Nostelen vanhaa keskustelua, jotta voin kirjoittaa oman positiivisen kokemukseni. Google kertoo liikaa kauhutarinoita.
Itselläni todettiin ensimmäisessä seulontaultrassa keskeytynyt keskenmeno. Alkion kasvu oli loppunut 8+6. Olin siis ultraushetkellä kantanut lähes neljä viikkoa kuollutta alkiota sisälläni ilman mitään merkkejä raskauden loppumisesta. Sain HUSin sikiöseulontapolilta Bulevardilta mukaani lääkkeet kemiallista tyhjentymistä varten (1kpl nieltävä tabletti pehmittämään kohdunkaulaa ja 4kpl Cytotec). Vuoto oli lääkkeistä huolimatta todella niukkaa ja soitin muutama päivä myöhemmin polille ja sain seuranta-ajan muutaman päivän päähän. Seuranta-ajalla todettiin, että mitään ei ollut tapahtunut ja minulle varattiin aika kaavintaan muutaman päivän päähän.
Kaavinta oli kokemuksena varsin "miellyttävä". Googlailu kertoi kokemuksista, jossa naiset kertoivat sen olevan elämänsä nöyryyttävimpiä hetkiä. Itseni kohdeltiin hienosti. Olin ennakkoon ottanut antibiootit ja 2kpl Cytoteceja. Menin aamulla päiväpolille, odottelin, keskustelin leikaavan lääkärin kanssa, odottelin, sain esilääkkeet, odottelin ja tämän jälkeen siirryin leikkaussaliin. Vaikka sali oli täynnä ihmisiä (mielestäni kolme hoitajaa, anestesialääkäri ja naistentautien lääkäri) koin oloni mukavaksi. Menin makoilemaan lämmitetylle leikkauspöydälle ja laitoin jalat todella pehmustettuihin telineisiin. Asento oli mukava ja privaatit paikat pidettiin visusti piilossa sen aikaa kun olin hereillä. Suonensisäiset anestesialääkkeet vaikuttivat todella nopeasti ja koko toimenpide oli nopeasti ohi. Heräsin heräämöstä noin 30min myöhemmin kun olin mennyt saliin. Alkuun olin vähän pöpperössä, mutta nopeasti sitä virkosi. Mies haki minut kotiin muutaman tunnin päästä heräämisestä.
Jälkivuoto oli suhteellisen niukkaa ja kaikki meni hyvin. Kokemukset tammikuulta 2021 ovat olleet kaikilta osin positiivisia. Sain todella lämmintä ja ystävällistä kohtelua kaikilta kohtaamiltani kätilöiltä, hoitajilta ja lääkäreiltä. Kiitos teille HUS Bulevardi ja Naistenklinikka.