Keskenmenon jälkeen raskaaksi?

16.02.2012
363
1
16
Mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno rv12 ultrassa, lääkkeellinen tyhjennys, vvuodon alkamisesta nyt 12 päivää, ihan minimaalista tuhruttelua, ts. pari läikkää vaaleanruskeaa valkovuotoa siteessa ja tänä aamuna tuli myös negatiivinen raskaustestistä.

Meitä neuvottiin odottamaan yhdet menkat, mutta ei millään malttaisi. Toisaalta, kun keskeytyneitä keskenmenoja on jo kaksi peräkkäistä takana (tosin
yrityksessä oli niiden välissä taukoa yli vuosi), ei kyllä millään haluaisi ottaa
mitään riskejä, että keskenmeno uusii. Jos raskaustesti on negatiivinen ja vuoto
loppunut, uskaltaisiko yrittää heti? Neuvot ovat tosi ristiriitaisia, jotenkin
sellainen tunne, että julkisella puolella neuvotaan odottamaan, ja yksityiset
lääkärit sanovat, että voi yrittää heti. Onko keskenmenon riski suurempi, jos ei
odota menkkoja, vai perustuuko käsky odottaa vaan lasketun ajan hankaloitumiseen?

Ehkä siinä odottelussa on ennemminkin takana se henkinen puoli myös toipumisessa. Tosta on tosi ristiriitaista tietooo, koska moni sanoo et ei se uus raskaus ala jos kohtu ei ole siihen valmis ja lähinnä juurikin ton lasketun ajan vuoksi kait pitäs odottaa ne menkat. Mut kannattaa toimia kuten tse parhaaksi näkee :) Mun oma kroppa oli tosi pitkään sekasin keskenmenojen jälkeen joten mulle tauot teki hyvää mut toiset taas on raskautuneet heti ja odotus mennyt loppuun asti :)

Kiitos vastauksesta. Omalla kohdalla ei voi tietää, miten sekaisin kroppa on keskenmenon jälkeen, mutta se nyt on varmaan hyvä merkki, että vuoto on loppunut ja raskaustesti näyttää negaa. Mitä henkiseen toipuiseen tulee, musta tuntuu, että paras lääke olisi kyllä uusi raskaus, meillän on molemmilla todella kova halu saada yhteinen lapsi. Mutta ajatus siitä, että uusi raskaus menisi myös kesken on kamala ja siksipä tässä kyselenkin, että tietääkö joku tarkemmin nouseeko keskenmenon riski, jos ei odota niitä yksiä kuukautisia.

Pari vuotta sitten olin tilanteessa, jossa olin kokenut kolmannen peräkkäisen keskenmenon. Kahden ensimmäisen jälkeen olin odottanut ne yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä. Lääkäriltä sitten kysyin, että mikä tarkoitus tuolla yhden kierron odotuksella on. Hän sanoi, että yleensä sitä suositellaan siksi, että pystytään laskettu aika määrittämään helpommin. Lääkkeellinen tyhjennys on kohdulle hellempi, joten silloin tuo kuukauden varoaika ei ole niin oleellinen kuin kaavinnan jälkeen.

Kolmannen keskenmenon jälkeen tunsinkin ovulaation n. 5 viikon kuluttua ja päätimme sitten yrittää raskautta heti. Meillä kävi hyvä tuuri, että tärppäsi, ja raskaus jatkuikin hyvin loppuun asti. Tähän neljänteen yritykseen olin aloittanut myös foolihappolisän th:n suosituksesta.

Pääsin neuvolan kautta varhaisultraan, jossa sitten määriteltiin tuo laskettua aika, ja sitä tarkennettiin sitten vielä np-ultrassa.

"Mitä henkiseen toipuiseen tulee, musta tuntuu, että paras lääke olisi kyllä uusi raskaus, meillän on molemmilla todella kova halu saada yhteinen lapsi. "

Ymmärrän myös tämän pointin. Olemme kokeneet kohtukuoleman v. 2007 rv 40+1, ja suuren surun keskellä tuntui, että parasta lääkettä olisi uusi raskaus, ei korvikkeeksi vaan lääkkeeksi. "Luonto" piti huolen suruajasta ja antoi aikaa toipua ja miettiä tulevaa. Uusi raskaus alkoi vasta 8kk kohtukuoleman jälkeen, ja hyvä niin.

Viimeksi muokattu:
Minulle todettiin keskeytynyt keskenmeno viime viikolla eli 21.2. Vuoto oli heti seuraavana päivänä melko vähäistä ja hekeuduin samana päivänä tutun akupunktiohoitajan vastaanotolle. Akupunktio oli todella tarpeellinen. Kun nousin hoitopöydältä tunsin miten vuoto alkoi jatkua. Koko viime viikon vuoto jatkui melko vähäisenä ja ajattelin, että loppuu varmaan pian. Tänään 28.2. on lääkkeellisestä tyhjennyksestä viikko ja verinen vuoto on lisääntynyt. Olen tyytyväinen koska on todella tärkeetä, että kohtu varmasti tyhjenee. Teen raskaustestin heti kun vuoto on kokonaan loppu.

