Kestovaipat päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitähän sitä tekis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja jhuy:
eikä meillä olisi todellakaan ollu mahdollisuutta edes käyttää kestoja..et siks en nää niitä mitenkään hyvinä..

Mikä logiikka on tuossa, että koska teillä ei ollut mahdollisuutta käyttää kestoja (miksi ei?) niin et näe kestovaippoja mitenkään hyvinä.

koska ei olut pesumahdollisuutta...ja ootteko ajatellu miten pahaa se tekee kun pyöritätte pesukonetta koko ajan kun on likaisia vaippoja..sähköä kuluu..että kanttinsa se on joka asialla..muotivillityshän tuo on..

Taitaa olla turha sulle yrittää totuuksia puhua, kun et kuitenkaan halua niitä kuunnella. Vaikka kestot pestään koneessa ja vaikka sitä konetta pyöritetään ja käytetään vettä ja sähköä, niin kyllä ne kestot tulee vaan silti halvemmaksi ja ekologisemmaksi kuin kertisvaippa. Kuvitteletko, että kertisvaippatehdas pyörii pelkällä pyhällä hengellä eikä sähköllä :whistle: ?

eikä meillä olisi todellakaan ollu mahdollisuutta edes käyttää kestoja..et siks en nää niitä mitenkään hyvinä..

Mikä logiikka on tuossa, että koska teillä ei ollut mahdollisuutta käyttää kestoja (miksi ei?) niin et näe kestovaippoja mitenkään hyvinä.

koska ei olut pesumahdollisuutta...ja ootteko ajatellu miten pahaa se tekee kun pyöritätte pesukonetta koko ajan kun on likaisia vaippoja..sähköä kuluu..että kanttinsa se on joka asialla..muotivillityshän tuo on..

Mutta miten teidän pesukoneettomuus tekee Sockervaddin (ja minun) kestoilusta ei-hyvän asian? :D

Sun on ihan turha mulle saarnata asiasta, olen kyllä täysin tietoinen kestovaippojen ympäristöystävällisyydestä, aiheesta on tehty aika montakin tutkimusta. Sen verran voin kyllä korjata väärää käsitystäsi, että meillä ei kone pyörinyt koko ajan, vaan 1-2 kertaa enemmän viikossa kuin nyt kun kestoja ei enää ole. Meillä on käytetty ohessa myös kertakäyttövaippoja, eikä kestoilun ekologisuus ole ollut tärkein asia, mutta ihan kiva lisä kuitenkin. Motiivit kestoiluun oli lähinnä taloudelliset ja käytännön syyt: pojan iho kesti kestoja hyvin, eikä tarvinnut raahata vaippapakettia kotiin joka kauppareissulla (autottomia kun ollaan).

Muotivillityksestä en tiedä: minulla oli kestovaipat kultaisella 70-luvulla, ja onhan niitä aina ollut. Ja jos kestoilu muotivillitys onkin, niin luonnon kannalta se on aika positiivinen sellainen :)

Ja mulle henk.koht. on ihan sama, mihin kenenkin lapsi tarpeensa tekee. Monelle ventovieraan ihmisen kestovaippamyönteisyys tuntuu olevan kova pala purtavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Toisaalta, sä kysyit joltain kertisten käyttäjältä (jonka perustelu "Kun me ei voida käyttää, niin se on huono juttu" toki ontui), että miksi ei voi.
Aika moni kertisten käyttäjä ottaa senkin tuputtamisena.
Ja tätä en nyt meinaa millään pahalla, vaan ihan vaan tuli mieleen.

Kysyin sitä siksi, että mulle on mm. sanottu että kestovaippailu ei onnistu jos ei omista kuivausrumpua, tai jos ei ole sikarikas jolla on varaa ostaa kestovaippoja, ja nuo syythän eivät pidä paikkansa.
Jos taas rehellisesti sanoo, että ei kiinnosta, niin asia on mulle täysin ok. Eihän muakaan kiinnosta mihin toisten vauvat kakkii :D

Mutta miten teidän pesukoneettomuus tekee Sockervaddin (ja minun) kestoilusta ei-hyvän asian? :D

Sun on ihan turha mulle saarnata asiasta, olen kyllä täysin tietoinen kestovaippojen ympäristöystävällisyydestä, aiheesta on tehty aika montakin tutkimusta. Sen verran voin kyllä korjata väärää käsitystäsi, että meillä ei kone pyörinyt koko ajan, vaan 1-2 kertaa enemmän viikossa kuin nyt kun kestoja ei enää ole. Meillä on käytetty ohessa myös kertakäyttövaippoja, eikä kestoilun ekologisuus ole ollut tärkein asia, mutta ihan kiva lisä kuitenkin. Motiivit kestoiluun oli lähinnä taloudelliset ja käytännön syyt: pojan iho kesti kestoja hyvin, eikä tarvinnut raahata vaippapakettia kotiin joka kauppareissulla (autottomia kun ollaan).

