Kesävauvan vaatehankinnat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pretty in Pink
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pretty in Pink

Vieras
Saamme vauvan alkukesästä ja olen alkanut miettiä hankintoja. Voisitteko kokeneemmat kertoa millaisia vaatehankintoja kannattaa tehdä? Aion ottaa äitiyspakkauksen. Sukupuolesta ei ole tietoa, asiaan mahdollisesti saadaan lisävaloa muutaman viikon sisällä, mutta ovathan ne ultra-arvaukset ennemminkin pieleen menneet...

Millaisia vaatteita siis kannattaisi hankkia ja ennen kaikkea mitä kokoja? Montako vaatekerrosta vauvalle pitäisi pukea? Monissa ketjuissa puhutaan ylimalkaisesti bodyista tyyliin 6-12 kpl, mutta millaisella kokojakaumalla ne pitäisi ostaa? Näin olen ymmärtänyt, että kietaisupodyt (ja myös kietaisupaidat) sekä puolipotkarit ja potkarit ovat kova juttu vastasyntyneelle.

Olen ostanut muutaman 56-senttisen herkun, mutta jatkossa ajattelin ostaa arvokkaampia vaatteita yli 60-senttisinä, että ehtii käyttääkin. Haluaisin muutenkin hankkia vähän isommat vaatteet sukupuoliväritteisemmin ja taas ihan pieniinkään (50 cm) en viitsisi rahallisesti paljon satsata.

Tarttisin siis kunnon setin vaatteita siksi ajaksi kun ei vielä voi/jaksa kauppoihin lähteä. Vinkkejä otetaan vastaan!

Ps. Geenit ja elämäntavat ennustavat keskikokoista vauvaa :)

Itse olen ajatellut ostaa meidän kevätvauvalle Ruskovillan tuotteita. Lämmittävät sopivasti, mutta myös hengittävät ja suojaavat auringolta. Nämä isommat sisarukset ovat käyttäneet kokoa 60 melko pitkään, ja 74-80 tulee ajankohtaiseksi vasta noin 1 vuotiaana. Niitä ehtii ostaa sitten myöhemminkin. Tuohon Ruskovillan maailmaan olen ihastunut niin että haluan vauvan vaipattaa ja pukea niillä.

Edellisistä raskauksista viisastuneena: tavalliset housut (napaan yltävät) ovat ihan turhia pienellä sylivauvalla - eivät pysy nätisti päällä kun sylitellään ja nukkuessa voivat painaa. Vaikka on kuinka nättejä saumakoristeita ja muita. Samoin useat yksityiskohdat vauvan vaatteessa ovat ihan hukkaa sylin syövereissä, kun taas konttaavalla ne ovat somia ja näkyvät kivasti. Bodyissä kannattaa katsoa, että on laaja pääaukko, koska vauvalla on vielä suht suuri pää suhteessa hartioihin ja ihan pieni päänreikä voi aiheuttaa turhaa stressiä pukiessa. Näin meillä, äkisti mieleen tulevat asiat.

Eri valmistajien vauvanvaatteissa on suuriakin kokoeroja, esim. h&m vaatteet ovat reilunkokoisia.
Itse suosin h&m vauvan/lastenvaatteita, kietaisubodyt/ tavalliset bodyt ja puolipotkarit joissa on leveä vyötärönauha olivat itselleni mieluisia.
Meillä oli 50 & 56cm vaatteita 5 bodya ja 5 puolipotkarit tms. Lisäksi oli 3 velour/trikoohaalaria kokoa 56cm sekä kahdet 56cm vauvojen sukkahousut (tiukemmat puolipotkuhousut), joita pidin lyhythihaisen bodyn kanssa haalareiden alla.
Meillä nuo 56cm henkan vaatteet meni 6kk ikäiseksi ja neiti oli syntyessään 3.2kg.
Suurta vaatevarastoa ei kannata valmiiksi ostaa, sillä niitä tulee paljon lahjoina syntymän jälkeen ja itse olin shoppailemassa lisää söpöyksiä 2vk sairaalasta kotiutumisen jälkeen:)

Alkuperäinen kirjoittaja Kevätvauvaa odotellaan myös:
Itse olen ajatellut ostaa meidän kevätvauvalle Ruskovillan tuotteita. Lämmittävät sopivasti, mutta myös hengittävät ja suojaavat auringolta. Nämä isommat sisarukset ovat käyttäneet kokoa 60 melko pitkään, ja 74-80 tulee ajankohtaiseksi vasta noin 1 vuotiaana. Niitä ehtii ostaa sitten myöhemminkin. Tuohon Ruskovillan maailmaan olen ihastunut niin että haluan vauvan vaipattaa ja pukea niillä.

