa. Siis meillä.

Miten noi imut askarrellaan vaippaan? Onko tässä keskustelussa kyse sellaisesta kuorivaipasta, jonka sisään laitetaan tavaraa kerroksiksi?

Miten taskuvaippaan laitetaan useampi imu? Laitetaanko joku sinne imutaskuun ja toinen vaipan sisäpuolelle, ihoa vasten? Vai mitenkä...

Mä puhun sisätäyttövaipasta jonka sisälle siis laitetaan imuja...mutta ihan samalla tapaa niitä laitetaan taskuvaippaan. Taskuvaippa toimii täytettynä sellaisenaan, mutta sisätäyttvaippa vaatii vielä kosteussulun (kuorivaipan tai villikset) koska muutoin kosteus leviää vaatteille.

Kaikki imut laitetaan sinne imutaskuun ja ihan vaan siten, että napataan kasa imuja käteen ja laitetaan ne vaipan sisälle kaikki samaan aikaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Miten noi imut askarrellaan vaippaan? Onko tässä keskustelussa kyse sellaisesta kuorivaipasta, jonka sisään laitetaan tavaraa kerroksiksi?

Miten taskuvaippaan laitetaan useampi imu? Laitetaanko joku sinne imutaskuun ja toinen vaipan sisäpuolelle, ihoa vasten? Vai mitenkä...

Meillä on kuoria jonka päälle kadon tarvittavan määrän imuja+peppua vasten fleecestä kuivaliinan. Öisin meillä on sisätaskuja joissa muutama kerros kiinteänä jo itsessään imua, sinnekin laitan muutaman imun sisään päällekkäin.

Meillä on Fuzzit (One size) öisin, kahdella imulla. Meillä riittä ne yleensä hyvin. Kyseessä 1v4kk, jolla jo ollut yövaippa muutaman kerran aamulla kuivakin. Hajuhaitat meilläkin osu aina ruokavalion muutoksen aikoihin.

Yhteistyössä