Keskustelua kuvotuksesta ja päivistä selviytymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hunaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hunaja

Jäsen
29.03.2008
110
0
16
Haluaisin jutella pahoinvoinnista. Tuntuu, ettei ole oikein ketään, joka neuvoisi tässä asiassa. Uutta minulle koko juttu, sillä odotan esikoistani ja pahoinvointikin on alkanut tällä viikolla maanantaina.

Maanantaina oksensin kahdesti ennen töihin lähtöä, tiistaina en oksentanut, mutta oli niin vaikea olo, että. Eilen taas oksensin ja jäin sairauslomalle loppuviikoksi. Ei minusta ole työtä tekemään. Olen ihan hirveän väsynyt ja en pysty oikeastaan muuta miettimään, kun että oksennanko nyt vai kohta. Ruoka menee alas välillä, mutta vatsa on silti jatkuvasti liian tyhjä. Ja on hirveää yrittää pitää verensokeri tasaisena, kun kuvottaa niin, ettei mitään saa alas. :'(

Työni on sellaista, että pitää olla koko ajan jaloillaan ja juosta paikasta toiseen. Ja minulla on jatkuvasti tosi heikko olo. Lisäksi työmatka on pitkä ja bussissa voi tulla ihan ilman raskauspahoinvointiakin huono olo. Ja mielestäni on ihan hirveä ajatus, että jos joudunkin hyppäämään yhtäkkiä bussista pois ja oksennan johonkin asvaltille muiden ihmisten eteen! :x

Onko teillä muilla pahoinvoinnin tai kuvotuksen lisäksi jatkuva huimaava ja heikko olo? Minulla on. Eilen nukahtelin jatkuvasti.

En oikein tiedä mitä tehdä. Töitä pitäisi tietenkin jatkaa maanantaina, eikä minulla ole vielä sellaisia omia keinoja olon parantamiseksi. Niin kuvottava olo voi tulla yölläkin, että luulen että pitää lähteä vessaan varmuuden vuoksi. Silloin yritän juoda vähän vettä ja syödä muutaman palan mandariinia, mitä pidän purkissa yöpöydällä. Aamulla on melkein mahdotonta saada alas mitään. Olen yrittänyt nousta ylös kahta tuntia ennen töihin lähtöä, mutta saattaa mennä se koko aika siihen, että istun paikallani ja mietin koska oksennan. Miten ihmeessä saan itseni valmiiksi töihin? :(

Haluaisin lähinnä tietää teidän muiden samaa kokevien keinoja selvitä näistä päivistä. Käyttekö töissä? Kuina pääsette sinne asti? Syöttekö silloin kun alkaa kuvottaa ja yritätte nostaa verensokeria?

Kaipaan kaikenlaisia neuvoja!
Paljon voimia kaikille pahoinvoiville! :hug:

Hmm..Ite oon tehny niin, tai yrittäny ainaki muistaa sen, että vaikka ois pinetä ällötystä, ni silti syö jotain, just mutustelee leipää ni jotain hedelmää, ettei se kamala näläntunne pääsee tulemaan, nimittäin jos se näläntunne tulee mahaan ni se olo muuttuu ihan kamalaks. Ja siinä vaiheessa on vaikeempi syödä mitään. Mulla just äsken oli niin että ihan hirvee nälkä oli päässy tulee ku en ollu syöny aamun aikana mitää ku oli neuvola. Ni väkisin kuvotus seuranani raahauduin keittiöö lämmittää nopeest ranskiksii ja takas sänkyy syömää ne ni vähän helpotti!
Se on kyl outoa ku kokoajan pitäis syödä ku se nälkä yllättää niin usein ja nopeesti ja silloin on saatava HETI syömistä eikä kohta! :D

Mulla kans sellanen tilanne et maanantaina pitäis alottaa kesätyöt uudessa paikassa ja en tiedä miten selviin siitä ku on nimenomaan tota kauheeta heikotustaki niin paljon, tosin kuitenki paljon vähemmän ku esim. viikoilla 7-8, se oli kauheinta aikaa. Nii ja työ on kans sellasta hoitotyötä ( kotipalvelua ) että kokoajan paikasta toisee autolla. Onneks noitten perehdytyspäivien jälkeen saa olla yksin ni ei tarvii ainakaa esittää työkaverille mitään ilosta ja pirteetä.. Toivottavasti tää kohta jo helpottais..vissiin voiton puolella kuitenki alkaa jo olemaan tää...

