kestovaipat

onko kenelläkään kokemusta kestovaipoista? mä oon hankkimassa meidän esikoiselle (rv 17+5 :D ) kestovaippoja ja mietin tässä että minkälaisia... tosin luulen että olen jo päättänyt... netin kautta meinasin tilata. oon ajatellut popolini ja tots bots sisävaippoja + popolino ulkovaippoja ja sitten ajattelin myös panostaa yhteen all-in-one vaippaan, popolino. onko jollakulla kokemusta näistä? olisi muutenkin mukava kuulla mielipiteitä jne kestovaipoista ja vaippailusta!! =)
 
Hyvä valinta :)

Meillä ei ole käytetty kun kestoja. Käytännössä harsoja, vaikka on meillä muutama muukin. Harsot vaan on kätevimmät, kuivuvat niin hyvin...
Harsot ja päälle Bumpyn kuoret. Halpa ja hyvä ratkaisu, yöllä lisäimuksi hamppua.

Minä ehdottaisin että kannattaa alottaa vaan harsoilla ja tarpeen tullen sitten nähdä mitä kannattaa ostaa pikkuhiljaa... tulee muuten helposti tuhlailtua.
 
mindi83harmaana
mä en harsoja halua alkaa taittelemaan eikä mun mieskään niihin suostu vaan ihan semmoset "tavalliset" vaipat halutaan, missä imuosa ja kuori mutta mitkä toimii ihan tavallisten vaippojen lailla.

 
Saganmamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2005 klo 21:18 krahu kirjoitti:
Hyvä valinta :)

Meillä ei ole käytetty kun kestoja. Käytännössä harsoja, vaikka on meillä muutama muukin. Harsot vaan on kätevimmät, kuivuvat niin hyvin...
Harsot ja päälle Bumpyn kuoret. Halpa ja hyvä ratkaisu, yöllä lisäimuksi hamppua.

Minä ehdottaisin että kannattaa alottaa vaan harsoilla ja tarpeen tullen sitten nähdä mitä kannattaa ostaa pikkuhiljaa... tulee muuten helposti tuhlailtua.
Peesaan tätä! Suosittelen myös villahousuja, niitä ei tarvitse pestä joka kerta. Ekologista, ekonomista ja helppoa!
 
Kokeilin kestoilua itse käsityölehden kaavoilla tehdyillä, ruskovillan harsoilla+villahousuilla sekä jollain hitsin pamppoliinoilla ja ei pelittänyt ei mitenkään. Olin todellakin sitä mieltä että tämä on hyvä laji. Kestot olikin ihan kivat, kunnes tuli vauvalta (maito)kakat, sit meni pesuun kaikki hänen ja miun vaatteet + sohva. MOnta kertaa peräkkäin. Yritin ja yritin, sain ohjausta mutta en osannut. Olin väsynyt koliikista, itse hormoonimyrskyissäni enkä oikeesti kestänyt ikuista paskarallia. Vauvalle tuli ihottumaa ja lopetin.

Nyt 9 kk neito on tyytyväinen kertiksissään eikä mamman tarvii pestä sohvaa ja kaikkia vaatteita kerran päivään.

myönnän, en osannut.

JOs joku haluaa, mulla myynnissä n 10 krt pestyjä hamppulisäimuja. Villahousuja käytän välkkäreinä ja harsoja ei ole ikinä liikaa. Oletteko muuten miettineet, miten ikinä tuli toimeen ilman harsoja?

 
Catnip
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 14:48 mindi83harmaana kirjoitti:
mä en harsoja halua alkaa taittelemaan eikä mun mieskään niihin suostu vaan ihan semmoset "tavalliset" vaipat halutaan, missä imuosa ja kuori mutta mitkä toimii ihan tavallisten vaippojen lailla.
Meilla oli Eko-Set T-vaipat ja niiden omat vaippahousut. Ei tarvinnut taitella ja muutenkin toimivat tosi hyvin, olin todella tyytyvainen sijoitukseeni, kylla ne maksoivat itsensa takaisin. Jopa mies osasi vaihtaa nuo T-vaipat (harsojen ja muiden kestovaippojen kanssa han ei tullut toimeen), olivat ihan yhta helppoja kuin kertakayttovaipatkin. Vaikka pyykkaamaan joutuikin, niin eivatpahan toisaalta vaipat haisseet roskiksessa (etikkaveteen aina laitoin kaytetyt odottamaan pyykkia, taysin hajuton homma) eika tarvinnut raahata vaippapaketteja kaupasta. Niin, ja ne ekstra liinat (kakka suojat toisin sanoen) voi unohtaa. Ostin rullan sita paprua mita voi laittaa viela sen vaipan paalle (kakka suoja), ihan hopo homma, sita ei tarvinnut, jai melkein koko rulla kayttamatta. Kasisuihkulla lahti nopsaan kakat ponttoon vaipasta (toiset huljauttavat vaipan pontossa eli vetavat ponton samalla kakkojen poistamiseksi), ei siina papereille tai liinoille ollut tarvetta.
 
