**Kesämasut 2009**

:wave: Ollaan ihan just lähdössä neuvolaan punnitukselle Minnin kans. Ja mennään taas sinne v*tun naapurikuntaan tk:een, minne on matkaa 30km, ja lämmintä ulkona +25 varjossa :eek: Saa nähdä, et kumpi alkaa huutaa ennemmin kuumuutta, esikoinen vai pikkunen... :whistle: Joten, pitkää pinnaa mulle, kun mieskin jää kotiin.
Tarkemmin kuulumisia kuhan tullaan takas (jos ei jäädä jonnekin matkan varrelle odottaa yötä, ja ilman viilenemistä :ashamed: )
Sisu ja Minni 4 viikkoa ja 1 vrk :heart:
 
HelloShitty
l'ämmintä on juu ja autossa on ei niin kovin hyvin toimiva ilmastointi. jotain huoltoo sinne pitäis tehä. :kieh: autossa on onneks on tummenetut takalasit ja muutenkin suht viileetä niin pärjää ihan hyvin ilman ilmastointia. tai ainakin siellä takana pärjää. kuski kyllä jaksaa valittaa. :whistle:

Juliet on nyt pari päivää nukkunu ihan hyvin yöllä. nukahtaa siinä puolen yön aikoihin ja ekan kerran syötän 3:30-4:30. sen jälkeen nukutaan vielä mooonta tuntia. ylös noustaan siinä ysin aikoihin.

niin..mitä vielä..jälkitarkastus mulla on heinäkuun lopussa ja ilmoitin jo terveydenhoitajalle joka antoi sen ajan, että haluun sinne sterilisaatioon. toivon ettei siitä tuu ongelmaa ja pääsen suht nopeesti (vuoden sisällä ). minipillereitä en aio syödä eikä imetyksen aikana oikein muuta suositellaan jos ei haluu kierukkaa. eli siihen asti kumit on käytössä. :kieh:

kohta kauppaan kun tuli luvattua lapsille jäätelöö jos ne on kiltisti. suurin syy oli se ettei kolmoselle saanu laittaa shampoota hiuksiin mutta lahjonnan jälkeen leppyi. :heart: aika halvalla lähti.

jep..hyvää viikonloppua kaikille! mä elettelen toiveita että pääsen kattelee vauvaa vlopun aikana. kaveri just tekstas että kipeetä tekee. sillä on la 8.7. :heart:

HS ja Juliet vko2+2
 
Ei sitä vaan itse huomaa, että vauva kasvaa tosi nopsaa tahtia, kun sitä joka päivä katselee. Tän päivän mitat Minnillä 50.5 cm, ja 3770g, syntymämitat 4 viikkoa ja 1 päivä sitten olivat siis 3060 g ja 48 cm. Hyvin on siis kasvanu :heart:

*Muoks* KIITOS sille, joka on sen ilmasoinnin keksiny autoihin... Ei muuten olis tullu tuosta reissusta yksin mitään! :/
 
Neuvolareissu tehty. =) Meidän hippu on kirinyt syntymäpainonsa kiinni ja parisataa grammaa päällekin.. Ihmekös tuo kun viihtyy niin hyvin tissillä. Eipä siitä käynnistä oikein mitöön sen kumempaa jäänyt käteen. Mun hemppa mitattiin ja rautaa pitäisi popsia. Käväisin myös puntarissa (ihan omasta mielenkiinnosta) ja kaikki raskauskilot ja turvotukset olivat jo lähteneet! JES! :D Vielä olisi kyllä varaa pudottaa lisääkin..

Meidän hippu on muuten jo nyt aikamoinen "äitin tyttö". Muiden sylissä kitisee ja kitisee, kunnes pääsee minun syliin ja "lohtutissille" hetkeksi. Harmittaa kyllä vähän miehen puolesta kun neiti ei oikein rauhoitu/viihdy isin sylissä juurikaan... Toivottavasti vauveli hyväksysi isinkin mahdollisiman pian hoitajakseen! Onko muilla vastaavaa "ongelmaa"?

-maranooka & hippu 7vrk-
 
Alkuperäinen kirjoittaja Raffel:
Onks ihan normaalia että tikkaukset tulee päivä päivältä vaan kipeemmiksi? Mulla ei alkupäivinä ollu alapää pahemmin kipeenä ja huokasin jo helpotuksesta kuinka vähällä pääsin. Päivä päivältä paikat on menny vaan kipeemmiksi ja nyt en pysty edes kusella käymään ilman itkua.
Samaa mietin minä. Alkuun ei kirvellyt yhtään, mutta nyt on jo pari viikkoa synnytyksestä ja välillä vessassa käynnit on kyllä yhtä irvistystä. Samoin semmoinen painontunne on alapäässä varsinkin iltaisin. Eilen teki päivällä istuminenkin taas kipeetä.... toivottavasti on ihan normaalia...!!

