***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

Liikkeistä. Tuntuuko teillä kaikilla jo vauvan liikkeet? Muutama päivä sitten tunsin selkeän muljahduksen, mutta siihen se sitten jäikin. Pitäisikö jo alkaa huolestua, kun mitään ei tunnu? Esikoinen siis tulossa ja 19 + 5 menossa. :eek:

Tiivari + Tyyppi 19 + 5
 
Sirkka-Liisalle: Mä olen sairaanhoitaja, mutta mielenterveyspuolen. Vesirokko ei siis ihan ole mun alaani ;) Muutoin olen vähän noista lukenut...Vyöruusu ja vesirokko on mun tietääkseni ihan samasta pöpöstä lähtösin, esiintyy vain eri muodossa. Näin ollen uskosin, että sen voi sairastaa vain kerran elämässään. Eli sulla ei pitäisi huolta olla sitä toiseen kertaan saada. Vesirokko on odottajalle ikävin alkuraskaudesta. Se noissa vesirokossa ja vyöruusussa on hyvä, että tekeevät usein selkeitä oireita (verrattuna moniin muihin rokkoihin), joten jos jotain tulisi niin tietäisi sitten varmistaa terveydenhoitajalta.
 
Minä ja heitän arvauksen vyöruususta. Vesirokonhan voi periaatteessa sairastaa vaan kerran. Eihän tuo mikään 100% ole, mutta luulen, että vyöruusun voi kyllä saada useamminkin? Samaa bakteeriahan nuo on, mutta kuvittelisin, ettei vyöruusulle tule immuuniksi.

tässä pieni artikkeli:

Vyöruusu eli herpes zoster on vesirokon aiheuttaman viruksen aiheuttama ihoinfektio. Vesirokon aiheuttava virus (varicella zoster) jää vesirokon sairastumisen jälkeen pysyvästi tuntohermojen hermosolmukkeisiin, josta se voi aktivoitua uudelleen, jonka seurauksena iholle syntyy yhden tai useamman hermon hermottamalle alueelle vyöruusuksi kutsuttu ihoinfektio. Henkilö, joka ei ole sairastanut vesirokkoa, voi siten saada toisen henkilön vyöruususta vesirokkotartunnan. Joskus harvoin vyöruusussa saattaa kyseessä olla myös uusi varcella zoster-virustartunta. Vyöruusu on syytä erottaa ihon muista "ruusu"-taudeista.

Olen lähihoitaja ja mielestäni vanhuksilla kun on ollut vyöruusu, niin se on kyllä monesti uusinut. Ei ole tarkoitus pelotella. Eipä tuosta artikkelista kyllä selviä onko se vaarallinen sikiölle...
 
Maleha, et ole painonnousun pohjia vetänyt tässä pinossa :) Pistän paremmaksi ; seitsemän on jo kasassa ja 8:tta kiloa kovasti lähennellään. Tosin sulla on vielä vähän aikaa kiriä kun mulla on viikkoja kasassa vähän enempi. Ja sitten kun kyselit noista likkeistä, niin nou hätä, ei mullakaan tuntunut noilla viikoilla. Ensimmäiset 18+jotai, seuraavaks 19+jotai ja siitä sitten jo alko joka päivä jossakin vaiheessa tuntumaan. Eli Tiivari sullakaan ei varmaan vielä mikään hätä, mullakin oli ekan ja seuraavaan välissä noin viikko. Ja siitä hentoina alkoi tuntumaan joka päivä. Ja tuossa toissapäivänä eli 20+3 tuntui ekan kerran mahan päältä, niin että mieskin sai "kokea" nuo liikkeet :) Mutta siis tiedän hyvin teidän tunteen, kyllä sitä oottaa että koska koska koska?!?! Tahtoo jo tuntea :)

Nimistä on ollut puhetta, niin täälläkin on mietitty valmiiksi vaihtoehtoja sekä tytölle että pojalle. Mutta lopullinen päätös tehdään kun vauva on tullut maailmaan, että keltä hän näyttää ja mikä nimi sopisi parhaiten.

Tänään on oltu taas shoppailemassa vauvalle vaatetta -50% remonttialessa ja muutamia lelujakin tarttui matkaan :) Lisäksi sain kaverilta lainaan ihan hillittömän kasan vaatetta! Ihania...