Catnip
(Kirjaudunpa ihan sisaan jos tulee viela lisaa mieleen niin voi editoida...)

Eli unohtui se sanoa etta kokeilin myos villaisia vaippahousuja, ajatushan on hieno, mutta vauvani olikin allerginen villalle, etta se niista. Jai kalliit housut kayttamatta, kuin myos kalliit ruskovillan alusvaatteet. Etta niinkin voi kayda sen villan kanssa. Mutta se mika oli villasta tehtyna tosi hyva oli kun aitini neuloi siita ruskovillan hahtuvalangasta sellaisen alusen minka laitoin pinnasankyyn lakanan alle. Jos pojulla tuli pisut vaikka ilmakylpyillessa tai vaipat vuosivat nukkuessa (T-vaipat eivat kylla pahemmin vuotaneet, erinomainen imukyky), niin se villa alunen kivasti imaisi pisut ja pysyi tietenkin lampimana (eika hiostanut). Ja kun se oli lakanan alla niin se ei allergisoinut.

Kokeilin myos all-in-one vaippoja. Imukyky oli todella huono ainakin niissa mita kaytin, ei meidan nuorelle herralle riittanyt alkuunkaan. Muutenkin olivat hankalia kun aina piti koko systeemi pesta, ja niita olisi pitanyt olla tosi paljon. Itse koin erillisen sisuksen ja kuoren helpommaksi pidemman paalle. Annoin ne all-in-one vaipat kaverille, joka kaytti niita harsovaippojen kanssa sitten omalle vauvalleen.

 
hansu-77
Mä olen kutonut hahtuvasta villahousut ja niiden kanssa harsoja. Meillä ne toimii parhaiten. Kestoilun aloitin vasta sitten kun enää ei tullut sitä maitokakkaa mikä sotkee kaikki paikat :)
 
mindi83harmaana
yritän nettikirppisten kautta löytää halvempia kestovaippoja mutta muuten samanmerkkisiä kun mitä olen miettinyt. pitää vaan nettikirppareilla ahkerasti kiertää niin eiköhän se siitä...
 
Kestoilija minäkin
Itsellä käytössä harsot, flanellit ja kuoret. Parhaat harsot ehdottomasti Ruskovillalla, riittää ilman lisäimuja pötköksi taiteltuna hyvin paljon pissivällä 10kk pojalla n. 2-4h. Kuorena aluksi käytin Bumpyn kankaisia päivä- ja yökuoria, maitokakkavaiheen jälkeen ostin villakankaiset Bumpyt, jotka ovat ihan huiput! Itse leikkasin fleecekankaasta kuivaliinat, n. 12cm x35 cm. Hyvin ovat toimineet ja kestävät 90ast pesunkin. Flanellivaipat myös hyviä (taittovaipat) mutta kovettuvat pikkuhiljaa pesuissa. Yöllä tosin pakko käyttää kertavaippaa, niin paksu tullo muuten haaroväliin pitäisi laittaa, että poika kuivana pysyisi koko yön. Niiiin paljon pissaa yöllä kun illalla paljon juo, ja yölläkin vielä tissittelee.
 
Meillä käytössä harsot lisäimuineen ja yöllä sekä päikkäreillä villavaipat ja muuten Bumpyn kuoret. Ja kyllä se mieskin oppi ne harsot taittelemaan ;)
Täytynee tunnustaa, että heitin itsekin parit ekat harsot päin seiniä kun ei siitä taittelusta tuntunu tulevan mitään.
En kyllä enää kertseihin vaihtas: pojalla takapuoli punottaa välittömästi kun joutuu joskus hätävaravaippoihin turvautumaan. Mieluummin siis pyykkään kuin hoidan ärtynyttä ihoa.
Riisipaperi (tai Ainun hoitoliina) on ihan kätevä sisimpänä ihoa vasten: sillä saa kakatkin hyvin siirrettyä roskiin. No ainakin yleensä, kun ei ole "kakassa korvia myöten" -tilanne. :)
 
eija1v
Mikä se lisä imu on, joku tais kirjoittaa jostakin hampusta. Mistä sitä saa ja olisko käyttö vinkkejä. Itselläni jemmassa harsoja iso pino ja erilaisia kuoria, mut tuo lisäimu asia on hieman hakusessa. Ajattelin koettaa kestovaippoja minäkin rv.31 menossa. :heart: :heart: :heart:
 
potsis
meillä vauvoilla ollut aina käytössä täyttövaipat(tai taskuvaipat).ihan ehdottomasti olen ne kokenut parhaina.imua kun saa lisätä tilanteen mukaan.myös kuivaliinoja kannattaa kokeilla,niistä helppo siivota vauvan kakat,eikä koko vaippa ole siinä itsessään. ;) mutta päädyit mihin tahansa,niin kiva että olet päättänyt kestoilla. :flower:
 