Ymmärrän sinua todella hyvin. Mekin ajettelimme, että yritämme uutta raskautta heti kun se on mahdollista. Päätin kuitenkin, että yhdet kuukautiset olisi hyvä odottaa, koska minua odottaa seuraavassa alkuraskaudessa istukkabiopsia joka tehdään viikolla 11-13.

Aloitmme vitamiinien syömistä. Miehelle suositeltiin foolihappoa, D vitamiinia, C vitamiinia, Sinkkiä ja Seleenia. Minä syön D vitamiinia, Foolihappoa, Seleeniä ja C vitamiinia

Kiitos vastauksista! Minäkin kävin eilen akupunktiossa toiveissa saada hormonitoiminta tasapainoon mahdollisimman helposti. Vuoto on nyt kokonaan loppunut ja raskaustesti näyttää jo negatiivista.

Eilen tuli harrastettua (suojattua) seksiä ensimmäisen kerran KMn jälkeen ja kokemuksen myötä olen ajatellut, että olisi sittenkin ehkä parempi odottaa ne yhdet kuukautiset. Seksi tuntui nimittäin vähän hankalalta sekä fyysisesti että henkisesti: limakaivot olivat kuivat, ja ennen kaikkea tajusin, etten ole henkisesti kovinkaan toipunut menetyksestä. Rakastelun jälkeen sain nimittäin aikalaisen itkukohtauksen ja kun mies kysyi huolestuneena, että mikä hätänä, sanoin että pelottaa ajatus koko uudelleen raskautumisesta jos sekin menee kesken. Keskeytyneitä keskenmenoja on siis jo kaksi takana. Lapsia ei vielä yhtään.

Akupunktiohoidosta muuten: sain myös ruokavalio-ohjeita. Happamia ruokia (marjat, jogurtti, rahka, viili, happamat hedelmät (greippimehu!) pitäisi kuulemma ehdottomasti välttää, samoin kalaöljyä ja c-vitamiinia (?). Tämä ei kuitenkaan liene mikään yleinen ohje, vaan minun tyypilleni sopiva neuvo. Hoitaja puhui jotain mahdollisesti heikosta verenkierrosta kohdussa. Sain myös yrttilääkkeitä.

Muuten otan itsekin foolihappoa, kalaöljyä (pitää pistää se nyt harkintaan), magnesiumia ja d-vitamiinia. Saitko TUTUS omat vitamiinisuosituksesti lääkäriltä vai akuhoitajalta? Tuliko muita ohjeita? Minulle sanottiin myös, että olisi hyvä uida jopa 5x viikossa, tunnin (!), jotta vatsalihakset vahvistuvat. Vaikka liikunnasta tykkäänkin, tuo kuulostaa kyllä vähän rankalta treeniohjelmalta minulle. Sitä paitsi uimisesta julkisissa halleissa olen kuullut myös ristiriitaista tietoa raskauden aikana: jotkut ovat sitä mieltä, että vedestä voi päästä vaarallisia bakteereita kohtuun. Viime raskaudessa, siis siinä keskenmenneessä, kyllä uin, ehkä kerran viikossa, puolisen tuntia.

VOIMIA!

Minulla tapahtui spontaani km rv 9+0. Kohtu todettiin tyhjentyneeksi kolmen päivän kuluttua ultrassa. Kätilöopistolla pyydettiin odottamaan yhdet menkat, oma gyne taas sanoi ettei tarvitse odottaa. Emme odotelleet ja nyt menossa rv 13+0.

Tsemppiä teille Tuuliannaliina :hug:

Minulla keskenmeno 3.3.12 viikolla 6+1. Vuoto on nyt loppunut. Meillekin sanottiin, että yhdet menkat suositellaan jättämään väliin. Noh, täytyy myöntää, että hieman in tullut leikittyä tulella. Mutta kiva kuulla että raskaus saattaa myös onnistua, vaikka menkkoja ei odottaisikaan. Minulla kontrolli -testi terkkarissa parin viikon kuluttua verikokeella.

Ensinnäkin halaus kaikille kohtalotovereille:hug: Meillä tosiaan keskenmeno, spontaani, 12.3 eli viikko sitten:'( Meillä mieheni jaksaa suhtautua tulevaisuuteen valoisammin ja oli sitä mieltä, että uutta yritystä vaan.. ja se ei todellakaan tarkoita tämän surun hautaamista. Se koskettaa loppuelämän, ihan varmasti. Mutta fakta on se, että mä olen jo 39v ja odotella tässä ei enää yhtään kyllä voi. Julkisella puolella meille sanottiin, että ei tarvii menkkoja odotella vaan heti kun musta itsestä siltä tuntuu ( kroppa palautunut) voi aloittaa uuden yrityksen. Mä niin toivon että meillekin onni suotaisiin :)

Pahoittelut! Olen lähes samanikäinen, eli tiedän miltä tuntuu, kun pelottaa että on jo kohta liian myöhäistä. Hämmentävää kyllä, miten lääkäreiltä tulee niin ristiriitaista tietoa siitä, pitääkö ekoja menkkoja odotella vai ei. Täällä odotellaan, kuudetta viikkoa... Toivon sulle ja kaikille muille, että onni koittaa ja mieluummin ennen pitkää.