~Kesäkuun kullannuput 2010~

Siis mitä?
Myö saatii kehuja neuvolassa. Neiti kasvaa ja kehittyy normaalisti :) Ja ku kerroin etten enää imetä, soseita syödää 2-3kertaa päivässä ja puuroa ollaan maisteltu. Niin neuvolassa vaan sanottiin, ett hyvä ett tunnistat oman lapsen tarpeet, etkä pelkää kokeilla uusia soseita tms.
Mitat: 6820g 61,5cm ja pään ymp. 40,1 :)

Ainoastaan kommenttina tuli miulle, ett oon aika väsyneen näkönen, ett vitamiineja kannattaisi syödä ja kysy saanko mistään tarvittaessa apua lapsenhoitoon edes hetkellisesti. Aha :D

Mutta nyt neiti nukkuu kohta varmaa heräilee, niin äkkiä siivomaan kun vielä kerkeää :)
Jatkoja tänne

-Anna ja Linda 4kk 4pv
 
Neuvolassa käyty eli 4kk mitat seuraavanlaiset: Paino 7.625kg ja pituutta 67.1cm..Meidän th onkin hieman touhukkaampi tapaus, kerroin näistä yörumbista mitä meillä nyt on jatkuvasti ja hää oli sitä mieltä ettei ole normaali että ennen hyvin nukkunut lapsi alkaa yhtäkkiä kitisemään yöt läpeensä eikä kuulemma hampaitakaan kitisis näin kauaa putkee, joten illalla mennää sit lääkärille tarkistuttaa ettei oo korvatulehdusta ja peruna jätettii pois ruokavaliosta koska epäilen et se saattais aiheuttaa mahan kovuutta ---> mikä taasen voi sekin olla syy yöhommille...Meillä ei siis herätä yöllä, vaan tuo kitiseen oikein sellasta itkusta kitinää puoliunessa/unessa, mä ymmärtäisin jos se heräis ihan kunnolla, sit sillä olis joko nälkä tai maailma kiinnostais niin paljon ettei malta nukkua, mut kun tää meuhkaaminen on siis unessa tapahtuvaa, eli joku nyt mättää.
Toivottavasti joku syy löytyis tälle, nyt tuo tyyppi on alkanu olemaan päivisinkin saakeli kärttynen ja aika usein oleminen menee ihan kurkku suorana huudoks joka ei meinaa loppua millään..

Onnistuin sit hankkimaan pahan mielenkin kun puhuin äitin kanssa puhelimessa ja hän oli vähän sitä mieltä et mä nyt liiottelen tätä asiaa..Piti ihan mieheltä sit kysyä et kuvittelenko mä oikeesti vaan et tää on nyt vähä hankalaa vai häh ja kyllä isäntäki sanoi et joku häikkä on jossain koska yöt on oikeesti aika kamalia ja jatkuvaa hyppäämistä pinniksen ja meidän sängyn väliä..

Mutta ei siinä, tulipa taas naristua omaa napaa, mä lähen keittää kaffit et jaksaa ihmetellä taas maailmaa, mukavaa päivänjatkoa! :)

Maira ja Juhis
 
Sori hyppään tuolta heinäkuisista kommentoimaan... Meillä poika kylläki syntyny 26.6. mut laskettuaika oli 22.7. niin normaalisti kirjottelen heinäkuisiin, mut päivittäin luen teidänkin pinoa.

Eli Mairalle Meillä tuli just tuommosta kitinää porkkanasoseesta ja senkun jätin pois niin poika rupes nukkumaan aika hyvin, viime yönäkin nukkui 21.30-5.45 putkeen kitisemättä kun porkkanasoseen aikaan kitinä aloitettiin n. 1.30 ja max tunti oli väliä siinä että sai mennä tuttia työntämään suuhun..
Mutta mutta.. Tuli vaan tuosta mieleen että kerroit että teidän poika on myös päivällä kärttynen.. Kun meilläkin on ja ei suostu juuri päikkäreitä nukkumaan, tosin tänään tuntuu olevan poikkeuspäivä kun jo jotain tunnin vetäny sikeitä partsilla. Normaalisti nukkuu max tunnin päikkäreitä, yleisesti 15 min-30 min ja niitä ehkä 3 päivän aikana ja sit on aivan tajuttoman huonotuulinen poika.. Toivon vaan et menis nopeesti ohi tämä kärttynen/itkunen vaihe..
 
Kiitos Laura kokemuksen jakamisesta, mä tosissaan nyt poistin perunan ruokalistalta ja katson vaikuttaako, tosin äskeinen lääkärikäynti toi ilmi senkin että korvatulehdus tuolla on ja kuuri siihen saatiin, saa nähdä aiheuttaako se mitään muutosta...
 
Rutti Samaa syytä epäilin omankin selän kipuiluun, vaikka otankin pojan pidemmäksi ajaksi viekkuun vain aamusella. Nukkumis/imetysasennon tarkistus on jo vähän auttanut.

