Keskeytetty yhdyntä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riskipeliäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riskipeliäkö?

Vieras
Kuinkas moni myöntää, että ehkäisy on keskeytetyn yhdynnän varassa?

Olivia-lehti kirjoitti aiheesta laajan jutun joskus vuosi sitten ja muistan silloin lukeneeni ilolla valtavirrasta poikkeavasta tavasta käsitellä keskeytettyä yhdyntää.

Juttua varten oli haastateltu asiantuntijana muistaakseni lääkäriä, jonka mukaan keskeytetty on ihan luotettava ehkäisytapa, mikäli a) mies todellakin osaa ajoituksen ja b) huomioidaan esim. käsien kautta emättimeen päätyvät siittiöt. Siis keskeytetty ei ole sitä, että joka toinen kerta mies ejakuloi naisen sisään (eikös kondomiinkin liittyvät riskit ole sitä, että niitä käytetään "about joka kerta") tai paneskellaan koko päivä putkeen ja unohdetaan, että yhdynnän jälkeen siittiöitä voi jäädä esim. esinahan taakse.

En ole kiinnostunut lääketehtaiden tuotteista ja keskeytetty sopinee monelle muullekin. Asiasta kuitenkin vaietaan ja usein se tuomitaan tylysti keskenkasvuisten, sivistymättömien ja vastuuttomien ihmisten lajina.

Mites on, keskeytettyyn yhdyntään asianmukaisesti turvautuvat, millaisia kokemuksia teillä on ja mikä on perhetilanteenne?

Eras suhteeni kesti 2 vuotta, ja "kaytimme" nimenomaan ehkaisyna kondomia, eli kaytannossa se oli mukana vain n. puolet kerroista.

Olimme todellakin hyvin varomattomia asian suhteen, ja usein han siis vain vetaytyi ulos ennen kuin tuli, kertaakaan en raskaaksi tullut. Muistanpa muutaman kerran etta tuli ihan sisaani asti. Ialtani olin 22-24.

En silti tietenkaan osaa muutoin ottaa kantaa aiheeseen, kuin taman kokemukseni kautta.

Onhan tuota tullut söhrättyä aika monestikin ilman kumia. Takan puolentoista vuoden suhde, muuta ehkäisyä ei ole paitsi kondomi. Varsinkin alkuvaiheessa meinasi käyttö jäädä aika vähälle, joskus tuli mömmöt sisäänkin. Koskaan ei tosin mitään onneksi käynyt. En kuitenkaan pidä kovin älykkäänä toimintaa tämmöistä, varsinkin jos niitä penskoja ei todellakaan halua, kuten me emme. Nykyään käytetään aina kumia.

Alkuperäinen kirjoittaja Riskipeliäkö?;10484303:
Kuinkas moni myöntää, että ehkäisy on keskeytetyn yhdynnän varassa?

Olivia-lehti kirjoitti aiheesta laajan jutun joskus vuosi sitten ja muistan silloin lukeneeni ilolla valtavirrasta poikkeavasta tavasta käsitellä keskeytettyä yhdyntää.

Juttua varten oli haastateltu asiantuntijana muistaakseni lääkäriä, jonka mukaan keskeytetty on ihan luotettava ehkäisytapa, mikäli a) mies todellakin osaa ajoituksen ja b) huomioidaan esim. käsien kautta emättimeen päätyvät siittiöt. Siis keskeytetty ei ole sitä, että joka toinen kerta mies ejakuloi naisen sisään (eikös kondomiinkin liittyvät riskit ole sitä, että niitä käytetään "about joka kerta") tai paneskellaan koko päivä putkeen ja unohdetaan, että yhdynnän jälkeen siittiöitä voi jäädä esim. esinahan taakse.

En ole kiinnostunut lääketehtaiden tuotteista ja keskeytetty sopinee monelle muullekin. Asiasta kuitenkin vaietaan ja usein se tuomitaan tylysti keskenkasvuisten, sivistymättömien ja vastuuttomien ihmisten lajina.

Mites on, keskeytettyyn yhdyntään asianmukaisesti turvautuvat, millaisia kokemuksia teillä on ja mikä on perhetilanteenne?

Yhdeltä gynekologilta olen kuullut, että "perusnaisen" ei kannata luottaa keskeytettyyn yhdyntään (perusnainen= joka ei ihan ole selvillä kuukautiskierron aikana tapahtuvista muutoksista eikä tiedä(tai viitsi käyttää aikaansa sen opiskeluun).

Jos voi ottaa hieman suuremman raskauden riskin eikä vahinkoraskaus ole täydellinen katastrofi (=hankkisi silloin abortin) ja kuukautiskierto on suhtkoht säännööllinen, voi keskeytetyn yhdynnän kaveriksi ottaa rytmimenetelmän millä voi myös vähentää raskautumisen vaaraa.

