Kestovaippa vai kertakäyttövaippa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuore äiti

Vieras
Kertokaas mulle kokemuksia, kumpi on parempi. Ja jos on kestovaippa, niin pitääkö se myös yön kuivana? Entäs kyläilyreissut ym. onko kertakäyttövaippa parempi? Onko sillä eroa onko lapsi tyttö vai poika? Itsellä 2kk. poika. Haluaisin ruveta käyttämään kestovaippoja kun noihin vaippoihin tuntuu menevän rahaa niin kamalasti. Eli kertokaa hyviä ja huonoja puolia. Kiitos etukäteen.

En äkkiseltään keksi mitään huonoja puolia kestovaipoista. Ehkä ainoa on se, että joutuu hakemaan sopivaa vaippa mallia, mutta toisaalta me ei kyllä löydetty kahdessa vuodessa ainuttakaan sopivaa kertakäyttömallia vaikka kestoja löydettiin useampikin, eli puolensa ja puolensa. Yöksi valitaan joko erilainen vaippa tai sitten erilaiset imut, jotta pitää koko yön. Kyläilyreissuilla minusta on mukavampi viedä mennessäni likainen vaippa kuin jättää haiseva muovivaippa kyläpaikan roskikseen, varsinkin jos perheessä ei ole vaippaikäisiä itsellään. Muistaa vain ottaa jonkun muovipussin, johon likavaipan sujauttaa. Eikä ole mitään eroa onko kyseessä tyttö vai poika.

Huonoja puoli kertakäyttöisissä sen olen löytänyt useitakin (meillä käytettiin kertakäyttöisiä välillä öisin ja joskus reissussa). Minusta on paljon helpompaa kotioloissakin laittaa se vaippa pyykkikoriin ja pestä parin päivän välein koneellinen vaippoja, kuin viedä päivittäin haisevaa kertakäyttövaippapussia taloyhtiön roskakatokseen. Pitemmälläkin reissulla riitti pieni kassillinen vaippoja, eikä tarvi varata isoa tilaa vaippapaketille, varsinkaan jos kulki jollain muulla kuin omalla autolla. Koko ja mallipuljailuja saatiin meilä tehdä tosi paljon ja tuli aika kalliiksi ostaa 40 kpleen paketti vaippoja ja todeta ne sitten täysin sopimattomiksi lapselle.

ekan lapsen kanss käytettiin pelkästään kertiksiä ja nyt 10kk ikäsen kanssa on täyskestoiltu ja voin kestoja kyllä suositella. meillä on erivaipat päiväksi ja yöksi. päiväksi vähän ohuempi systeemi joka pitää vaihtaa n 4h välein. sillä sitten helpompi liikkua ja touhuta. yöllä paksumpi ja pitävämpi systeemi joka pitää kyllä koko yön pisut.
meillä on aina vaippapussi mukana johon kylässä voi vaipan sujauttaa ja hajuttomasti kuskata kotiin. mitään ongelmia ei oo ollu eikä ikinä oo tää kestoilu kaduttanu.
kertiksiin menee ihna mielettömästi rahaa ja omatuntoa pianoi se roskan määrä joka niistä tuli

Ostin lapselle BumGeniuksia, joita kehuttiin kovasti monilla keskustelupalstoilla. En kuitenkaan koskaan jaksanut alkaa tosissani kestoilla, muutaman kerran yritin aina silloin tällöin. Kestoilu jäi yritykseksi, koska

- Vauva oli ns. vaativa tapaus, enkä jaksanut enää yhtään ylimääräisiä kotitöitä. Lisäimujen pujottelu vaippoihin, niiden pesu ja kuivumaan ripustelu vei melkoisen paljon aikaa ja viimeisetkin hermojen riekaleet.

- Kestoja piti vaihtaa ihan koko ajan verrattuna kertakäyttöisiin vaippoihin. Tämä voi tosin johtua osaltaan siitä, että meidän vaipat olivat uusia eikä imukyky ollut vielä paras mahdollinen.

- Yövaipoiksi en olisi kestoja voinut kuvitellakaan. Kertavaipatkaan eivät aina pitäneet.

- Sen lisäksi että vaippoja piti pestä, tuli myös muuta pyykkiä paljon enemmän, koska vaipat vuosivat kertavaippoja useammin. Lakanoita, alustoja ja vaatteita sai pestä koko ajan.

Monilla on kuitenkin kestoista hyviä kokemuksia. En halua lannistaa, vaan toivon, että mahdollisimman moni onnistuisi kestojen kanssa. Itse en jaksanut :( .

Kestot! Mun 1v9kk oppi just päiväkuivaksi, möin kerralla kaikki kestot pois (paitsi yövaipat) - lähinnä Fuzzia, Myllymuksuja ja Kestovaippakaupan omaa mallia - ja sain vaipoista maksamistani hinnoista 63 prosenttia takaisin. Koko vaippakauden hinnaksi jäi alle 200 euroa. Vastasyntyneenä käytettiin äp:n kestoja, joita sain myös tutuilta niin että niitä oli vino pino. Taskuvaippoja oli yhtä kokoa 12-15kpl, meillä siis tarvittiin noiden äp:n nb-koon vaippojen lisäksi vaan S ja M kokoisia. Yökäytössä on rumat, mutta toimivat omat viritelmäni: sisävaippa vanhoista pyyheistä, ihoa vasten fleece ja kuorena itse kudotut hahtuvahousut.

kuopuksen kanssa kestoiltiin (yöllä ja joskus muullloinkin oli kertis),oikein hyvin sujui,ei vuotanut ikinä ohi,mitään pyykkivuoriakaan ei näkynyt.Vaipoista päästiin jo 1v9kk ikäisenä.
Voit hyvin aloittaa niin että käytät kotona kestiksiä,niin ei tarvii heti edes hankkia ihan kauheesti vaippoja ja lisätä sit niiden käyttöä fiiliksen mukaan pikkuhiljaa vaikka täyskestoiluun.Huom. jos vaikka 2-3 kestoa käytät päivässä ,niin se on jo 14-21 kertisvaippaa vähemmän viikossa. :)

Kestot on tosi hyvä vaihtoehto jos ei haittaa pyykätä hieman ylimääräistä ja käyttää aikaa ja hieman vaivaa siihen että etsii omalle lapselleen ja omaan käyttöön sopivat vaipat ja imut.

Itsellä on tyttöjä ja ainoa ero kestoilussa pojan kanssa on ollut imujen asettelussa (kaveria seuranneena todennut siis).

Kestoilu vaatii alkupanostuksena vähän enemmän rahaa, tosin siinäkin voi valita ostaako uusia vai käytettyjä, tekeekö itse ja käyttääkö esim. taskuja vai harsoja. Tietty menee vähän enemmän aikaa pyykkäämiseen ja vaippojen kuivatteluun ja kasaamiseen, mutta mä ainakin tykkään kovasti siitä omasta pienestä hetkestä kun saan rauhassa laittaa vaippoja kuivumaan ja kasailla uudelleen. Välillä kun on ollut kipeänä eikä jaksa niitä hommia, olen vain käyttänyt kertiksiä sen aikaa.

Kestoista saa kasattua ihan hyvän yöpaketin, meillä käytettiin nauhavaippoja paksuilla imuilla yöllä ja villahousuja päällä, mutta nyt on menty pitkään kertiksillä yöt ja reissut kun en vain jaksa nähdä sitä vaivaa että kuskaan kahdella lapsella vaipat ja kaikki vaihtokamppeet x2 mahdollisten vahinkojen takia mukana (joita tapahtuu kertiksilläkin, viimeksi eilen *huokaus*).

Mutta kokeiltu on täyskestoiltu, täyskertistely ja nyt "suurimmaksi osaksi" kestoilu joka sopii tähän tilanteeseen oikein hyvin. Suosittelen kokeilemaan mikä itselle sopii ja sitten hyvällä omallatunnolla käyttämään mitä itse haluaa käyttää :)

Kestot. Kertaakaan ei ole tullut ohi/yli, vauva nyt 3kk. Esikoiselta muistan kyllä ne Pampersien "niskakakat" eli sen, kun koko kersa on korvia myöten paskassa, kun vaippa ei pidäkään :x

Mä ollaan käytetty pääasiassa kestovaippoja, kertiksiä ei olla ostettu moneen kuukauten (alussa käytettiin hieman kun saatiin lahjaksi). Meillä käytössä ebaysta ostetut Babyland taskuvaipat, muutamalla eurolla/kpl saa. Lähes yhtä helppoja kuin kertikset, imut laitetaan sisään valmiiksi ja vaippa puetaan kuten kertis ja me laitetaan suoraan pesukoneeseen käytön jälkeen. Ennen säilytettiin villaisessa vaippapussissa, sekään ei haissut ollenkaan mutta helpompaa laittaa suoraan koneeseen.

Reissussa ja päiväkodissa meillä on käytössä kosteussuojattu vaippapussi johon mahtuu n. 7 vaippaa. Pidemmillä reissuilla ollaan kuitenkin käytetty kertiksiä.

Meillä kertakäyttövaippa on ainoa, mikä on pitänyt hyvin kuivana. Kestoa koitin jonkun aikaa, mutta lapsikaan ei selvästi ollut tyytyväinen. Useita eri vaihtoehtoja koitin.

Lisäksi asensin pyykkikoneeseen ja kuivausrumpuun sähkölaskurin, ja tulin siihen tulokseen, että 3 koneellista viikossa kuivatettuna imuja, eivät kyllä tule juuri halvemmaksi (lisäksi vielä tietty "perustamiskustannukset")

Meillä nyt 1v7kk lapsi ja oikeastaan koko hänen ikänsä ollaan käytetty ainakin osittain kestovaippoja. Tällä hetkellä meillä on 2 kpl kestovaippoja (fuzzi bunz?), muuten kertakäyttöisiä. Aina kun kestovaipat ovat puhtaana niin kotona ollessa laitan päälle, eli viikossa noin 6 krt kestovaippa päällä... Haluaisin ostaa enemmänkin noita kestovaippoja, mutta mietin että kun lappsi on jo noin vanha niin ehtiiköhän ne "maksaa itsensä takaisin"? Se on kyllä totta että jokainen kertakäyttövaippa kasvattaa kaatopaikkaa ja sen takia käytän mieluummin kotona ollessa kestoja =(

Saahan noista kyllä myydessä aika hyvin rahaa takaisin, tai jos joskus on toinen lapsi niin on sitten valmiina vaippoja =)

Katsoin muuten noita babyland-vaippoja kun kiinnostuin. Ei kyllä ole kovin kalliita, mutta tuolla sivulla sanotaan että pesu 40 asteessa. Voiko niitä pestä siis ollenkaan 60 asteessa? Eikai 40 tule puhdasta?

Molemmissa puolensa. Meillä oli vaihe, jolloin kestot toimivat erinomaisesti ja sitten taas toisessa vaiheessa vuosivat jne. Osta muutama ja kokeile, sillä pääset parhaiten selville. Eikä tämäkään ole joko-tai-juttu. Moni käyttää ainakin aluksi vain kotona kestoja, mutta pidempään pois kotoa ollessa kertavaippoja.

Kestiksistä saa kyllä aika hyvin myydessäkin rahaa.

En äkkiseltään keksi mitään huonoja puolia kestovaipoista. Ehkä ainoa on se, että joutuu hakemaan sopivaa vaippa mallia, mutta toisaalta me ei kyllä löydetty kahdessa vuodessa ainuttakaan sopivaa kertakäyttömallia vaikka kestoja löydettiin useampikin, eli puolensa ja puolensa. Yöksi valitaan joko erilainen vaippa tai sitten erilaiset imut, jotta pitää koko yön. Kyläilyreissuilla minusta on mukavampi viedä mennessäni likainen vaippa kuin jättää haiseva muovivaippa kyläpaikan roskikseen, varsinkin jos perheessä ei ole vaippaikäisiä itsellään. Muistaa vain ottaa jonkun muovipussin, johon likavaipan sujauttaa. Eikä ole mitään eroa onko kyseessä tyttö vai poika.

Huonoja puoli kertakäyttöisissä sen olen löytänyt useitakin (meillä käytettiin kertakäyttöisiä välillä öisin ja joskus reissussa). Minusta on paljon helpompaa kotioloissakin laittaa se vaippa pyykkikoriin ja pestä parin päivän välein koneellinen vaippoja, kuin viedä päivittäin haisevaa kertakäyttövaippapussia taloyhtiön roskakatokseen. Pitemmälläkin reissulla riitti pieni kassillinen vaippoja, eikä tarvi varata isoa tilaa vaippapaketille, varsinkaan jos kulki jollain muulla kuin omalla autolla. Koko ja mallipuljailuja saatiin meilä tehdä tosi paljon ja tuli aika kalliiksi ostaa 40 kpleen paketti vaippoja ja todeta ne sitten täysin sopimattomiksi lapselle.

Et ole sitten ajatellut, että myös sen likaisen kertakäyttövaipan voi sujauttaa kyläpaikassa omaan muovipussiin ja viedä mennessään pois?

