Keskenmenon jälkeen kuumeilevat 2021

Hei
Tässä ketjussa lienee (valitettavasti) asiantuntemusta.. Miten teillä, joilla tyhjennysvuoto on tullut luonnostaan, onko kokemuksia kuukautisvuotoa niukemmasta vuodosta?

Täällä menossa kolmas tyhjennysvuotopäivä ja verta tulee lähinnä paperiin pyyhkiessä, siteeseen on tullut kaikkiaan ehkä ruokalusikallinen (pahoittelut detaljeista). Minulla kuukautiset normaalisti kestää minimissään 5 päivää ja tiputtelut päälle. Pitääkö tästäkin nyt olla huolissaan? En niinkään murehdi, että olisi jäänyt jotain jäljelle, sen verran tuli heti ekana päivänä. Mutta mietin, tajuaako kroppa, että nyt on vuodettu ja on aika siirtyä uuteen kiertoon. Huolettaa, kun ensimmäinen kemiallinen johti tiputteluun, jota kesti kuukausia (kun en tajunnut hommata hormoneja, vaan odottelin luonnollista paluuta). Ja silloin ei edes mitään raskausoireita ehtinyt muodostua. Nyt olin viikon ihan "kunnolla" raskaana oireineen kaikkineen.
M
Voimia sinne. Mun kroppa ainakin ns tajusi että on vuotanut tyhjäksi. Kun ovis tuli ajallaan. Kierto palautui heti normaaliksi
 
  • Tykkää
Reactions: Spekulaattori82
Hei
Tässä ketjussa lienee (valitettavasti) asiantuntemusta.. Miten teillä, joilla tyhjennysvuoto on tullut luonnostaan, onko kokemuksia kuukautisvuotoa niukemmasta vuodosta?

Täällä menossa kolmas tyhjennysvuotopäivä ja verta tulee lähinnä paperiin pyyhkiessä, siteeseen on tullut kaikkiaan ehkä ruokalusikallinen (pahoittelut detaljeista). Minulla kuukautiset normaalisti kestää minimissään 5 päivää ja tiputtelut päälle. Pitääkö tästäkin nyt olla huolissaan? En niinkään murehdi, että olisi jäänyt jotain jäljelle, sen verran tuli heti ekana päivänä. Mutta mietin, tajuaako kroppa, että nyt on vuodettu ja on aika siirtyä uuteen kiertoon. Huolettaa, kun ensimmäinen kemiallinen johti tiputteluun, jota kesti kuukausia (kun en tajunnut hommata hormoneja, vaan odottelin luonnollista paluuta). Ja silloin ei edes mitään raskausoireita ehtinyt muodostua. Nyt olin viikon ihan "kunnolla" raskaana oireineen kaikkineen.
Minulla oli viime keskenmenossa vuoto korkeintaan yhtä runsasta kuin kuukautisissa, jopa ehkä niukempaa, joten en olisi huolissani. Ovulaatioplussa tuli 14 vrk spontaanin keskenmenon ajamisesta!
 
  • Tykkää
Reactions: Spekulaattori82
Mä olen ollut maalla lomailemassa ja oon ihan hyvin saanut unohdettua, että kannan turhaan raskausmateriaalia sisälläni. Eilen join pari lasia punkkua ja vähän väärältä tuntui vaikka tietää ettei siitä nyt mitään haittaa enää ole. Toisaalta olisin toivonut että vuoto olisi alkanut itsekseen, että olisi nopeammin ohi. Mutta ihan kiva ettei oo tarttenut sen takia lomaa täysin pilata. Tiistain tyhjennys lähenee ja mieli vähän musta välillä.. pyörittelen kuitenkin vähän päivämääriä että miten kierto palautuisi jos menisi kuten edellinen, vielä ehkä kerkeäisi yrittämään alkuvuoden vauvaa.. täytän ens vuonna 40 ja en haluaisi enää ihan tissivauvaa silloin enää. Alkuvuoden vauva ehkä vielä menisi. On nää vaikeita ajatuksia.
 