Muotivillityksestä en tiedä: minulla oli kestovaipat kultaisella 70-luvulla, ja onhan niitä aina ollut. Ja jos kestoilu muotivillitys onkin, niin luonnon kannalta se on aika positiivinen sellainen :)

Ja mulle henk.koht. on ihan sama, mihin kenenkin lapsi tarpeensa tekee. Monelle ventovieraan ihmisen kestovaippamyönteisyys tuntuu olevan kova pala purtavaksi.

juu siinä tuo esimerkki maailmanparantamisesta...joo me käytettiin myös kerttiksiäkin..ni mites tuo tukee sit kestoilua..en jaksa vääntää mielipideasioita rautalangasta..kuluttakaapa vaan ihan rauhassa ja peskää ja peskää..MÄ EN

Alkuperäinen kirjoittaja +:
juu siinä tuo esimerkki maailmanparantamisesta...joo me käytettiin myös kerttiksiäkin..ni mites tuo tukee sit kestoilua..en jaksa vääntää mielipideasioita rautalangasta..kuluttakaapa vaan ihan rauhassa ja peskää ja peskää..MÄ EN

En tajua, että miksi ihmeessä täysin kertakäyttövaippoja käyttävät juuttuu siihen, jos kestoilevat käyttää myös silloin tällöin kertakäyttöisiä vaippoja? On se aina kuitenkin eteenpäin, jos kestoilee edes osittain.

Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
En tajua, että miksi ihmeessä täysin kertakäyttövaippoja käyttävät juuttuu siihen, jos kestoilevat käyttää myös silloin tällöin kertakäyttöisiä vaippoja? On se aina kuitenkin eteenpäin, jos kestoilee edes osittain.

Ne olettaa, että kestoilijat on ekofanaatikkoja, jotka pyrkii aina ja kaikessa pelastamaan maailman. Syövät ituja, polkevat mummon vanhalla fillarilla, nimeävät lapsensa Sateenkaareksi ja Kaarnaksi, ja pesevät tukkansa mäntysuovalla.

Totuus on kuitenkin ihan toinen, suuri osa kestoja käyttävistä on ihan tavallisia pulliaisia, ja sitä ei vaan millään meinata ymmärtää.

Jos käyttää vaikka yhden kestovaipan päivässä, niin jo se tekee 365 kertakäyttövaippaa vähemmän vuodessa. Useamman vaippapaketillisen siis. Selvää säästöä rahallisesti, vähemmän raahattavaa kaupasta kotiin, ja pienempi jätevuorikin kaiken lisäksi jos se asia jotakuta kiinnostaa. Ei siitä pitäisi olla mitään haittaa kenellekään. Ja armoton fakta on se, että yksikin kestovaippa päivässä kertsin sijaan on ekoteko. Joskin minulle ja varmaan aika monelle muullekin ekologisuus ei ole ollut tärkein asia kun vaippa-asiaa ollaan mietitty.

Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:

Ne olettaa, että kestoilijat on ekofanaatikkoja, jotka pyrkii aina ja kaikessa pelastamaan maailman. Syövät ituja, polkevat mummon vanhalla fillarilla, nimeävät lapsensa Sateenkaareksi ja Kaarnaksi, ja pesevät tukkansa mäntysuovalla.

Totuus on kuitenkin ihan toinen, suuri osa kestoja käyttävistä on ihan tavallisia pulliaisia, ja sitä ei vaan millään meinata ymmärtää.