NASU-masu 20+5

Niin mammaseurasta piti vielä mainita... sitä ei pahemmin ole. Ainoastaan yhdellä kaverilla on lapsia. Heidän lapsensa täyttää kesällä 1 vuotta ja he muuttavat kesällä kauemmas, joten mammakaverit omalta paikkakunnalta/lähettyviltä olisivat erittäin tervetulleita. Ja enemmänhän yhteistä vielä olisi, jos odottaisi samaan aikaan ja esikoisia myöskin niin aina vain enemmän yhteistä... Onhan se vähän erinlaista kun on jo enemmän kuin kuin 1 lasta. Veljen perheellä nimittäin kaksi lasta, eikä heidän äitiä oikein nämä odotus/vauvahöösäykset enää tunnu kiinnostavan...
 
Mammaseurasta Ei kyllä mammaseuraa miulla ole. Suvussa näyttää serkut pitävän hyvin matalaa profiilia tuolla saralla, lieneekö niille koskaan lapsia luvassa. Onhan niitäkin jotka ei vaan oikeasti halua lapsia :O Ja kaveri/tuttava piirissäkin on hyvin hiljaista. Ei siis mitään -_-

Sirkka-Liisa puhui vyöruususta, en kyllä osaa tuohon kysymykseen vastata, mutta naurattaa tuo että sitä tosissaan mummojen taudiksi sanotaan, ja niinhän se onkin, mutta poikkeuksiakin aina löytyy. Itse olen siitä kärsinyt muistaakseni 17 vuoden iässä, jolloin kotipaikkakunnallani eivät pävystäjät ottaneet tosissaan ja epäilivät vain jonkinsortin ihottumaksi, testasin sitten uudestaan onneani Rovaniemellä seuraavana päivänä, ni tulikin asiallisempaa kohtelua ja sain vihdoin reseptin ja lääkkeet. Mutta tosiaan on tuo mummojen tauti aikasin podettu, ei sit tarvii myöhemmin enää tulla :LOL:

Liikkeistä vielä. Eli siis itse tunsin aika vahvoina liikkeet jo useampi viikko sitten, mutta nyt on noin viikon ollut paljon henonmpia, et jos en tietäs miltä tuntuu en varmaan tajuais että ne niitä liikkeitä on. Veikkaan että moinen muutos itsellä liittyy epäilyttävään tuntemukseen masussa että vauva olisi kääntyny ympäri, eli ois nyt naama selkärankaan päin ja siks eivät liikkeet oikein tunnu. Eli älkää olko huolissanne minun mielestäni. Tosin aika turha sanoa kun välillä itsekki panikoin kun ei välillä tunne niitä liikkeitä :LOL:

Huomasin muuten tänään kun käytiin miehen kanssa syömässä, että alkaa ihmiset jo kyyläämään mahaa ja minua, en sitten tiedä kyyläävätkö hyvällä vai pahalla, mutta minusta ainakin on kivaa kun ihmiset näemmä eivät enää pidä tuota masua läskipallona :D

Menhit ja Ella-Viljami rv 20+4
 
Itseä täällä huolettaa myös liikkeen vähyydet, varsinkin kun vertaan niitä edellisiin raskauksiin joissa liikkeet tuntuivat paljon aikaisemmin ja selvemmin...Tuntuu etten osaa nyt taas muuta tehdäkään kuin kuulostella kaiket illat tuntuuko mitään.Rakenne ultra 28 pvä joten jospa siellä olisi kaikki ok.Taidankin jäädä nyt viikoksi palstalta pois etten ihan liikaa panikoi lueskellessa muiden juttuja.

-Ansku71 rv 18..ja jotain..-
 
Niin kun muut jo tuolla sanovatkin niin vyöruusu voi uusiutua. Tällä sivustolla:
http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/ekirjat.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=pot00041
sanotaan, että "vyöruusu uusiutuu melko harvoin". Mutta uusiutua se siis voi. Pikasesti koitin katsella vyöruususta & raskaudesta, mutta löysin vain vesirokko juttuja. Ja siitä edelleenkin sen, että alkuraskaudesta ei olisi hyvä sairastaa. Ja tuossa linkissä olevassa tekstissä mainitaan myös näin: "Potilaan on syytä välttää vakavasti sairaana olevia lapsia, joille vesirokkovirus voi olla vaarallinen sekä lähiaikoina synnyttäviä äitejä. "

Ansku71: Mulla tuntui ekassa raskaudessa liikkeet vasta rv 20 ja nyt toisessa aikasta huonosti vielä, vaikka on rv 17+4 vielä. Ettei ne kaikilla niin aikasin...

