Kestovaippa vai kertakäyttövaippa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jatkan vielä tuosta kyläilyasiasta. Me ei olla tehty paria päivää pidempiä reissuja, joten meillä on ollut aina kestot mukana. Ne vaan pussiin ja pestään kotona, ei ole sen suurempi vaiva kuin jos oltaisiin kotona, eikä minusta sen suurempi vaiva kuin kertiksissäkään. Mutta itsestään selväähän on, että se peseminen VIE aikaa. Meillä ei käytetä rumpua juurikin sen takia, että palaa sitä energiaa (=) rahaa siinäkin, ja kaikki vaipat ei edes rummutusta kestä. Mä pesen vaippapyykin kolmen päivän välein, ripustan aamulla kuivumaan ja kokoan illalla vaipat valmiiksi. Tämä on se oma vaivannäkö, mitä kestoillessa tietysti joutuu harrastamaan. Tuskin kukaan väittää, että kestoilee siksi, että se on niin IHANAN HELPPOA. :D Kyllä siihen ohjaa ne muut syyt, kuten ympäristön ja rahan säästäminen, oma ideologia jne.

Mä tykkäsin kestovaippojen kanssa siitä, kun lapsella oli lievää ripulointia antibioottikuurin takia, niin ei joutunut heittämään joka pierasun jälkeen kertistä roskikseen.

Edelleen jaksan provosoitua siitä, että kestoista koituvat säästöt tavallaan nollaantuisivat tuosta kestovaippojen vaatimasta vesi- ja energiamäärästä, kun niitä pestään. Näin ei ole. Tästä on joku kuluttajatutkimuskin joskus tehty, jos vain joku sen jostain kaivaisi esille. Itse ei nyt kerkiä.

mä kyllä oikeesti yllättynyt miten vaivatonta kestoilu oli ja miten hajuttomampaa kuin kertsit.Silloin kun pienellä oli kertsit luulin aina et siel on jotain isompaakin,kun kertseistä tulee inha haju pienestäkin pissilirusta.
Ap: kannattaa kokeilla vaikka osakestoilua ja lisätä fiiliksen mukaan.

[QUOTE="Vieras";22423065]Katsoin muuten noita babyland-vaippoja kun kiinnostuin. Ei kyllä ole kovin kalliita, mutta tuolla sivulla sanotaan että pesu 40 asteessa. Voiko niitä pestä siis ollenkaan 60 asteessa? Eikai 40 tule puhdasta?[/QUOTE]

Me pestään kyl välillä niitä 40 astees ja puhtaaks on tullu. Mut kakkavaipat varmaan kannattaa pestä 60.

[QUOTE="sama";22423222]Kyllä kestovaippa haisee. Olen sen todennut omalla nenälläni muutaman ystäväni luona. Säälin heitä ja heidän vieraitaan, kun joutuvat siinä hajussa olemaan. Ja sinäkö sitten kippaat ne pissaiset ja likaiset vaipat suoraan sinne koneeseen, huuhtelematta niitä väliltä? Voi mummo parkaa, kun tietäisi vaan mitä hänen koneessa pestään.

Kyllä minä riisipaperin tiedän, mutta kuule kun ei kaikilla Nico-Pettereillä tule sellaisia kovia kiinteitä papanoita, jotka olis helppo kipata pyttyyn. Aika monella vauvalla kun sattuu olemaan löysähkö kakka, niin onhan se selvää, että sitä sinne imuunkin menee.
Ja samaan tapaan ni pipanat voi kipata siitä kertiksestä pyttyyn, tosin sitä en tee, kun se on veden haaskausta.

Yksi vesikuutio maksaa sen verran paljon jo, että jos miettiin kaikki ylimääräiset wc-pönttöjen huuhtelut sekä vaippojen pesut, niin taitaa jäädä miinuksen puolelle kestoilu verrattuna kertakäyttöisiin.