Oltiin tänään avoimessa päiväkodissa ja oli tosi mukavaa! Vaikka pojan päikkärit taisivatkin jäädä vähän kesken ja sitten oli niin paljon actionia että väsähti keksken kaiken. Olin jo ihan paniikissa kun tyyppi vaan huusi, normaalisti niin aurinkoinen hymypoika. Oli vain väsynyt ja kotimatkalla nukutti.
Peruinkin nyt muskarin jossa ollaan käyty, ei ollut kovin hyvä ja tuollahan sellaiseen pääsee ilmaiseksi. Lenniina Tästä mahdollisuudesta taisikin joskus fiksuna mainita:):whistle:

Maira Voi pientä raukkaa, on korvista kärsinyt. Eiköhän lääke auta nopeasti!
Mitäs mies sanoi hiuksista? Täälläkin on vähän ollut isompi muutos mielessä..
 
Täällähän on tullut juttua, kun melkein viikon olen ollut palstalta poissa, kiva kiva :)

Milkei: Helsingin Prismat löytyvät ainakin Malmilta ja Itäkeskuksesta.

Rapu: Osanotto maitoallergian takia! Onneksi nyt pienen olo paranee, kun syy selvillä. Ehkä helpottaa/loppuu parin vuoden sisään tuo allergiakin, kuten usein käy, toivottavasti :hug:

Marjukka: Varmasti on vaikutusta vauvaiässä koetuilla asioilla siihen, kuinka (henkisesti) terveitä aikuisia tulee. Itse en ole Reindeerspotting-elokuvaa nähnyt, mutta kuullut siitä jotain. Jos asia kiinnostaa enemmän, kannattaa lukea Jari Sinkkosen kirjoja (löytyy kirjastosta), joissa valotetaan asiaa kansantajuisesti ja varsinkin poikalasten asiaa. Suosittelen! Ei ole yhtään tietokirjamaisesti kirjoitettu.

Ripe: Mitä on ja miten annostellaan/annetaan tuo maidon sakeuttaja? Meillä taas pulauttelu lisääntynyt :headwall:

Tillintallin: Hui, kun teillä oli ollut kamala oksuyö! Toivottavasti ei toistu :hug:

Mami: Hyvä, että elonne on vähän helpottanut! Toivottavasti pääsette pian allergiakokeisiin ja saatte vastauksia/apua :hug:

Maira: Hienoa, että neuvolassa otettiin kitinät tosissaan. Pahoittelut korvatulehduksen löytymisestä (niin se sun äiti oli väärässä eli kannattaa luottaa omiin tunteisiin, paha se on parin sadan km päästä mennä sanomaan, ettei mitään vikaa ole, mutta äidit nyt on usein sellaisia), mutta toivottavasti Juha palaa tyytyväiseksi itsekseen, kunhan lääke vaikuttaa :hug:

Meillä nyt Hamuliini alkanut syömään yöllä neljäkin kertaa, kun aiemmin söi kerran. Taitaa meilläkin pian olla aika aloittaa kiinteät...

Lenniina ja Hamuliini 4,5kk
 
Jonna H: Mukava, että Leon hoito oli mennyt hyvin. Ja piti jo aiemmin antaa superhalaus, veljestä ja mietinnöistä sairauden peritymiseen Leolle :hug::hug:

Rapu82: Kurjaa, että maitoallergia löytyi, onneksi kuitenkin syy selvisi. Jaksuja imetykseen, vaikka et maitotuotteita voikaan käyttää.

Ripe72: Toivottavasti saatte lapsenvahdin hommattua ja pääsette yhdessä tänään keikalle.

Tillintallin: Onneksi meni pian ohitse pukluilu. Tuollainen kyllä säikäyttää.

Mami7: Jaksuja imetysdieettiin :hug: Mukava kuulla, että Milolla alkaa lääkkeet jo helpottaa oloa.

Maira: Toivottavasti kitinöiden syy oli tuo korvatulehdus. On varmasti ollut Juhalla hankala olla.

Tänään oli 4kk lääkärineuvola. Mitat: 67 cm ja 10610g. Onneks painokäyrä suhteessa pituuteen on kääntynyt laskuun ;) Kaikki oli ilmeisen hyvin ja ikätasoisesti oli kehittynyt. Melkoinen kitinä alkoi lääkärin aikana, kun meni pieni jo kovin väsyksi.

Meillä ei kestoilla vauvan kanssa. Esikoisella on nyt yövaippana kestot käytössä, en niihin sen paremmin ole perehtynyt, serkulta sain vaipat ja vaippoihin sisälle itsekudottuja bambuimuja sekä hahtuvavillasta kudottuja. Lisäksi laitan harsovaipan ja hyvin pitää isonkin lapsen pissan. Tuolleen yövaippana menee hyvin. Mietityttää tuo vauvan ihon kunto kestovaipoilla niin ja isomman lapsen liikkuminen. On ne huvittavia pallopyllyjä kyllä =) Mutta tiedä vaikka joskus innostuisi, ei tuo käyttö nyt niin vaikealta tunnu kun ensiksi epäili.

