kestovaipat ja sideharsot

Miten on jos käyttää kestovaippoina sideharsoja. Pitääkö ne harsot silittää pesun jälkeen vai ei? Olen kuullut että pitäisi silittää, mutta myös sitä että imukyvyin takia ei saisi silittää.

Onko ketään kuulolla joka olisi sideharsoja käyttänyt, kannattaako ne silittää vai ei? Ja mikä on paras taitos vastasyntyneelle? Onko se se perinteinen kolmiotaitos?

Kiitos jo etukäteen!

äiti minäkin
Ilman muuta kannaattaa silittää on pempeämåi vauvan iholle, huuhteluainetta en minä ainakaan käytä missään vaatteissa silittämällä saa pehmeitä, imukyky nyt ei ole kovin hyvö sideharsoissa, että varaa nitä reilusti.Minä yritin puljata esikousen kanssa niillä ei siitä mitään minunkohdallani tullut muutenkin itkuinen vauva, saati että vaippoja jatkuvasti vaihtamassa. minulla oli muoviset vaippahousut minne taiteltiin keskelle kolmeen kertaan pällekkäin vaippaliina tai sidehttp://www.gofore.com/~timur/paitajapeppu/imse.htmharso.
katsos myös wwww.ruskovilla fi nykyään materiialit on muuttuneet ja voi olla hyviä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2004 klo 20:53 aurinkoinen81 kirjoitti:
Miten on jos käyttää kestovaippoina sideharsoja. Pitääkö ne harsot silittää pesun jälkeen vai ei? Olen kuullut että pitäisi silittää, mutta myös sitä että imukyvyin takia ei saisi silittää.

Onko ketään kuulolla joka olisi sideharsoja käyttänyt, kannattaako ne silittää vai ei? Ja mikä on paras taitos vastasyntyneelle? Onko se se perinteinen kolmiotaitos?

Kiitos jo etukäteen!
Mä oon käyttänyt kahdella tytölläni sideharsoja kestovaippoina ja aion jatkaa myös tämän kolmannen vaavin kohdalla samaa juttua... Juu imukykyä tulee enemmän kun silittää mutta silityksen oiva vaihtoehto (ja mun mielestä parempi) on mankelointi.

Mä oon käyttäny kolmio taitosta vastasyntyneellä ja sitten kun on jo isompi niin tavallista taitosta vaippamuovineen tai sitten laittanut tavallisen taitoksen kestovaipan (valmiiksi muotoonommellun, tarranauhoilla kiinnitettävän vaipan) sisälle ja muovin vielä päälle....

Ja jotta pissa vaipat eivät haisisi niin laita vaipan liotus sankoon vettä, ja etikkaa niin se ehkäisee sitä hajua ennenkö saat kunnon satsin vaippoja pesuun... ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2004 klo 12:27 sannannaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2004 klo 20:53 aurinkoinen81 kirjoitti:

Kiitos jo etukäteen!
Mä oon käyttänyt kahdella tytölläni sideharsoja kestovaippoina ja aion jatkaa myös tämän kolmannen vaavin kohdalla samaa juttua... Juu imukykyä tulee enemmän kun silittää mutta silityksen oiva vaihtoehto (ja mun mielestä parempi) on mankelointi.

Mä oon käyttäny kolmio taitosta vastasyntyneellä ja sitten kun on jo isompi niin tavallista taitosta vaippamuovineen tai sitten laittanut tavallisen taitoksen kestovaipan (valmiiksi muotoonommellun, tarranauhoilla kiinnitettävän vaipan) sisälle ja muovin vielä päälle....

