Keskosten äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NetanJahu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NetanJahu

Aktiivinen jäsen
26.08.2009
2 604
0
36
Onko teillä tullut ongelmia eskarissa tai koulun aloituksessa? Meillä poika on nyt eskarissa, syksypuoli meni hienosti eikä kouluun lähtemiselle ollut estettä, lukeakin jo osaa. Mutta nyt kevään puolella on tullut ongelmia. On kamalan rauhaton, ei jaksa keskittyä, laulaa ja heiluu koko ajan. Kotona on ollut aina mielestäni tuollainen, neuvolassa ei ole otettu asiaan oikein mitään kantaa. Nyt opettaja on sitä mieltä että kouluun lähtöä kannattaisi siirtää vuodella. Eilen kävin psykologilla joka alkaa asiaa tutkimaan että olisiko jotain ylivilkkausjuttua. Poika painoi alle kilon syntyessä, eli pieni keskonen. Mielelläni kuulisin miten teillä muilla joilla on keskoslapsia nämä kouluasiat menneet?

pikkukeskonen ja juu, tutulta kuulostaa. Käden ja silmän yhteistyö on ikäistään parempi, mutta tuo rauhattomuus oli/on ajoittain paha ongelma edelleen, ikää jo 8v.

Mä en yli 2kg edes ajattele keskoseksi. Mutta on kyllä jos painaa alle 2500g. Keskimmäinen painoi 2520g, ylitti juuri sen rajan ettei ollut keskonen. Eka siis syntyi 29+5 ja toka 35+5, kolmas vasta 39+1.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
pikkukeskonen ja juu, tutulta kuulostaa. Käden ja silmän yhteistyö on ikäistään parempi, mutta tuo rauhattomuus oli/on ajoittain paha ongelma edelleen, ikää jo 8v.

Näin meilläkin. On ainut joka osaa jo lukea ja äidinkielellisesti on kuulemma lahjakas. Ainut ongelma on tuo rauhattomuus. Ikävä kouluun menoa lykätä kun osaa jo niin paljon mutta tuon rauhattomuuden takia se kuitenkin kannattaa tehdä. Mutta en tiedä muuttuuko se siitä miksikään.. Onko teidän lapselle tehty mitään tutkimuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
2 keskosta, molemmat olleet vähän yli 2kg, ei ongelmia. :)

kyse on isosta keskosesta. Ongelmia yleensä ilmenee, kun keskonen on ns. pikkuviikoilla syntynyt eli alle 30 ja lisäksi painaa alle 1500 g.

Tiedän mutta kun kysyttiin yleisesti keskosista niin kerroin omistani, molemmat ovat muutamalla grammalla ylittäny 2kg.

mulla on kaksi keskostyttöä, isompi ns iso keskonen (1960 gr), ennen koulun aloitusta tehtiin koulukypsyys testi, ja tulos oli tyypillinen ADHD-lapselle, mutta aloitti koulunsa normaalisti, normaalin opetussuunnitelman mukaan, mutta pienryhmässä kahtena ensimmäisenä vuonna, sittemmin normaaliluokassa ja ihan hyvin on pärjäillyt :)

muoks kuopus on ns pikku-keskonen (570gr) mutta hänestä en aluksi maininnut, koska hän on kehitysvammainen, ja oletin kysymyksen koskevan normaalisti kehittyviä keskosia

Iso keskonen, menossa syksyllä kouluun eikä eskarin mielestä sille ole mitään estettä. Muuten ihan ikänsä tasolla, mutta vaikeat puheviat vaikeuttaa oppimista. Ei lue vielä.