Kannattaa muistaa, että lapset ovat eri kokoisia. Meilläkin kakkosella meni vielä lähes 1-vuotiaana jokunen 74-senttinen (käytössä silloin lähinnä 80cm vaatteet), mutta esikoisella taas 74-senttiset jäivät pieneksi pian puolivuotispäivän jälkeen ja vuoden ikäisenä käytti kokoja 86 ja 90. Eli minä ainakin varaisin vähän isompiakin kuin vain 60cm!!! Kolmas tulee olemaan kesävauva ja body + puolipotkarit -linjalla meinataan mennä. Tosin isompien jäljiltä lähes kaikkea mahdollista on kyllä odottamassa. ;)

Ja lisään vielä, että meillä jäi nuo 50-senttiset ovat jääneet ihan nuken vaatteiksi eli ei tosiaan niihin kannata satsata, jos ei erityisesti pientä vauvaa odota. Keskikokoista vauvaa odottavalle muutama 56-senttinen riittää tod.näk. ihan hyvin. Meillä poitsu ainakin oli 56-senttinen jo 3-viikkoisena, joten ne 60cm-> on varmasti enemmän tarpeen teilläkin. Jokunen kiva 70-senttinenkin kannattanee ostaa siltä varalta, että vauva ei ole helpoimmasta päästä ja ihan heti ei jaksa kauppoja kiertää. Toisaalta sitä voi kyllä sitten käyttää hyvänä tekosyynä päästä hetkeksi hengähtämään, kun pitää saada vauvelille lisää vaatteita. ;)

Hei
Kannattaa osta 56 cm:n vaatteita kietaisu bodeja ja puolipotkareita. Meillä on poikavauvaa ja monesti alkuvaiheessa pissa tuli läpi vaipan sivusta. Meillä oli kyllä nuo pienet 56:set puolipotkari ja kietaisubodit kovalla käytöllä.
Potkuhousuissa kannattaa kattoa, että on ne nepparit lahkeissa ettei tarvi koko potkaria joka vaipan vaihdolla käyttää pois päältä. Helpotta mukavasti vaipanvaihtoa.

Itse löysin sukkahousut aika alkuvaiheessa ja minusta just perus sukkahousut osottautui tosi käytännöllisiksi. Suosittelen.

Alussa käytin myös 62 bodeja vähän kääräsin hihoja niin ihan hyvin meni päälle.
Itse olin vähän arka alussa käsittelemään lasta tai jotenki tunsin itseni hiukan kömpelöksi. Minusta oli helpompi pukea pieni poika 56 ja 62 vaatteisiin.

Minun mielestäni taas kannattaa hankkia myös 50cm vaatteita. Itse en niitä esikoiselle hankkinut ollenkaan, kaikki oli 56 tai 62cm. Vauva oli syntyessään 50,5cm ja 3940g, eli ei ihan pikkuinen, mutta kaikki vaatteet olivat kuitenkin liian suuria... alussa toki kasvoi sen koko per kuukausi vauhdilla, jossain 74-80cm koossa kasvu sitten alkoi tasaantua ja esim. 92cm vaatteita pidettiin todella kauan.
Miten monta vaatekertaa sitten hankkia, riippuu aivan siitä, kuinka innokas pyykkäri olet :). Vauvat pulauttelevat helposti ja jos joka puklun jälkeen vaihtaa puhtaat vaatteet, saa vaatteita vaihtaa tyyliin parin tunnin välein. Monesti alkuun myös voi vaipat fuskata, ennenkuin ne oppii kiinnittämään ja asettelemaan omalle vauvalleen sopivalla tavalla.
Meille on toinen vauva tulossa ja nimenomaan noita 50-56cm vaatteita aion ostaa lisää. Miten paljon sitten, onkin hankala kysymys... Toisaalta vauvaa ei haittaa, jos on hihat kääritty tai vähän väljät housut, mutta onhan se mukavaa, että edes muutava sopiva vaate olisi alkuun...
Ketjujen vauvan vaatteet ovat halpoja, kirppiksiltäkin löytää niitä hyvin edullisesti ja ovat hyväkuntoisia, kun käyttöaika on lyhyt (vrt leikki-ikäisten vaatteet, joiden kulutus ihan eri luokkaa). Tietysti jokainen äiti päättää itse, miten vauvansa pukee. Jos haluaa vain huippukallista designia, on ehkä järkevämpää jättää tuo koko 50cm kokonaan ostolistalta pois...

Itselläni oli syysvauva, mutta jotain varmaan osaan kesävauvankin (ja yleensä vauvan) pukemisesta sanoa (;

Meillä vaatteita oli hirmuisen paljon - ihan liikaa. Itse olen innokas kirpparikävijä, mummu kantoi myös ahkerasti oman kortensa kekoon ja paljon vaatelahjojakin saatiin. Taloudellisesti emme siis paljoa vaatteisiin kuitenkaan satsanneet.

