Keskenmenon jälkeen kuumeilevat 2021

Täällä juuri keskenmenon kokeneena mietin mitä ohjeita muut ovat saaneet uuden yrityksen suhteen? Oletteko saaneet yrittää heti vuodon loputtua vai oletteko odottaneet yhdet kuukautiset? Tai kumpi vaihtoehto mahdollisesti olisi parempi, vaikka tuskin kukaan voi mitään ennustaa seuraavan raskauden jatkumisesta ylipäätänsä. Olen lohduttavasti lukenut, että uusi raskaus voisi mahdollisesti alkaakin melko pian keskenmenon jälkeen.
Se riippuu vähän siitä kuinka pitkällä raskaus on ollut. Itselläni ei ole annettu mitään ohjeita pitää esim 1 kk taukoa. Mutta mulla on ollut km RV 5 ja RV 6. Eli varhaisesta km kyse. Toisen km jälkeen heti seuraavasta tärppäsi uudestaan ja se raskaus sujui hyvin.
 
Täällä juuri keskenmenon kokeneena mietin mitä ohjeita muut ovat saaneet uuden yrityksen suhteen? Oletteko saaneet yrittää heti vuodon loputtua vai oletteko odottaneet yhdet kuukautiset? Tai kumpi vaihtoehto mahdollisesti olisi parempi, vaikka tuskin kukaan voi mitään ennustaa seuraavan raskauden jatkumisesta ylipäätänsä. Olen lohduttavasti lukenut, että uusi raskaus voisi mahdollisesti alkaakin melko pian keskenmenon jälkeen.
Mulla meni kesken viikolla 9 ja ohjeeksi sain, että voi yrittää uudelleen heti kun vuoto on loppunut kokonaan ja raskaustesti näyttää negatiivista. Ei tärpännyt siitä kierrosta ja se kierto oli tosi pitkä. Seuraavakin oli pitkä kierto, mutta siitä tärppäsi ja nyt meneillään rv20+2 ja kaikki ollut tässä raskaudessa hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: malanen
vierailija
Kiitos teille vastauksista. Kurjaa että olette joutuneet kokemaan saman, mutta ihana kuulla, että teillä onnistunut noin nopeasti uusi raskaus. Antaa kyllä niin toivoa tulevaan ja tähän syksyyn ❤ rv 7+ kävin ultrassa, jossa todettiin kehityksen pysähtyneen 6 +. Nyt odottelen alkuviikkoa, jotta saan todennäköisesti lääkkeet tyhjennykseen.
 
Täällä juuri keskenmenon kokeneena mietin mitä ohjeita muut ovat saaneet uuden yrityksen suhteen? Oletteko saaneet yrittää heti vuodon loputtua vai oletteko odottaneet yhdet kuukautiset? Tai kumpi vaihtoehto mahdollisesti olisi parempi, vaikka tuskin kukaan voi mitään ennustaa seuraavan raskauden jatkumisesta ylipäätänsä. Olen lohduttavasti lukenut, että uusi raskaus voisi mahdollisesti alkaakin melko pian keskenmenon jälkeen.
Tämä varmaan riippuu tosi paljon siitä, missä vaiheessa keskenmeno tapahtuu ja miten. Meillä oli tammikuussa varhainen keskenmeno, joka tapahtui ihan itsekseen ja siihen liittyen ei ollut sen kummempia ohjeistuksia, vaan yritettiin kyllä uudestaan jo ihan samoin tein. Heti seuraavasta kierrosta tyhjennysvuodon jälkeen alkoikin sitten uusi raskaus ja nyt odotellaan vauvaa syntyväksi lokakuussa. Eli meillä piti paikkansa se, että seuraavassa kierrossa oli todennäköisyydet selvästi kohdillaan - ja kohtu selvästi hyvin toipunut keskenmenosta.
 
Ihana kuulla, että niin moni on tullut pian uudelleen raskaaksi! 😍 Itsellä oli jälleen pari vko sitten keskenmeno ja vuoto tuli lähes kokonaan itsestään. Sain kuitenkin yhden annoksen "tyhjennystabletteja" ja 4 päivää oli runsasta vuotoa ja kipuja. Tällä kertaa ohje oli odottaa yhdet kuukautiset ja käyttää siihen asti kondomia. Viime vuonna kkm ja tälläistä ohjetta ei ollut.