Mä olen ollut maalla lomailemassa ja oon ihan hyvin saanut unohdettua, että kannan turhaan raskausmateriaalia sisälläni. Eilen join pari lasia punkkua ja vähän väärältä tuntui vaikka tietää ettei siitä nyt mitään haittaa enää ole. Toisaalta olisin toivonut että vuoto olisi alkanut itsekseen, että olisi nopeammin ohi. Mutta ihan kiva ettei oo tarttenut sen takia lomaa täysin pilata. Tiistain tyhjennys lähenee ja mieli vähän musta välillä.. pyörittelen kuitenkin vähän päivämääriä että miten kierto palautuisi jos menisi kuten edellinen, vielä ehkä kerkeäisi yrittämään alkuvuoden vauvaa.. täytän ens vuonna 40 ja en haluaisi enää ihan tissivauvaa silloin enää. Alkuvuoden vauva ehkä vielä menisi. On nää vaikeita ajatuksia.
Kiva kuulla susta :) Hyvä että oot saanut edes hetken muuta ajateltavaa.
Monesti oot ollut ajatuksissa❤
Voimia ja halauksia tulevaan tyhjennykseen, toivottavasti kaikki menee hyvin ja palautuminen kävisi nopeaan❤
 
Mä olen ollut maalla lomailemassa ja oon ihan hyvin saanut unohdettua, että kannan turhaan raskausmateriaalia sisälläni. Eilen join pari lasia punkkua ja vähän väärältä tuntui vaikka tietää ettei siitä nyt mitään haittaa enää ole. Toisaalta olisin toivonut että vuoto olisi alkanut itsekseen, että olisi nopeammin ohi. Mutta ihan kiva ettei oo tarttenut sen takia lomaa täysin pilata. Tiistain tyhjennys lähenee ja mieli vähän musta välillä.. pyörittelen kuitenkin vähän päivämääriä että miten kierto palautuisi jos menisi kuten edellinen, vielä ehkä kerkeäisi yrittämään alkuvuoden vauvaa.. täytän ens vuonna 40 ja en haluaisi enää ihan tissivauvaa silloin enää. Alkuvuoden vauva ehkä vielä menisi. On nää vaikeita ajatuksia.
Onpa mukava, että sait vietettyä rentouttavan loman kaikesta huolimatta. ♡ Minäkin aina välistä olen pohtinut, mitä teille kuuluu. Toivottavasti tyhjennys sujuu hyvin ja palaudut nopeasti. Voimia!

Tunnistan kyllä nuo ikäpohdinnat, vaikka olen kovasti yrittänyt tässä asiassa vain asettua virran vietäväksi ja antaa luonnon tehdä taikojaan kesti se sitten miten pitkään tahansa. Välillä ajatus tosin lähtee laukalle ja sitä miettii kymmenen vuoden päähän ja vertaa omaa ja lasten ikää (ja omien edesmenneiden vanhempien ikää). Välillä taas on vaikea katsoa niin pitkälle tulevaan, kun pelkkä ajatuskin kahdesta viivasta hirvittää ihan niiden lähimpien viikkojen takia.
 
vierailija
Sama kuin aiempi tuskailija-vierailija tässä hei (pitäisköhän kohta jo rekata nimimerkki).

Edelleenkään ei kuukautisia. Edes reilun kuukauden ovisplussaa ei seurannut menkat mikä yllätti, luulin että ovulaatioo nyt pääsääntösesti aina seuraisi kuukautiset mutta näin ei sitten ole.

Lomareissun takia jäi nyt viime viikon alku tikuttamatta ovista mutta tiistaina tuntui vihlova kipu hetken aikaa vasemmalla puolella että ehkäpä se oli se. En ole aiemmin tuntenut tai ehkä vaan kiinnittänyt huomiota että ovulaation voisi jollain tapaa kropassa tuntea mutta tuo kipu ei jättänyt paljon arvailujen varaan.

Terolutit odottee edelleen reseptinä, taidan nyt odotella kuitenkin sen reilun viikon josko tästä kierrosta tärppäisi. Mahdollisuudet kuitenkin aika pienet kun petipuuhat ajottui reissun takia vähän väärin. Ihanteellista kuitenkin olis jos kierto viimein palautuisi ilman lisäapuja. Nyt mennään jo reilua 3 kk kaavinnasta että oliskohan viimein aika.
 
Huh. Lääkkeet haettu naikkarilta. Tälläkertaa laitteet ei hajonneet ja lääkärikin oli huomattavasti miellyttävämpi. Viimeksi hajosi ultralaite ja lekuri ei saanut suutaan auki, minä siinä sit kyselin heiltä että miten on päivä mennyt.. Sain luvan ottaa jo huomenna vaikka eka meinasivat että vasta torstaina. Haluisin kuitenkin mökille huilimaan viikonlopuksi joten toiv menee pahin vaihe taas parissa päivässä ohi.

