keskenmeno vai kohdunulkoinen raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sonjamiini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sonjamiini

Uusi jäsen
20.12.2008
3
0
1
Hei,

harvemmin itse osallistun keskusteluihin, mutta nyt tuntuu siltä, että kaipaan sitä paljon puhuttua vertaistukea.

Reilu puolen vuoden verran olemme yrittäneet toista lasta, ja ilo oli ylimmillään, kun 2 viikkoa sitten tein positiivisen raskaustestin. Samantein varasin ajan omalle gynekologilleni, jotta voisin varmistua, että kaikki on hyvin. Kaikki ei ollut hyvin. Laskettujen viikkojen mukaan ja ennen kaikkea hcg:n mukaan alkion ja sykkeen olisi pitänyt näkyä ultrassa. Niinpä diganoosi kuului, keskenmennyt raskaus, joka ei vielä vuotanut ulos tai kohdunulkoinen raskaus. Ohjeeksi sain vain odotella vuotoa ja 3 VIIKON kuluttua kontrolli gynekologini luona. Pienessä päässäni olen asiaa kovasti miettinyt ja iso mörköhän tästä on kehittynyt. Tämä odottaminen syö naista - mitä jos vuoto ei tule, mitä jos vuoto tulee tulvimalla tai mitä jos tosiaan on ku raskaus, joka lähtee vuotamaan sisäisesti. Pelottaa omasta puolesta ja samanaikaisesti mieli on tosi surullinen, kun ei tästä sitten tullutkaan meille toista lasta. Itse en pysty vielä näkemään metsää puilta, kun koko proceduuri on kesken. Kaiken lisäksi kun nämä alkuraskauden oireet vielä jylläävät, olo on kehnonlainen.

Kaiken kukkkuraksi tarkoituksemme on lähteä 4 päivän päästä viikoksi joulun viettoon ulkomaille isovanhempien luo. Oma motivaatio on nyt pahasti pakkasen puolella matkan suhteen. Mitä jos tilanne dramatisoituu ja tarvitsen lääkäriä ja pelkkä "normaali keskenmenon vuoto" vieraassa paikassa ei innosta.

Teillä fiksuilla, filmaattisilla saman kokeeneella on varmasti minulle hyviä neuvoja ja aatteita. Kovasti olisin niistä kiitollinen.

Niin nämä on niitä niin vaikeita ja rankkoja asioita. Kun ei etukäteen voi tietää vuotaako miten paljon, tarviiko lääkäriä...
Mulla on ollut kesken jäänneitä keskenmenoja ts. sikiö kuollut muttei ole tullut keskenmenoa. Ja sitten myös sellainen tapaus että lääkärissä käytyäni aloin illalla vuotamaan niin paljon, että epäilivät jo että olisi ollut tarpeen lähteä ambulanssilla sairaalaan vaikka matkaa ei ollut kuin muutama kilometri.
Sinun tilanteessa en kyllä uskaltaisi lähteä henk.kohtaisesti ulkomaille.
:hug:

Tuo on aina niin ikävää kyllä :hug: itse kokenut 2 keskenmenoa suht peräkkäin ja siinä ei oikeastaan mitään muuta voi kun odotella halusi tai ei.Itsellä oli tosin jo molemmista kuulunut nuo sykkeet ja viikoilla 10 ja risat ja viikoilla 12 ja risat meni kesken.Minulle ei ole tehty kaavintaa kummallakaan kerralla vaan tuli kauhealla vuodolla sitten ulos,aivan kun hanasta olisi tullut sitä verta.Ekalla kerralla kokemus oli vähän kauhea mutta tokalla sen jo sitten osasi arvata.Itse pääsin kuitenkin aika helpolla tuossa kun ei ollut mitään kipuja tai ettei tarttenut tehdä mitään kaavintoja sun muita.Toisen jälkeen mulla näkyi vielä labra kokeissa 1kk jälkeenkin sitä raskaus hormoonia ja se oli inhottavaa omalta kohdalta kun tiesi jo että kaikki tullut pois ja silti näyttää vain edelleen että olen raskaana.

Onneksi teillä on jo se yksi lapsi niin jospa se veisi kaiken huomion nyt sitten sinne muualle vaikka vaikeaa se on,meillä oli tuo eka silloin ihan pieni joten kaikki se huomio itsellä siirtyi vauvaan vaikka mieli oli jonkun aikaa ihan maassa ja sekaisin.

Sinuna soittaisin jollekin lääkärille ja selittäisin tilanteen. Jos se on KU, niin eikö ne voi katsoa, että onko se munatorvessa? Eikö kohdussa näkynyt mitään raskauspussia tai paksuuntuneita limakalvoja? Nehän vois ottaa uuden hcg arvonkin, niin näkis onko se pienentyny vai kasvanu! Onhan siellä ulkomaillakin hyvät lääkärit, jos tulee sairaalaan lähtö. Älä siis sitä huolehdi.

Mulla on ollu yks keskeytyny keskenmeno ja yks kohdunulkonen (oli kohdunkaulankanavassa, joten näkyi kyllä). Tsemppiä ja voimia hankalaan tilanteeseen!