Olen huolesta sekaisin.. vielä pitää yksi keskenmeno kokea, jotta tutkittaisiin. 6+5 molemmat menehtyneet eli pelottaa, että on sama "vika" kun ajoitus niin sama, vaikka toinen huomattiinkin vasta vkolla 13. En tiedä, miten tässä pystyy suhtautumaan enää positiivisesti.. 😔
 
  • Surullinen
Reactions: Mimmimami
vierailija
Kananda, voi miten kurjaa että kaksi km on jo osunut teidän kohdalle! Toivottavasti kolmas kerta toden sanoo ❤ ilmeisesti on vähän lääkäristä kiinni kuka sattuu kohdalle ja mitä suosittelee uuden raskauden kannalta.
 
Itse ajattelin myös liittyä tähän ketjuun, hieman taustaa.. Yritystä takana noin vuosi, josta heinäkuun lopussa plussa. Alusta asti lähes oireeton raskaus, joka meni spontaanisti kesken rv 10+2, aluksi ihan harmittoman oloisen vuoden jälkeen... Tästä on aikaa nyt alle viikko, ja onneksi selvisin ilman lääkkeitä tai kaavintaa ja km oli "helppo" fyysisesti (henkisesti toki kova pala, kun olin jo ehtinyt suunnitella yhtä ja toista, käydä neuvolassa ja labroissa, lasta oli toivottu pitkään jne.). Vuoto on nyt loppunut, mutta hcg-arvo pitää käydä vielä tarkastuttamassa, eilen se oli 332. Lääkäri oli tosi empaattinen, ja sanoi ettei usko että menee noin kauan uuteen raskauteen, ja haluammekin yrittää heti kun mahdollista. Mieli on nyt tosi malttamaton, ja odotan tuota kuin kuuta nousevaa... Tuntuu ettei mieleen mahdu oikein mitään muuta, jos ymmärrätte tunteen. Ohjeeksi annettiin että uudelleen saa yrittää kun kaupan testi näyttää negatiivista ja vuotoa ei ole (se tosiaan jo loppui, tai ainakin toistaiseksi).
 
Täällä on plussattu alkuviikosta. Keskenmenojen (11/21 rv 10 ja 3/22 rv 12) jäljiltä on hoidettu alhaista ferritiiniä ja bakteerivaginoosia flagyl puikoilla. Suuressa pohdinnassa vielä minASAn kokeilu.
Monenlaista mielessä, mutta mennään nyt päivä kerrallaan.


Meidän kohdalla ekan keskenmenon jälkeen "sai" yrittää heti uudestaan, mutta tän viimeisimmän jälkeen vahvasti suositeltiin odottaa yhdet kuukautiset. Vuoto oli niin massiivista, ettei hetkeen oltu kuulema nähty. Siinä sitten menikin näin pitkään, että uudestaan tuli plussa, eli ehkäpä keho tiesi itsekin. (Keskenmenneet plussattu molemmat toisesta kierrosta.)
On kyllä hurjaa aloittaa taas alusta..
 
  • Rakkaus
Reactions: kANaNdA ja Mimerkki
vierailija
Paljon onnea mimmimami 🤩 minkä kautta mahdoit saada lähetteen ferritiinin mittaukseen? Tämä olisi mielenkiintoista itseltänikin tutkia. Esikoisella jonkin verran allergioita ja jokin lukemani tutkimus osoitti odottavan äidin alhaisten rauta-arvojen altistavan lapsen allergioille. Ja kiitos kaikille vastanneille, nyt keskenmeno hoitunut osaltani ja yritys aloitettu uudestaan. Toivon hartaasti ettei kuukautisia enään tulisi, mutta jos tulee niin tietää sitten kierron taas palautuneen 😊 pahoittelut myös taikapölylle❤ Toivottavasti meitä pian onnistaa uudestaan ❤ - Saana
 
Paljon onnea mimmimami minkä kautta mahdoit saada lähetteen ferritiinin mittaukseen? Tämä olisi mielenkiintoista itseltänikin tutkia. Esikoisella jonkin verran allergioita ja jokin lukemani tutkimus osoitti odottavan äidin alhaisten rauta-arvojen altistavan lapsen allergioille. Ja kiitos kaikille vastanneille, nyt keskenmeno hoitunut osaltani ja yritys aloitettu uudestaan. Toivon hartaasti ettei kuukautisia enään tulisi, mutta jos tulee niin tietää sitten kierron taas palautuneen pahoittelut myös taikapölylle Toivottavasti meitä pian onnistaa uudestaan - Saana
Neuvolan kautta tutkittiin. Lääkäri oli alkuun ylimielinen, "tutkitaan nyt kun äiti niin haluaa" ja perään sitten soittelikin, että raudanpuutos täytyy nyt hoitaa..
Kiitos onnitteluista. Kauhulla odotellaan tässä lähinnä viikkojen etenemistä.
 