Täällä mennyt kaikki kivasti vauvan kanssa :) se on niin ihana!! Kaikki neuvolan tätitkin on ihastuneet tuohon hurmuriin, kun on niin hyväntuulinen. Eihän juurikaan itke, pällistelee vaan maailman menoa ja hymyilee =) Mamman pikku mies. Nyt se taaaas heräs kun pääsin tänne nettiin.... morot!

Lissu ja pikkumies 2vk 1pv
:heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lissuli-81:
Alkuperäinen kirjoittaja Raffel:
Onks ihan normaalia että tikkaukset tulee päivä päivältä vaan kipeemmiksi? Mulla ei alkupäivinä ollu alapää pahemmin kipeenä ja huokasin jo helpotuksesta kuinka vähällä pääsin. Päivä päivältä paikat on menny vaan kipeemmiksi ja nyt en pysty edes kusella käymään ilman itkua.
Samaa mietin minä. Alkuun ei kirvellyt yhtään, mutta nyt on jo pari viikkoa synnytyksestä ja välillä vessassa käynnit on kyllä yhtä irvistystä. Samoin semmoinen painontunne on alapäässä varsinkin iltaisin. Eilen teki päivällä istuminenkin taas kipeetä.... toivottavasti on ihan normaalia...!!
Kannattaa tietysti käydä tarkastuttamassa, jos huolettaa, mut mulla ainakin on aina paranemiseen liittyny kirvely, ja kiristävbä tunne. Esikoisen synnytyksessä siis tehtiin eppari, nyt pieni repeämä. Nyt tässä Minnin jälkeen kiristi ihan hirveesti pari viikkoa synnytyksen jälkeen, ja tuntu, et haava repeää just, jos istuu johonkin pehmeämmälle, mut sitä tunnetta kesti pari päivää, ja meni ohi. Ja hyvin on siis parantunu, joten kai se kuuluu asiaan. Mutta ottakaa ihmeessä yhteyttä neuvolaan, jos epäilyttää, et onko paranemisessa häikkää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Raffel:
Ootteko antanu vauvalle tuttia? Mulla oli periaatteena etten antais.. Varsinki ku imuotteen kans on ollu hankaluuksia. Ostettiin sit semmonen iso jo muhkee imetystyyny joka autto ton imuotteen oppimisessa huomattavasti. Ja sit mä sorruin antamaan vauvalle tutin. Sillä on imemisen tarve niin hurja! Imee käsiään kokoajan ja hamuaa ympäriinsä. Tuumasin että jos vauva on onnellisempi tutin kanssa niin voiko se olla huono juttu? Ei se tietenkään 24/7 ole tutti suussa. Huono omatunto. Mutta tosiaan jos vauva ja me vanhemmat ollaan onnellisempia näin ni... :ashamed:
:hug: Älä pode huonoa omatuntoa. Selaa muutama sivu tästä pinosta taaksepäin, niin minä kyselen siellä ihan samaa, ja että syökö muiden vauvat luonnokumista vai silikonista tuttia, ja aika moni ilmoittautui, että syöttää tuttia (suurin osa taisi syöttää silikonista ). Ja oikeasti, jos vauvalla on kova imemisentarve, niin sehän pitää äitiä tutin korviikkeena, ja roikkuu tississä. Ei se ole ollenkaan paha, kunhan aikanaan sit muistaa vierottaa myös pois, eikä kamalan isokai sitä anna imeä.
 
Olettekos tarjonnu näin helteillä vauvoille ihan vettä pullosta?
Meillä Minni juo sitä ihan mielellään, ja olenkin jokusen kerran päivässä vaihtanu uuden keitetyn veden puhtaaseen pulloon, ja pitäny sitä miukana joka paikassa, ja välillä tarjonnu.

Hienosti tässä monta kirjoitusta peräkkäin multa... :ashamed:
 
mä oon koittanu tänään aina mahdollisuuden tullen ettiä imetystietoa, mut tuntuu et yhteen kysymykseen ei vaan löydy vastausta..

mitä tiheän imun kausi on? onko se sitä, et vauva oikeasti syö tiheämmin, vai sitä, että imetysaika voi yhtäkkiä muuttua pidemmäksi mut suurin osa siitä ajasta on vaan "lussutusta" ilman nieleskelyä? vai onko se jotain muuta?
 
