Kestoilijat!!!!!

Kysymys kestovaipoista on varmaan ollut täällä ennenkin, mutta kun niin harvoin sivuilla käyn niin silmiini ei ole yhtään juttua osunut...

Eli olen ajatellut tämän iltatähden kanssa alkaa kestoilijaksi ja olen surffaillut netissä kestovaippa viidakossa todeten, että erilaisia kestiksiä on lukemattomia. Niistä on vaikea päästä perille kun itsellä ei ole lainkaan kokemuksia eikä kukaan tuttavaperhekään ole kestoilua kokeillut.

Siis kysymys kuuluukin. Mitkä kestovaipat ovat helppokäyttöisiä pehmeitä ja hengittäviä ja sopivat allergiselle, atooppiselle iholle? Sen tiedän että villa allergisoi meillä vaikka olisikin sitten ensiluokkaista villalankaa joten villahousuja emme voi käyttää.

Aikaisemmat lapseni ovat olleet allergisia ja vaippoja meni ripulikakan vuoksi vuorokaudessa keskimäärin 16 kpl. Eli meillä vaippakulutus oli erittäin suurta. Kokeilin kymmenen vuotta sitten äitiyspakkauksessa tullutta kestovaippaa joka osoittautui silloin epäkäytännölliseksi kovuutensa vuoksi ja oli iso mokkula lapsen jalkojen välissä. Uskon kuitenkin vaippojen kehittyneen siitä. En haluaisi kuitenkaan tehdä virheostoja vaippoja valitessani jotta ei tarvitsisi kuluttaa rahoja ja luontoa turhaan.

Eli kertokaahan kokemuksianne kestovaipoista, eri merkkien hyvistä ja huonoista puolista, jotta voin tehdä hyviä ja kestäviä valintoja. Ja jos tiedätte hyvän osoitteen mistä voi käytettyjä vaippoja ostaa, niin olen myös siitä tiedosta hyvin kiitollinen. Joudun todellakin varautumaan suureen kulutukseen ja vaikka pesisin vaippoja päivittäin, täytyy jo pienelle vauvalle olla siis tuo vähintään 16 vaippaa, eli kysymys on suuresta investoinnista.

saiitta
Ite käytän bummis orginal kuoria ja sideharsoa imuna.Kuorivaippoja on myös bummy käytössä.Sideharsot kuivuvat nopeasti.babyidean sivuilta saa lisää infoo ja ihan googlesta laittaa hakusanaks kestovaippa niin sivustoja tietoo löytyy lisää.
Niin noi mun käyttämä yhdistelmä on helppo ja vaivaton.Lapsi ei ole tönkön oloinen laisinkaan.Bimmis orginal on edullinen kuori ja nopeasti kuivuva myös.Bummyn yö kuoret on todella hyviä ja tulee niitä käytettyä päivälläkin.

Meillä käytössä on ollut pääasiassa harsot + muovikuoret. Pidin alussa myös villahousuja, mutta kun tytöllä todettiin atooppinen ihottuma, luovuin villan käytöstä. Äitini onnistui löytämään tavallisesta kangaskaupasta harsokangasta, joka käytössä osoittautui niin erinomaisen imukykyiseksi, että Popoliinin "merkkiharsot" olivat niiden rinnalla surkeita. Pääasiassa harsoilla on siis menty 5 kuukautta.

Nyt olen testaillut Wonderoosin taskuvaippaa (harsolla täytettänä), ja sen pinta on sopinut tytölle. Samoin itse kangaskaupan mikrofleecestä leikkaamani kuivaliinat ovat sopineet. Mutta tämä on tietysti yksilöllistä, ja vain kokeilemalla tietää.

Ihan vastasyntyneelle harsot ovat hyvä valinta, ja meillä ne tosiaankin ovat pelanneet vieläkin hyvin. Itse olen noihin harsoihin välillä taitellut väliin vanhoista pyyhkeistä tekemiäni lisäimuja ja sitten päälle laittanut kuivaliinan. Tämä viritys on ollut käytössä erittäin halpa. Öisin ja matkoilla meillä on käytetty kertavaippaa.

Omasta kokemuksesta suosittelisin, että kokeilisit alkuun harsojen käyttöä. Jos ne sopivat, saat alkuajan vaipatettua erittäin halvalla. Osta sitten yksittäin joitakin merkkituotteita ja kokeile niillä, ärsyyntyykö iho.

Paikkakuntasi kirppikseltä saatat löytää vanhoja vaippoja, mutta myös esim babyidean nettisivuilla on vaippakirppis. Tosin hinnat ovat noilla nettikirppiksillä usein aika korkeat, mutta toisaalta vaipatkin ovat yleensä hyvässä kunnossa. Jos asuinpaikkakunnallasi järjestetään kestovaippayhdistyksen "vaippahulinoita", sieltä voit löytää hinta-laatusuhteeltaan hyviä paketteja.

Kiitos tähän asti vastanneille, tulikin ihan hyviä vinkkejä joita voin toteuttaa. Sideharsojuttuja olinkin ajatellut kokeilla, mutta tuo kuivaliina oli minulle aivan uusi juttu. Siis leikataanko mikroflees yksinkertaiseksi kankaaksi harson päälle pitämään pinta kuivana? Haluaisin lisää kommentteja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 19:20 vieras kirjoitti:
Sideharsojuttuja olinkin ajatellut kokeilla, mutta tuo kuivaliina oli minulle aivan uusi juttu. Siis leikataanko mikroflees yksinkertaiseksi kankaaksi harson päälle pitämään pinta kuivana?

Kyllä. Microfleecestä (tai Polarfleecestä - on hieman paksumpaa fleeceä) vain leikataan suorakulmion muotoisia paloja (pituus n. 35 cm, leveys 10-15cm), jotka sitten vain laitetaan taitellun harson päälle vauvan peppua vasten. Fleecehän tuntuu märkänäkin suht kuivalta.
Lisäksi on myynnissä ihan kuivaliinakankaana tunnettua kangasta, joka sopii niille vauvoille, jotka eivät voi fleeceä käyttää. Tätä on myynnissä mm. Kestovaippakaupassa http://www.kestovaippakauppa.com/?kat=19&avaa=10005 (onteloneulos). Ja kolmas vaihtoehto on polyesterimokka. Kaikki toimivat samalla tavalla: siirtävät kosteuden pois vauvan iholta.

Jos kestovaippailu alkaa sujua ja kiinnostus kasvaa, voi myöhemmin ostaa ns. taskuvaippoja. Niissä on kosteudenpitävä kuori (PUL-laminoitua kangasta, ei PVC:tä) ja kiinniommeltu kuivaliina (usein polarfleeceä) ja noiden kahden kankaan väliin pujotetaan "taskuun" imuosa (esim. pötköksi taiteltu sideharso/flanelli/frotee/bambu/hamppu tms.). Taskuvaippa on ulkonäöltään kertiksen näköinen, eli ei mitään kummallisuuksia vaan tarroilla kiinni vain :) Koko homma tosin menee käytön jälkeen pesuun (imuosa otetaan taskusta pois), mutta itse taskuvaippa kuivuu tosi nopsaan, joten sen saa käyttöön taas muutaman tunnin kuluttua. Eivät kestä kuivurikuivausta.
Taskuvaipat ovat käteviä reissussa, kun ei ole aikaa alkaa taitella harsoja, vaan lastenhoitohuoneesta pitää suoriutua nopeasti ulos :)

Mä olen ihan hurahtanut kestovaippoihin, vaikka aluksi ajattelin, etten jaksa niiden kanssa alkaa tuhraamaan. Meidän tyttö on nyt n. 2 kk.

Meillä on käytössä vähän erilaisia viritelmiä: enimmäkseen sisätaskuvaippa/sisävaippa+kuoret. Sisätaskuvaipat olen suurimmaksi osaksi itse ommellut, materiaalina sisäpintana flanelli, joustofrotee tai microfleece, päälikankaana flanelli, trikoo tai puuvilla. Vaipat on tehty suurimmaksi osaksi kierrätysmateriaaleista, joten rahaakaan ei ole kulunut melkein yhtään.