vierailija
Onko muilla löytynyt muita syitä keskenmenolle vai onko edes tutkittu? Itselläni tuo ferritiini tutkittiin muussa yhteydessä ja se oli 60 pintaan.. Kilpirauhasarvot sen sijaan olivat aika rajalla ja nyt on edessä uusi mittaus eli selvitetään onko vajaatoimintaa.

Jotenkin pelottaa mahdollinen uusi raskaus ja jos tulisi keskenmeno niin olisi varmasti henkisesti tosi rankkaa. En tiedä onko keskenmenon pelko kuitenkaan sellainen, josta koskaan pääsee eroon eli siksi täytynee vaan rohkaistua yrittämään uudestaan. Yleisesti mieliala on kuitenkin parantunut ja jatkuva alakulo väistynyt. Se oli itselleni vierasta ja kesti useamman viikon.. En suoraa edes miettinyt keskenmenoa, mutta mieli oli vain apea joka päivä ja iloisetkin menot tuntui velvollisuudelta. Tunnen tämän jälkeen kyllä enemmän sympatiaa masennuksesta tms. kärsiviä kohtaan ja kiitollinen, että selvisin suhteellisen vähällä.

t: kananda
 
vierailija
Onko muilla löytynyt muita syitä keskenmenolle vai onko edes tutkittu? Itselläni tuo ferritiini tutkittiin muussa yhteydessä ja se oli 60 pintaan.. Kilpirauhasarvot sen sijaan olivat aika rajalla ja nyt on edessä uusi mittaus eli selvitetään onko vajaatoimintaa.

Jotenkin pelottaa mahdollinen uusi raskaus ja jos tulisi keskenmeno niin olisi varmasti henkisesti tosi rankkaa. En tiedä onko keskenmenon pelko kuitenkaan sellainen, josta koskaan pääsee eroon eli siksi täytynee vaan rohkaistua yrittämään uudestaan. Yleisesti mieliala on kuitenkin parantunut ja jatkuva alakulo väistynyt. Se oli itselleni vierasta ja kesti useamman viikon.. En suoraa edes miettinyt keskenmenoa, mutta mieli oli vain apea joka päivä ja iloisetkin menot tuntui velvollisuudelta. Tunnen tämän jälkeen kyllä enemmän sympatiaa masennuksesta tms. kärsiviä kohtaan ja kiitollinen, että selvisin suhteellisen vähällä.

t: kananda
Kävin itse omalla rahalla ihan mielenrauhan vuoksi Puhdin kautta verikokeissa. Lähinnä juuri jotta voisin varmistua että syy ei ole mikään helposti korjattava puutos. Pari arvoa siellä oli viitearvojen yläpuolella, mutta pitää kysyä niistä lisää. Nuo arvot liitttyivät valkosoluihin. En tiedä olisiko julkiselta saanut aikaa mutta henkisesti en vaan jaksanut alkaa kyselemään vaan halusin unohtaa tämän km:n.
Nyt olen hämmentyneenä tehnyt ovulaatiotestejä koska haluaisin tietää milloin kierto mahdollisesti ehkä olisi palautumassa kun rt on nega eikä vuotoja ole ollut. En tiedä onko noissa testeissä vai hormonitasossa jotain vikaa, mutta ne näyttävät aivan saman väristä haaleahkoa viivaa päivästä toiseen. Ennen ei siis koskaan ole ollut tällaista. Tiedän että haalea on negatiivinen, mutta ennen kuitenkin ollut selkeästi viiva tai ei viivaa. Tilasin nyt toista merkkiä ihan vaan vertailun vuoksi kun en ole ollut noihin testeihin muutenkaan niin tyytyväinen. Ulkomailta, koska Suomessa nuo ovat hirveän hintaisia, jos pitää käyttää enemmän… Katsotaan mitä ne näyttää, ihan mielenkiinnosta.
 