Yllätyksekseni ehdotti, että kokeileeko jos lähete lisätutkimuksiin menisi läpi vaikka "vasta" 2 keskenmenoa. Ens vuonna eivät nimittäin enää huoli tutkimuksiin, kun täytän 40. Arveli kyllä ettei mene lähete läpi, mutta ompa yritetty. Jäi ihan hyvä fiilis vaikka paskaahan tää on.
 
Huh. Lääkkeet haettu naikkarilta. Tälläkertaa laitteet ei hajonneet ja lääkärikin oli huomattavasti miellyttävämpi. Viimeksi hajosi ultralaite ja lekuri ei saanut suutaan auki, minä siinä sit kyselin heiltä että miten on päivä mennyt.. Sain luvan ottaa jo huomenna vaikka eka meinasivat että vasta torstaina. Haluisin kuitenkin mökille huilimaan viikonlopuksi joten toiv menee pahin vaihe taas parissa päivässä ohi.

Yllätyksekseni ehdotti, että kokeileeko jos lähete lisätutkimuksiin menisi läpi vaikka "vasta" 2 keskenmenoa. Ens vuonna eivät nimittäin enää huoli tutkimuksiin, kun täytän 40. Arveli kyllä ettei mene lähete läpi, mutta ompa yritetty. Jäi ihan hyvä fiilis vaikka paskaahan tää on.
Onpa kiva kuitenkin, että yrittävät ainakin lähetettä saada, toivottavasti siellä olisi joku kiva tyyppi sitä vastaanottamassa :) Ehkä olitkin siitä jo kertonut, mutta saanko kysyä noihin tutkimuksiin liittyen, että monennella viikolla sun keskenmenot tapahtui? Kysyn siksi kun mulle yksityisen gyne meinasi, että julkisella eivät edes laskisi mun keskenmenoja aikaisuutensa vuoksi siihen kategoriaan joita sitten kolmen jälkeen tutkittaisiin.....tapahtuneet viikoilla 6 ja 5.....eli periaatteessa heidän näkövinkkelistä mulla olisi vasta 0 keskenmenoa :(
 
@Wiltsukka_ edellinen oli pysähtynyt jo rv 5+6 ja tämä nyt rv 6+2. Selitti jotain, että koska molemmat on ultralla todettuja raskauksia ja eivät ole itsekseen vuotanut pois, niin laskettaisiin sen vuoksi. Eli oletan että vaatii sen lääkärin ultralla toteaman raskauden, jotta huomioidaan. Veikkaan kyllä että näin etenkin korona aikaan tulee vaan lähete takaisin, kun ei täysin painavat perusteet tutkimuksiin ole.. mut toivossa voi hetken ainakin elää :)
 
Karamellie
Jahas, mä siirrynkin joulukuisista tänne. :(

Keskenmeno alkoi pari päivää sitten, 5+0, on mulle ensimmäinen laatuaan, kaksi onnistunutta raskautta takana. Ompahan aikamoinen tunnemyrsky ja pelkojen toteenkäyminen. Kiva lueskella vertaistukea...

Vuoto kohtuullisen niukkaa, pienempää kuin kuukautisissa. Tuli toki nyt niin kovin aikaisessa vaiheessa, että eipä siellä nyt niin paljoa vuotamista vielä olekaan. Huh... On se pettymys vaan iso, vaikka kuinka tietääkin, että näin voi käydä.

Kuinka kauan teillä yleensä vuodot kestäneet? Etenkin, joilla niukempi vuoto? Naikkarilta ohjeistivat tekemään raskaustestin 3vkon päästä, osuukin just sopivasti syntymäpäivään, että hip hurraa.
 
Jahas, mä siirrynkin joulukuisista tänne.

Keskenmeno alkoi pari päivää sitten, 5+0, on mulle ensimmäinen laatuaan, kaksi onnistunutta raskautta takana. Ompahan aikamoinen tunnemyrsky ja pelkojen toteenkäyminen. Kiva lueskella vertaistukea...

Vuoto kohtuullisen niukkaa, pienempää kuin kuukautisissa. Tuli toki nyt niin kovin aikaisessa vaiheessa, että eipä siellä nyt niin paljoa vuotamista vielä olekaan. Huh... On se pettymys vaan iso, vaikka kuinka tietääkin, että näin voi käydä.