Mitä soseisiin tulee, meillä aletaan kyllä syödä hedelmäsoseita lisätyistä sokereista viis. Tietenkin monet hedelmäsoseet on helppo tehdä itse, mutta aion kyllä käyttää valmiitakin.

Meillä ukkeli piti pienen mietintätauon tuossa kääntymisessä ja nyt sitten mennäänkin jo muutamaa kertaa peräkkäin massulleen. Kova olis hinku myös eteenpäin. Pukluja usein tulee massullaan kun koko painolla on mahan päällä, kädet ja jalat ilmaa viuhtoen. Välillä yritetään repiä viltistä ja samalla jalkoja kippuraan massun alle. Juttelu on vaimentunut ja keskitytään johonkin ihme päristelyn yritykseen huulilla. Mitä viileämpi on sitä paremmin nukkuu ulkona. Mistä tulikin mieleen, että meillä on pieni ongelma tässä istuimen kanssa. Vauvakaukalossa ei mene enää vyöt kiinni jos on vanupuvussa, saati toppapuvussa sitten ja kuulemma lunta olis tulossa tänne eteläänkin pian. Vielä ei saa istuttaa, joten sekin aiheuttaa pulman. No, varmaan ongelmaan saadaan onnistunut ratkaisu kunhan pääsis käymään lastentarvikeliikkeessä: /

Ihanan aurinkoista syyspäivää toivotellen:cool:

Unna ja Nuuk 4 kk 1 vko 2 pvä
 
Moi kaikille!
Moni onkin aloittanut jo soseet, niin myös täällä. Syöty on perunaa, peruna-porkkanaa ja maistiaisiksi banaania, luumua ja päärynää. Yllättävän hyvin uppoaa kaikki, mutta kyllä varmasti kannattaa mahd. vähän vielä noita hedelmäsoseita antaa, ettei totu makeeseen liikaa. Minä teen ite nuo kasvissoseet, perunan soseutan siivilän läpi murskaamalla ja porkkanan sauvasekoittimella. Ensi viikolla ajattelin maistattaa parsakaalia.

Meillä on yöt menny vähän huonompaan suuntaan. Iltaunille meno on taas vähän kitinän kanssa ja kestää aika kauan, että nukahtaa, jotain puoli tuntia valvoo sängyssään. Mut jos laittaa vasta kun on oikeesti väsyväsy, niin sitten kitisee ja itkeskelee paljon enempi. Aamuyöt on muuttuneet levottomiksi, tai on kai ne jollain lailla aina olleet, kun syö toisen kerran 5-6 maissa, jää valvomaan ja saattaa valvoo tunninkin ja sit tuurillaan nukkuu 45-1 h vielä. Mut herää aina 7-7.30, tänä aamuna jo 6.30. Ja se mikä mua jurppii, on kun sitte jo noin tunti heräämisestä alkaa väsykitinä ja kun laitan päikkäreille pari tuntia heräämisestä, voi vetästä vaikka 4 tuntia unta palloon...Siinäpä se meidän aamupäivä sit meneekin. Neuvolassa oltiin sitä mieltä, että pitäs vaan antaa pojan nukkua, eikä herätellä, mut tuntuu, että ei tuolla rytmi kyllä ihan kohillaan ole...vinkkejä tilanteen korjaamiseksi?

Ainiin, poika kääntyi tänään ekaa kertaa selältä masulleen, ikää 4 kk ja 1 vko. Taisi ottaa lelukaaren lelusta kiinni jonka avulla sai kiskastua itsensä kyljelleen. Kyljeltä selälleen on menny kyl jo pidemmän aikaa, mut kyljelleen ei osaa vielä kääntyä itse. Tai ei osannut.
 
hei vaan kaikille :)

muistaakohan minua kukaan? olin kesäkuisissa mukana ja sain tytön toukokuun 24 päivä.minullahan oli erittäin paha raskausmyrkytys ja vauva syntyi kuukauden etuajassa.

Täällä olen välillä lueskellut kuulumisianne mutta ei ole ollut sopivaa hetkeä kirjoitella.
meille kuuluu oikein hyvää.
Vauveli on ihana ja tyytyväinen...yöt hän on nukkunut vajaa 2kk iästä samalla kaavalla eli illalla klo 21 nukahtaa ja aamulla heräilee 8-9 aikaan :)
soseita täälläkin maistellaan hyvin tuntuu maistuvan.

mutta kaikille oikein hyviä vointeja ja vauvoille myös :)

kirjoittelen kuulumisia silloin tällöin kun ehdin...heh....
 