Käytössä on myös muutama fleece-tasku, jotka eivät tarvitse kuoria, eli päälikankaana kaksinkertainen fleece ja sisäkankaana microfleece.

(tämän näköisiä vaippoja)

Imuosia olen ommellut myös itse, muutama kerros froteeta ja flanellia päällekkäin.

Tämä on mielestäni ollut melko kätevä systeemi, vaippojen täyttämiseen menee jonkin verran aikaa, mutta vaippojen käyttö muuten on tosi helppoa.

Jos vauvan iho on herkkä, kannattaa varmaan kiinnittää huomiota pesuaineeseen, ja vaippapyykkiin kannattaa laittaa vähemmän pesuainetta kuin ohjeessa sanotaan. Huuhteluaine heikentää vaippojen imukykyä, joten sitä ei kannata käyttää. Pesuaineessa pitäisi olla alle 5% saippuaa, jotta vaippojen imukyky säilyy, eivätkä kankaat tukkeutuisi.

Semmonen tuli heti mieleen että ripulikakka (ja maitokakka yleensäkin jos tulee isoina määrinä) menee helposti läpi harsosta ja ohkaisemmasta pyyhekankaasta ja sotkee kuoret. Jos kakkaa tulisi noin monta kertaa päivässä kun sanoit niin kuoria menisi valtavasti. Suosittelen silloin kokeilemaan bambukankaasta tehtyä pötköä (kangasta saa esim Pikku Eeron nettikaupasta metritavarana), esim kaksinketainen pitempi pötkö (itse tein vastasyntyneelle mitalla: 6cm/30cm kaksinkertaista bambua) ja tämä origamiksi taitellun harson päälle kaksinkerroin pituussuunnassa.

Eli harso origamina+lisäimu (pyyhekangas tai bambu) ja kuoret. Meillä kuorina toimineet loistavasti Bumpyt koko vaippaiäin ajan. Tämä on minun mielestä paras yhdistelmä ihan pienellä vauvalla.

voikukka harmaana
Hei,
mekin käytetään kesovaippoja (lähinnä päivisin) 5kk tyttärellämme...alussa meni paljon vaippoja kiertoon ennenkuin löysimme sopivan vaipan meiän laihalle ("rimppakintut ja pitkäselkäinen =) ) tytölle. nettisivulta www.kestovaippainfo.fi löytyy ÄLYTTÖMÄN paljon tietoa kestoilusta, vaippojen teosta, myyjistä ym ym ym ym, tosin se sivu on niin sokkeloinen ja vähän sekava, että siihen meni paljon aikaa ennenkuin opin etsimään tietoa oikeasta paikasta...
mut jos tässä mainostan sitä sivua niin kerron joitakin "vinkkejä" mistä mitäkin löytyy...
kohdasta..
- keskustelu; löytyy ohjeita vaippojen pesuun, tekemiseen, muita kestoilijoita, kestojen käytettyinä myyviä hlöitä, kestojen ostajia, yleistä vaippakeskustelua ym ym
-tietokannat; löytyy uusien vaippojen myyjiä ym ym.
-TSI; on ohjeita vaippojen ompelemiseen

no mihin olemme itse päätyneet...taskuvaippoihin lähinnä (myös muutama AIO-vaippa käytössä -> "samanlaisia kuin kertakäyttövaipat, ei tarvitse kuin pukea lapsen päälle), taskuvaipoistta on ns. tasku johon sujautetaan imua (esim. bambua, hamppua ym ym) taskuvaipoissa on valmiina kosteudenpitävä "PUL" ja kuivaliina "mikrofleece".
merkkejä joita käytämme tuolla "rimppakintulla" on Napa-Kettu, Nunnukka, CherryBerry, Feelis...nyt en muista muita... :ashamed:

-hanna

Yhteistyössä