Keskenmenon jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mitämitä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mitämitä"

Vieras
2 viikkoa sitten sain keskenmenon, viikkoja oli kuukautisista laskettuna 7-8 (saattoi olla ettei ihan noinkaan paljoa, epäsäännööllinen kierto). Sain cytoteceja eikä joutunut mitään kaavintaa tehdä. Hoitaja sanoi sairaalassa että pitäis odottaa ainakin ekat kuukautiset tai vaikka kahdetkin, ennenkuin yrittää uudelleen?? Miksi? En siinä tajunnut kysyä. Jos se on vaan siksi, että saisi selvitettyä raskauden keston, se taitaa olla aika turhaa kun mulla on muutenkin niin epäsäännölliset kuukautiset.

Kuinka pian te olette tulleet raskaaksi keskenmenon jälkeen?

Te, jotka kuitenkin itsekin otatte välillä alkoholia. Tuleeko teille kauhea morkkis, ahdistava ja hävettävä olo juomisen jälkeen? Itse olin eilen viihteellä ja muuten oli kyllä hauskaa, en sammunut mihinkään enkä yrjönnyt, kaatuillut tms.. eli ihan hyvin sujui, ainut että vähän muisti on hämärä jostain kohdin iltaa. Niin mulla on kamalan ahdistava olo ja hävettää ja ahdistaa niin kamalasti, ihan kuin oisin tehnyt jotain kamalanhirveetä vaikka en edes ole.
Ja mun vanhemmat siis olivat alkoholisteja. En tiedä voiko se vaikuttaa vai tuleeko kaikille tuommoinen olo?

Yleensä suositellaan sitä kuukautta juurikin sen takia, että tiedettäisiin raskauden kesto. Jos keskeytynyt raskaus on kestänyt pidempään voi olla hyvä että hormonitasapaino palautuu ja muutenkin keho palautuu raskaudesta. 1 kk on kuitenkin tosi lyhyt aika odottaa, voi olla hyväksikin.

Mulla yksi raskaus meni kesken viikolla 16, synnytin silloin pikkuriikkisen pojan. Kohdusta löytyi myooma, joka mitä ilmeisemmin oli keskenmenon syy. Jouduin sitten jonottamaan myooman poistoon useamman kuukauden. Se odottaminen oli raskasta.

Keskenmenoja minulla on ollut kaiken kaikkiaan 4, yhdenkään keskenmenon jälkeen en ole heti seuraavasta kierrosta tullut raskaaksi.

Ohjeet on vähän ristiriitaisia ja kaikilla ohjeille ei ole mitään järkevää syytä. Kohdun limakalvo kuitenkin kärsii keskenmenosta ja se voi seuraavassa kierrossa olla hieman ohuempi mitä se muuten olisi. Alkiohan kiinnittyy kohdun limakalvoon. Jos limakalvo on ohuempi, niin seuraavankin raskauden keskenmenoriski on aavistuksen suurempi. Tämän vuoksi itse suosittelisin pitämään yhden kierron väliä, että kohtu ehtii palautua.

Sitä suotellaan, koska la on sitten helpompi määrittää, mutta nykyaikaan ultra on kyllä olemassa. Myös on hyvä antaa kehon toipua ja varmistaa, että kohtu on tyhjentynyt. Onhan silla takistusverikoe tilattuna?

Itse koin keskenmenon viime vuonna noin rv 5-6 ja sain ohjeeksi odotella seuraavat kuukautiset. Keskenmeno alkoi ja loppui itsestään, enkä saanut mitään muuta syytä siihen ettei saisi odottaa kuin sen, että mahdollisen seuraavan raskauden laskettu aika olisi helpompi määrittää ja sen epämääräisen "onhan se hyvä antaa palautua siitä keskenmenosta". Tästä ollaan ilmeisesti myös lääkärien keskuudessa montaa mieltä ja itse luotan kuitenkin vielä omaan kroppaani niin, että tuskin raskaus pääsee alkamaankaan jos vielä keskenmenosta kärsii. Itselläni kävikin niin, että pari-kolme viikkoa keskenmenosta tuli voimakkaat ovulaatio-oireet ja päätimme miehen kanssa yrittää. Tulin raskaaksi ja kaikki on tässä raskaudessa mennyt hyvin. Soitin neuvolaan aika pian kun sain tietää olevani uudelleen raskaana ja juurikin tuon lasketun ajan varmistamiseksi sain lähetteen varhaisultraan. Missään vaiheessa kukaan ei tämän raskauden aikana ole puhunut mistään kohonneista km riskeistä tai muusta vaikka alkoikin ilman, että kuukautiset olisivat olleet välissä.

Näin siis meillä ja olen todella iloinen, että me emme odottaneet. En kuitenkaan ole lääkäri tai kätilö ja jokainen tapaus on varmasti hieman erilainen ja varmaan se raskauden kestokin merkkaa. Itsellä oli sen verran varhainen keskenmeno ja kroppa viestitti selkeästi ovulaatiosta..

Näin siis meillä ja olen todella iloinen, että me emme odottaneet. En kuitenkaan ole lääkäri tai kätilö ja jokainen tapaus on varmasti hieman erilainen ja varmaan se raskauden kestokin merkkaa. Itsellä oli sen verran varhainen keskenmeno ja kroppa viestitti selkeästi ovulaatiosta..

Se on nimenomaan kohonnut RISKI, ja siis nimenomaan alkuraskaudessa, kun alkio kiinnittyy kohtuun. Kohonnut riski ei tarkoita, että kukaan ei onnistuisi tulemaan raskaaksi keskenmenon jälkeen. Keskenmeno vk:lla 5-6 on myös tosi varhainen, joten riski on pienempi. Ap:lle saattoi olla viikkoja jo 8, jolloin mielestäni riski on jo vähän isompi, mutta ihan mahdollista on tulla hetikin onnistuneesti raskaaksi.

Missään vaiheessa kukaan ei tämän raskauden aikana ole puhunut mistään kohonneista km riskeistä tai muusta vaikka alkoikin ilman, että kuukautiset olisivat olleet välissä.

Lisätään vielä, että tuossa vaiheessa on keskenmenoriskiä turha ottaa enää puheeksi, jos on jo raskaana. Mielestäni siitä on asiallista kertoa heti keskenmenon jälkeen, että voi omalta kohdaltaan miettiä miten haluaa tehdä. Toinen keskenmeno heti perään on kuitenkin aika raskasta, joten jotkut haluavat kuitenkin minimoida riskit.

Yhteistyössä