kestovaipat

mä en ole ikinä tykännyt PUL-kuorista kuorivaippana. villikset on kova sana.

ja helpoimmat vaihtoehdot on joko AIO, missä on imut ja kuori samassa. Taskuvaippa mihin lisäät itse imua tarpeeksi tai sitten muotoon ommeltu sisävaippa. sisävaipat tarttee aina kuoret, meillä käytetään babyidean villiksiä.

tuu tuonne kestoilukerhoon juttelemaan. etusivulta pääsee sisään ja salasana on kestovaippa.

Meillä taas ei ole käytetty villiksiä kuin muutaman kerran. =) En oo päässy sisään niihin. :/ Pitäis varmaan opetella, kun anopin tekemiä hahtuvapöksyjä olisi vino pino odottamassa. :whistle: Meillä käytetään eniten FuzziBunz -taskuvaippoja (imuina Fuzzin omat mikroimut, itsetehdyt froteeimut ja BabyIdean hamppu- ja bambuimut) sekä Tirsokas- merkkisiä sisävaippoja ImseVimsen kuorella. Tirsokkaiden kanssa käytetään tarvittaessa ohutta lisäimua (BabyIdea bambu/hamppu) ja pestävää kuivaliinaa. Tykätty on myös Igulee- ja Muumit - merkkisistä sisävaipoista. :)

Mielestäni nuo molemmat sekä sisävaippa/kuori -yhdistelmä että taskuvaippa ovat helppoja. Niillä mekin aloittelimme. =) Itse en tykkää noista AIO -vaipoista. Tai ne ainakin, mistä on kokemusta (Popolino) falskasivat meillä haaroista. |O

Meille ei kanssa villisket sopinut. Me mennään noilla PUL-taskuvaipoilla ja AIO:lla (Pallero, Eemukka, ja sit noi Fuzzit). Thirsties vaipat on kanssa ollut meillä hyvät. Valitettavasti meillä nuo tavalliset Hilivinksis vaipat ei toiminut, olisi vaatinut kyllä kuoret tai hahtuvat, mutta uusi Hilivnksis plus on ollut oiva vaippa meille ja kohtahan niiltä tulee niitä taskujakin :D NIin ja mieskin vaihtaa näitä, joten ei ole vaikeita.

Imuina meillä on tota bampua ja sitten ihan mikrokuitufrotee :kieh: tai siis jotain sinne päin. Vaippojen sisäpintana on meillä ollut paras fleece, vaikkakin nyppyyntyy niin on hyvä.

Mutta kannattaa käydä myös kestovaippa infon sivuilla, sieltä löytää paljon tietoa :D

Kestovaippainfn vaippatietokannasta löytyy arvostelut lähestulkoon jokaikisestä Suomesta saatavasta vaipasta - kannattaa sieltä vilasta, mitä noista vaipoista sanotaan.

Mä ehdottaisin ekaks vaipaksi taskuvaippaa siitä syystä, että varmaan jokaiselta löytyy harsoja ja vaikka vanhoja froteepyyhkeitä, joista saa siihen imuja. Tällöin siitä ei tule kovin kallis investointi. Taskuvaipat kuivuu kanssa tosi nopeasti. Eli se on helppo tapa aloittaa vaippakokeilut.

Meillä paras systeemi on kuitenkin sisävaippa+villikset. Ronja&Roope vaipat on olleet kaikkein parhaita.

Ansa pul-kuorta ja Aarre bambuläppää voi käyttää varmaan ihan hyvin yhdessä. Ansaa meillä ei ole, mutta pari Aarretta löytyy ja sopivat hyvin meidän pitkäselkäiselle hoikkeliinille. Ekan Aarteen hommasin kun poika oli jotain 4 kk ja käytetään vieläkin samaa vaippa ja ikää nyt reilu 1v.

Riippuu aika paljon lapsen iästä ja koosta mikä olisi paras aloitusvaippa. Ihan vastasyntyneelle paras on harso ja villahousut, niin ei pisut pääse kyljistä ohi nukkuessakaan. AIOt ja taskut tuppaa ihan pikkuisella falskaamaan just kyljistä, kun siellä ei ole täytettä. Taskut on muuten hyvä ja helppo juttu, mutta täyte pitää laittaa vaippaan oikein, ei reunasta reunaan vaan reunaan pitää jättää vähän rakoa. ;) Esikoisella tykkäsin käyttää aika paljon harsoja ja Pul-kuoria, mutta nyt toisella oon käyttäny muotoonommeltuja sisävaippoja ja villahousuja sekä AIO-vaippoja, koska ne on aika paljon kehittyny tässä välillä ja kuivuvatkin nykyään ihan kohtuuajassa.

Elli77
Meillä on käytössä FuzziBunz- taskuvaipat, joista ollaan kovasti tykätty. Toimivat meillä hyvin jo n. 4 kilosta asti (koko S). Nyt poika 8 kk 10 kg ja M-koko käytössä. Ovat mielestäni tosi helppo käyttää ja mieskin käyttää mukisematta.

Aluksi hankin tyhmänä ison pinon kaikkea erilaista kokeiluun (kannattaisi ehkä lainata kokeilupaketti kestovaippalainaamosta?), ja voin sanoa, että kaikki muut on jääneet lähes käyttämättä (harsot, sisävaipat kuorineen, villahousut, AIO-vaipat...). Kukin tykkää kuitenkin omanlaisesta ja varmasti myös vauvan "malli" vaikuttaa vaippojen istuvuuteen.

Vaihtoehdot ovat varmasti myös hyvin eri hintaisia, luulen, ettei meidän Fuzzeilla tule (ainakaan yhden lapsen kohdalla) säästettyä. Paitsi tietty luontoa!

Minä tykkään itse noista AIO-taskuvaipoista. Joskin ne ei välttämättä lisäimujenkaan kanssa riitä ja joudun välillä käyttämään sisävaippaa lisänä. Mutta en silti vaihtais niitä pois. Villahousuihin en päässyt oikein sisälle koskaan...

Öisin meillä on omatekoinen sisävaippa ja siinä päällä Fuzzi. On ollut toimiva yhdistelmä ja riittää hyvin. Poju pissii sen verran reippaasti, että en ole vielä uskaltanut lähteä kokeilemaan pelkällä taskuvaipalla yötä...

Kestovaippa lainaamo olis kova sana, mutta meidänkään lähellä ei sellaista ole. Joten aika hankala sillä kokeilla...

kokeilkaapa te jotka ette ole villiksistä tykänneet noita Babyidean villiksiä. ovat aivan ihanat, ihan erilaiset kuin neulotut versiot. nuo siis on tehty merinovillakankaasta.

http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/woolpants.html

Yhteistyössä