Rytmimenetelmässä vältellään yhdyntöjä tiettyinä kuukautiskierron päivinä. Tätä aikaa voi itse tarkkailla tarkkailemalla kohdunkaulan limoja: sen koostumus muuttuu ovulaation lähestyessä. Kuuluu siihen muutakin, mutta mä en jaksa selittää. muistaakseni netistä löytyy tietoa hakusanoilla luonnonmukainen ehkäisy ja sama enkuks.

(Yksi kaverini luotti pelkkään keskeytettyyn yhdyntään ja tuli raskaaksi. on tosin nyt onnellinen äiti ja sanoo että vauva oli hänen elämänsä paras vahinko)

Yhdeltä gynekologilta olen kuullut, että "perusnaisen" ei kannata luottaa keskeytettyyn yhdyntään (perusnainen= joka ei ihan ole selvillä kuukautiskierron aikana tapahtuvista muutoksista eikä tiedä(tai viitsi käyttää aikaansa sen opiskeluun).

Jos voi ottaa hieman suuremman raskauden riskin eikä vahinkoraskaus ole täydellinen katastrofi (=hankkisi silloin abortin) ja kuukautiskierto on suhtkoht säännööllinen, voi keskeytetyn yhdynnän kaveriksi ottaa rytmimenetelmän millä voi myös vähentää raskautumisen vaaraa.

Rytmimenetelmässä vältellään yhdyntöjä tiettyinä kuukautiskierron päivinä. Tätä aikaa voi itse tarkkailla tarkkailemalla kohdunkaulan limoja: sen koostumus muuttuu ovulaation lähestyessä. Kuuluu siihen muutakin, mutta mä en jaksa selittää. muistaakseni netistä löytyy tietoa hakusanoilla luonnonmukainen ehkäisy ja sama enkuks.

(Yksi kaverini luotti pelkkään keskeytettyyn yhdyntään ja tuli raskaaksi. on tosin nyt onnellinen äiti ja sanoo että vauva oli hänen elämänsä paras vahinko)

Tuossa rytmimenetelmässä on se ongelma, että luontaisesti naisen himot ovat suurimmillaan silloin, kun hedelmöitymisen mahdollisuuskin on suurimmillaan.

Viimeksi muokattu:
No, eräs ystäväni käytti myös "menestyksellä" tuota ehkäisynä monta vuotta, ajattelivat että jos vahinko sattuu niin vauva ei ole katastrofi. Sitten menivät naimisiin ja alkoivat tehdä lasta eikä sitä tullutkaan. Paljastui tutkimuksissa, että miehellä ei ollut lainkaan siittiöitä.

Eli kuinka monella teistä, jotka olette tuota käyttäneet on jo omia lapsia tarkoituksella tehtynä?

Alkuperäinen kirjoittaja lisäongelma;10486764:
Tuossa rytmimenetelmässä on se ongelma, että luontaisesti naisen himot ovat suurimmillaan silloin, kun hedelmöitymisen mahdollisuuskin on suurimmillaan.

Joo :) Olen huomannut juuri saman. Ei kävisi minulle...

Alkuperäinen kirjoittaja lisäongelma;10486764:

No silloinhan voi kayttaa ovispaivien lahella sita kortsua, ja muutoin sitten keskeytettya.

Jos kayttaa keskeytettya, ei se tarkoita sita ettei koskaan voisi muka kayttaa kortsua :)

Riippunee ihan siitä, kuinka suurena "pahana" raskaaksi tuloa pitää. Jos vauvaa ei missään tapauksessa halua, ei kannata ottaa riskiä.

Edellä mainittujen lisäksi yhtenä mielestäni suurena ongelmana on, ettet itse pysty aivan satasella vaikuttamaan siihen, tuleeko mies hurmiossaan sisällesi vähän, osittain vai melkein kokonaan. Kun keskeyttämistä ajattelee ei-seksuaalisessa mielentilassa kaupan kassajonossa, voi erehtyä luulemaan, että rationaalinen ajattelu on aina yhtä terävää, mutta tosiasiassa arvostelukyky voi hämärtyä aika paljon kun on tositoimissa. Itse en antaisi vastuuta ehkäisystä miehelle yksinään.

Sitten on vielä ne touhutipat, joihin rautaisimmallakaan itsehillinnällä varustettu mies ei voi vaikuttaa.

Mä haluaisin luopua ehkäisystä nimenomaan turvaten varmoihin päiviin. Nyt käytetään kumia, mut sekin laitetaan yleensä päälle vasta tietyssä vaiheessa eli on jo harjoitettu toimintaa jonkin aikaa. Jospa joskus jaksaisi opetella tuon oman kuukautisrytminsä, joka on aika tasainen muutenkin. Lähinnä kai pitäisi juuri opetella tarkkailemaan omaa kroppaansa jne.