Kumpi on isompi vaiva. Viedä kerran päivässä kakkavaipparoskis roskakatokseen samalla kun vie muutkin roskat, vai huuhdella ja huuhdella likaisia rättejä, jotteivat ne haisisi pyykkikorissa?

Eiköhän ne vie suurin piirtein saman verran tilaa reissussa noi vaipat: siis kertikset ja kestot - eikä niitä haisevia kertiksiä tarvi ees raahata pois sieltä reissusta, kun ne voi jättää roksikseen. Ulosteisia kestovaippoja taas ei viitsi kyllä alkaa kenenkään vieraan koneessa pesemään, se nyt vasta häveliästä olisi ulosteiset vaipat pestä toisen koneessa.

Et ole sitten ajatellut, että myös sen likaisen kertakäyttövaipan voi sujauttaa kyläpaikassa omaan muovipussiin ja viedä mennessään pois?

Kumpi on isompi vaiva. Viedä kerran päivässä kakkavaipparoskis roskakatokseen samalla kun vie muutkin roskat, vai huuhdella ja huuhdella likaisia rättejä, jotteivat ne haisisi pyykkikorissa?

Eiköhän ne vie suurin piirtein saman verran tilaa reissussa noi vaipat: siis kertikset ja kestot - eikä niitä haisevia kertiksiä tarvi ees raahata pois sieltä reissusta, kun ne voi jättää roksikseen. Ulosteisia kestovaippoja taas ei viitsi kyllä alkaa kenenkään vieraan koneessa pesemään, se nyt vasta häveliästä olisi ulosteiset vaipat pestä toisen koneessa.

Siinä on se ero, että kestovaippa ei haise yhtään mihinkään, kun taas kertakäyttöinen alkaa haista hyvin nopeasti, muutamassa tunnissa. Kestovaippoja ei tarvitse liotella, erotella vain imut ja laittaa kangaskassiin josta sitten kippaa koneeseen. Pyykkiä pestään ihan yhtä paljon nytkin, kuin mitä silloin kun vaippoja vielä tarvittiin koko päivän. Sitä paitsi meillä sai pestä joka aamu lapsen lakanat ja yövaatteet ja usein päivävaatteitakin, kun kertikset merkistä riippumatta falskasi jatkuvasti. Ja esim kolmen päivän mummolareissulle junalla joutui ottamaan täyden paketillisen kertakäyttöisiä, mutta kestoja ei tarvinut ottaa kuin kahden päivän vara ja pestä välillä mummon koneessa. Ihan selvästi sulla ei ole kokemusta kestoista, ei niitä kakkoja sinne koneeseen laiteta vaan kipataan riisipapereineen wc-pyttyyn ja koneeseen ainoastaan kastunut vaippa.

Meillä kestovaipat olivat huomattavasti kätevämpiä kuin kertikset, ei sinun tarvi siitä hernettä nenään ottaa jos teillä ei niin ollut.

Meillä on kestoiltu kokonaan päivisin, mutta usein yöllä kertikset. Lapsi nyt 14 kk.

Meillä oli sellainen kausi, jolloin lapsi pissasi yöllä vähemmän, ja sain yövaipan pitämään villahousujen avulla. Mutta sitten alkoi tulla sitä, että pissasi vaipan täyteen ja märäksi, ja heräsi itkemään sitä, että se täytyi vaihtaa. Ja koska oli juuri oppinut nukkumaan yönä läpi, niin vaihdettiin takaisin kertiksiin, siis yökäytössä. Itse olen siinä määrin mukavuudenhaluinen, että en nouse yöllä vain vaipanvaihdon takia.

Mekin on kokeiltu monia eri vaippamerkkejä, mutta parhaimmaksi meillä osoittautui Fuzzy Bunzit. Meillä on niitä kyllä vain L-kokoa, koska lapsi kasvoi nopeasti 10 kg painavaksi, ja sitä ennen pärjättiin sisä- ja kuorivaippavirityksillä, kun ei muutenkaan liikuttu kotoa paljon mihinkään. Nepilliset taskuvaipat on minusta käytössä parhaita, ja imujen määrää voi tietysti säädellä sen mukaan, kuinka pitkä vaihtovälin tarve milloinkin on. Meillä vaihdetaan vaippaa 2-4 tunnin välein.