Heippa! Lenniina ja Unna12: Sairaalasta tuli kutsu pojalle, ensin labrakokeisiin ensiviikolla ja allergiatestit ja lääkäri marraskuussa. Ihanaa jo kolmen viikon päästä ehkä selviää pikkuisen vaivojen syyt! Hirveästi tekisi mieli vaikka mitä herkkuja ja tuntuu, että koko ajan on nälkä. Tuttuahan tämä ruokarajoitus on jo odotusajalta, kun minulla oli se raskausdiabetes.

Lenniina: Koetko hemuliinin pulauttelut hankaliksi? Meidän pojulla kun tuo pulauttelu oli pahimmillaan sellaista, että hän vetäisi hengitysteihinsä sitä. Kerran jouduin jopa soittamaan hätäkeskukseen, kun oikein pelästyin.

Pikkumies on jo toista viikkoa kääntynyt selältä masulleen ja ei pysy enää leikkimatolla. Vahtia pitää koko ajan, koska pulauttelee reilusti ollessaan masullaan.

Mukavaa sateista päivää kaikille!

Mami ja Milo 4kk 5pv
 
Heipat!
Unna12Kiitos toivotteluista! Ja me päästiin keikalle!! Saatiin tutut lapsenvahdiksi sitten kuitenkin, kiva kiva. Poika oli nukkumassa kun tultiin 23 aikaan kotiin. Ja hyvin oli mennyt, lupautuivat toisenkin kerran vahtimaan jos tarvetta tulee :)
Nuuk onkin hyvän kokoinen! :) Meidän kahdeksankiloinen poika onkin ihan pientä :) Isoja kokoeroja on tässä vaiheessa mutta varmaan tasoittuvat ajan myötä ja lapset on vaan eri kokoisia. Ei toinen toista parempi kuitenkaan. Hyvä että ollaan erilaisia!

Se maidonsakeuttaja on apteekista saatavaa Nutriton Instant -nimistä jauhetta. Pakkauksessa on mitta mukana ja sitä laitetaan 2-4/100 ml. Me ollaan laitettu tuo 2/100 ml ja riittää ihan hyvin sakeuttamaan sen verran että pysyy paremmin sisällä. Tulee vellinoloista tuolla määrällä ja ollaankin käytetty vellituttia sitten pullossa. Meillä toimii tosi hyvin tämä!

Meillä ei mitään ihmeempiä. Eilen ostin koon 4 Liberon vaippoja, rupes oleen vähän nafteja noi 3:set ja useamman kerran oli tullut kakat osaksi läpi ja housuun :) Josko nämä isommat toimisivat paremmin. Ja kestoista oli kans puhetta niin meillä on joitakin mitkä vielä mahtuu ja yritän käyttää niitäkin aina aika ajoin. Mies ei suostu niihin koskemaan, niin siksi varmaan on tullut enemmän käytettyä kertiksiä kun hän on ollut nyt paljon kotona. Ja ehkä myös omasta laiskuudesta johtuen :( Ei ole vaan tullut käytettyä. No käytän nämä mitä on mutta en varmaan enää osta/tee isompaa kokoa.

Mukavaa syksyistä päivää mammat ja vauvelit!
 
Terveiset neuvolasta!
Elsin 5kk mitat on 7280g/64cm. Kolme rokotusta sai (rotan suuhun ja 2 piikkiä reisiin) Piikit hieman itketti, mutta muuten neiti väläytteli terkalle hampaatonta hymyään koko ajan ja jutteli kovasti =) Seuraavat rokotukset tuleekin vasta 1-vuotiaana. Kerroin th:lle että kun tyttö on hereillä ja me muut istutaan ruokapöytään, niin alkaa kauhee huuto jos ei pääse mukaan, sitterissä pöydän vieressä ei viihdy ollenkaan, saati lattialla. Olenkin antanut istua pieniä aikoja syöttötuolissa, pyyhe selän takana tukena. Samaten sosemaistelut ollaan tehty syöttötuolissa, paljon paremmin maistuu kuin takakenossa sitterissä. Th istutti tytön pöydälle ja sanoi että selkä on niin hienosti suorassa jo, että huoletta voin antaa istua lyhyitä aikoja. Tuo on kyllä niin onnessaan kun pääsee muitten kanssa pöytään, rummuttaa pöytää, kiljahtelee, kurottelee muiden lautasille päin ja on jo imeskellyt maissinaksuja siinä ettei tarvi tyhjin suin katsella kun muut syö :p Puuroja on nyt alotettu maisteleen aamuisin. Th kehotti unohtamaan kokonaan vellin, mieluummin alkaa pian antamaan puuron illalla. Elsi on jonkin verran saanu velliä iltasella maidon seassa, mutta ihan samanlailla nukkuu vaikka sais pelkkää maitoo. Esikoista kun imetin, niin ei koskaan saanut velliä, vaan suoraan puuroa.
Ripe: Meillä käytetään tota samaa maidonsakeuttajaa ja samanverran laitetaan sitä,mutta syötetään ihan normitutilla. Tosin kerran kun annettiin velliä vellitutilla niin tuo meinas tukehtua siihen , eli on tottunut siihen että maito tulee hitaampaa. Kiva kun pääsitte keikalle miehen kanssa yhdessä!
Tervetuloa Lumihiutale takaisin :wave:
Jaahas, 3 koneellista pyykkiä odottaa viikkaajaansa... : / Joten Heippa!

-minttu ja elsi 5kk
 
Hei vain,

Mami7 dietillä olo on alkuun haastavaa, mutta siitä se suttaantuu, kun syy on erittäin hyvä. Itse olen ollut samantyylisellä siitä lähtien ku ukko oli kolmisen viikkoa. Gluteenia olen kyllä syönyt, se oli seuraavana pudotuslistalla, mutta nyt jo pikkuhiljaa otellaan aineita takaisin ruokavalioon. Me (maallikot) emme allergiaa epäilleet, vaan ihan vain palloksi ilmaa vatsa keräsi. Joten tästä syystä oli vielä kaalit, pavut jne. pannassa, mutta taas sitruksia söin. Sipuli oli itselle paha paikka, sitä kun aina joka ruokaan laittanut, niin tuntui, ettei mikään maistu miltään.. Ja tulista ruokaa jalopenoineen yleensä tykkään mutustaa.. Ei ole ollut itselle paha paikka, vaikka tietoa tarpeellisuudesta ei olekaan. Toivottavasti teillä syy selviää! Pientähän pikku allergia olisi (jos on vain pikku allergia, ei ole tarkoitus vähätellä kenenkään vaivoja!).

Tillintallin Minä en ainakaan ota minään painostamisena! Tosin "kestomielinen" olenkin. =) Enkä uskoisi tiedon jakamisen ahdistavan muitakaan. Kierrätys ja kestävä kuluttaminen ovat itselleni ainakin tärkeitä arvoja ja niiden toivon iskostuvan lapsellenikin ja keskustelun myötä joku muukin voi ottaa pikkuvinkkejä arkeensa ja näin luonto kiittää! Asumme korvessa järven rannalla, luonto on koko ajan konkreettisesti läsnä. On hyvin etuoikeutettu olo heijata vaunua terassilla tällä maisemalla ja maisemalle haluaa "antaa jotain takaisin". Ja jokainen pienikin valinta auttaa ja on hyväksi, vaikka kaikki ei kestoilisikaan jne. En tod halua olla mikään tekopyhä: korvessa asuminen tarkoittaa myös yksityisautoilua ja lähin kauppa on 13 km päässä. Joten panostan muihin valintoihin.

Poika hokasi siis kääntymisen muutama päivä sitten. Mennyt nyt tuon uuden taidon ihailu hällä vähän yli ja koko ajan pyörii väkkyrää ja yrittää möngertää eteenpäin (tuskin päämäärätietoisesti).. Ja sitten väsyy.. Jahas, Herrani soittaa itkuhälyttimellään..

Rutti
 
heipparallaa!
koitan äkkiä kirjoittaa jos tuo vaikka herää yhtäkkiä...

täällä on menny heräilyksi jo ennen 6tta! oon niin väsynyt nykyään...varmaan myös tuo sää, kylmää ja pimeää. ennen onnistui se,että aamuruokailun jälkeen otan pojan vierelle ja nukahti vielä n. 1-2 tunniksi. nyt vaan juttelee ja koittaa nousta istumaan...ihan pökryssä sitten koitan heräillä ja muka "liekkiä"...niin epäreilua! sitten se menee nukkumaan 1,5 - 2 tunnin päästä heräämisestä jolloin mun täytyis syödä aamupalaa. tänään kyllä jätin aamupalan välistä ja menin itekin nukkumaan. mutta väsy on kamala! onneksi se nukkuu vielä päikäreitä pari tuntia niin saa rauhassa olla.

varmaan siksikin tulin taas tänne, kun on niin kurja fiilis, pakko purkaa jollekin...:)

mä en myöskään keksi enää mitään uutta tekemistä, äiti ja lapsi tarttis jotain uutta kuitenkin päivien piristykseksi. huomaan että poitsukin alkaa olemaan kyllästyneen oloinen...kävely tuo päivään onneksi jotain muuta,mutta joskus haluaisi vaan itekin olla kun toinen nukkuu. en tiiä mitä ihmettä sitä keksis.

oon aina luulllut että että olisin tosi onnellinen äiti,joka keksis jakuvalla syötöllä kaikkee kivaa tekemistä. nyt on todellisuus iskenyt... :D ja harmittaahan se.

Kiinteet on menny seuraavasti: luumu, bataatti, päärynä, peruna, porkkana, banaani. kaikki on maistunut ekalla kerralla, mutta peruna ja porkkana on alkanu tökkiin!!!hitsi, ei ois vielä pitäny antaa noita makeita hedelmiä...näin täällä. ja ite oon haarukalla muusannu...ainut että kun nuo kerrat lisääntyy päivässä niin tuntuu että koko ajan saa ruokalappua ja lautasia ja lusikoita tiskata. niin ja maitopulloja. ja muutenkin tuntuu että nälkä kasvaa syödessä, ei meinaa kai 180ml riittää vaikka kiinteet tullu mukaan. hmm...kai pitää vaan antaa niin paljon kun se söis. yleensä muutenkin heti lopetan soseitten antamisen jos pojalla alkaa tökkiä että kattelee vaan muualle. niinku tänään sen perunan kanssa: avas suun ja otti ruokaa kyllä vastaan mutta ei syöny!! :D yritti huijata äitiä...:)

joo,syöttötuoli vois olla hyvä, vaikeaa on sylissä pitää toista!

niin ja eilen kun syötiin isin kanssa pullaa, poika istui mun sylissä, niin tosissaan yritti kurottaa siihen pullan suuntaan ja ottaa ittelleen! :D pitää alkaa syömään salaa semmosia mitä se ei saa vielä syödä...:D kauheeta jotenki selitellä pienelle että vauvat ei saa vielä syödä näitä...:ashamed: :LOL:

pitikin muuten kysyä,että onko teillä iltavellit (ja mitä sorttia) vaikuttanu olennaisesti yöuniin(nukkuu paremmin ja pitempään)??

JA mitä ruokaa annatte kovaan mahaan? luumu kyllä auttaa, mutta ei oikeestaan muut(vielä)...
niin ja pulauttelua tulee jatkuvasti, mutta kai se ihan normaalia on...

että semmoista täällä tänään.
 
Hei taas!

Kiitos Lenniina kirjavinkistä, kävin heti lainaamassa Sinkkosen kirjan.

Monet onkin jo kiinteitä alkanut syömään. Tekis mieli myös aloittaa mutta en viitsi kun poika vasta 3 kk 1 vk. Syö nyt kahden tunnin välein. Yöllä saan nukuttua 3, 2 ja 2 tuntia. Alkaa pätkäunet tuntua.

Meillä poju kääntyi 2,5 kk ikäisenä kerran selältä mahalleen mutta ei siitä innostunut eikä ole sen jälkeen yrittänyt. Enkä usko että se oli vahinko koska harjoitteli sitä jo pari päivää ennen kuin onnistui.

3kk neuvolassa maanantaina saatiin kolme rokotusta ja pistämisestä tuli hirveä huuto joka ei meinannut millään loppua. Tunnin huudon jälkeen annoin kotona särkylääkettä niin loppui huuto. Nyt on ollut itkuinen koko viikon :(
 
Jaaha, meillä ollaan sitten ehkä kipeenä. Mies on flunssainen ja poika on känissyt tämän päivää.
Mikäs se olikaan kuumeen raja tämän kokoisilla pepusta mitattuna?
Näytti jotain 37,8 ja annettiin samalla sitten suppoa kun tuntui niin väsyneeltä ja kitisevältä.
Tuolla nukkuu päiväunia, toivottavasti helpottaisi ja menisi tällä ohi!
Itelläkin on kyl kans jotenkin nuukahtanut olo, taidetaan olla tämä loppupäiväkin sisällä ja lepäillä koko porukka.
 
Pari yötä on taas ollut melko levotonta. Herra herää tunnin parin välein syömään ja aiempi 3-4 tunnin pidempi uni alkuyöstä on mennyttä aikaa. Aamuyöstä herätään eikä vaipanvaihdon jälkeen tahtoisi enää millään nukahtaa ja/tai sitten joskus kuuden aikaan oltaisi jo halukkaita leikkimään. Eilen illalla ei millään tahtonut nukahtaa, vasta 12 aikaan päästiin unten maille. Suuri mielenkiinnon kohde on meidän peitot ja niitä pitää aina myltätä ja työntää suuhun.

Tänään oli sateinen aamupäivä ja käytiin sadekävelyllä. Poika nukahti saman tien kun laitoin vaunuihin ja nukkui 2,5h. Säikähdin ihan hirveästi, kun kävin välillä katsomassa, nukkuuko hyvin. Leo hengittää nukkuessaan todella kevyesti ja välillä saa tosi tarkkaan katsoa, että hengitystä edes huomaa (perinyt vissiin isältään tuon taipumuksen). Yleensä hän mutustaa tuttia unissaan ja siitä näkee, että kaikki on ok, mutta nyt tutti oli tippunut suusta, iho tuntui tietysti viileältä kun oli ulkona ja hengitystä en huomannut. Ei reagoinut tavanomaiseen ”tarkistukseen” eli posken silittämiseen eikä edes kevyeen ravisteluun. Vasta sitten ynähteli vähän unissaan, kun pelästyksissäni huudahdin ja ravistin pikkuisen kovempaa. Poika vain siis nukkui todella sikeästi, vissiin tuo viileä ja sateinen ilma antoi hyvät unet, mutta kyllä mamilla sydän hyppäsi kurkkuun. Vähän päästä alkoi kädetkin täristä ja hetken kesti rauhoittua.

Marjukka meillä näyttää olevan suunnilleen samanikäisiä ja samanlaisessa unirytmissä nuo vauvelit. Meillä oli 3kk neuvolakäynnin jälkeen tosi levotonta ja vähän kärttyistä meininkiä n. 1,5 viikkoa.

Jaahas, siellä huudellaan palvelijaa...
 
Ripe, täältä löytyi tällaista tietoa: Vauvan kuume, sek silm- ja korvatulehdus | Hoito ja lkkeet

Lumihiutale, tervetuloa mukaan jälleen! :wave:

Suomen reissu meni oikein mukavasti, vaikka aika huna oli... hotellilta poistuttiin joka päivä ysin aikaan ja takaisin oltiin vasta seiskalta, nukkuaanmenoaikaan... poikkarukka! Hän kyllä hurmasi tytöt hymyllään ja kujertelullaan. miestuttavia ei edes noteerannut :D naistenmies, tuo meitin Oliver.
Lento kotiinkin sujui hyvin yksin, tosin ONNEKSI oli kaveri saattamassa kentälle ja auttamassa vaunuja pussiin - kun pyysin apua henkilökunnalta, he eivät kuulemma SAA auttaa. Kyllä tanskan kentällä riensivät apuun kysymättäkin.... No, pääasia, että päästiin perille.. Vähän taisi korvat mennä lukkoon, kun itki sitten koko junamatkan kotiin. Saattoi kyllä olla väsykin.

Nyt ollaan sitten kiertueleskenä pari viikkoa, mies tulee kotiin pariksi päivää ja lähtee taas 3 viikoksi... Ei käy yksinhuoltajia kateeksi kyllä! Varsinkin, kun nukkuu edelleen niin pätkissä (4h - 1-2h - 1-2h - 1-2h). Olenkin mennyt pötkölleen niin pian kuin mahdollista pojan nukahtamisen jälkeen ja viisveisannut tiskeistä ym sotkusta, jotta sais edes sen 3h unta putkeen yössä. Saas nähdä, mikä kaaos vallitsee 5 viikon päästä :D No tulee anoppi kylään ens viikolla, joten saan sitten vähän sivoiltua :)

Hitsi miten jännää lukea teidän syömiskokemuksia... siis vauvojen... :D Kohta on meilläkin eessä! MEInai ostaa sen "omin sormin suuhun" -kirjan Somessa ollessani, mutta 30e:n hinta sai kirjan jäämään kauppaan.... vai oliko peräti yli 40e suomalaisessa. Enivei, löysin sen amazonista englanniksi 6 punnalla. Aatoksissa ois miksata sormiruokailua ja soseita ja jättää vellit sikseen. Saa nähdä, testaillaan kaikkea.

Oliverin oksentelu on muuten alkanut rauhoittua - joko syynä oli soijatuotteet tai sitten on massu alkanut kehittyä (vai mikä ruokatorvi/sulkijahässäkkä). Huomasin siis reissussa kun en saanut soijatuotteita, että oksentelu katosi. Nyt testaan samaa kotona, tänään söin soijapiffin niin saas nähdä tuleeko puklu taas. On vissiin niin lähellä maitoproteiinia soijaproteiini.

Ei tässä tekstissä oo taas järkeä, poika nukkuu tapansa mukaan sylissä ja kirjoittelen langattomalla näppiksellä ja vasurilla, joutuu koko ajan korjaamaan kun ei meinaa etäisyys riittää :) Muutenkin tukan perästä lähtenyt loputkin järjenhivenet päästä. Tiistaina menin laitattamaan hormoonikierukkaa, niin unohdin a) ottaa etukäteen mainitun särkylääkkeen b) käydä ostamassa itse kierukan :D onneksi oli ylimääräisiä ,niin ei tullut turha reissu. Ensimmäinen kierukka luiskahti ulos, toinen on vielä toistaiseksi paikoillaan. Vielä ei viikset kasva, eli kaikki ok :)
 
Olipa kiva kärryttely tänään, käveltiin ison puiston läpi kaupalle päin, on ainoa reitti. Ja kun oltiin keskellä traktoreiden mylläämää mutavelliä, alkoi sataa rakeita ja kovaa. Tuli kiire kaivaa sadevarusteita esiin ja niitä rakeita olikin sitten joka paikassa. Oli vähän epätoivoinen olo.

Meilläkin oli pitkä levoton kausi 3kk neuvolan jälkeen, syytin rokotteita.