 
Uuuh... söin äsken innoissani melkein rasiallisen viinrypäleitä ja tulipa maha niin kovaksi ja kipeäksi ... :whistle:

on se kivaa kun tunnistin nuo liikkeet. Tänään se on ollu vähän rauhallisempi kuitenkin...


Meilläkin on nimet jo keksittyinä sekä tytölle että pojalle. Annetaan hyvin omannäköiset ja harvinaisemmat nimet....

nyt huilimaan ja iltapalalle!


elinamaria ja eskomarjatta rv 18+2
 
Mammaseurasta Mulla ei kauheesti oo :( Kaveripiirissäni ainoastaan yhdellä kaverilla on lapsia muuten ovat sinkkuja tai lapsettomia.

KäsitöistäTykkään tehdä ja teen niin paljon kuin ehdin ja kaikkea mahdollista. Vauvalle oon neulonut parit villasukat syksyksi, 4 neuletakkia syksyksi ja tällä hetkellä neulon hahtuvavaippahousuja. Ommellut oon perusvaatetta ja sellaisen pupun ja pari muuta öttiäistä. Milessä on vielä ja vaikka mitä, mutta odottelen nyt josko rekenneultrassa paljastuis kumpi tulee :heart:

Ens viikolla tiistaina neuvola ja 1.2 rakenne uä. Liikkeitä en ole vielä varmuudella tuntenut eilen illalla mahdollisesti tunsin voimakkaammin. Sellaista kuplintaa ka kutinaa on ollut jo pari viikkoa ja aian vasemmalla puolella mahaa. Nyt siis viikot 17+2, (ultran mukaan 17+6)
 
jo on ollu tylsä ilta...ei mitään tekemistä ja unikaan ei löydy, kuinka ollakkaan. Kavereita ei tosiaan oo oikeestaan ollenkaan kun kaikki asuu kaukana ni ei oo voinu ketään ees seuraks pyytää tai lähtee käymään kellään. Mies tosiaan viikonlopun tuolla toisella paikka kunnalla meiän tulevan kodin kimpussa ja lapset isällään.

Mistäs päin suomee täällä kirjottelevat asuksii? Ite tällä hetkellä melko lähellä Jyväskylää, jonne ollaan sitte ennen laskettua aikaa muuttamassa..
 
Huomenta!

Olin koko viime yön pesemässä jonkun mielenterveyspotilaan kuukausia vanhaa oksennusta meidän äiteen kerrostalon yhteissaunan seiniltä :p Oli oikein riisit ja kanat roiskuneet seinille kaikkiin ilmansuuntiin ja siinä kuuratessani kelasin että kuinka hitossa nää latat ei ole ketään häirinneet sen verran, että olis pesty sotkut pois. Haju oli hirvittävä! Ja siinä kuuratessani kävin vuoropuhelua mahavauvan kanssa. Huuteli tuosta nahan läpi pikkutytön äänellä että "äiti älä huuda, täällä kaikuu!" :D
Aika levoton yö oli taas. Pitäis kirjoittaa nää unet johonkin ylös, on nää aika hervottomia...

Muuten tänne ei kummempaa kuulu... Ummetus on vähän alkanut vaivata ja kuituja ja liikuntaa oon koettanut lisätä. Vauvan liikkeet on vähän vahvistuneet =) Meidän pian 2-vuotiaskin sattumalta tunsi liikkeet eilen kun lättäsi kädet alavatsalle ja just silloin vauva muljahti :D Tyttö tuumas vaan että "Oho!" Oon sille koettanut selittää että siellä masussa on pieni vauva, ihmeissään se vaan kuuntelee sen näköisenä että "ok, jos niin kerran väität" :xmas:

Ootteko muuten katelleet sitä neloselta tulevaa Meille tulee vauva-sarjaa? Mun tulee sitä vahdattua melkein joka päivä, ne synnytyskohtaukset liikuttaa ja hirvittää joka kerta. Ja se unenpuute ja valvominen vastasyntyneen kanssa... Kaikki on velä aika tuoreessa muistissa. On se melkoista aikaa. Ihmeelliseltä tuntuu että 5 kuukauden päästä sitä tulee taas äidiksi :heart:

Tiivari älä huolestu vaikka liikkeitä ei kovin paljoa vielä tunnukaan. Se on niin monesta seikasta kiinni, mm. äidin ruumiinrakenne, istukan sijainti ja kohdun kallistuneisuus ratkaisee... Ei ole mitenkään tavatonta ettei ensisynnyttäjä noilla viikoilla vielä tunne liikkeitä ollenkaan. Odottele vain rauhassa, kyllä se asukas siellä varmasti hengissä on =)

Paikkakuntakyselyyn sen verran, että Hyvinkäältä ollaan :wave:

Nyt meen vääntään makaronilaatikon uuniin... Vointeja kaikille!

Kylkiluu ja Muumi 18+5
 
Meillä sit nuorin oksens yöllä :( joten huonosti on nukutu yö.
Tässä jännityksel odottelen et millo tauti muissa...itseni mukaanlukien :x

Miullakii noi vaavin liikkeet tuntuu kumman vähäisiltä ja heikoilta...oisko tuos ylimääräses painossa se vika ettei oikein tunto oo kohillaan.
Tiedän kuiteki et pikkune heittää kuperkeikkaa ja liikkuu hyvin ku joka ilta kuuntelen hänt doppleril :heart:

AadaOlavi 19+1
 
Kiitos kaikille jotka nyt mitään viitsivät panikointeihin reagoida. Tietoa tuosta vyöruususta on aina aika niukasti. Itsekin tiedän että voi uusia, ja sillon synnytyksen jälkeen todettiin että tämä stressi on yksi mahdollisesti laukaiseva tekijä. Vyöruusu/raskaus yhdistelmästä ei tietysti puhuta mitään, koska harvemminhan me mummut raskaana ollaan. Itse kun ensikerran sairastin niin ihottumanahan minä sitä pidin enkä tarkemmin edes tutkinut....ja sitten yht´äkkiä vaan tajusin mitä oikeastaan sairastan. No, onpahan lapset sitte sairastelleet sen vesirokonkin.

Uudessa nukkuma-asetelmassa eka yö nukuttu. Esikoinen ei yskinyt koko yönä. Mutta 2 kertaa nousi taas ulisemaan. Pikkuinen veti oman itkushownsa myös rutiinilla...Hitsi mitä väkeä! Mutta ah sitä tilan määrää omassa sängyssä, vielä ku isännän sais sieltä pois häädettyä????

Neljän jälkeen taas heräilin aamukaffeelle, ku ei oikein uni enää tullut. Puoli 7 sitte taasen sammahdin ja 2 tuntia tuli koisailtua. Meinasin vain aamulla virkkuna sytyttämäni leivinuunin päästää sammumaan. Meinaan tänään leipoa ruisleipää ja pohjalaista ohrarieskaa. Tervetuloa lämpimäisille tuossa iltapäivällä!!
Minä ehta savolaistyttö olen eksynyt tänne Pohjois-Pohojanmaalle 3000 asukkaan pikkukuntaan , että ei nyt taida kauheaa ryntäystä teillä tännepäin olla???

Liikkeistä puheenollen, olen tuossa yön ja aamun tunteina kuulostellu myös kun on ollut kovin hiljaista pari päivää. Yritin hieman häiriköidä, ei mitään. Aamusta on ollu ihan kuin liitoskipuja ja muutenkin tuntunu inhalta mahassa. Tiistaina ois neuvola...toivottavasti Pipsa ennen sitä ilmoittelee olemassaolostaan.

Kuinka olette pystyneet saunomaan? Mulla tulee aikas pian tosi huono olo ja tuntuu ettei sieltä enää pääse ees pois, vaikka en mitään löylyjä otakaan. Lisäksi on noita sydämen rytmihäiriöitäkin on ilmaantunut, joista eilen mainitsinkin siellä tk:ssa. Lääkäri vaan totesi että "niitähän ne yleensä on jos siltä tuntuu", siis luultavasti täysin vaaratonta ku ei sen kummemmin kommentoinut asiaa?

Kylkiluu Kyllä on tullu kattottua "Meille tulee vauvaa". Ja kyllähän sitä pitää joka synnytyksen kohdalla aina muutama kyynel tirauttaa. Ja muistella sitä miten se sattuukaan!!!!!