Kestoista kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti käydä osoitteessa www.kestovaippainfo.fi seillä on myös hyvä keskustelupalsta sekä kirppis. Samoin www.babyidea.fi on hyvä kirppis.

vaipoissa jos ostaa uusina kannattaa muistaa se että ne vaativat ainakin 10 pesukertaa ennekuin imua alkaa olla!! Oikeat pesuaineet on myös tärkeät,samoi huuteluainetta ei saa käyttää!
Harsoissakin on eroja, äp-harsot huonoja, esim popolinin todella tehokkaita (riittää imemään vielä 2,5v lapsen pissan!!).

Villahousut on tosiaan kivoja ja helppoja jos vain lapsen iho kestää. ihan alkuun kannattaa hankkia just vaikka käytettynä useaa eri merkkiä ja tyyppiä koska vain kokeilemalla löytää omalle vauvalle ja itselleen sopivan systeemin,kaikki ei sovi kaikille...

Jos ostaa uutena kamalan kasan jo valmiiksi niin saattaa kestoilu loppua siihen kun ne ei sovikaan ja taas myydessä menettää hieman rahaa ja uusiinkin pitäisi taas satsata. Kestoilla tosin on hyvä jälleenmyyntihinta ja todellakin monesti käytetty on parempi kuin uusi, varsinkin hamppuimuissa, harsoissa, villahousuissa (pitävät paremmin kun ovat hieman huopuneet jasisäänajetut) ja monissa sisävaipoissakin. Keinokuoret kannattaa ostella vaikka sit uusina,samoin taskuvaipat. All-in-one vaipat kuivaa hitaasti,mutta reissussa ehkä kätevät. tosin taskuvaippa erillisillä imuilla ajaa samanasian, esim happy heiny's on kivoja kuoseja jakäytössä kuin pampers,kun täyttää valmiiksi niin vaihto on nopeaa ja taas purettuna osiin kuivaa nopsaan (itse vaipassa siis kuivaliina ja kosteussulku, sisään harsoa,hamppua,froteeta,pellavaa flanellia tms...).

Jos on vanhoja peflettejä tms niin niistä taittelemalla saa todella hyviä imuja (siis pellavaisista). on parempia kuin esim hamppu.
Ja jos on kotona ompelukonetta niin äkkiäkös niistä suristelee tiimalsin muotoisia moni kerroksisia valmiita inserttejä! ;)
 
ÄIPPIS -84
eiköhän jokainen löydä kokeilemalla omansa...
Meillä kolmas tulossa ja sille olen jo jotain kestoja hankkinut. Tosin vasta 7kg ylöspäin... Esikoinen kun painoi ton 7kg alle 2-kuisena....
Saa nähdä, että miten meillä kestoilu lähtee sujuun. Kaks ekaa sai tyytyä kaupan vaippoihin...
 
Mä ajattelin ruveta tän kolmosen kanssa kestoilemaan.. Jopa mies on innostunut asiasta.. Meille ehkä paras vaihtis on noi taskuvaipat, mies ei tosiaan rupee taittelemaan mitään harsoja tai muita virityksiä, niinku itse asian ilmaisee.. :D Ja jos ne ei tunnu hyviltä niin saahan ne ne myytyä aina eteenpäin..
TT ja Yrjö-Orvokki 13+5
 
täällä kans yksi joka vannoo täyttövaippojen nimeen.sen parempia ei olekaan,ja kuivuvat nopeasti,jos ei kuivausrumpua ole käytössä kuivaliinat on ehdoton hankinta,niiden helppous ja hyöty on just siinä että pitävät vauvan ihon kuivan tuntuisena ja niistä on helppoa siivota kakka.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2005 klo 22:28 eija1v kirjoitti:
Mikä se lisä imu on, joku tais kirjoittaa jostakin hampusta. Mistä sitä saa ja olisko käyttö vinkkejä. Itselläni jemmassa harsoja iso pino ja erilaisia kuoria, mut tuo lisäimu asia on hieman hakusessa. Ajattelin koettaa kestovaippoja minäkin rv.31 menossa. :heart: :heart: :heart:
[/quote

Lisäimu on oikeestaan mikä tahansa, mikä sinne esim. harson sisään käärästään. Niitä on eri materiaaleista: froteeta, flanellia yms. yms. Voit tehdä itse vaikka vanhoista pyyhkeistä: leikkaa niitä sopiviks, vaipan sisään mahtuviksi suikaleiksi, ja vaikka flanellikangas päälle. Lisäimuja saa kyllä kaikista niistä kaupoista ja nettiputiikeista, jotka kestovaippoja myyvät.
 

Yhteistyössä