Ja jotta pissa vaipat eivät haisisi niin laita vaipan liotus sankoon vettä, ja etikkaa niin se ehkäisee sitä hajua ennenkö saat kunnon satsin vaippoja pesuun... ;)
Pitääkö paikkaansa ettei märkiä sideharsoja saisi olla kun puolikoneellista? Jotkut on sanonu et ne märät sideharsot painavat enempi ja jos niitä laittaa koneellisen eivät puhdistu kunnolla.

taava
Sideharsojen helppoushan on, että ne kuivuu todella nopeasti. Ei niitä tarvitse silittää ellei välttämättä halua. Vaihtaa tarvitsee suht usein, mutta niinhän on kaikilla kestovaipoilla.

Sideharsoilla ja Ruskovillan + omatekoisilla villavaippahousuilla meidän kolme poikaa ovat ensimmäisiä kuukausiaan viettäneet. Öisin oli nuoremmilla siirryttävä "tavanomaisiin" kun ei sideharsot kestäneet.

Suosittelen sideharsovaippa-villahousuyhdistelmää kaikille!. Käytön jälkeen vaippa vesiämpäriin missä on vähän etikkaa ja housut tuulettumaan (ei tarvi laittaa ulos, kunhan ovat ilmavasti vaikka kylppärissä). Ja välillä kone pyörimään (totta ettei voi tunkea ihan täyteen) ja vaipat kuivumaan.

Kolmiotaitosta käytin.
Rohkeasti vaan kokeilemaan!

Aurinkoinen, en tiiä noista mutta mä oon aamusin aina sen sangollisen (kuivaksi puristettuja) sideharsoja sinne koneeseen laittanu ja sen pessy. Harsot kuivuu tosi nopeen ulkona ilmalla ko ilmalla (paitsi tietty sateella.. :whistle: ) Myöskin talvella oon vieny ulos kuivuun...vähän saa jäädä kosteahkoksi kun mankeliin ne änkäsee,,,, :D

ollaan käytetty kanss sideharsoja ja sellaisia hoitoliinoja niitten päällä,pyllyä vasten . eikä tarvi silitella, kun se hoitoliina on kivan pehmoinen ja pitää kakat kivasti kasassa, että ne saa siitä kipattu vessanpönttöön.oon ainaski tykännyt ,on halpa ja yksinkertaista.tietty jotkut muovit tai vedenpitävät housut tarvit siihen, tai villahousutkin käy. meillä tosin jostain syystä villahousut saivat ihon punoittamaan pari kerta, enkä niitä hirveesti käyttänytkään. vuoden ollaan käytetty, yöllä kyllä aina kk.vaippoja,muumit on ollut aika hyviä, housuvaipatkin.

Tomodachi
Mutta entäs sitten kun jo kolmeviikkoiselle tytölle ei harsojen imukyky riitä? Kuivaliina on kyllä välissä (kolmiotaitos) ja päällä BambinoMio-kuori, mutta silti harso on aina läpimärkä vaikka vaihdetaankin usein... Silittämälläkö siis saisi lisää imukykyä? Vai pitäisikö taitella väliin jotain pitävämpää, esim. flanellia? :eek:

mirakatti
Meillä on käytetty sideharsoja sekä tarrallisia kestovaippoja. Sideharsoissa ekat viikot meni kolmiotaitoksella mutta nykysin käytetään pötköinä. Päälle tarvii muovikuoret, koska noi sideharsot ei todellakaan pidä isoja pissoja. Flanellit on hyviä lisäimuja, tai muotoonommellut imut. Öisin ja kun ulos mennään jalkaan laitetaan tarrakestovaipat, meillä suositaan Unimixejä lisäimuilla. Päälle villavaippahousut tai muovit. Meillä on pesty aika täysiä koneita, joka toinen tai kolmas päivä. Aluksi käytettiin etikkaa liotusvedessä, mut nyttemmin ei, sillä tuntu ettei sen haju lähde vaipoista pois, ja tarttui jopa pesukoneeseen, niin että muutkin vaatteet alkoi haista etikalle :( eikä viitsis jatkuvasti tehdä sitruunahappo puhdistusta koneelle. Ollaan tykätty silittää vaipat ja harsot, tulevat pehmeemmiksi ja harsot on helpompi taitella. Vaikka välillä laiskottaa niin että jää väliin....Ollaan siis pärjätty kohta 4 kk kestovaipoilla eikä tytöllä oo ollut ollenkaan iho-ongelmia :)

Karo
Jos yksi harso ei riitä, kannattaa kokeilla leijataitosta, johon laitat vielä sisälle pötköksi taitellun harson. Leijan malli löytyy ainakin täältä: http://www.kolumbus.fi/peikot/esimerkkeja.htm

Ja jos tuntuu ettei harsot millään määrällä riitä, niin onhan noita muita, imukykyisempiä, vaihtoehtoja: flanellivaipat, froteevaipat, hamppuvaipat, jne. Tarravaipat on isommalle paljon helpompi pukeakin kuin harsoviritelmät. Googleen hakusanaksi kestovaipat/kestovaippa ja johan löytyy jälleenmyyjiä vaikka kuinka. Tai sitten tekee itse, ei ole vaikeaa sekään kun ottaa mallia vaikka Imse Vimsen Flannelettesta.

söpönassu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2004 klo 16:38 Karo kirjoitti:
Jos yksi harso ei riitä, kannattaa kokeilla leijataitosta, johon laitat vielä sisälle pötköksi taitellun harson. Leijan malli löytyy ainakin täältä: http://www.kolumbus.fi/peikot/esimerkkeja.htm
katselin juuri tuota Pompolin sivustoa minäkin. Siellä on se kohta "vaippa vastasyntyneelle" joka jokaisen kestoilua vauvansa kanssa suunnittelevan kannattaa käydä lukemassa. Hyvää yleistietoa ja selkeäasti selitetty.

jalmari
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2004 klo 07:17 söpönassu kirjoitti:
katselin juuri tuota Pompolin sivustoa minäkin. Siellä on se kohta "vaippa vastasyntyneelle" joka jokaisen kestoilua vauvansa kanssa suunnittelevan kannattaa käydä lukemassa. Hyvää yleistietoa ja selkeäasti selitetty.
Onko kukaan oppinut käyttämään noita nauhavaippoja? Miten se harso olisi paras laittaa sinne nauhavaipan sisään, ihan pötkönä vai keidonko origamiksi taitellun harson päälle vielä nauhavaipan?! Tämä harso-aihe kiehtoo minua tavattomasti.

Alun olen meinannut minäkin pärjäillä sideharsoilla kolmiotaitoksella. Sen jälkeen lisäimuksi esim. pötköharson sisään toinen harso tai frotee- tai flanellivaippa.

Mä ostin 'kaavoiksi' pari froteista lisäimuvaippaa ja Flanelletten sekä ruskovillan flanelleja.

Eurokankaasta hain vastaavan laatuista froteeta ja muutaman metrin flanellia, maksoivat pyöreästi 50 euroa. Sitten vaan saumuri soimaan! Yksi ilta meni ja tuloksena 20 molempia froteelisäimuja ja 20 flanellivaippaa. Flanelletteja en tehnyt, tuntui käytössäkin turhan moniutkaiselta...
Ruskovillan flanelli on paksumpaa kuin ostamani, joten laitoin sen kaksinkerroin ja hyviä tuli.

Laskin kyllä säästönkin materiaalien osalta. Toiset lisäimut oli isompia, joten kangasta meni vähän enemmän, mutta kaikkien lärpäkkeiden hinta oli alle euron ja kaupassa niistä sai pulittaa 3-5 euroa. Määrien suhteen heittäydyin vähän suuruudenhulluksi, en olisi kaupasta tollasia määriä ostanut, ehkä vain puolet noista.

Säästö tästä läjästä oli esim. 3,5 euron kauppahinnalla yli 150 euroa (kaupan hinta 3,5 - 2,5 = 1 euro, eli yläkanttiin materiaalin hinta)!!!

Suosittelen lämpimästi yksityisyrittäjyyttä!

Yhteistyössä