Paljon riippuu tosiaan siitä, miten usein pyykkäät ja miten ahkera kakkaaja ja pulauttelija vauvasi on. Jos haluat pestä vauvanvaatteet erillään aikuisten vaatteista, niin kannattaa ostaa mahdollisimman paljon samaa väriä, että saat koneen nopsasti täyteen. Valkoinen/luonnonvaalea/beige ovat mielestäni ihania värejä vastasyntyneellä ja vallankin valkoinen kesävauvalla (; Vielä kun ei tarvitse varoa niitä porkkanapulautuksiakaan...

Meillä tyttö ei pulautellut lainkaan, joten sen puolesta olisimme pärjänneet varmaan viikon samoilla vetimillä ellei äiti olisi halunnut asuja vaihdella. Kaverin pulautteleva neiti sen sijaan sai puhdasta bodyä ylleen varmaan 5x/pv. Kakat sen sijaan tulivat meillä hoikalta vauvalta pitkään joko vaipan punteista tai selästä läpi, vaikka mitä vaippamerkkiä kokeiltiin.

Meillä neiti oli 3,3 kg ja 51cm. 62cm kevyttoppahaalariinsa meinasi kotimatkalla hukkua. Itselläni oli pienelle varattuna 56cm ja 62cm vaatteita ja vauvan synnyttyä haettiin hiukan 50cm naapurista lainaksi. Lainavaatteiden käyttökerrat jäivät kyllä ihan muutamaan eli itse en kokenut 50cm vaatteita tarpeelliseksi, vaikka pienehkö vauva olikin.

Määrät siis riippuu monesta asiasta. Itse varmaan "minimivarustuksena" 56cm:siä hankkisin kymmenkunta body+puolipotkarit settiä. Varmasti pienen kesävauvan perusasu (talvivauvan alusasu). Pari-kolme sellaista trikoista nauhamyssyä on myös hyvä olla. Lisäksi muutaman kokohaalarin tai pöksyt+nuttu-setin esim. velouria viileämpiin päiviin. Ehkä viileisiin päiviin joku ulkoiluasu esim. fleeceä on hyvä olla myös.

Ns. hienostelu/kyläilyvaatteita ei kyllä pienessä koossa kovin paljoa tarvitse. Pari extra-kaunista asua on tietysti kiva olla, kun alkuun käy paljon vieraita tulokasta ihailemassa. Tosin juuri näitä ei-niin-käytännöllisiä-söpöilyvaatteita tulee usein lahjaksikin... Hellevaatteita (lyhythihaisia- ja punttisia) en hankkisi juurikaan. Pitää olla TOSI lämmin ja tyyni keli, että ihan pienen vauvan hennoisin ihan paljain käsivarsin ja säärin pitää. Riippuu tietty kesästä tämäkin. Meillä jäi vielä reilu puolivuotiaan 68-74cm tytönkin "oikeat" hellevaatteet kesällä pitämättä, kun tyttö on viluisen sorttinen ja pitkähihaista piti useimmiten olla ainakin ohut kerros.

Ihan ehdoton pikkuvauvanvaruste on kevyt peitto tai useampikin. Siihen voi vauvan kääräistä, jos tuntuu viileältä ja on helppo ottaa taas pois. Voi laittaa vauvan alustaksi vieraammassakin paikassa. Häikäisysuojaksi vaunussa jne.

Sideharsoja (pulautusrätiksi, kevyeksi peitoksi, häikäisysuojaksi...) ja pieniä peppupyyhkeitä on myös hyvä varata reilusti.

Nautihan vauvanvaateostoksilla hypistelystä (= Onnellista odotusta.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmatta odotellessa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätvauvaa odotellaan myös:

Kannattaa muistaa, että lapset ovat eri kokoisia. Meilläkin kakkosella meni vielä lähes 1-vuotiaana jokunen 74-senttinen (käytössä silloin lähinnä 80cm vaatteet), mutta esikoisella taas 74-senttiset jäivät pieneksi pian puolivuotispäivän jälkeen ja vuoden ikäisenä käytti kokoja 86 ja 90. Eli minä ainakin varaisin vähän isompiakin kuin vain 60cm!!! Kolmas tulee olemaan kesävauva ja body + puolipotkarit -linjalla meinataan mennä. Tosin isompien jäljiltä lähes kaikkea mahdollista on kyllä odottamassa. ;)

Tiedän, vauvat voivat olla erikokoisia... Meillekin tämä on itseasiassa jo neljäs, joten vertailukohtaa löytyy ;) Uskon, että vauva tulee sukuunsa, ja noita 74 cm kyllä ehtii ostaa kun ei vauvatkaan päivässä kasva.

