Keskustelutaidon alkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei

Vieras
Yhdestä asiasta on pakko huomauttaa. Ei tämä kaikkia koske, on täällä järkevääkin kansaa. Mutta osalla on kyllä kovin kummallinen tapa (niin mustilla kuin harmaillakin), minkä johdosta tämän kirjoitan.

Oletteko koskaan kuulleet, että jos lähdette loukkaamaan (siis tarkoituksella loukkaamaan) jotain, on mitä todennäköisemmin ihan turha odottaa häneltä enää vastausta?

Luulisi, että tuon jokainen tajuaisi, mutta ei. Jos täällä tulee jokin ketju, jossa haastetaan asiasta montaa eri versiota ja joku esittää eriävän mielipiteen, siihen ollaan välittömästi pyytämässä linkkiä ja selvityksen selvitystä. Yleensä se selvitys ei riitä, koska liikutaan alueella, jota se vastustaja ei kykene täysin ymmärtämään, joten selvitykseen pyydetään selvitystä ja selvitystä ja vaikka asia olisi kuinka monta kertaa jo selitetty niin, että sen jotensakin pystyisi kuka tahansa (ilman vuosia kestävää koulutusta aiheesta) ymmärtämään, aina se menee joiltakin ohi ja taas käsketään selvittämään, mitä tarkoitti sillä ja tällä ja millä sen perustelee.

Jossakin vaiheessa tuommoiseen jankkaamiseen vain kyllästyy. Ei täällä kellään ole aikaa ja tokkopa haluakaan vääntää samasta asiasta aamusta iltaan, eiköhän kaikkien motiivi ole kuitenkin vain ajankulu ja hauskanpito yms. tyyppiset syyt, miksi täällä edes pyörii. Jotkut kuitenkin olettavat, että toisten tehtävä täällä on vain valistaa heitä, jotta heidän ei itse tarvitsisi käydä kouluja tai yrittää ottaa asioista sen tarkemmin selvää. Ei. Ihan kaikkea ei voi laittaa yhteen keskusteluun linkkinä, mutta se ei tarkoita sitä, että kyseinen ihminen ei tiedä, mistä puhuu. Ja kyllä, mulle itsellenikin on kerrottu täällä, etten tiedä, mistä puhun, vaikka oikeasti teen työkseni sen alan töitä ja alalla minua kyllä pidetään tämän jutun asiantuntijana. :D Mutta ei. Minulla ei ole mielenkiintoa alkaa selvittämään kahtakymmentä sivua aiheena, miksi minä nyt vaan tiedän tämän asian paremmin.

Mutta sitten siihen asian ytimeen. Voiko joku oikeasti luulla, että kenelläkään on edes pienintä mielenkiintoa vastata enää aiheeseen sen jälkeen, kun ketjuun tulee muutama "viisas" huutelemaan tyyliin "mihinkäs se ja se nyt katosi, tulepas takaisin selittämään sitä ja tätä"? Ei. Ei kenelläkään järkevällä ole enää mielenkiintoa keskustella sen tyylisten ihmisten kanssa ja ei, ei siksi, ettäkö se vastapuoli olisi yhtäkkiä todennut, että no kylläpä mitä olenkin sitten ollut vuosikausia tässä asiassa väärässä. Parhaita ovat nämä, jotka lähtevät hymiöiden turvin huutelemaan paikalle niitä "asiantuntijoita".

Jos oikeasti haluatte kuulla niitä selvityksiäkin, muuttakaapa asennettanne. Muistakaa kunnioittaa myös sitä vastapuolta.

Kiitos ja kumarrus. Pitkä teksti, mutta lukemisen arvoinen ainakin osalle teistä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja PÄÄLLIKKÖ:
EI noin PITKÄÄ jaksa LUKEA

Juu ei. Siinäpä se onkin yksi tämän aiheen ydin. Vaikka niitä selvityksen selvityksiäkin tarjoisi, niistä tulisi niin pitkiä, että jälleen vastaus olisi vain: eihän noin pitkää jaksa lukea. :)

Ei tuo nyt keskustelutaidon alkeisiin voi kuulua,ettei saa selvityksiä pyytää..Alkeet on yleensä yksinkertaisia juttuja ja keskustelutaidossa mun mielestä niitä on toisen mielipiteen kunnioittaminen ja kohtelias puhe.Se on sitten kokonaan toinen kurssi tuo selvityksien pyytäminen ja jankkaamisen lopettaminen,pitemmälle edenneille keskustelijoille tarkoitettu. Samalla kurssilla käsitellään muistaakseni myös asiansa esittämistä lyhyesti ja ytimekkäästi ilman suurempaa jaarittelua..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tuo nyt keskustelutaidon alkeisiin voi kuulua,ettei saa selvityksiä pyytää..Alkeet on yleensä yksinkertaisia juttuja ja keskustelutaidossa mun mielestä niitä on toisen mielipiteen kunnioittaminen ja kohtelias puhe.Se on sitten kokonaan toinen kurssi tuo selvityksien pyytäminen ja jankkaamisen lopettaminen,pitemmälle edenneille keskustelijoille tarkoitettu. Samalla kurssilla käsitellään muistaakseni myös asiansa esittämistä lyhyesti ja ytimekkäästi ilman suurempaa jaarittelua..

Voishan tuon esittää varmasti lyhyemminkin, mutta ei kannata. :D Siihen pyydetään kuitenkin taas selvitystä. Joten paras sanoa alunperinkin kattavasti. ;)

Tämän lisäksi ketjuissa monilla kirjoittajilla on käsittämätön tapa heittäytyä tahallaan tyhmäksi. Ja siihen ei rautalangasta vääntäminen auta, koska aina löytyy lisää tarkentavia kysymyksiä, joilla on lopulta enää hyvin vähän tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa. Onhan siinä varmasti huvinsa, mutta hyvää keskustelutaitoa se ei kyllä ole.

Tietenkin heittäydytään tyhmäksi kun kerran tehdään aloitus tyhmyydelle ja tyhmille tyhmistä,jotka puhuvat tyhmiä tyhmille tai vähemmän tyhmille rautalangan kanssa tai ilman.

Yhteistyössä