Kestovaipoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Voiko kestovaipoista tulla vaippaihottumaa?

Jos hauaisin aloittaa kestovaippojen käytön, niin mitä kaikkea pitää ostaa?
En ole aijemmin käyttänyt kestovaippoja...

Tottakai voi tulla ihottumaa. Toisille sopii yks materiaali, toisille toinen.
Meillä ei ole tullut ihottumaa mistään kestoista.

Kestoilun aloittamiseen suosittelen kestovaippayhdistyksen vaippalainaamoa!! Jos siis vaan löytyy paikkakunnaltasi.
Saat edullisesti kokeiluun setin erilaisia vaippoja, niin on sitten helpompi mieltää millaisia vaippoja tykkää käyttää.

voi tulla mut se johtuu esim väärästä pesuaineesta, pitkästä vaihtovälistä ja kestovaippamallin sopimattomuudesta. minkä ikäinen lapsi?

osta: taskuvaippoa, ovat helppoja, kuivuvat nopeasti. osta muutama aio-vaippa niin näet senkin hyvät puolet. riisipaperi ei ole niin tärkeä. vaippaämpäri joku 10litran sankko kannella tai ilman. pesuainetta jossa saippuaa <5% , erisanin color jauhe on hyvä.

http://www.kestovaippakauppa.com/product_catalog.php?c=85

http://www.kestovaippakauppa.com/product_details.php?p=1230 tää vaikuttaa hyvältä

http://www.kestovaippakauppa.com/product_details.php?p=680 tässä aio vaippa. 15e/kpl

mutta jos ostat isompia eriä, esim 3,10,15 kpl niin vaippojen hinta laskee, katso pakettitarjoukset.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ja käyhän tutustumassa www.kestovaippainfo.fi sivustoon :)

Suosittelen myös tätä!!
Ja vaippoja voi (ja kannattaakin) ostaa myös käytettyinä.
Tai jos osaa vähääkään ommella on esim taskuvaippoja ja sisävaippoja tosi helppo tehdä itse!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vauva on vasta 2viikkoinen.
Libero ja pampers ei sovi vauvalle.

Mun kaks isompaa lasta on vaipatettu kertiksillä. Kummallekkaan ei sopinut mitkään muut kuin muumivaipat..
Kannattaa kyllä kokeilla kestoja! Otitko äitiyspakkauksen? Siinähän tulee muutama kesto.

Viitsisikö joku kertoa tietämättömälle miten kestiksiä käytännössä pidetään?
Siis että miten esim. likaiset vaipat pestään,onko aikaa vievää puuhaa? Harkitsen kestoilun aloittamista kun kannatan ekologisuutta,mutta työmäärä ja esim. vaipanvaihto kylässä mietityttää jos kestikset...

Käytännössä:
Likaiset vaipat huuhtelen vedellä ja heitän ämpäriin odottamaan pesua.
Kylässä mulla on mukana vaippapussi (kosteuden sisällään pitävä pussi), johon laitan huuhdellun vaipan odottamaan kotiin pääsyä.
Pyykätessäni heitän vaipat koneeseen ja puhtaina narulle kuivamaan. Ei ole lisännyt mun työmäärää mitenkään. Pesen samassa koneellisessa vaatteiden kanssa, joten ei ole edes vajaita koneellisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Sheep:
Käytännössä:
Likaiset vaipat huuhtelen vedellä ja heitän ämpäriin odottamaan pesua.
Kylässä mulla on mukana vaippapussi (kosteuden sisällään pitävä pussi), johon laitan huuhdellun vaipan odottamaan kotiin pääsyä.
Pyykätessäni heitän vaipat koneeseen ja puhtaina narulle kuivamaan. Ei ole lisännyt mun työmäärää mitenkään. Pesen samassa koneellisessa vaatteiden kanssa, joten ei ole edes vajaita koneellisia.

Mä teen ihan samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Huvittavaa että Huisi Hipu esiintyy aina "ammattilaisena" vaik sil ei oo ees lapsia.

Joo :xmas:

Mutta kestovaipoista; mun pojalle ei sopinut polyestermokka, eikä iho tykännyt myöskään Popolinin all in one-vaipoista.

hommaa ensin muutama erilainen vaippa/systeemi esim. 1 tasku, 1 AIO ja 1 sisävaippa+villavaippahousut ja kokeile mikä tuntuu omimmalta. Testikappaleita kannattaa hommata käytettynä niin jos joku jää käyttämättä niin ei ole suuri taloudellinen tappio. Alussa kun voi ihan hyvin osakestoilla. Sitten vasta kun on vähän tuntumaa niin kannattaa hommata isompia määriä. Kestovaippainfo on kyllä ykköspaikka tiedonhankinnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja nonna:
Viitsisikö joku kertoa tietämättömälle miten kestiksiä käytännössä pidetään?
Siis että miten esim. likaiset vaipat pestään,onko aikaa vievää puuhaa? Harkitsen kestoilun aloittamista kun kannatan ekologisuutta,mutta työmäärä ja esim. vaipanvaihto kylässä mietityttää jos kestikset...

Tuolta www.kestovaippainfo.fi sivustolta saat paljon tarpeellista tietoa. Kannattaa käydä tutustumassa!

Jo pelkästään se, että käytät kotona kestoja ja reissussa kertiksiä, vähentää jätteen määrää huomattavasti.

Kuorena villa hengittää paremmin kuin pul.

Eikä tarvitse ajatella vain asetelmaa joko kestot tai kertikset, siinä ne menee, vaikka molempiakin käyttäisi.

Mulla odottaa likaiset vaipat (kakka pesty pois) ilmavasti pyykkikorissa pesua ja pesen sitten aina koneellisen muutaman päivän välein.

Yhteistyössä