Mutta totta, kukin tyylillään.[/QUOTE]

Kun on ihan henkilökohtaista kokemusta molemmista, niin voi kokemusken syvällä rintaäänella sanoa, että oikein säilytettynä kestovaipat ei haise yhtään. Ja sinulle suosittelen ostamaan uuden pesukoneen, jos se ei pese puhtaaksi sekä pyykkiä että konetta. Jos sinulla on lapsia, niin ihan taatusti joutuu pesemään pissaisia ja kakkaisia vaatteita oli vaippamuoto mikä hyvänsä. Ja kuten sanoin, meillä ei pestä yhtään sen enempää pyykkiä kestojen kanssa kuin kertokäyttöisten (kertakäyttöisten kanssa pestiin kyllä enemmän) tai ylipäätään nyt vaipattomana, eli ei vaikuta meidän vedenkäyttöön mitenkään.

Kun on ihan henkilökohtaista kokemusta molemmista, niin voi kokemusken syvällä rintaäänella sanoa, että oikein säilytettynä kestovaipat ei haise yhtään. Ja sinulle suosittelen ostamaan uuden pesukoneen, jos se ei pese puhtaaksi sekä pyykkiä että konetta. Jos sinulla on lapsia, niin ihan taatusti joutuu pesemään pissaisia ja kakkaisia vaatteita oli vaippamuoto mikä hyvänsä. Ja kuten sanoin, meillä ei pestä yhtään sen enempää pyykkiä kestojen kanssa kuin kertokäyttöisten (kertakäyttöisten kanssa pestiin kyllä enemmän) tai ylipäätään nyt vaipattomana, eli ei vaikuta meidän vedenkäyttöön mitenkään.

Meillä ei ole muuten IKINÄ mennyt yksikään vaate kakkaan. Meillä on kaksi lasta ja siis kertikset käytössä.

Meidän kuopuksella tuli kesäaikaan ihan hirveä vaippaihottuma kun kertikset hautoi. Ainut tapa saada iho kuntoon oli käyttää kestoja. Muutenkin kyllä osakestoiltiin mutta kesällä ei kertiksiä pystynyt käyttämään, varsinkaan autoillessa.

[QUOTE="sama";22423379]Meillä ei ole muuten IKINÄ mennyt yksikään vaate kakkaan. Meillä on kaksi lasta ja siis kertikset käytössä.[/QUOTE]

Ja meillä taas on falskanneet niin kestot kuin kertiksetkin jos on vääränmallinen vaippa ollut käytössä. Ja onpa niitä vahinkoja muutama sattunut senkin jälkeen kun on vaippa jätetty pois.

Edelleen jaksan provosoitua siitä, että kestoista koituvat säästöt tavallaan nollaantuisivat tuosta kestovaippojen vaatimasta vesi- ja energiamäärästä, kun niitä pestään. Näin ei ole. Tästä on joku kuluttajatutkimuskin joskus tehty, jos vain joku sen jostain kaivaisi esille. Itse ei nyt kerkiä.

Joo, ei todellakaan nollaannu, kyllä kestoilla säästää selvästi. Meillä pestään pyykkiä vain vähän enemmän kuin ennen eikä sähkölaskussakaan oo mitään eroa. Rumpua ei omiseteta, se vasta energiaa kuluttaakin. Ja yhteensä vaippoihin on menny rahaa n. 200 e josta varmaan saadaan paljon takas ku myyn eteenpäin tai käytän vaippoja seuraavalla lapsella.

Me pestään pyykkiä 2-3 kertaa viikossa ja vaippojen mukana pestään muutakin. (meitä siis minä, mies ja vuoden ikäinen lapsi)

Alkuperäinen kirjoittaja määvaa;22423305:
Muuta Norjaan,täällä vaipat melkein ilmaisia,paketti n.0,60e :D tervetuloa vaan vauvaperheet tänne :)

Joo, mä oon kuullu tosta. Houkuttelee lapsiperheitä kauppohin ja myy tappiolla vaippoja. Ei kauheen ekologista. Parempi vaan et vaipat kalliita niin on köyhänä helppo valita kestoilu!

Yhteistyössä