Sirkkis ja Pipsa rv 17+2
 
saunomisesta: hankalaa se on täälläkin. Mut yleensäkin käyn vaan lämmittelemässä, en siis hikeä ota muutenkaan, kun tulee huono olo normaalistikin. Eilenkin istuin esikon kanssa alimmalla jakkaralla :ashamed:
 
Täällä on oksutauti nyt selätetty!
Itse en sitten sairastunut, enkä usko, että sitä enää saankaan. Vaikka eihän sitä koskaan tiiä... *kop kop*

Ajattelin nopiaan kommentoida nuita liikkeitä, joista jokunen oli kysynyt. Mie tunsin ekat liikeet esikosta vasta n. 20 viikolla. Tuon kakkosen liikehdintää en muista ollenkaan, koska alkoi...
Nyt tästä raskaudesta aloin tuntea jo 14-15 viikoilla pientä kutittelua ja 17+2 viikoilla liikkeet tuntuikin jo vatsan päälle.
Nyt viikkoja siis 18+1.
 
saunomisesta Tykkään yhäkin kovasti, vesipullon kanssa tosin on tullu saunottua, eikä niin railakkaasti kuin ennen ja mieskin siirtyi seurakseni keskilauteille :D Kuhan nestehukan saa vältettyä ja raikasta ilmaa virtaa kylppärissä niin olo on saunan jälkeen yhtä hyvä kuin ennenkin. :heart:

Meille tuli vauvasta Itse oon muutaman jakson kattonu, mut mielestäni niis saisi olla enemän juttua odotusajasta, ainaki nois mitä oon nähny ni se on kestäny jotain 5min ja sit suurin osa sitä mitä on vauvan syntymän jälkee. Minun puolestani saisivat synnytyksen aikana kuvata sitä alapäätä, jotta näkis ain mite se homma siel pääs etenee :D mut joo, jätän nää jutut tähä :D

Rakkapanuu onnea oksutaudin selätyksestä! :flower: :D

Kohtapuolee pitäs mennä muikkuja ostaa ja suunnata Imatran puolelle äitee kattoo ja heittää muikut pannulle. nam nam ja illalla saunomaan. =)

Menhit ja Ella-Viljami rv 20+5
 
Me asustellaan Vantaalla! :wave:

Saunomisesta:Ihan normaalisti pystyn käymään vielä saunassa.Ei heikota yhtään :D

Meille tuli vauva sarjaa on tullu seurattua,mut kyllä huomaa,että sarja on tehty ison lätäkön takana...Välillä dramatisointi heittää pikkasen yli :snotty:

Tosta vyöruususta,mä olen sairastanut sen lapsena ja vaikka sitä ennen olin jo sairastanut vesirokon,mut muuten en osaa ko. taudista kertoa.

Bamse 19+1
 
:wave:

Yritän nyt muistaa, kelle kaikille piti kommentoida ja mitä...

Ensinnäkin Menhit: Muuttakaa vaan Joensuuhun, oltais sit naapureita :D Eli tämä mamma kirjoittelee Joensuun kupeesta :wave: .

Sitten Sirkka-Liisa: Mistäpäin pohjois-pohojanmaata kirjoitat? Nimimerkillä "Sieltä kotoisin" ja mummun paistama ohrarieska on maailman parasta :p ;)

Jollekin muullekin piti sanoa jotain, muttakun en nyt muista *laho pää jo tässä vaiheessa*... Vähänaikaa saa taas huokaista, mie emännöin tänään Tupperware-kutsuja ja olipahan vähäksi aikaa taas ääntä ja meteliä ja meininkiä talossa - mammoja, muksuja ja mummoja ja yksi isomummukin oli paikalla. Kivaa kuitenkin oli, varsinkin kahvittelun aikana naurettiin ihan urakalla :D