HelloShitty
täällä tarjolla vaan tissiä. J syö sen verran usein ja että en usko että tarvii vettä. varsinkin kun tarjolla on se tissi eikä korviketta.

täällä 2/4 lapsista isällään ja loput nukkuu..vielä kun tajuis itekin mennä. mulla on jotain sata hyttysen puremaa + aurinkoihottumaa että istun täällä ja raavin itteeni. on sitten kivaa huomenna kun kirvelee niin hemmetisti. :kieh:

huh tää helle on ihan kamala. ei nappais yhtään mennä tonne kuumaan makkariin. ostimme uus pimennysverho tänään mutta meni sen verran myöhäseks anoppilassa ettei ehtiny virittää sitä ylös. huomenna on sitten pakko laittaa. :p

eipä taaskaan ollu mitään varsinaista asiaa..kunhan vaan höpisen.. :D
 
minäpä kysyn keisarinleikatuilta,että onko teillä vielä kipuja mahassa? mulla muuten ois kaikki hyvin,mutta kun koskee hellästikkin alamahasta niin maha on aran tuntoinen.Pystyn kyllä jo hyvinkin käymään kävelylenkkejä(tänään kävelin kaupungilla yli 4h),mut muuten kosketusarka on...toipuukohan lie toisesta leikkauksesta maha hitaammin mitä ekasta...

Mä mietin tota ehkäsyä tässä taannoin...en tiedä mille rupeais,vai luottasko tuuriin...kortsut ei ole mun juttu ollu koskaan,ja kun ekaa ja tokaa lasta on tekemällä tehty,eka sai sit 5v jälkeen luomusti alkunsa,toinen on sit hoidoilla 3v yrittämisen jälkeen,ni vannoin jo aijemmin et joskus toisen saan ni en käytä enää sen jälkeen ehkäsyä,et tulkoon kolmaskin lapsi jos tullakseen,mut ei nyt ihan tarvis 9kk päästä tulla...ekan jälkeen käytin ehkäisynä ehkäisypiikkiä,joka passaskin mulle hyvin,mut nyt en ehkä sitä halua...pillerit ois sit kyl hyvä vaihtoehto,mut sit mietityttää,et luottasko vaan siihen,ettei meille ole ennenkään lapsia hevillä suotu...mut jälkitarkastuksessahan sitä kuulee sit et onko toiveita kolmannesta enää,et miten arpi on lähtenyt paraneen sisäpuolelta,jos jo ni aikasin näkevät sen,antavatko lupaa enää kolmanteen...

nyt unten maille,neidit jo nukkuu täyttä häkää,ukkokin palaa kalareissultaan huomenna...
 
meille on kovaa vauhtia tulossa semperi poika. eli korvikkeen määrä kasvaa tai sitte äitee ollu huonolla ravinnolla muutamat päivät.... ei oikein ruoka tunnu uppoovan kun on kuuma....

tiheän imun kausi on mun mielestä sitä että vauva tilaa lisää maitoo... eli siksi viihtyy tissillä useemmin ja pitempiä aikoja kerrallaan.

tutkimuksista: kakkonen osallistui vesirokkorokote tutkimukseen ja voisin harkita tuolle ryynillekki sitä uutta jos täällä päin sitä tekevät.... meillä kun on ollu alttiutta myös noihin korvatulehduksiin....

kutsu käy pitää mennä.

tinni ja edelleen nimetön ryyni 2vko 1pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryhis:
Mä mietin tota ehkäsyä tässä taannoin...en tiedä mille rupeais,vai luottasko tuuriin...kortsut ei ole mun juttu ollu koskaan,ja kun ekaa ja tokaa lasta on tekemällä tehty,eka sai sit 5v jälkeen luomusti alkunsa,toinen on sit hoidoilla 3v yrittämisen jälkeen,ni vannoin jo aijemmin et joskus toisen saan ni en käytä enää sen jälkeen ehkäsyä,et tulkoon kolmaskin lapsi jos tullakseen,mut ei nyt ihan tarvis 9kk päästä tulla...ekan jälkeen käytin ehkäisynä ehkäisypiikkiä,joka passaskin mulle hyvin,mut nyt en ehkä sitä halua...pillerit ois sit kyl hyvä vaihtoehto,mut sit mietityttää,et luottasko vaan siihen,ettei meille ole ennenkään lapsia hevillä suotu...mut jälkitarkastuksessahan sitä kuulee sit et onko toiveita kolmannesta enää,et miten arpi on lähtenyt paraneen sisäpuolelta,jos jo ni aikasin näkevät sen,antavatko lupaa enää kolmanteen...
Meillä on vähän sama tilanne. Pitkään yritetty kaikkia 4 raskautta, ja 2 lasta siis on... Olen myös vannonu, et en koskaan enää käytä ehkäsyä, mutta toisaalta... Riittäiskö nää 2 kuitenkin, vai mitä tekis. Kortsuilla on meillä jonkun verran ehkäsyä hoidettu, ja pillereillä, mut sitä paskaa en enää kehooni tunge. Eli JOS päädytään ehkäsy ottamaan käyttöön, ja tyytymään näihin 2 lapseen, niin MIKä ehkäsymuoto sit olis passeli...? Siinäpä pulma :/

