Keskiraskauden lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa kertaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa kertaa

Vieras
Mitä siellä tehdään? Mitä kaikkea tutkitaan? Olen ymmärtänyt terveydenhoitajan puheista että meidän kunnassa ei loppuraskauden lääkärintarkastusta tehdä ollenkaan, ellei erikseen ole tarvetta. Tarkottaako se sitä, että synnytystapa-arviota ja vauvan painoarviota ei tehdä, ellei sitten erikseen ole tarvetta? Mistä se tarve sitten tulee, jos on iso sf-mitta tai muuten epäilys isosta vauvasta vai?

Alkuperäinen kirjoittaja rv 26:
meillä ainakin normaalit terveydenhoitajan jutut pissat, verenpaine, paino, hb. lääkäri tekee sisätutkimuksen ja kuuntelee vauvan sydänäänet.

Eikö mulle sitten tehdä ollenkaan missään vaiheessa vauvan painoarviota? Jos loppuraskauden lääkärintarkastusta ei kerran ole. Huolestuttaa, kun mulla iso sf-mitta, vaikken muuten ole ennen raskautta ollut ylipainoinen. Sokerit olleet kanssa pissassa vähän koholla, vaikka tosiaan ylipaino ei ole ennen raskautta ollut ongelma, terkka meinasi, että saattaa olla iso vauva tulossa. Mutta eikö sitä synnytystapaa pohdita yhtään ennen sitä varsinaista synnytystä?

Ihan normaali neuvolakäynti oli. Lääkäri katsoi ikivanhalla ultralla vatsan päältä, että kaikki ok. Sisätutkimus jätettiin tekemättä, kun ei meistä kumpikaan nähnyt mitään syytä siihen, tehdään vasta sitten vikalla lääkärikäynnillä. Mutta meillä tosiaan kuulu loppuraskauteen vielä se yksi lekuri.

Aika kummalliselta kuulostaa ettei olisi loppuraskauden lääkärintarkastusta. :o Missä kunnassa noin on? Mutta onhan toi sun tilanne sellainen että tarve olisi, eli luulisi että saat kuitenkin.

Keskiraskaudessaa ei mitään kokoarvioita vielä tehdä.Jos sf-mitta jatkaa nousemista,voi terkka laittaa sulle lähetteen äitiyspolille kokoarvioon.Mulla on molemmissa raskauksissa ollu iso sfmitta,painellu komeesti ylikäyrien. Molematt ovat kuitenkin alle 4kg.Minulle terkka laittanu lähetteen molemmilla kerroilla kokoarvionn noin viikoilla 35-37.

Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Keskiraskaudessaa ei mitään kokoarvioita vielä tehdä.Jos sf-mitta jatkaa nousemista,voi terkka laittaa sulle lähetteen äitiyspolille kokoarvioon.Mulla on molemmissa raskauksissa ollu iso sfmitta,painellu komeesti ylikäyrien. Molematt ovat kuitenkin alle 4kg.Minulle terkka laittanu lähetteen molemmilla kerroilla kokoarvionn noin viikoilla 35-37.

No toivotaan, että minäkin saan tuon lähetteen, koska muuten todella huolestuttaa se synnytys. Muutenkin tämä lääkäri on nyt eri kuin ekalla kerralla neuvolalääkäri, tää on joku nuori sijainen jolle olen nyt ensiviikolla menossa. Kesäaika alkaa ja lomat pyörii, neuvolatätikin on lomalla osan kesää ja sijainen tuuraamassa. Tulee vähän huolestunut olo, kun itse on ensimmäistä kertaa asialla eikä osaa pyytää tai toivoa mitään, mitä ei erikseen tarjota.

Kokoarviota kannattaa vaatia itse jos vähän epäilyttää ja kyllä sen sitten yleensä ä-polille sen kirjoittaa. Itse kieltäydyin viimesestä lääkärintarkastuksesta neuvolassa, kun tarjolla oli vain opiskelijalekureita ja siellä painoarviossa se lääkärintarkastuskin sitten hoituu.

Ei täälläkään ole loppuraskauden lääkäriä, eikä ollut kyllä keskiraskaudessakaan. Yhdessä lääkärintarkastuksessa oon käynyt rv 14. Eikä täällä (eikä monessa muussakaan paikassa) ole synnytystapa-arviota.
Tänään rv 40+0 ja vauva n. 4kg, muiden asioiden tiimoilta oon joutunut käymään äpolilla ultrassa, onneks =)

Paljos sulla on viikkoja ja sf-mitta? Ei se iso mitta aina tarkota isoa vauvaa. Mm. kohtu, vauvan asento, lapsiveden määrä jne vaikuttaa mittaan. Mulla on mennyt aina yli yläkäyrien ja vauvat olleet 2,8-3,5kg ja syntyneet pari pvää la:n yli.
Terveydenhoitaja sanoi, et lähetteen saa äpolille, kun sf-mitta menee 2cm yli yläkäyrän tai on poikkeavia laskuja/nousuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paljos sulla on viikkoja ja sf-mitta? Ei se iso mitta aina tarkota isoa vauvaa. Mm. kohtu, vauvan asento, lapsiveden määrä jne vaikuttaa mittaan. Mulla on mennyt aina yli yläkäyrien ja vauvat olleet 2,8-3,5kg ja syntyneet pari pvää la:n yli.
Terveydenhoitaja sanoi, et lähetteen saa äpolille, kun sf-mitta menee 2cm yli yläkäyrän tai on poikkeavia laskuja/nousuja.

Rv 24+ oli sf mitta 24 cm, eli ei nyt vielä huolestuttava, mutta vatsa on kyllä taas parissa viikossa kasvanut ihan silmissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei täälläkään ole loppuraskauden lääkäriä, eikä ollut kyllä keskiraskaudessakaan. Yhdessä lääkärintarkastuksessa oon käynyt rv 14. Eikä täällä (eikä monessa muussakaan paikassa) ole synnytystapa-arviota.
Tänään rv 40+0 ja vauva n. 4kg, muiden asioiden tiimoilta oon joutunut käymään äpolilla ultrassa, onneks =)

Sen verran yleensä kuitenkin katsotaan että vauva mahtuu tuleen ulos. Siis arvioidaan käsikopelolla lantion koko, ja se tehdään nimenomaan siinä viimeisessä lääkärintarkastuksessa. Tarvittaessa sitten varsinaiseen synnytystapa-arvioon synnytyssairaalaan, jossa tehdään tarkemmat mittaukset.