Jos käyttää vaikka yhden kestovaipan päivässä, niin jo se tekee 365 kertakäyttövaippaa vähemmän vuodessa. Useamman vaippapaketillisen siis. Selvää säästöä rahallisesti, vähemmän raahattavaa kaupasta kotiin, ja pienempi jätevuorikin kaiken lisäksi jos se asia jotakuta kiinnostaa. Ei siitä pitäisi olla mitään haittaa kenellekään. Ja armoton fakta on se, että yksikin kestovaippa päivässä kertsin sijaan on ekoteko. Joskin minulle ja varmaan aika monelle muullekin ekologisuus ei ole ollut tärkein asia kun vaippa-asiaa ollaan mietitty.

:wave:

En ole yhtään ekologinen muuten. Mutta mua ottaa ihan älyttömästi päähän, kun roskikset on aina täynnä. Kun lähden ulos, mulla on aina vähintäänkin vauva, yleensä myös koira mukana, joten en saa niitä roskiksia otettua, vaan pyörivät eteisessä odottamassa isäntää, joka ei koskaan muista niitä :headwall:

Tyttö tekee kakan kerran viikossa, joten näin alkuun ei vaippojen vaihtaminen ja peseminen ole mitenkään ällöttävää ja sitten kun alotetaan kiinteitä ja kakka tulee useammin, olen jo todennäköisesti tottunut kestoihin.

kestovaipathan on olleet olemassa kauemmin kuin kertakäyttöiset että se siitä muotivillityksestä. missä te pesitte vaatteenne? anteeks ap.oli vaan pakko..

Tulin etsimään eilen avaamaani keskustelua ja kauhistuin! Mikä ihme tappeluketju tästä taas on tullut??? Jos kysyn vinkkiä miten muut kestoilijat ovat nimikoineet kestot päiväkotia varten, niin miksi kertisten käyttäjien pitää tulla tänne arvostelemaan ja väheksymään meidän perheen valintoja?

Esikoinen käytti vain kertiksiä, koska olin hyvin ennakkoluuluinen kestoja kohtaan silloin. Ihan niin kuin tässäkin on monet olleet sitä mieltä, et kestot on huono ja typerä vaihtoehto. Kuopuksen kanssa kuitenkin päätettiin kokeilla, koska oli kaksi vaippaikäistä yhtä aikaa ja roskis koko ajan ihan piukassa. Aluksi kestoja käytettiin pari päivässä ja pikku hiljaa määrä kasvoi. Lopulta poika käytti kertistä enää öisin ja satunnaisesti kyläreissuilla tms, jos en jaksanut raahata kestoja mukaan. Hän oppi melko varhain(?) päiväkuivaksi, 1 v 6 kk ikäisenä ja siitä kuukauden päästä jäi myös yövaippa. Nyt hän aloittaa päiväkodin ja on silloin melkein 1 v 10 kk. Pelkään, että päiväkodissa tulee muutenkin takapakkia pottailun kanssa, koska pojalla on ollut tapana jännittää potalla käyntiä vieraissa paikoissa. Saattaa pidättää 6-7 h kun ollaan pois kotoa, koska ei halua käydä potalla reissussa. Housuihin ei tee, vaan odottaa, että pääsee omaan vessaan. Jos nyt tungetaan Liberon housuvaippa koko päiväksi jalkaan, niin alkaaka lapsi uudestaan pissata siihen potan sijaan? Tälläinen mietityttää mua ja siksi veisin mieluummin ne harkkahousut, koska ne tuntuu märältä, jos vahinko käy.

Eli edelleen kysyn, et miten kestoilijat ovat nimikoineet vaippansa/harkkahousut? Kertisten käyttäjät voivat avata oman ketjunsa ja keskustella kertiksistään siellä. Ne ei nyt kuulu tähän keskuteluun mitenkään.

"Mun" päiväkodissa kestovaippoja ei ole nimetty eikä sekaannuksia ole sattunut, tai jos sattuisi niin aika helppo olisi jäljittää kadonnut vaippa takaisin kun kestoilijoita ei yleensä kerralla kovin montaa ole, ja koot ja systeemit voi olla erilaiset; toisella esim. pelkkiä tarrakiinnitteisiä, toisella nepparillisia.. Kun vaippa tai harkkarit riisutaan vessassa ja laitetaan heti vieressä olevaan pussiin niin ei siinä oikein voi erehtyä muuten kuin työharjoittelija tms joka muistaa lapsen nimen väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
"Mun" päiväkodissa kestovaippoja ei ole nimetty eikä sekaannuksia ole sattunut, tai jos sattuisi niin aika helppo olisi jäljittää kadonnut vaippa takaisin kun kestoilijoita ei yleensä kerralla kovin montaa ole, ja koot ja systeemit voi olla erilaiset; toisella esim. pelkkiä tarrakiinnitteisiä, toisella nepparillisia.. Kun vaippa tai harkkarit riisutaan vessassa ja laitetaan heti vieressä olevaan pussiin niin ei siinä oikein voi erehtyä muuten kuin työharjoittelija tms joka muistaa lapsen nimen väärin.