Mut onhan se kieltämättä juuri siksi riskaabelia, että yleensä hedelmällisimmässä vaiheessa haluaisi seksiä ihan koko ajan. Toisaalta vakiintuneessa suhteessa se vahinkovauva ei olisi katastrofi.

Eiköhän se olisi suosiolla ihan fiksua käyttää jotakin ehkäisyä. Ei se kondomi mikään maailmanloppu ole, yleensä se on vain ja ainoastaan asennekysymys. Meillä ainakin seksielämä on aivan loistavaa, kumi on meidän ehkäisy. Huomattavatsi helpompaa ostaa ja käyttää niitä kumeja kuin tuhlata aikaa jonkun kuukautiskierron opettelemiseen (ei voisi ainakaan minua kyllä vähempää kiinnostaa).

No, eräs ystäväni käytti myös "menestyksellä" tuota ehkäisynä monta vuotta, ajattelivat että jos vahinko sattuu niin vauva ei ole katastrofi. Sitten menivät naimisiin ja alkoivat tehdä lasta eikä sitä tullutkaan. Paljastui tutkimuksissa, että miehellä ei ollut lainkaan siittiöitä.

Eli kuinka monella teistä, jotka olette tuota käyttäneet on jo omia lapsia tarkoituksella tehtynä?

Naimisissa jo 12 vuotta ja kaksi harkittua raskautta. Koko yhdessä olomme aikana olemma ehkä ostaneet 5 kortsupakettia joita on käytetty välillä, mutta ne eivät tunnu niin hyvälle. Miehelleni on ihan ok saada siemensyöksy ulos. Vahinkoja ei ole sattunut ja olemme molemmat tyytyväisiä seksielämäämme. Välillä on mietitty joitain "varmempia keinoja", mutta ollaan todettu, että jos tämä kerran toimii näinkin niin miksi pitäisi?

Viimeksi muokattu:
Minulle e-pillerit eivät sovi ja päätinkin, että en aio niitä syödä enää ikinä. Käytimme pari vuotta kondomia ja välillä heti kuukautisten jälkeen olimme ilman ehkäisyä. Seksiimme on aina kuulunut myös suuseksi ja anaaliseksi, joten yhdyntä vaginaan ei ole koskaan ollut meille ainoa tapa, vaikkakin kummankin mielestä paras tapa.

Reilun 3 vuoden seurustelun jälkeen päätimme yrittää vauvaa ja raskaus onnistuikin heti ensimmäisellä kuukautiskierrolla. Vauvan synnyttyä käytimme kondomia muutamia viikkoja, koska minulle tuli synnytyksessä runsaasti kivuliaita repeytymiä, joiden paraneminen vei aikaa. Pian siirryimme taas keskeytettyyn yhdyntään ja rytmimenetelmään.

Toinen lapsi sai alkunsa myös varsin nopeasti ja hänen synnyttyä on jatkettu kuten aiemminkin.

Tilanne on siis se, että jos kuukautiskiertoni näyttää olevan siinä tilanteessa, että ehkäisyä tarvitaan, niin harrastamme sellaista seksiä, josta ei voi tulla raskaaksi tai sitten vaginayhdyntää harrastetaan vain sen aikaa, että varsinainen kliimaksi on vielä kaukana. Jos kummastakin tuntuu siltä, että haluamme jatkaa loppuun saakka ns. perinteisellä tyylillä, niin sitten mies laittaa kondomin päälle.

Meille tämä on sopinut oikein hyvin. Meille kyse on ollut asennoitumisesta ja arvostan hirmuisesti miestäni siinä, että hän ei ole "pakottanut" minua käyttämään e-pillereitä. Toisaalta hän sanoikin, että mitä järkeä minun olisi käyttää pillereitä, koska muutuin niin kiukkuiseksi ja seksuaalisesti haluttomaksi.

Kannattaa muistaa, että raskauden riski on iso ja vastuu kuukautiskierron vahtimisesta kuuluu naiselle. Mielestäni tämä sopii vain vakiintuneeseen parisuhteeseen, jossa raskaus ei olisi katastrofi. Olen mieheni kanssa sopinut, että meille sopiva lapsiluku on 2, mutta kolmas ei olisi maailmanloppu. Jos kolmas raskaus saisi alkunsa, niin siinä tapauksessa katsomme sitten erikseen, mitä asiassa teemme (abortti vai raskaus). Jos alkaa tuntua siltä, että en missään tapauksessa halua enää lasta, siirryn kierukan käyttäjäksi tai jatkamme sitten kaikissa yhdynnöissä kondomilinjalla.

Ja tällaisenkin miehen kumppani voi ihan turhaan käyttää hormoniehkäisyä vuosikymmenet (kun voisi päästä ihan ilman hormoneja ja ilmaiseksi!) koska eipä tuollaista tule juuri muuten tutkittua.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä