Keskeytynyt keskenmeno. Kaavinta vai lääkkeellinen tyhjennys. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Itse menen huomenna sairaalaan ja pelottaa kovasti mitä on edessä. Raskausviikkoja oli ultran aikaan 12, mutta sikiö vastasi kooltaan raskausviikkoa 8. Lääkäri sanoi tuolloin, että lääkkeellinen tyhjennys tehdään, mutta sairaalassa sanoivat, että voi olla, että kaavitaan.

Minkälaisia toimenpiteitä nuo ovat? Olen kiitollinen kaikista kokemuksista.

Mulla ollu 2 keskeytynyttä, eka kaavittiin suoraan, viikkoja oli n.8-9 ja oli fyysisesti helppo juttu, toipuminen nopeaa ja 3kk siitä ja tulin uudestaan raskaaksi.

Nyt joulukuun alussa todettiin taas km, viikkoja olikin reilu 6, yritettiin aluksi tyhjentää lääkkeillä, ei ollut kovin kivuliasta, mutta voi luoja sitä vuodon määrää! 2 viikkoa tuosta tyhjennyksestä aloin kesken työpäivän vuotamaan kuin seula ja jouduin sairaalaan missä todettiin että ei ole kokonaan tyhjentynyt ja seuraavana päivänä tehtiin kaavinta.

Nyt on hormonit vähän sekaisin, 2 viikkoa sitten tuli ekat kuukautiset ja nyt taas tänään alkoi kuukautiset taas... toivottavasti tasaantuu että päästään yrittämään uudestaan.

Mutta pahaa sanottavaa ei ole kummastakaan, vaikka tuo lääkkeellinen epäonnistukin. Kannattaa kuunnella lääkäreitä ja ottaa niiden neuvot onkeen.

Tsemppiä tulevaan!

Mulle on tehty aina keskenjäänneen keskenmenon jälkeen kaavvinta - viikkoja ollut joskus jopa yli 12.

Kaavintahan tehdään narkoosissa ja mulla on joskus paineet romahtaneet heräämössä, joskus mua on tankattu hemohessillä, tai siis vastaavalla verivalmisteella. Ei oo tainut yksikään kaavinta reissu mennä ilman mutkia. Tai siis kun on noita keskenjääneitä keskenmenoja ollut. Yhdellä kertaa tehtiin kaksi kaavintaa - kolmatta suunniteltiin koska vatsakivut eivät hellittäneet.

Mulla oli vuonna 02 keskeytynyt km ja viikkoja oli 12+2 ja klöntti mikä kohdussa oli vastasi jotain 7+ viikkoa, ei sitä kyllä hyvällä tahdollakaan erottanut sikiöksi- Mulle pääsyttiin tekemään kaavinta kun lääkäri ajatteli et näin olisi parempi "henkisesti" mulle, lääketieteellinen voi olla kivulias ja kestää kauan. Itse uskoin lääkäriä. Nyt käsittääkseni suositellaan lääketieteellistä enemmin kuin kaavintaa..
Silloin kaavinta aamuna menin sairaalaan ja sit oli vielä ultra jossa vielä todettiin ettei elämää ole ja sit laittoi samalla kohsunsuulle jotain "avaavaa" kai.. Sit ooteltiin en muista kauan (vähän on hatarat muistikuvat) ja sit nukutettiin.. Muistan vain kuinka itkin ja oli kuin olisin katsonut itseäni jostain ulkopuolelta. Hoitajat pyyhkivät kyyneliäni ja sanoivat et kohta tulee uni, ja niin tuli. Nukutuksen ajan näin "kauniita unia" ja karu todellisuus palasi kun heräämössä heräsin, ensimmäisenä kysyin et missä mun vauva ;(

Voimia!

Mulle taas sanottiin, että aina pyritään ensin tyhjentämään lääkkeillä ja kaavinta tehdään vasta, jos on aivan pakko ts. ei tyhjene kohtu lääkkeillä. Kaavinta saattaa vahingoitta kohtua.

Minulla todettiin viikolla 12 sikiön kasvun lakanneen myös jo viikolla 8. Lääkkeellinen tyhjennys tehtiin ja kuutisen tuntia vuoti aika rankasti ja kipuja oli jonkin verran. Pari viikkoa oli jälkivuotoa. Kaksi kuukautta myöhemmin aloin odottaa kuopustamme.

Kiitos vastauksista!

Te joilla on tehty lääkkeellinen tyhjennys, niin teittekö sen kotona vai sairaalassa? Ja ohjeeksi annettiin minulle, että kaavinnan varalta en saa syödä mitään klo. 22. jälkeen, mutta saankohan juoda edes vettä?

Mä tein tyhjennyksen kotona, oli paljon parempi niin kun sai olla omissa oloissaan.

Ja kaavinnan varalle ei saa edes sitä vettä juoda, vissiin tilkan jos tarttee jotain lääkkeitä ottaa, mutta ei muuten.

Kaksi kaavintaa, eka viikoilla 11-12 ja toka n. 6vko. Nukutuksella. Ekassa kivut valtavat ja helpotus kaavinnan jälkeen, tokassa ei niinkään kipuja. Kaavinta toimenpiteenä, noh nukutuksessa ei tuntunut, mutta olihan se aika ankeata. Etenkin kun nukutuslääkäri sanoi, että nyt pitää lopettaa se itkeminen....

Viikolla 11 alkoi supistella, oli tihkutellut jo pari viikkoa. Lääkkeet sain kotiin ja otin suun kautta. Vuotoa aika vähän, muistaakseni viikon ajan ja olin huolissani tuliko kaikki edes pois (täällä "kontrollina" vain raskaustesti, joka oli jo viikon kuluttua negatiivinen). Alussa km jälkeen kierrot vähän sekaisin mutta 4kk päästä tulin uudelleen raskaaksi ja raskaus eteni normaalisti.

Ensinnäkin pahoittelut menetyksestä :(

Lääkkeellinen on kohdulle lempeämpi vaihtoehto onnistuessaan, joten siksi se on pienillä viikoilla suositeltavampi. Kaavinta vetää kohdun käsittääkseni ikäänkuin vereslihalle, jolloin limakalvon palautuminen on hitaampaa ja uuteen yritykseen pääseminen VOI kestää pidempään kuin lääkkeellisellä.

Itselleni tehty lääkkeellinen 9+ viikoilla tuulimunasta (reilun sentin kokoinen oli sikiöpussi, alkiota/sikiötä ei ollenkaan eli en osaa sanoa miten sikiön koko esim. vaikuttaa), kova vuoto kesti vuorokauden jonka jälkeen reilun viikon ajan jälkivuotoa. Ovulaatio tuli 19. päivänä tyhjennyksestä (ovuloin tavallisestikin 18. tai 19. kiertopäivänä) ja tulin heti uudestaan raskaaksi. Jälkivuodon kannalta kaavinta voi olla helpompi, koska kaikki napataan kerralla ulos.

Itselläni ei mitään pahaa sanottavaa lääkkeellisestä, ihan sujuvasti meni vaikka tietysti rankka kokemus :/ Lääketieteelliseltä kannalta nukutus on aina nukutus, vaikka lyhyt olisikin, joten kaavinnassa on siltä osin kyllä suuremmat riskit. Mutta toisaalta kaavinta on periaatteessa "varma nakki", lääkkeellisessä tyhjennyksessä epäonnistumisen riski on suurempi ja tällöin voi hyvällä tuurilla joutua kokemaan molemmat, lääkkeellisen ja kaavinnan.

Keskeytynyt km viikoilla 12 ja risat, edellisenä päivänä kävin sairaalassa ultrassa ja ottamassa jotkin lääkkeet. Seuraavana päivänä takasi ja lääkkeellinen tyhjennys. Jos ei olis tyhjentynyt, niin sitten kaavintaan. Rankka reissu.

Ei annettu vaihtoehtoja haluanko tehdä tuon kotona vai sairaalassa.

Keskeytynyt km rv 12, sikiö kuollut rv 7. Suosittelivat ehdottomasti lääkkeellistä, koska on "luonnollisempi". Kohtu tyhjenee siinä kuten normaalissa km:ssä. Sain lääkkeet sairaalassa, jossa olimme mieheni kanssa 3h ja sitten kotiin. Muutaman tunnin kuluttua kotiin tulosta alkoivat kovat menkkamaiset kivut ja voimakas ponnistamisen tarve. Lääkkeitä otin niin paljon kun kättärillä antoivat luvan ottaa, eli panadolia, panakodia ja buranaa. Tämän jälkeen kivut hävisivät ja kohtu tyhjeni itsestään n. 2-3 tunnissa. Toipuminen oli todella nopeaa ja olin uudelleen raskaana jo kahden kuukauden kuluttua. Henkilökohtaisesti voin suositella lääkkeellistä. Oli mielestäni myös helpompaa käsitellä vaikea asia kun koin keskenmenon, eikä se tapahtunut nukutuksessa. Uskon että asian käsitteleminen olisi ollut paljon vaikeampaa kaavinnan yhteydessä.

[QUOTE="aloittaja";22982099]Kiitos vastauksista!

Te joilla on tehty lääkkeellinen tyhjennys, niin teittekö sen kotona vai sairaalassa? Ja ohjeeksi annettiin minulle, että kaavinnan varalta en saa syödä mitään klo. 22. jälkeen, mutta saankohan juoda edes vettä?[/QUOTE]

Otan osaa menetykseesi.

Minulla oli viime vuonna 1 normaali keskenmeno ja 2 keskeytynyttä. Molemmat keskeytyneet kaavittiin ja toipuminen oli tosi nopeaa, ei jälkivuotoja juurikaan. Normaalissa keskenmenossa vuotoa riitti ja oli todella rankkaa nähdä se pieni klöntti mikä sieltä vuodon mukana ulos tuli :( eli kaavinnan valitisin minä jos vielä kohdalle sattuu.

Voit varmaan illalla vielä juoda vettä klo 22 jälkeenkin mutta aamulla en enää joisi. Voimia huomiselle ja tuleville päiville.

Kiitos kaikille vastauksista.

Sairaalassa päädyttiin kaavintaa, koska istukka oli edelleen kasvanut ja oli niin iso, että lääkkeellinen tyhjennys olisi ollut turhan iso riski verenvuodon takia.

Olen kyllä tyytyväinen, että kaavinta tehtiin. Ennen nukutusta sain kunnon esilääkkeet ja olin jo melkein unessa ennen toimenpidettä. En ehtinyt jännittää lainkaan. Jälkeenpäon oli vatsakipuja, mutta niitä lääkittiin hyvin. Onneksi se on nyt ohi. Nyt vaan päivä kerrallaan eteenpäin!

Itselläni todettiin varhaisultrassa viikolla 7, että sikiö vastaa viikkoja 6. Siitä neljä viikkoa eteenpäin hakeuduin lääkäriin, jossa tehtiin lääkkeellinen tyhjennys, eikä mitään tapahtunut. Jäin osastolle kovien kipujen takia. Lääkkeellinen keskeytys toistettiin vielä 2 kaksi kertaa. Raskausmateriaali ei poistunut kohdusta. Vihdoin 9 päivän sairaalassa olon jälkeen minulle tehtiin kaavinta, jonka jälkeen kivut loppuivat kuin seinään.

Nostelen vanhaa keskustelua, jotta voin kirjoittaa oman positiivisen kokemukseni. Google kertoo liikaa kauhutarinoita.

Itselläni todettiin ensimmäisessä seulontaultrassa keskeytynyt keskenmeno. Alkion kasvu oli loppunut 8+6. Olin siis ultraushetkellä kantanut lähes neljä viikkoa kuollutta alkiota sisälläni ilman mitään merkkejä raskauden loppumisesta. Sain HUSin sikiöseulontapolilta Bulevardilta mukaani lääkkeet kemiallista tyhjentymistä varten (1kpl nieltävä tabletti pehmittämään kohdunkaulaa ja 4kpl Cytotec). Vuoto oli lääkkeistä huolimatta todella niukkaa ja soitin muutama päivä myöhemmin polille ja sain seuranta-ajan muutaman päivän päähän. Seuranta-ajalla todettiin, että mitään ei ollut tapahtunut ja minulle varattiin aika kaavintaan muutaman päivän päähän.

Kaavinta oli kokemuksena varsin "miellyttävä". Googlailu kertoi kokemuksista, jossa naiset kertoivat sen olevan elämänsä nöyryyttävimpiä hetkiä. Itseni kohdeltiin hienosti. Olin ennakkoon ottanut antibiootit ja 2kpl Cytoteceja. Menin aamulla päiväpolille, odottelin, keskustelin leikaavan lääkärin kanssa, odottelin, sain esilääkkeet, odottelin ja tämän jälkeen siirryin leikkaussaliin. Vaikka sali oli täynnä ihmisiä (mielestäni kolme hoitajaa, anestesialääkäri ja naistentautien lääkäri) koin oloni mukavaksi. Menin makoilemaan lämmitetylle leikkauspöydälle ja laitoin jalat todella pehmustettuihin telineisiin. Asento oli mukava ja privaatit paikat pidettiin visusti piilossa sen aikaa kun olin hereillä. Suonensisäiset anestesialääkkeet vaikuttivat todella nopeasti ja koko toimenpide oli nopeasti ohi. Heräsin heräämöstä noin 30min myöhemmin kun olin mennyt saliin. Alkuun olin vähän pöpperössä, mutta nopeasti sitä virkosi. Mies haki minut kotiin muutaman tunnin päästä heräämisestä.

Jälkivuoto oli suhteellisen niukkaa ja kaikki meni hyvin. Kokemukset tammikuulta 2021 ovat olleet kaikilta osin positiivisia. Sain todella lämmintä ja ystävällistä kohtelua kaikilta kohtaamiltani kätilöiltä, hoitajilta ja lääkäreiltä. Kiitos teille HUS Bulevardi ja Naistenklinikka.

Yhteistyössä