Kuinka kauan teillä yleensä vuodot kestäneet? Etenkin, joilla niukempi vuoto? Naikkarilta ohjeistivat tekemään raskaustestin 3vkon päästä, osuukin just sopivasti syntymäpäivään, että hip hurraa.
Otan osaa menetykseesi. Mulla edellinen keskenmeno ei lähtenyt itsekseen tyhjenemään, vaan avustettiin lääkkeillä. Oli keskeytynyt rv 5+6. Vuotoa tuli lääkkeen oton jälkeen kahtena päivänä isompina klimppeinä, jonka jälkeen jatkui kevyenä tiputteluna, ei edes menkkoihin verrattavaa. Mutta jatkuikin sitten lähes 3vk. Sen jälkeen lakkasi viikoksi, jonka jälkeen taas tuli yhtenä päivänä isompia hyytymiä ja sit loppui kokonaan. Menkat alkoi ekasta vuotopäivästä laskettuna 6vk päästä.. Saa nähdä kuin tän tokan kanssa menee..
 
Uskomatonta, lähete lisätutkimuksiin meni läpi ja aika tuli elokuun alkuun :O tässä mä just lääkkeet toosassa odottelen että vuoto alkaa, joten ihan kiva uutinen toi lähete. Vaikka en vielä tiedä edes että tuunko sitä käyttämään.. mut ehkä käytän vaikka yritys lopetettaisiinkin, jos jotain vastauksia sais vaikka että jokin vialla tms niin ainahan se helpottaa omaa mieltä. Katsellaan..
 
  • Rakkaus
Reactions: Töppönen_
Hienoa @IinesAnkka82 että lähete meni läpi. Tuo on kyllä erityisen ankeaa, kun tyhjentyminen ei ala luonnostaan ja sitten siihen ja kaiken käsittelyyn kuluu vielä pidempi aika. Tietysti juuri tuon takia lääkärit pääsivät raskauden toteamaan, että vaikuttaa olevan vähän kaksiteräinen miekka. :cautious:

Pahoittelut @Karamellie :( Vuotosi kuulostaa tutulta. Minulla päivän oli runsasta verta, toisena päivänä kuukautisiin verrattavissa mutta raskausmateriaalia mukana ja siitä eteenpäin lähinnä tiputtelua, joka kesti yhtä kauan kuin kuukautiset (6-7 päivää). Kokonaisuudessaan niukempi vuoto kuitenkin. Nyt kroppa antaa signaaleja sekä normikierron palautumisesta että kierron häiriöistä, joten ei auta kuin odottaa ja seurata kumpaan suuntaan lopulta kallistuu.

En ole tehnyt vuodon alun jälkeen raskaustestejä enkä ajatellut tehdäkään, vaikka luettuani @Karamellie saamasi ohjeet, alan epäillä itseäni. En kyllä soittanut tilanteessa terveydenhoitoonkaan tai kysellyt ohjeita. Vuoto tuli ja sen myötä raskausoireet katosivat. Voi olla, että testaamisen välttely on vähän typerää ja riskeeraan tulehduksen, mutta tyhjän testin tuijottaminen tuntuu niin kamalalta. :/
 
Uskomatonta, lähete lisätutkimuksiin meni läpi ja aika tuli elokuun alkuun :O tässä mä just lääkkeet toosassa odottelen että vuoto alkaa, joten ihan kiva uutinen toi lähete. Vaikka en vielä tiedä edes että tuunko sitä käyttämään.. mut ehkä käytän vaikka yritys lopetettaisiinkin, jos jotain vastauksia sais vaikka että jokin vialla tms niin ainahan se helpottaa omaa mieltä. Katsellaan..
Mahtava juttu!! :) Tulipas se tieto läpimenosta nopeasti! Onko ne aina näin nopeita? Me kun ollaan menossa tällä viikolla terveyskeskuksen ensikäynnille, ajattelin että vastausta saa odotella kauemminkin :unsure:
 
Heippa! Mulla oli tuulimuna vuonna 2019 ja viime vuonna keskenmeno, joka oli jotain 5+ viikolla. Lapsettomuushoitokeskusteluihin olisi aika parin viikon päästä, mutta eilen ja tänään tein raskaustestin ja näytti kahta viivaa, mutta viivat eivät ole samanvahvuisia, joten vaikea tulkita.
Alhaalla linkit testien kuviin. Yläpuolella eilinen ja alapuolella tämän päiväinen. Tänään kp 28/31. Jotenkin kyllä pelottaa, jos raskaana oon, että tuleekin taas pettymyksiä. Ei kannata siis vielä iloita.