Hartiat ja niska NIIIIIIIN jumissa kun olla saattaa! :( Yöllä puutuu kädet, ja tikustelee niskaa, tosi inhottava! Pääsen tänään rantasaunaan kavereiden luo saunomaan (mennään siis koko porukka, en vaan minä yksin ), ja pitänee yrittää jotenkin saada noi rentoutumaan.
Viime yö oli ihan unelma Minnin kans, olispa jatkossakin yhtä helppoja! Vauva nukahti 22 aikoihin, ja heräsi 2 ja 5.30 aikaan syömään, söi pullollisen maitoa molemmilla kerroilla, jatko unia saman tien, ja heräsi aamulla 7.30 :heart:
Tästäpä tuli mieleen seuraava kysymys, et vaihdatteko te yöllä vauvalle vaippaa, jos ei ole kakkaa? Me ei vaihdeta... Pärjää aamuun asti yhdellä vaipalla, se onkin sit kilojen painonen, kun niin täynnä, mut minut on niin hyvin peloteltu, ett jos vauvan opettaa siihen, et yöllä vaihdetaan kuiva vaippa, niin se saattaa sit isompana vaatia sen, vaikkei enää heräis syömään... En tiedä, onoko tässä perää, mut tuli vaan mieleen et miten te muut teette. Tietysti, jos on kakka pöksyssä yöllä, niin se käydään pesee pois.

Joo, pakko lähtee katselee kamppeita kasaan sinne kyläreissulle. Tulevien kummien luo siis mennään, ja kummit pääsee testaamaan tänä aamuna tehtyjä salaatteja, mitä olis tarkoitus tarjota ristiäisissä. Koekaniineja siis ovat, et voiko niitä tarjoo vai ei...
Sisu ja Minni 4 viikkoa 2päivää, huomenna tulee 1 kk täyteen :heart:
 
HelloShitty
vaihdan vaippaa yöllä JOS on kakkaa tai törkeen iso pissa vaippa muuten en.

täälläkin oli hyvä yö; J nukahti puolilta öin ja heräs syömään puol kuudelta. puol ysiltä noustiin ylös. :heart: ihanan hyvätuulinen typy oli heti aamusta. =)

jokos se kleo on siityny tänne? :whistle: :attn:

jep..J:n pöksyistä tulee hajuja. pitääpä mennä. :D
HS ja Juliet vko2+3
 
Ihan pikaisesti sellaista kyselen, et onko muilla vauvelit nukkuneet huonosti nyt helteiden aikaan? Meillä varsinkin päiväaikaan neiti nukkuu tosi lyhyitä pätkiä ja on muutenkin kärttyisempi. Samaan aikaan tosin myös neidin syömät maitomäärät on lisääntyneet ihan hirveesti, ei toivoakaan et oma maito enää riittäis :( suvussa näköjään menee tämäkin ongelma ettei oma maito riitä. Ihan hirvittää nuo määrät mitä tuo neiti jo syö..

Pitääpä jatkaa vieraiden kans seurustelua, on omat vanhemmat ja sisaruksia kyläilemässä..

Pirtsi
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
jokos se kleo on siityny tänne? :whistle: :attn:


HS ja Juliet vko2+3
Kleon profiilista kopsasin:

Viimeksi kirjautunut
23.06.2009 klo 22.39

Kaipa hän ilmoittautuu, kunhan vaan on päässy kotiin asti nyytin kans. Toivottavasti kaikki hyvin, kun on kuitenkin aika pitkä aika kun kirjautunu viimeksi... :heart:
 
pirtsi meillä on ainakin nukahtamisen kanssa ollu nyt helteillä ongelmaa... iltaisin ei meinaa millään nukahtaa ja sit mä pelkään et kylmettyy kun vetelee sikeitä pelkkä lyyhythihainen body päällä. peittona äitin mielenrauhaksi on käytetty harsoliinoja jotka puklurättien asemaa meillä hoitavat.

