Mä en koe itseäni kovinkaan kateelliseksi ihmiseksi, tosi harvoin taidan tätä tunnetta kokea. Mustasukkaisuutta jonkun verran joskus, mutta sitäkin harvemmin. Luin tuota määritelmää ja mietin, mikä lasketaan kateudeksi. Onko sellainen positiivinen "voi, kun olis kiva kun minullakin olisi..."-tuntemus kateutta, jos siihen ei liity mitään ns. pahansuopuutta tai katkeruutta? Kateus sinänsä on vain tunne muiden joukossa, eli en ajattele sitä pahaksi asiaksi, mutta pidän sitä samalla tavalla kuluttavana kuin vaikkapa vihaa tai mustasukkaisuutta. Joskushan se voi kyllä toimia ponnahdusikkunana sille, että saa sysäyksen tehdä elämälleen jotain.
Onko kateus muuten ensisijainen vai toissijainen tunne? Tietääkö joku? En kyllä useinkaan huomaa tuntevani kateutta, ainakaan negatiivisessa mielessä. Tunnen iloa muiden puolesta lähinnä, jos joku onnistuu tai jollain on jotain hienoa. Olen miettinyt, voisiko kateus sekoittua mulla johonkin muuhun tunteeseen tai olla tiedostamatonta. Luulisi, että jokainen tuntee kaikkia tunteita joskus. Mut joo, keskustelua.
Onko kateus muuten ensisijainen vai toissijainen tunne? Tietääkö joku? En kyllä useinkaan huomaa tuntevani kateutta, ainakaan negatiivisessa mielessä. Tunnen iloa muiden puolesta lähinnä, jos joku onnistuu tai jollain on jotain hienoa. Olen miettinyt, voisiko kateus sekoittua mulla johonkin muuhun tunteeseen tai olla tiedostamatonta. Luulisi, että jokainen tuntee kaikkia tunteita joskus. Mut joo, keskustelua.