Siis oletko päiväkodissa töissä? Vai tarkoititko, et sulla on kestoileva lapsi hoidossa päiväkodissa ja siellä on toiminut ilman nimikointia?

Hei änkeen tähän ketjuun kun sattu kestoilu aiheinen :D
Onko kukaan tehny vanhoista pyyhkeitstä tms. lisäimuja ja onko toiminu miten?
Ostin viimeviikolla elämäni ekan kestovaipan ja hurahdin täysin. nyt ois vaan tarkotus ite koittaa ompelua ja ostaa muutama uusi lisää =)

Lähinnä vaan et mitä ootte käyttäny imuina, kun taskuja ajattelin tehdä :)

Frotee riittää jollekin. Kokeilemalla selviää. Paremmin imeviä ovat mm hamppu ja bambu ja mikrokuitufrotee. Riippuu tosi paljon lapsesta mikä imu on paras. Pissaako lapsi kerrallaan paljon vai vähän? Se vaikuttaa eniten.

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Hei änkeen tähän ketjuun kun sattu kestoilu aiheinen :D
Onko kukaan tehny vanhoista pyyhkeitstä tms. lisäimuja ja onko toiminu miten?
Ostin viimeviikolla elämäni ekan kestovaipan ja hurahdin täysin. nyt ois vaan tarkotus ite koittaa ompelua ja ostaa muutama uusi lisää =)

Lähinnä vaan et mitä ootte käyttäny imuina, kun taskuja ajattelin tehdä :)

kankaat käyttäytyy eritavalla.taskuihin kannattaa sijoittaa nopeasti imevä ja hitaasti imevä niin saa parhaan imutuloksen.väliin mahdollisesti kosteudenlevittäjäksi riittää pieni rätti harsoatai flanellia.

froteen kanssa bambukerroksia niin hyvä imu tulee.(saa muuten nykyään eurokankaastakin bambupuuvillafleeceä)
tässä pieni ohjeistus:

nopeasti imeviä(lähinnä pyllyä olevat kankaat):
frotee,flanelli,harso, mikrokuitufrotee

levittää/luovuttaa kosteutta tasaisemmin vaippaan:
harso,flanelli

imee hitaasti mutta paljon(uloin imukerros):
bambu,hamppu, pellava,turve

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Frotee riittää jollekin. Kokeilemalla selviää. Paremmin imeviä ovat mm hamppu ja bambu ja mikrokuitufrotee. Riippuu tosi paljon lapsesta mikä imu on paras. Pissaako lapsi kerrallaan paljon vai vähän? Se vaikuttaa eniten.

Välillä pissaa tosi paljon ja välillä ihan todella vähän :D
PUL coolmax yhdistelmä taskun ajattelin tehdä jos koevedos onnistuu :D
Pitää noita eri imuja kokeilla =)

Siihen ap:n kysymykseen, minä olen nimikoinut vaipat kangastussilla. Siis sellainen askarteluliikkeessä kangastussi nimikkeellä myytävä kynä, joka on kai tarkoitettu ensisijaisesti kankaan kuviointiin ja koristeluun, mutta toimii hyvin nimikointiinkin, eikä taatusti irtoa pesussa kuten jotkin nimikointikynien musteet. Taskuvaippojen sisäpintaan olen laittanut lapsen nimikirjaimet. vaipat on itsetehtyjä joten ihan ensimmäiseksi niihin on merkitty koko tuolla tussilla. Olipa se nyt sitten tarpeellista tai ei...

Varsinaiseen aiheeseen kanssa ei tappeluun...

Nimikoin kanssa kangastussilla nimikirjaimet. Ja Pussukka mukaan mistä päivän päätteksi sain ottaa vaipat kotiin pestäväksi.

Yhteistyössä