Meille syntyi viime kesänä vauva. 50cm vaatteet eivät olisi mahtuneet edes syntymäpäivänä päälle :), joten 57cm vaatteet olivat alussa käytössä (noin kuukauden), kunnes siirtyi 62cm vaatteisiin. Meillä kuitenkin poika kasvoi vauhdilla, joten näin jälkikäteen on helppo sanoa, että turhaa ostin noita ihan pienimpiä niin paljon. Nyt ostaisin 57cm ja 62cm molempia ehkä viis kappaletta bodeja ja puolipotkareita. Ja sitten 68cm enemmän. Mulla jäi käyttämättä kaikki koko potkarit, t-paidat, housut missä ei ollut varvasosaa. Eli meillä pääsääntöisesti käytössä joka päivä vain bodyt, puolipotkarit ja sukkahousut. Sukkia ei käytetä juuri ollenkaan. Vaikka kesävauva onkin tulossa niin meillä oli käytössä myös ohut fleecepuku ulkona. Viime kesä kun oli niin kylmä ja sateinen. Niin ja yksi mikä meillä kulutti noita bodeja oli se, että vauva oli kova puklaamaan aina 4kk asti.

tää on varmaan tosi tyhmä kysymys mut mietin viime yönä mietin semmosta et mitä kesällä vauvalle laitetaan päälle kun tullaan sairaalasta kotiin?! siis tottakai lämpösesti mut ettei kuitenka liian lämpösesti...

Hei
Meillä oli laitokselta tultaessa semoinen tuttan trikoinen pieni vanupuku päällä. Pipo tietenki ja sen alla body ja potkari.Vanupuku oli 56 :nen ja käytin sitä tosi paljon. Poitsu mahtui siihen useamman kuukauden.

Minä en raskinu pitää vauvaa lyhythihasissa vaikka kesä olikin. Käytin aina pitkähihaisia bodeja ja puolipotkareita ettei vain pientä palellu. Tuli kyllä aika useasti ylipuettua, mutta aina vaatteita pystyy vähentämään, kun on tarvis.

Pienet peitot on kyllä tarpeen ei haittaa vaikka niitä ois useampi. Jos osaat itse virkata tai pyydä jotaki tuttua virkkaamaan pieni peitto.

kiitokset vastauksista.. l.a on heinäkuussa ja ajattelinkin käyttää alussa pitkähihasia bodeja jne mutta mietin just tota et minkä puvun siihen bodyn ja potkareitten päälle laittaa...
Mietin sitäkin että ostaako 50cm kokosia vaatteita alkuun vai 56cm, 56set taitaa mennä pidemmän aikaa, mutta hukkuuko vauvat yleensä niihin vastasyntyneinä... et olisko parempi sit ostaa 50siä parit ihan vauva-ajaksi?!

Riippuu ihan vauvan koosta. Voihan sitä ostaa muutaman pienemmän asusteen. Taitaa vain toi vauvojen keskikoko olla siinä 50cm luokkaa syntyessään eli voi olla että ne pienimmät eivät mahdu. Meillä poika oli 51cm syntyessään,mutta painoa 4kg, joten ei olisi mahtunut millään 50cm pukuihin. Vauva on myös helpompi pukea hieman väljempään asuun kuin ihan jämptiin pukuun ainakin aluksi, kun joutui hieman opettelemaan pään kannattelua ym. kaikkin kun oli niin uutta. Muistaakseni sairaalassakin vaatteet olivat 56cm.

Sain myös esikoiseni heinäkuussa:)
... ap. mikäli on lämmintä/hellettä vauvallesi riittää hyvin lyhythihainen body ja puolipotkarit, pitkähihaisen bodyn päälle ei lämpöisellä ilmalla tarvitse laittaa mitään.
Velortakki/puku on kiva viileämmille ilmoille bodyn ja potkareiden päälle laitettavaksi.
Lisäksi ohut puuvillainen hattu 50cm (kaulasta solmittava) on hyvä varata valmiiksi:)

Toukokuun alussa syntyneellä vauvallamme olin hommannut 56 cm vaatteita jonkin verran, mutta lapsi oli 49cm syntyessään ja hukkui noihin 56 cm vaatteisiin. Tykkäsin pitää sopivan kokoisia vaatteita , joten hommasin myös 50 cm vaatteita lapsen synnyttyä.

Lempivaatteita oli vetoketjulliset unipuvut (nopea helppo vaihtaa vaippa, en jaksanut neppareita).Käytin niitä myös päivällä.
Tosi paljon tuli käytettyä lyhythihaisia bodeja helteillä.
Aluksi olivat hyviä myös kietaisunepparibodyt, hihattomat potkuhousut.
Myös parit puolipotkarit lisäisin listaan. Ja ohuehkot trikoo housut.
Sitten meillä oli viileimmille ilmoille ruskovillan villapuku ja hattu.

Koko kesänä ei yli 56 cm vaatteita vielä tarvittu meillä.

Yhteistyössä