Mitkä viikot sulla on nyt meneillään? Tsemppiä hirveesti sulle! :hug:

Mulla tänään 7+0 eli kahdeksatta viikkoa aloitellaan. Ihanaa kulla, että sinulla ainakin alkaa olemaan jo parempi olo juuri 7 ja 8 viikkojen jälkeen. Minä olen lukenut vain, että pahoinvointi loppuu vasta joskus 12 viikon paikkeilla. Ja tietysti masentaa ajatuskin, että tätä jatkuu seuraavat viisi viikkoa. Millä viikolla itse olet?

Mulla kanssa hoitotyötä. Ja kesätyö. Jouduin eilen pomolle paljastamaan todellisen syyn tälle ololle, koska lääkärintodistuksesta se olisi kuitenkin käynyt ilmi. Hän ei ollut kovin ilahtuneen kuuloinen ja sanoi vain, että "aha, ehkä me nyt pärjätään täällä ilman sua nämä pari päivää..." Ajattelin mielessäni, että niin, munhan vika tämä nyt taas onkin tämä olo ja se, että töissä on muilla helvettiä ja stressiä, jos joku jää sairauslomalle...! Olen jopa miettinyt, että olisiko parempi lopettaa koko työ ennen kuin työsopimuksen allekirjoitan...

Mulla tuo pahionvointi oli aika vaihtelevaa molemmissa raskauksissa. Jos en oksentanut niin sitten kuvotti lähes koko ajan, enemmän tai vähemmän. :/
Mä kuljin muovipussi taskussa/käsilaukussa, muuten en olis uskaltanu liikkua julkisilla ollenkaan.

Viime kerralla makasin muutoman viikon ihan kuin oslis ollu mahatauti, jouksin vähän väliä sohvalta vessaan, lopun aikaa nukuin. Joten ei siinä paljoo töitä tehty. Parempiakin päiviä oli välissä.

Vaikka oksettaa niin pakko syödä ja varsinkin juoda näin kuumalla. Yritä koko ajan ainakin juoda jotain. :hug:

Välillä teki mieli jotain ruokaa ja sillon piti äkkiä saada sitä, muuten se meni ohi ja syömisestä ei tullu mitään. Mä ajattelin niin että on parempi syödä jotain, vaikka jäätelöä lounaaksi kuin se että ei söis mitään. Mulla onnistu juominen ja keittojen syönti parhaiten, ei tullu niin kuvottava olo kun ei tarttenu pureskella. Sillon sellanen tuoremehu"puristin" mihin voi laittaa vaikka mitä (omenaa, porkkanaa jne) oli tosi hyvä.

Äsken söinkin kylmiä mäkkärin nugetteja aamupalaksi... Eli olen ottanut saman linja, että parempi syödä sitä mikä menee alas. Kumma kyllä, mulla menee juuri sellainen roskaruoka.. :o Pitäisikö jotain mäkkärituotteita joka päivä käydä ostamassa.... huh.

Mutta pitäisikö luovuttaa tuosta työstä?

Alkuperäinen kirjoittaja Hunaja:
Äsken söinkin kylmiä mäkkärin nugetteja aamupalaksi... Eli olen ottanut saman linja, että parempi syödä sitä mikä menee alas. Kumma kyllä, mulla menee juuri sellainen roskaruoka.. :o Pitäisikö jotain mäkkärituotteita joka päivä käydä ostamassa.... huh.

Mutta pitäisikö luovuttaa tuosta työstä?

Kokile työssä käyntiä, jos onnistuu niin se saattaa auttaa osittain unohtamaan sen kuvotuksen. Vaan jos on koko ajan "pää pöntössä" niin eihän se sillon onnistu.

Syö roskaruokaa niin kauan kun se maistuu, ja sitten kun kuvotus hellittää niin vaihdat terveelliseen ruokavalioon.

:( Niin. Pelottaa vaan kun tulee seuraava päivä kun haen sairauslomaa. :'( Mitäköhän pomo sanoo..

Mutta asennetta mun pitäisi osata muuttaa sellaiseksi, että jos oksettaa niin oksettaa. Ja pitäisi silti yrittää liikkua töihin ja takaisin. Nyt tämä hallitsee mun elämää ennen kuin olen oppinut sietämään tätä... Miten te olette oppineet? Mitä ajattelitte ekoina pahoinvointipäivinä?

Yhteistyössä