vierailija
Kävin itse omalla rahalla ihan mielenrauhan vuoksi Puhdin kautta verikokeissa. Lähinnä juuri jotta voisin varmistua että syy ei ole mikään helposti korjattava puutos. Pari arvoa siellä oli viitearvojen yläpuolella, mutta pitää kysyä niistä lisää. Nuo arvot liitttyivät valkosoluihin. En tiedä olisiko julkiselta saanut aikaa mutta henkisesti en vaan jaksanut alkaa kyselemään vaan halusin unohtaa tämän km:n.
Nyt olen hämmentyneenä tehnyt ovulaatiotestejä koska haluaisin tietää milloin kierto mahdollisesti ehkä olisi palautumassa kun rt on nega eikä vuotoja ole ollut. En tiedä onko noissa testeissä vai hormonitasossa jotain vikaa, mutta ne näyttävät aivan saman väristä haaleahkoa viivaa päivästä toiseen. Ennen ei siis koskaan ole ollut tällaista. Tiedän että haalea on negatiivinen, mutta ennen kuitenkin ollut selkeästi viiva tai ei viivaa. Tilasin nyt toista merkkiä ihan vaan vertailun vuoksi kun en ole ollut noihin testeihin muutenkaan niin tyytyväinen. Ulkomailta, koska Suomessa nuo ovat hirveän hintaisia, jos pitää käyttää enemmän… Katsotaan mitä ne näyttää, ihan mielenkiinnosta.
Ja tämä siis tähtipöly, luulin olevani kirjautunut 😊
 
Kävin itse omalla rahalla ihan mielenrauhan vuoksi Puhdin kautta verikokeissa. Lähinnä juuri jotta voisin varmistua että syy ei ole mikään helposti korjattava puutos. Pari arvoa siellä oli viitearvojen yläpuolella, mutta pitää kysyä niistä lisää. Nuo arvot liitttyivät valkosoluihin. En tiedä olisiko julkiselta saanut aikaa mutta henkisesti en vaan jaksanut alkaa kyselemään vaan halusin unohtaa tämän km:n.
Nyt olen hämmentyneenä tehnyt ovulaatiotestejä koska haluaisin tietää milloin kierto mahdollisesti ehkä olisi palautumassa kun rt on nega eikä vuotoja ole ollut. En tiedä onko noissa testeissä vai hormonitasossa jotain vikaa, mutta ne näyttävät aivan saman väristä haaleahkoa viivaa päivästä toiseen. Ennen ei siis koskaan ole ollut tällaista. Tiedän että haalea on negatiivinen, mutta ennen kuitenkin ollut selkeästi viiva tai ei viivaa. Tilasin nyt toista merkkiä ihan vaan vertailun vuoksi kun en ole ollut noihin testeihin muutenkaan niin tyytyväinen. Ulkomailta, koska Suomessa nuo ovat hirveän hintaisia, jos pitää käyttää enemmän… Katsotaan mitä ne näyttää, ihan mielenkiinnosta.
@Tähtipölyä Mitä arvoja ne oli ja paljonko? Ja mitä ovis testejä oot tehny nyt ja aiemmin, entä mitä tilasit?
 
Kävin itse omalla rahalla ihan mielenrauhan vuoksi Puhdin kautta verikokeissa. Lähinnä juuri jotta voisin varmistua että syy ei ole mikään helposti korjattava puutos. Pari arvoa siellä oli viitearvojen yläpuolella, mutta pitää kysyä niistä lisää. Nuo arvot liitttyivät valkosoluihin. En tiedä olisiko julkiselta saanut aikaa mutta henkisesti en vaan jaksanut alkaa kyselemään vaan halusin unohtaa tämän km:n.
Nyt olen hämmentyneenä tehnyt ovulaatiotestejä koska haluaisin tietää milloin kierto mahdollisesti ehkä olisi palautumassa kun rt on nega eikä vuotoja ole ollut. En tiedä onko noissa testeissä vai hormonitasossa jotain vikaa, mutta ne näyttävät aivan saman väristä haaleahkoa viivaa päivästä toiseen. Ennen ei siis koskaan ole ollut tällaista. Tiedän että haalea on negatiivinen, mutta ennen kuitenkin ollut selkeästi viiva tai ei viivaa. Tilasin nyt toista merkkiä ihan vaan vertailun vuoksi kun en ole ollut noihin testeihin muutenkaan niin tyytyväinen. Ulkomailta, koska Suomessa nuo ovat hirveän hintaisia, jos pitää käyttää enemmän… Katsotaan mitä ne näyttää, ihan mielenkiinnosta.
Jotkut arvot, kuten lasko voi olla koholla myös keskeytyneen raskauden jälkeen. On myös kokemusta surkeista ovistesteistä, jotka ei näytä selkeetä plussaa eli kaikki on mahdollista.. Ehkä testaisin digitesteillä - ne on kaikista selkeimpiä? 😊
 