Pahoittelut tilanteestasi :hug: Itse painiskelen samantyyppisen asian kanssa juuri nyt, tein pari viikkoa sitten myös positiivisen raskaustestin, mutta ultrassa noin viikko sitten todettiin että kohtu on tyhjä, eli kohdunulkoista epäillään. Hcg-arvoa on seurattu ja se on noussut hiljalleen, eilen se oli 430, eli ei onneksi vielä ihan älyttömän korkea, mutta vaatii jatkuvaa seurantaa. Maanantaina menen taas naistentautien päivystyspolille ja tutkitaan taas. Minulle lääkäri sanoi, että koska kohdunulkoinen voi pahimmillaan johtaa sisäiseen verenvuotoon on seuranta ehdottoman tärkeää, joten todella ihmettelen gynekologisi ohjeita. Kolmessa viikossa tilanne ehtii kehittyä pahimmillaan todella vakavaksi. Minulle myös sanottiin, että ei saa lähteä nyt mihinkään kauaksi, jotta tarvittaessa ehtii nopeasti sairaalaan. Nämä nyt ovat niitä juttuja mitä pahimmillaan voi sattua, mutta jollei tilanteesi selviä niin en kyllä missään tapauksessa lähtisi ulkomaille. Itse olen todella peloissani siitä mihin tämä voi vielä johtaa, mutta toisaalta nyt tiedän, että jos vatsa tulee kipeäksi niin sairaalaan on lähdettävä. Harmi vaan kun tämä osui juuri jouluksi, tosin meillä ei ollut tarkoituskaan lähteä mihinkään reissuun. Yhdyn happihypyn ajatukseen soittaa lääkärille ja pyytää että tilannetta selvitettäisiin. Yleensä kai nämä kohdunulkoisen epäilyt otetaan hyvin vakavasti. Itse on menossa yliopistosairaalan päivystyspolille, tuskin sinunkaan kannattaa yksityiselle gynelle soittaa. Ja onhan tosiaan siellä ulkomaillakin sairaaloita, mutta onko teillä miten pitkä lento edessä? Tsemppiä sinulle!

Kaunis kiitos teille lämpimistä ja kannustavista viesteistänne. Yritän suhtautua asiaan realistisesti ja tiedän, että en ole "ainutlaatuinen tapaus". Niin moni nainen kokee keskenmenon, ku raskauden tai menettää muuten lapsensa. Tämä on sitä elämän surullista puolta. Kuten Bouli kirjoitti, olen kovin onnellinen ja kiitollinen, että meille on suotu ainakin yksi lapsi.

Kovasti olen eilen tätä asiaa pohdiskellut ja teenkin kuten kannustitte. Otan maanantaina yhteyttä uudestaan lääkärin ja sukuloimaan ulkomaille en lähde. En jaksa sitä vierailuhärdelliä ja jos jotain odottamatonta sitten sattuu, niin mielummin olen täällä omassa kodossamme. Olkoonkin, että lääkäripalveluita on ihan yhtälailla saatavissa ulkomailla. Oma vaistoni vain jotenkin niin haraa tätä matkaa vastaan. Ehkä myös oma huoleni on ihan aiheeton, mutta minusta tuntuu vain niin käsittämättömältä, että 3 viikkoa pitäisi jaksaa odottaa, onko kyseessä keskenmeno vai ku raskaus. Tuolla gynekologikäynnilläni laskujen mukaan raskausviikkoja olisi ollut 6 ja hcg oli 1250. Ihmettelen, ettei gynekologini määrännyt seurantaa parin päivän välein. Kaipa hänellä oli lääketieteelliset perusteet, minulla vain oma tuntemus ja huoli.

Teille kaikille valtavasti voimaa, auringonvaloa, tsemppiä ja isoja lämpöisiä halauksia. Jospa joulupukki kuulisi meidän lahjatoiveet...

Ajattelin vielä kertoa varsin uskomattomasta käänteestä, jonka tarinani tänään sai. Kävin tänään uudestaan lääkärillä, oma gynekologini on jo joululomalla, joten pakon edessä tutustuin ihan uuteen lääkäriin. Tämä tohtori kuunteli tarinani ja otti uuden ultran. Hänen mielestään voimme hyvin lähteä joulun viettoon, kyseessä ei ole kohdunulkoinen raskaus, eikä keskenmenostakaan ole ainakaan nyt merkkejä. Raskaus on vain vielä kovin alussa, rv 5+6, jolloin tietenkin kaikki ei-toivottu on mahdollista, mutta tällä hetkellä ei näy mitään poikkeavaa. Aivan uskomatonta! Vielähän voi tapahtua vaikka mitä, mutta itse en millään lailla ollut edes ajatellut, että raskauteni on vielä mahdollinen. Oma gynekologini hyvin selvästi sanoi, että on pahoillaan, mutta kyseessä on keskenmeno tai ku. Koko viikon olen valmistanut itseäni alkavaan vuotoon tai ties mihin operaatioon ja surrut menetystä. Kovasti ihmettelen kyllä oman gynekologini toimintaa.

Ilmeisesti joku hyvä henki tai enkeli kuuli toiveeni ja toteutti ihmeen. Toivottavasti tämä ihme jatkuu ja saisimme tyttärellemme siskon tai veljen.

Valtavasti teille kaikille voimaa ja lämpöä. Uskokaa, ihmeitä siis tapahtuu.

Sonjamiini, hienoja uutisia! Toivotaan, että raskautesi jatkuu loppuun asti ja saatte vauvan syliin asti. Mulla tilannetta seurataan edelleen, mutta nyt näyttää siltä, että kyseessä ei olekaan kohdun ulkoinen, vaan kohdusta löytyi nestepussi viimeisimmässä ultrassa. Eli luultavasti varhainen keskenmeno, mikä ei ole vielä tullut ulos. Tosin istukkahormoni on jatkanut nousuaan, mikä tekee tilanteesta hankalan. Nyt joudun käymään verikokeissa parin-kolmen päivän välein.

Oikein hyvää Joulua ja raskausaikaa sinulle!

Yhteistyössä