 
Heippa! Mulla oli tuulimuna vuonna 2019 ja viime vuonna keskenmeno, joka oli jotain 5+ viikolla. Lapsettomuushoitokeskusteluihin olisi aika parin viikon päästä, mutta eilen ja tänään tein raskaustestin ja näytti kahta viivaa, mutta viivat eivät ole samanvahvuisia, joten vaikea tulkita.
Alhaalla linkit testien kuviin. Yläpuolella eilinen ja alapuolella tämän päiväinen. Tänään kp 28/31. Jotenkin kyllä pelottaa, jos raskaana oon, että tuleekin taas pettymyksiä. Ei kannata siis vielä iloita.

Kyllä tuo selkeä plussa on. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Ellusska
Heippa! Mulla oli tuulimuna vuonna 2019 ja viime vuonna keskenmeno, joka oli jotain 5+ viikolla. Lapsettomuushoitokeskusteluihin olisi aika parin viikon päästä, mutta eilen ja tänään tein raskaustestin ja näytti kahta viivaa, mutta viivat eivät ole samanvahvuisia, joten vaikea tulkita.
Alhaalla linkit testien kuviin. Yläpuolella eilinen ja alapuolella tämän päiväinen. Tänään kp 28/31. Jotenkin kyllä pelottaa, jos raskaana oon, että tuleekin taas pettymyksiä. Ei kannata siis vielä iloita.

Tsemppiä kovasti <3 kyllä tuo ainakin selkeä plussa on! :) Täällä ollaan menossa lapsettomuuskäynnille terveyskeskukseen huomenna...
 
  • Tykkää
Reactions: Ellusska
Huoh.

Kyllähän tässä ehkä kuumeilisi, mutta ovulaation pitäisi olla huomenna eikä mitään lupaavia oireita näy ei kuulu. Odotinkin, ettei minulla kroppa pysy kärryillä, kun ensin on raskaana ja sitten yhtäkkiä pitäisi ovuloida taas. Mutta kovasti toivoin, että tämä ensimmäinen kierto, jota sanotaan keskenmenon jälkeen hedelmällisimmäksi, saataisiin hyödynnettyä. Noh, huomenna on vasta kp14. On minulla tullut ihan hyviä oviksia vielä kp18 (esikoinen sai sellaisesta alkunsa). Kun vaan ei alkaisi mitään välivuotoja. :cautious:
 
Mua alkoi kiinnostaa tämä ensimmäinen kierto KM:n jälkeen hedelmällisin - mikä juttu? Onko mitään faktatietoa? Täällä eletään just tuota kiertoa!
Hmm, kenties liioittelin käyttämällä sanaa hedelmällisin, mutta joo, on tuosta tutkimusdataa. WHO suosittelee 6kk odotusta keskenmenon jälkeen, mutta useammassa artikkelissa kritisoitu tätä. Eräs tutkimus (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4780347/) totesi, että 0-3 kierron sisään alkanut raskaus johtaa todennäköisemmin elävään vauvaan kuin yli kolmen kierron päästä alkava.

Toinen artikkeli (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12620443/) puolestaan katsoi todennäköisyyksiä saada raskaus alulle ja vertasi naisia, joilla oli varhainen keskenmeno vs naisia, joilla ei ollut. Naisista, joilla oli ollut keskenmeno ja jotka tulivat raskaaksi seurannan aikana, 60 % tuli raskaaksi heti seuraavassa kierrossa. Naisista, joilla ei ollut keskenmenoa ja jotka tulivat raskaaksi seurannan aika, 40 % tuli raskaaksi heti ensimmäisen kierron aikana. (Tässä pitää huomata, että prosenttiosuudet vaikuttavat suurilta, koska tuloksista on poistettu ne, jotka eivät koskaan tulleet raskaaksi.) Eli käytännössä, jos on hedelmällisyysongelmia, niin ei se keskenmeno yhtäkkiä hedelmälliseksi tee. Mutta jos raskaus jossain vaiheessa onnistuu, niin se onnistuu vähän todennäköisemmin heti keskenmenoa seuraavassa kierrossa.

Ja tietysti pitää myös muistaa, ettei yksi tutkimus totuutta löydä ja tilasto ei kuitenkaan koskaan suoraan päde yksilöön. Oma näkemys kuitenkin on, että on kivempi uskoa parempiin mahdollisuuksiin kuin päättää jo ennakkoon, ettei kuitenkaan onnistu. :)
 

Yhteistyössä