Keskeytynyt IVF /ICSI

Hei,

Meillä keskeytyi ICSI hoito, koska mulla kasvoi 50 munarakkulaa pistoshoidon myötä (150 UI Puregon). Irroituspiikkiä ei siis annettu, koska mulla tuli hyperin oireita ja punktioonkaan ei näin päästy :(

Onko kohtalotovereita, joille olisi käynyt samoin? Miten teidän IVF / ICSI hoidot on jatkunu peruuntuneen punktion jälkeen? Entä palautuiko teillä kierto normaaleihin uomiin? Mulla mennyt 2 kk ja menkkoja ei näy, ei kuulu..
 
Hei lumienkeli
Ikävä kuulla, että hoitonne keskeytyi. Minullakaan ei valitettavasti ole kokemusta tuosta munasarjojen yliaktiivisuudesta, mutta ajattelin kirjoittaa silti. Olen joltakin lapsettomuuspalstalta lukenut, että esim. vaikean pco:n yhteydessä IVF/ICSI aloitetaan Clomifen- tableteilla, ja vasta niiden jälkeen seuraavat pistokset. Näin ilmeisesti, jotta munasarjat eivät "ylireagoisi".

Olen myös lukenut IVM- hoidosta, jossa munasolut kerätään punktiolla ns. raakoina, eli niitä ei kypsytetä ensiksi hormoneilla. Siten käsittääkseni voidaan välttää hyperstimulaation vaara. Väestöliitto ilmeisesti ainakin tekee näitä IVM- hoitoja.

Korjaattehan sanomisiani, kenellä on enemmän tietoa asiasta. Toivotaan, lumienkeli, että kiertosi palautuu pian normaaliksi ja pääsette uuteen, onnistuneeseen yritykseen. Onko sinulla ollut jälkitarkastusta lääkärissä; mietin vaan, voisitko saada Terolut tai Primolut- kuurin auttamaan menkkojen alkamisessa?

Oikein hyvää jatkoa Sinulle ja jaksamista!
terveisin Gemma
 
Kiitos Gemma viestistäsi! Pahasti näyttää siltä että olen tämän ongelman kanssa yksin:(

Olen menossa joulukuussa uudelleen lääkäriin ja uskoisin samoin kuin arvelit, että saan Primolut kuurin (Terolutia ja Primolutia on molempia tullut napsittua kuuri molempia viimeisen kahden vuoden aikana). Tässä väliajalla syön metformiinia, jolla saattaa olla munasarjoja hillitsevä vaikutus. Mun vatsa vaan ei vieläkään ole tottunut siihen lääkkeeseen, vaan oon toistuvasti ripulilla/mulla on huono olo.. Minun kroppani taitaa olla anti-lääke mallia..

Jotenkin vaan pelottaa, että miten meille tämä ICSI soveltuu, jos minä onnistun saamaan hyperin helposti. Toivon kovasti, että lääkärillä olisi keinoja miten asian kanssa edetään. Luonnollisin menetelmin lapsensaanti on hyvin epätodennäköistä miehen siittiöiden vuoksi:(
 
Hei!
Minä sain ensimmäisen punktioni jälkeen lievän hyperstimulaation ja olin viikon sairaalassa tiputuksessa. Ei se kyllä lievältä tuntunut, kun kivut oli aivan kamalia ja nestettä kertyi niin paljon, että näytin ihan rantaan juuttuneelta valaalta. 8 kiloa nestettä tuli ylimääräistä ennen kuin alkoi tilanne helpottumaan.
Sairaalareissun jälkeen kuukautiset alkoivat noin viikon sisällä. Erilaista oli nyt, että tiputtelin ennen kuin alkoi kunnon vuoto. Seuraavat kuukautiset tuli ihan normaalisti, mutta sen jälkeen ei sitten tullutkaan ja olin hieman toiveissani, että olisin raskaana. Lääkärillä käydessä selvisi kuitenkin, että en ollut raskaana ja aloitettiin terolut-kuuri. Piikittäminen alkaisi ens viikolla.. Nyt IVF:n tilalle ICSI, kun munasoluni eivät olleet romanttisella tuulella.
Toivottavasti saat lääkekuurin, jolla saat kuukautiset tulemaan ja pääsette uuteen yritykseen! :)
 
Ehdin piikittää puregonia niin kauan kunnes eka ultraus koitti. Minulta löytyi mandariinin kokoinen kysta joten pistokset loppui siihen paikkaan. Kysta imastiin varmuuden vuoksi pois, suuren koon takia. Olisi kuulemma aika kivulias jos se puhkeaisi itsekseen jostakin syystä. Gyne huomasi myös että munasarjat reagoivat pistoksiin hyperaktiivisesti joten seuraava ivf tehtävä pitkän kaavan mukaan, pikkuhiljaa munasoluja kypsytellen. Helppo ei ole ollut siis meidänkään tie. Tuntuu siltä että aina nousee seinä vastaan juuri kuin ollaan etenemässä hoidoissa. Tammikuussa tehdään ivf jos kysta ei ole uusiutunut, se yleistä kuulemma, hohhoijaa.
 
ennen pistoksien aloitusta tehtiin ultraus jossa kystaa ei huomattu. Kysta kasvoi siis aikamoista vauhtia mittaansa, kyllä gyne olisi sen huomannut aiemmin jos se olisi noin iso ollut. Ja minäkin olisin sen tuntenut. Tunsin sen nimittäin parisen viikkoa, varsinkin seksin aikana tuntui kuin puukkoa olisi pistelty munasarjaan. Eipä tullut siinä vaiheessa mieleen että siellä olisi jotain ylimääräistä ollut. Itse epäilen että tuo kysta innostui kasvamaan joistakin syömistäni hormoneista.
 

Yhteistyössä