vierailija
Kiinnostaisi tietää, kuinka nopeasti teillä on kuukautiset alkaneet varhaisen keskenmenon jälkeen? Itsellä meni kesken ensimmäinen raskausyritys rv 6 vähän yli kuukausi sitten, joka meni kyllä suhteellisen helposti (vuoto lakkasi viikossa ja kohtukin tyhjeni itsestään). Ja noh, vaikka kierrosta nyt ei ole mitään varmuutta tällä hetkellä niin ainakin raskauden mahdollisuus on olemassa. Mulle on myöskin vähän epäselvää, mistä päivästä kierto edes lasketaan keskenmenon jälkeen?

Tää epätietoisuus kierrosta on kyllä tuskaa, eikä raskaustestiä varmaan ihan vielä kannata tehdä. :D
 
mä hyppään nyt tähän ketjuun noista muista. Täytin juuri 41, ja mulla on aiemmasta suhteesta 7-vuotias lapsi. Uuden puolison kanssa päätettiin yrittää raskautua kesän alussa, ja parin kierron päästä onnistikin. Se vaan meni nyt n. rv 10 kesken. Neuvolassa ja myöhemmin ultrassa huomattiin, ettei sydänääniä kuulu ja jouduin sairaalaan tyhjennykseen. Nyt odotellaan vuodon loppumista, ja ilmeisesti sitten niitä yksiä kuukautisia tähän väliin ja haluaisimme kyllä vielä sen jälkeen yrittää, vaikka tiedän, että ikää alkaa jo olla. Vähän pöllämystynyt olo kaiken suhteen, ja tuntuu ettei puoliso myöskään oikein pääse jaloilleen tästä. Kun sanoin asiasta suoraan sairaalalla, ehdottelivat kyllä erilaisia keskusteluapuja, mutta ei puoliso sitten siihen kuitenkaan lähtenyt. Tietysti jutellaan asioista keskenämme, mutta minusta tuntuu, että hän kaipaisi vielä jotain muutakin. Muutettiin lisäksi juuri minun vanhalle kotipaikkakunnalleni niin hän on väistämättä vähän yksinäinen näissä ympyröissä.
 
Mä tuun kans hieman varmaan osallistumaan tähän ketjuun. Viikko sitten leikattiin kohdun ulkoinen raskaus. Samalla poistettiin oikea munatorvi. Ei 100% varma mutta vahva epäily lääkäreillä myös kohdun sisäisestä raskaudesta joka on mennyt kesken. Kaksi kiertoa on nyt toista lasta yritetty (ollaan naispari, inseminaatiot yksityisellä) ja tuloksena ekasta kierrosta kemiallinen ja nyt toisesta kohdunulkoinen, sekä (varhainen)keskenmeno. Ei siis kovin vahva suora menossa.

Pohdituttaa kun lääkärin mukaan vuotoa ei olisi pitänyt tulla kun muutama päivä leikkauksesta (koska kohdun ulkoinen on nyt poistettu), että miksiköhän vuodan edelleen (ehkä se mahdollinen kohdunsisäinen) mistä tiedän että kohtu tyhjenee? Maanantaina hcg ollut 50 mut tänään tein r-testin ja se oli musta yllättävän vahva. Maanantaihin asti hcg tippui todella nopeaa (viime ke 3000-> ma 50) niin miten nämä vikat kympit jää näin pyörimään? 🤔.

Meillä ei nyt muutamaan kuukauteen ole/tule aktiivista yritystä kun on nuo lahjasoluhoidot sen verran arvokkaita (n. 1250€/inssi josta melkein tonni siittiömaksuja). Mutta kovasti koitan kääntää ajatuksia kohti tulevaa ja pohtia mitä tehdä että kolmas kierto jäisi sitten pysyväksi ♥
 

Yhteistyössä