Meillä aloitettiin kans toissailtana unikoulu tytölle, tavoitteena olis saada nukahtamaan se ihan omin avuin, tähän asti on pitänyt pitää kädestä kiinni ja lopussa meni sellaiseksi pelleilyksi koko homma, että oksat pois - pidä kädestä kii, ei saa pitää kädestä kii, pidä kädestä kii, anna kaks kättä jne. Eilinen ilta oli jo huomattavasti helpompi kuin ensimmäinen, lähdimme liikkeelle sellaisella pehmeällä taktiikalla eli samassa huoneessa kuitenkin ollaan ja "nukutetaan", mutta ei istuta sängynvieressä vaan vaikka nojatuolissa ja luetaan ihan omaa kirjaa ihan hissukseen. Ei reagoida aneluihin, pyyntöihin tahi huutamisiin, välillä voi kipata takaisin pitkälleen, mutta muuten ei mitään kontaktia oteta. Pikkuhiljaa jos sais sitten siirrettyä sitä tuolia ovea kohti ja sitten oven ulkopuolelle, siinä olisi jo saavutusta kerrakseen. Sirkka-Liisalle vielä jaksamista tuommoisen yöshown kestämiseen :hug:

Mulla olisi neuvola ensi viikolla, pitäisi siis vielä hetki malttaa odotella niitä ihunoita ääniä :heart: Mies lähtee maanantaina viikoksi Kiinaan, tuli TAAS yllärireissu, joten neuvolassa on nyt sitten käytävä esikoisen kanssa kaksistaan. Onneksi tyttö(kin) tykkää paljon enemmän äitiysneuvolan terkkarista kuin lastenneuvolan, ei pitäis olla mitään ongelmaa. Miestä vaan harmittaa kovasti, kun ei pääse mukaan - mutta sittenhän tässä ei olekaan enää kauaa rakenneultraan (helmikuun alussa).

Nyt soffalle pitkälleen, jaksaa sitten kuunnella tyttösen minähän-en-omassa-sängyssäni-yksikseni-ala-nukkumaan -kitinät.

Hulda rv 17+5
 
Kirjottelen ekaa kertaa tänne palstalle toivottavasti vielä pääsee porukkaan mukaan :) Elikkä turusta päin olen ja viikkoja on 20+2. Mulla painoa ei ole tullut vielä yhtään eikä mahakaan oikeastaan näy ellei osaa siihen kiinnittää huomiota. onko teillä kokemuksia siitä kun jos aivastaa tai niistää kovin tai nousee nopeasti ylös niin alamasusta vihlaisee todella kovin on pakko mennä kaksinkerroin kivusta se kestää vain muutamia sekunteja ja menee ohi. Välillä pelottaa onko se normaalia vaikka neuvolassa sanottiin että vihlaisut on tavallisia. Vauveli potkii jo selvästi ja tieto että hengissä hän ainakin on rauhoittaa vähän. Rakenne ultra on ensiviikolla ja alkaa olla jo paniikki siitä.
 
Tervetuloa mukaan tuikkos :wave:
Mulla ei oo ollu mitään vihlasuja, joten enpä osaa kyllä kommentoida tuohon millään tavalla. Siis eikö sulla oo tullu vielä yhtään painoa lisää?!? Mullakaan kukaan ei huomaa että oisin raskaana koska mahaa ei näy pahemmin, mutta painoa on tullu kyllä ihan riittämiin :) Kaheksatta kiloa lähemmellään... mutta koska BMI on lähtötilanteessa ollu 20 en ole asiasta yhtään huolissaan, enkä todellakaan aio ottaa stressiä painosta. Tulee mikä tulee ja sillä selvä. Uskon että että lähtee kyllä samaa tahtia kun on tullutkin - en ole koskaan joutunut taistelemaan painon kanssa.

Paikkakuntakyselyyn voisin pikaisesti heittää että Turusta ollaan 20 kilsan säteellä...

Ja saunomisesta oli ollut juttua, niin täällä ei ole kyllä mitään muutosta edeltäneeseen aikaan. Ihan samaan malliin saunotaan kun tähänkin asti.

NASU-masu 20+6
 
Iltoja.
Onnea taudeista selvinneille.
Voimia yöshowhun Sirkka-Liisalle.
Meillä nukutaan perhepedissä ja hyvin yöt sujuu.
Miulla masussa ihanasti muksintaa.Saunominen tuntuu vielä ihanalta.Kahessa aiemmassa raskaudessa se on olllut tukalaa.
Mammaseuraa ei miulla juuri ole.Olis ihan kiva nähhä muitaki raskaana olevia ja jutustella.Mut meillä joutsenossa ei tietääkseni ole kun tuo seurakunnan kerho mihin ei oo tullu lasten kanssa mentyä.
Millos tuollanen vauva ohjelma tulee?
 

Yhteistyössä