Lisäbonuksena kestojen käytössä on mun mielestä se, että keskimääräinen kestovaippailija oppii aiemmin kuivaksi. En nyt tiedä, onko tästä mitään näyttöä, mutta on mutu-tuntumaa minulla. :D Meillä on pottailtu menestyksellä 10 kk iästä lähtien, osaa sujuvasti tehdä sekä ison että pienen hädän pottaan. Kakkavaippoja ei ole tarvinnut tuon 10 kk iän jälkeen pestä kuin satunnaisesti.

Mä olen myös jonkin verran hankkinut vaippoja käytettynä, ja tietysti hyväkuntoiset myydään edelleen käytettynä. Tällä hetkellä, kun lapsella on käytössä reilu kymmenkunta taskuvaippaa ja olen myynyt osan pienistä vaipoista pois, on rahaa vaippoihin kulunut ehkä 300e. Ja osa tuosta palautuu, kunhan vaippoja myy edelleen. Meillä tietysti on mennyt vähän rahaa kertiksiinkin, mutta tuskin yli 100 e kuitenkaan. Eli suosittelen lämpimästi ainakin kokeilemaan!

Sekä että.

Kestovaippoja oli tosi kiva ja näppärä käyttää ei-ihan-pikkuvauvalla, kun vaippoja ei mennyt 12 kpl vuorokaudessa. Yövaippana kestot oli pomminvarmat myös taaperolla, kertakäyttövaippojen kanssa tuli aika ajoin ohivuotoja. Lapsi itse piti kestovaipoista enemmän. Kestojen kanssa ei tullut ns. niskapaskoja.

Silti aika ajoin oli tilanteita, missä kertakäyttövaipat oli oikein kätevät.

Mitä kestojen pesemiseen yms tulee, niin siihen meni viikossa ehkä vartti ylimääräistä aikaa. Mä olen patalaiska ja jaksoin sen hyvin silti.

Viimeksi muokattu:
Siinä on se ero, että kestovaippa ei haise yhtään mihinkään, kun taas kertakäyttöinen alkaa haista hyvin nopeasti, muutamassa tunnissa. Kestovaippoja ei tarvitse liotella, erotella vain imut ja laittaa kangaskassiin josta sitten kippaa koneeseen. Pyykkiä pestään ihan yhtä paljon nytkin, kuin mitä silloin kun vaippoja vielä tarvittiin koko päivän. Sitä paitsi meillä sai pestä joka aamu lapsen lakanat ja yövaatteet ja usein päivävaatteitakin, kun kertikset merkistä riippumatta falskasi jatkuvasti. Ja esim kolmen päivän mummolareissulle junalla joutui ottamaan täyden paketillisen kertakäyttöisiä, mutta kestoja ei tarvinut ottaa kuin kahden päivän vara ja pestä välillä mummon koneessa. Ihan selvästi sulla ei ole kokemusta kestoista, ei niitä kakkoja sinne koneeseen laiteta vaan kipataan riisipapereineen wc-pyttyyn ja koneeseen ainoastaan kastunut vaippa.

Meillä kestovaipat olivat huomattavasti kätevämpiä kuin kertikset, ei sinun tarvi siitä hernettä nenään ottaa jos teillä ei niin ollut.

Kyllä kestovaippa haisee. Olen sen todennut omalla nenälläni muutaman ystäväni luona. Säälin heitä ja heidän vieraitaan, kun joutuvat siinä hajussa olemaan. Ja sinäkö sitten kippaat ne pissaiset ja likaiset vaipat suoraan sinne koneeseen, huuhtelematta niitä väliltä? Voi mummo parkaa, kun tietäisi vaan mitä hänen koneessa pestään.

Kyllä minä riisipaperin tiedän, mutta kuule kun ei kaikilla Nico-Pettereillä tule sellaisia kovia kiinteitä papanoita, jotka olis helppo kipata pyttyyn. Aika monella vauvalla kun sattuu olemaan löysähkö kakka, niin onhan se selvää, että sitä sinne imuunkin menee.
Ja samaan tapaan ni pipanat voi kipata siitä kertiksestä pyttyyn, tosin sitä en tee, kun se on veden haaskausta.

Yksi vesikuutio maksaa sen verran paljon jo, että jos miettiin kaikki ylimääräiset wc-pönttöjen huuhtelut sekä vaippojen pesut, niin taitaa jäädä miinuksen puolelle kestoilu verrattuna kertakäyttöisiin.

Mutta totta, kukin tyylillään.

Yhteistyössä