Kestovaipat vai kertakäyttövaipat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Nyt odotan meidän neljättä lasta. Tunsin aijemmin huonoa omaatuntoa, koska käytin kaikilla lapsillani kertakäyttövaippoja. Ajatuksissani oli aina kestovaipat, mutta ajattelin aina niiden olevan työläitä ja hankalia.
Nyt päätin, että neljäs lapsemme tulisi olemaan kestovaippalapsi. Järkytyin kuitenkin vaippojen (kuorien ja imujen) kalliista hinnoista. Jos kaiken ostaisi uutena, niin summa olisi päätä huimaava. Eli kertokaapa minulle mistä voisin saada edes niitä kuoria halvemmalla?
Eu on tietämykseni mukaan kieltämässä kertakäyttövaipat äitiyspakkauksesta. Mielestäni KELA voisi laittaa useampia kestovaippoja pakkaukseen, koska vaipat ovat kalliita uutena ja useammat vaipat ehkä rohkaisisi enemmän kestovaippailuun.

Kestovaippainfon keskustelupalstalla myydään käytettyjä vaippoja. Pitkällä aikavälillä kestot tulevat edullisemmiksi. Saathan niitä vielä käytön jälkeenkin rahaa takaisin. :)

Onnittelut hyvästä päätöksestä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
babyidean kirpputorilta voi ainakin ostaa käytettyjä. Imuja voi tehdä vanhoista pyyhkeistä ja harsoja (jotka ei niin paljoa maksa) kannattaa käyttää.

Mä olen aika ulkona tästä hommasta velä. Onko se sisältö siis periaatteessa vaan taiteltu sideharso vai onks siel jotain muutakin täytettä?

hyöty sitä suurempi mitä useammalla lapsella pystyy käyttämään
mutta jos ostat uutena niin muista että aina saat takasin kun myyt sitten pois

ja tietysti jos vaipattaa halvimmalla mahdollisella tavalla (harsot+villikset) niin ei ole niin kallista
osaisitko itse kutoa villahousut tai voisko joku kutoa sulle, langat ei maksa paljon

Ostat käytettynä erilaisia vaippoja kokeiltavaksi. Omat itsellä toimivat systeemit löytyy vain kokeilemalla. Ja vaipat voi myydä pois esim.huutiksessa tai kestovaippainfon kirpparilla.

Kannattaa netissä mennä Kestovaippainfon markkinapalstalle. Siellä myydään paljon erilaisia vaippoja. Itse ostelin sieltä paljon alkuun joten saatiin soviteltua eri malleja ja materiaaleja, et mitkä sopi pojulle. Ja jos joku vaippa ei sopinu, ni kerran tai kaks jos kerittii kokeilemaan, ni uudelleen vaan myyntiin samalla hinnalla. Ja jos oli hyvä, ni se pidettiin ja kun jäi pieneksi, ni sit myyntiin. Sit ku löytyi hyvä malli, ni innostuin itse ompelemaan samoilla kaavoilla ja niitä teinkin useemman.

Meillä jäi nyt aikaslailla pois käytöstä nuo vaipat, ku päivällä ei enää käytä ja yöllä menee yks, mut kestot on kuulemma pojun mielestä liian tuhti paketti, vaikka on ihan samanpaksuinen kuin kertis, ni kiskoo vaipat yöllä pois. Yöllä käytetäänkin nyt sitten niitä biohajoavia vaippoja.

Vaikka ostohinta tuntuu kalliilta, niin ne vaipat maksaa kyllä itsensä takaisin ja säästät takuulla, kun ei tarvi olla kertiksiä ostamassa ja ainahan kestot voi myöhemmin myydä. Meillä on esikoisella kestot ja ei ole kyllä työlästä. Onneksi on pesukoneet keksitty ja ei se kyllä muutoinkaan vie erityisesti voimia. Joskus muutaman kerran olemme kertikset laittaneet, jos jokin erityisempi syy.

Aloita harsoilla ja kudo vaikka muutamat villapöksyt, niin ei ainakaan alkuvaiheessa tarvitse rahaa tuhlata kuoriin. Meillä on harso-villapöksy-yhdistelmät toimineet loistavasti ja pitävät jopa kuivempina kuin kertikset, jos on oikein käsitelty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ja tietysti jos vaipattaa halvimmalla mahdollisella tavalla (harsot+villikset) niin ei ole niin kallista
osaisitko itse kutoa villahousut tai voisko joku kutoa sulle, langat ei maksa paljon

Mun äiti on lankatehtaalla töissä ja osaa takuuvarmasti kutoa ne. Saa langatkin halvemmalla. Osaan mä itekin villasukat ja lapaset tehdä aina hetken muistelun ja pohdinnan jälkeen, niin enköhän osaisi sit kutoa ne housutkin? Minkätyyppinen lanka ois paras?

Kestovaippojen käyttö on ihan hyvä idea. Itse tykkään kuitenkin enemmän kertakäyttövaipoista ja nykyään saa niitä 60% maatuviakin jo S-ryhmän kaupoista. Ei niistä kertakäyttövaipoistakaan tarvitse mitään huonoa omaatuntoa kantaa vaikka ei tuntiskaan sitten noiden kestojen käyttöä mielekkääksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mun äiti on lankatehtaalla töissä ja osaa takuuvarmasti kutoa ne. Saa langatkin halvemmalla. Osaan mä itekin villasukat ja lapaset tehdä aina hetken muistelun ja pohdinnan jälkeen, niin enköhän osaisi sit kutoa ne housutkin? Minkätyyppinen lanka ois paras?

Langan pitää olla huopuvaa villaa esim Novitan Huopanen käy. Mutta kudotaan muistaakseni 4 puikoilla eikä vyötteessä olevalla. Netistä löytyy kivoja ohjeita niihinkin esim Ullaneuleen Pöpät-ohje on hyvä

Monet käyttävät molempia. Yövaippana kertakäyttö, ja päivisin kesto. Ihan vastasyntyneelle olen myös käyttänyt kertakäyttövaippoja, koska vaipat jäävät nopeasti pieneksi, ja iho on herkkä. Minä olen huomannut, että parhaimmat ovat itse kehittelemät, halvat, rumat ja hyvin istuvat. Varsinkin pojille on noissa kestoissa liikaa täytettä takana. Ihan vaan flanellista ompelin putken (takaa leveä kakka suojaksi), ja putken sisään 30x50 froteepyyhe imuksi. Ja lopuksi pikkarit pitämään putki paikoillaan, ja lopuksi ostettu kuorivaippa. Minusta villakuoret ovat kuumia. Ne pitää tehdä hahtuvalangasta. Harsot ovat aika hankalia, toiset käyttävät niitäkin. Kestovaippainfon sivuilta löydät kuvia toisten tekemistä vaipoista.

Yhteistyössä