nyt tuntuu nukkuvan sitterissä ihan hyvin tosin auton mittarin mukaan täällä on nyt vain 20 astetta lämmintä.... ihan riittävän "helle" meidän sakille... kaikki noista pojista on kuumaverisiä ja kakkosellakin on koko ajan hiki karpalot nokan päällä ollu. tänään hieman helpottanut. onneksi.

ehkäisy patti tilanteessa täälläkin ollaan. hormonaaliset ehkäisyt vie multa viimeisetkin "seksi" halut ja nyt ollaan raskauden aikana pyöritelty tuota sterilisaatiota/vasektomiaa... olisi miehelle helpompi tehä ja vähemmän jonoa/komplikaatioita. mies ei o kovin innotunut siitä mutta en minäkään klipsuista... joten nyt harkinnassa toi "kapseli " mikä laitetaan käteentai pillerit.
pistosta kun ei saa käyttää kuin 2v ja siinä kuitnekin toi huolto väli 3kk eli aika lyhyt.
kierukkaa en enää halua hormooni kierukka oli ennen ryyniä noin vuoden ja mulla sai menkat venähtämään ja naaman kukkimaan ei kiva siis....
pohdintaa edelleen.....
 
me ei olla viel ehkäisyasioihin päästy, kun vauvan syntymästä on vain vähän aikaa. raskaaksi tultua kyllä mietin, etten enää e-pillereitä halua, kun niiden vaikutuksen lakkaaminen kesti hirveen kauan.

mut toisaalta, kun miettii mikä muu ehkäisykeino ois ok, ni ei mikää niistä nappaa? ei mitää kierukoita tai kumeja, yök. mut helpointa ois ehkä mennä kumeilla siihen saakka kunnes saa ottaa e-pillerit tai muun hormonaalisen ehkäisyn käyttöön. VAIKKA ne ei nappaakaan, mut ei täs ruveta sarjas lapsia tekee =)

Talvis ja vauva 1vko 4pv

tänään on muuten ollu helpompaa, ku oon joka kitinään tarjonnu tissiä. ollaanko me pidetty lasta nälässä :ashamed: nyt lussuttaa tuttia tyytyväisenä vieressä, ekaa kertaa tänään.
 
Pitää varmaan tännekkin päin tulla kirjoittelemaan.Täällä valvottu paljon siitä lähtien kun vauveli syntyi.Eli heräilee todella usein.Saattaa ehkä tunnin nukkua ja sitten herää taas.Maito noussut hyvin ja joutunut ihan pumppailemaan maitoa pois kun ei tuo vauva paljoa jaksa kerralla syödä.Nännit todella kipeät ja tekee ihan kipeetä kun toinen imee.Imuote kyllä on ihan oikea ainakin uskoisin näin.Tissillä viihtyy todella paljon.Esikoinen ollut aivan onneissaan uudesta sisaruksesta mutta nämä kaksi nuorempaa olleet aika hankalia mutta ihan ymmärrettävää mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa helpotu.Kieltämättä hiki noussut otsalle näiden neljän lapsen kanssa ja välillä tulee epätoivon tunne että miten tästä selvitään.Univelkakin rupeaa tuntumaan.Itkettää ja aivan järkyt silmäpussit :D eli olo ei kovin hehkeä tällä hetkellä.

Ihana tuo vauveli kyllä on.Voi tätä rakkauden määrää
:heart:
Ensi viikon tiistaina olisi ensimmäinen neuvolakäynti.Jännittää onko paino toisella noussut.Toivotaan että olisi.

mutta nyt ei jaksa enempiä kirjoitella..väsyttää niin vietävästi ja vauveli tossa taitaa halutaa maitoa mutta tulen lukemaan teidän kuulumisia paremmalla ajalla ja kirjoittelemaan omia myös :wave:

sankofa & tyttö 5vrk :heart:
 
Taa
Huomenta!

Piti oikein tännekin tulla hehkuttamaan. Kaapo nukkui viime yönä jopa 4 tunnin pätkän. Yleensä yöt menee 1½-2½ tunnin välein herätessä. Ehkä poikaa väsytti se klo 21-00 välinen raastava huutaminen. Mahavaivoja.
Tuntuu, että energiaa on paljon enemmän, kun on saanut edes yhden hieman pidemmän pätkän nukkua. Vaikkakin loppuyö meni jälleen alle 2 tunnin pätkissä.
 

Yhteistyössä