Kesäloman paras ajankohta kun lapsi aloitta elokuussa koulun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulevan ekaluokkalaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulevan ekaluokkalaisen äiti

Vieras
Meillä kysellään jo nyt kesälomatoiveita kun joidenkin pitää saada lomamatkat varattua...

Eli pitää sit minunkin jo miettiä.

Meidän esikoinen menee syksyllä kouluun. Täytti juuri joulukuussa 6v eli aika pikkuinen kouluunmenijä on. Koulu alkaa 14.8.

Mulla on kesälomaa sen neljä viikkoa.

Olisiko järkevin pitää se elokuussa niin, että lapsella ja minulla on yhteistä lomaa 2 viikkoa ennen koulun alkua ja sitten vielä 2 viikkoa olen tukemasta lasta koulun alkaessa?

Vai mitenkä olette muut katsoneet parhaaksi?

Mä pidin viime kesänä just noin, että lomailin heinäkuun vikan viikon ja kolme viikkoa elokuussa ja sitten aloin tehdä osittaiusta hoitovapaata ja työvuorot sain sumplittua niin, että ehdin saattaa koululaisen kouluun ja sitten töihin.

Kivempi se on noin päin, että lapsen ei tartte mennä vaikka päiväkotiin elokuun alussa odottelemaan koulun alkua, kun "housut ei meinaa pysyä jalassa" kun jännittää niin paljon ja päiväkoti on jo ihan out.

Päivähoito-oikeus päättyy siinä heinäkuussa, kun lapsi on aloittamassa koulun. Eli elokuussa pääsee päivähoitoon vain poikkeustapauksessa.

Mikäli teidän ekaluokkalainen on aloittamassa iltapäiväkerhossa, niin pitäisin lomaa vaikkapa 3 viikkoa elokuussa ja viikon heinäkuun puolella. Eli ekalla viikolla kevennett viikko ja sitten normi arkea. Mulla mieheni kanssa on liukuva työaika ja ollaan ihan liukumien puitteissa hanskattu eka kouluviikko, kun lapsi vielä menee sinne iltapäiväkerhoonkin.

[QUOTE="poikia3";25369402]Päivähoito-oikeus päättyy siinä heinäkuussa, kun lapsi on aloittamassa koulun. Eli elokuussa pääsee päivähoitoon vain poikkeustapauksessa.

Mikäli teidän ekaluokkalainen on aloittamassa iltapäiväkerhossa, niin pitäisin lomaa vaikkapa 3 viikkoa elokuussa ja viikon heinäkuun puolella. Eli ekalla viikolla kevennett viikko ja sitten normi arkea. Mulla mieheni kanssa on liukuva työaika ja ollaan ihan liukumien puitteissa hanskattu eka kouluviikko, kun lapsi vielä menee sinne iltapäiväkerhoonkin.[/QUOTE]

Tuohon alkuun on pakko puuttua: useimmissa kunnissa sen elokuun päivähoitopaikan saa kyllä kouluunmenijälle ihan vaan hakemalla, vaikka ph-oikeus on tosiaan vain siihen heinäkuun loppuun asti.

Minusta viikko riittää koulun alkaessa. Riippuu tietysti lapsesta, mutta moni pitää vain 2-3 päivääkin. Siis nimenomaan jos lapsi on menossa ip-kerhoon, kuten valtaosan työssäkävijöistä lapset ekalla menee. Mitäpä siinä tokalla viikolla äiti sitten yksinään enää puuhaa kun lapsi on koulussa ja ip-kerhossa? Ei sieltä ip:stäkään viitsisi heti alussa olla viikkoja poissa.

[QUOTE="hmmmmm";25369417]Tuohon alkuun on pakko puuttua: useimmissa kunnissa sen elokuun päivähoitopaikan saa kyllä kouluunmenijälle ihan vaan hakemalla, vaikka ph-oikeus on tosiaan vain siihen heinäkuun loppuun asti.[/QUOTE]

No ei kyllä saa! Esim. isossa Espoossa paikan saa, jos sattuu olemaan tilaa. Elokuu on uusien päivähoidossa aloittavien lapsien aloituskuukausi, ja paikat jaetaan ensisijaisesti näille uusille lapsille. Jos tilaa sattuu olemaan, niin hoitoon voi päästä, mutta se on poikkeustapaus. Ja olen yhden lapsen kohdalta hoitopaikkaa kysynyt, ei tippunut!

[QUOTE="poikia3";25369510]No ei kyllä saa! Esim. isossa Espoossa paikan saa, jos sattuu olemaan tilaa. Elokuu on uusien päivähoidossa aloittavien lapsien aloituskuukausi, ja paikat jaetaan ensisijaisesti näille uusille lapsille. Jos tilaa sattuu olemaan, niin hoitoon voi päästä, mutta se on poikkeustapaus. Ja olen yhden lapsen kohdalta hoitopaikkaa kysynyt, ei tippunut![/QUOTE]

Helsingissä saa ihan varmasti koululainen ph-paikan elokuussa. Olen itse päiväkodissa töissä...

Yhteistyössä