MUTTA. Mun tytär (nyt 12, luki ja kirjoitti 5 vuotiaana) joka on syntynyt ihan ajallaan, joutui aikoinaan koulunkäyntipsykologille kun eskarissa kouluvalmiustesti meni todella huonosti ja mä aloin tappelemaan niitä henkilöitä vastaan jotka päättivät että tyttö ei ole kypsä.
Todellisuudessa tyttö ei jaksanut keskittyä siihen, tämä todettiin psykologilla muutaman käynnin jälkeen ja mitään ongelmaa ei tosiaan ole ollut tuon jälkeen.
Että ei ne sielläkään aina oikeassa ole, varmaan aika monta vanhempaa huolestutetaan turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:

Näin meilläkin. On ainut joka osaa jo lukea ja äidinkielellisesti on kuulemma lahjakas. Ainut ongelma on tuo rauhattomuus. Ikävä kouluun menoa lykätä kun osaa jo niin paljon mutta tuon rauhattomuuden takia se kuitenkin kannattaa tehdä. Mutta en tiedä muuttuuko se siitä miksikään.. Onko teidän lapselle tehty mitään tutkimuksia?

Oi, kyllä kaikki mahdolliset ennen 3v. Sen jälkeen todettiin, hieman ikäistään jäljessä, mutta kirii kiinni. 3v vanhempana ei niin mitään tutkimuksia, lukuunottamatta kontrollikäynnit lastenpolilla, fysio- ja toimintaterapiassa.
Kyllä se rauhattomuus muuttuu hiljalleen, mutta varaudu siihen, että todella hitaasti. Lapsesi ei ole tyhmä, tätä olen joutunut omani kohdalla muistuttamaan. Saa vaan outoja päähän pistoja, joita toteuttaa, esim. juurikin tuo heijaaminen vaikkapa kesken maidon juonnin. Kokeilee, osuuko suuhun tai jotain, ei osaa itsekään koskaan selittää tohelointiaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja df:
Iso keskonen, menossa syksyllä kouluun eikä eskarin mielestä sille ole mitään estettä. Muuten ihan ikänsä tasolla, mutta vaikeat puheviat vaikeuttaa oppimista. Ei lue vielä.

MUTTA. Mun tytär (nyt 12, luki ja kirjoitti 5 vuotiaana) joka on syntynyt ihan ajallaan, joutui aikoinaan koulunkäyntipsykologille kun eskarissa kouluvalmiustesti meni todella huonosti ja mä aloin tappelemaan niitä henkilöitä vastaan jotka päättivät että tyttö ei ole kypsä.
Todellisuudessa tyttö ei jaksanut keskittyä siihen, tämä todettiin psykologilla muutaman käynnin jälkeen ja mitään ongelmaa ei tosiaan ole ollut tuon jälkeen.
Että ei ne sielläkään aina oikeassa ole, varmaan aika monta vanhempaa huolestutetaan turhaan.

MUTTA tässä on se ero että olen itsekkin huolissani pojan rauhattomuudesta jota on esiintynyt pitkään.

MUTTA tässä on se ero että olen itsekkin huolissani pojan rauhattomuudesta jota on esiintynyt pitkään.

Hei, lissään vielä, että omani menee kuin sekaisin kun ihmisiä on paljon, alkaa heilumaan ja hyppimään. Jos on vähän ääniä, on hänen helpompi keskittyä. Esimerkiksi koulussa opettaja oli huomannut, että ryhmässä on vaikeampi toimia kuin yksikseen. Jos olet huolissani, niin voitko pyytää vaikka ylimääräistä tarkastusta enne koulua, vaikka lastenlääkäriltä, soita sinne, jossa on ollut ns keskoskontrollit.

Hei, lissään vielä, että omani menee kuin sekaisin kun ihmisiä on paljon, alkaa heilumaan ja hyppimään. Jos on vähän ääniä, on hänen helpompi keskittyä. Esimerkiksi koulussa opettaja oli huomannut, että ryhmässä on vaikeampi toimia kuin yksikseen. Jos olet huolissani, niin voitko pyytää vaikka ylimääräistä tarkastusta enne koulua, vaikka lastenlääkäriltä, soita sinne, jossa on ollut ns keskoskontrollit.

Ryhmässä toimiminen on vaikeaa myös täällä. Ensi viikolla menee eskariin psykologi poikaa päiväksi seurailemaan.

Yhteistyössä