Moni on täällä kääntyillyt=) Meillä ei vieläkään se kiinnosta, sen pari kertaa kääntyi 3kk jälkeen mutta ei enään. No muuten kyllä liikutaan, sängyssäkin pyörii kun väkkärä, niin että on ihan myllätty. Sitteriin ei voi jättää ilman että vyöt on kiinni, tai kiemurtelee siltä alas ja pois.
Nyt kiinnostavin juttu on varpaat ja polvet.

Olin jo iloisesti yllättynyt miten helppoa soseiden syöminen on ollut. Melkein kaikki maistuu.
Vaan eipä enään, nyt on tarkkaa mitä suuhun laitetaan ja jopa mustikkaa ja persikkaa on alettu hyljeksimään, vetää mielummin tiettyjä kasvis-soseita:O

Kiitos Lenniina kirjavinkistä, pitää tutustua:)

Miumiu&poika melkein 4,5kk
 
Voi Unna], Nuuk on varmasti suloinen pieni pallero:heart:, meilläkin kaikki naureskelee, että on pieni mies ollut ruoka-aikana kotona. Lääkärineuvola on tiistaina, mielenkiinnolla odotan, paukkuuko meilläki kympit - tuntuu itsestä että olisi vähän tasaantumaan päin jo, mutta vaikea arvioida. Älä suotta mieti niitä painokäyriä, ne kyllä asettuu kunhan Nuuk rupeaa liikkumaan jne. Meilläkin kaksi vanhempaa on joutunut 9kk iässä painokontrolliin, kun käyrät on tipahtaneet ihan luonnollisista syistä alaspäin. Vastahan oli juttua, että ensimmäisen 6kk aikana hyvin syöneistä poikavauvoista tulee miehekkäitä miehiä:D.

Meillä täällä suurimpana haasteena saada poju rauhoittumaan jollakin muulla kuin tissittelyllä tai kanniskelulla - siksi onkin riemua, että parina iltana jonkin kerran rauhoittanut taas tutti. Jospa vielä sekin rupeaisi kelpaamaan. Pari viikkoa sitten kävin työkavereiden kanssa syömässä ja pikkumies ei oikein enää ollutkaan pulloa hirveästi ottanut, joten aika kiinni taas olen tässä miehessä, joka max 2h väliä pitää... Mutta muuten niin aurinkoa ja kunhan tässä aloitellaan kiinteitä, niin eiköhän sitä vähän äidinkin "napanuora veny".
 
Kiitos "haleista"! Onneksi on hyviä päiviä välissä jolloin lähes unohtaa tytön sairaudet mutta välillä sairastetaan viikkokaupalla kovasti. Nyt ilonaiheena tytön kävelemään lähteminen, vielä konttaa jos on tosi kiire mutta nyt on alkanu lähes kokoajan kävelemään. Uhma on tullut ja kiiparoidaan kaapeilla kollaamassa. :)

Tuli teidän neuvola käynneistä mieleen että hei, koskas meillä olikaan etten unohda! mutta oli vasta 26pv. Pitikin heti laittaa isolla kalenteriin. Menoja alkanut olemaan niin ettei perässä meinaa pysyä enään. Huomaa elävänsä niitä ruuhkavuosia! :)

Itse meen yksityiselle lääkäriin ens maanantaina, ei nää vaivat oo mennyt ohi. Hieman pelottaa vaikuttaako synnytys/sen jälkeiset jutut vieläkin. Kohtutulehdushan mulla todettiin kolme/neljä viikkoa sitten ja tuntuu ettei mennyt ohi kuureilla. "Dementikkona" en muista kerroinko jo mutta menipä sitten urakalla sairasteluksi. Pissatulehdus-kohtutulehdus-kuume-silmätulehdus-angiina kolmen viikon sisälle. :/

Soseiden maistelua meinaan tässä pikkuhiljaa kans aloitella, maitoa menee aika paljon, nyt oon antanu päivittäin lisämaitoa ja hieman pelkään että joudutaan siirtyä sille kokonaan.. ei meinaa tarjonta vastata kysyntää... pitäis vettä alkaa taas juomaan oikein urakalla.

Psykologille varasin ajan ja sain marraskuulle kaks aikaa. Meinaa oma pää olla niin tukossa että pitää saada vähän asioita järjestykseen. Nyt pukkas yks päivä kaiken kasaantuneen päälle ja meinas mennä vaan itkuksi. En oo ehtinyt surra tätä erityislapsen asioita kun pitänyt jaksaa vaan ja nyt uuden vauvan hormonimylläkkä päällä.

Mutta nyt viemään yhtä väsynyttä ukkelia unille!! Voikaahan hyvin ja jaksuja kaikille!! Allergioiden yms kanssa painiville!

Olin muuten kuuntelemassa sairaalassa allergia- ja astmalasten vanhemmille järjestetyssä tietopäivässä, toinen vielä edessä sydänlasten vanhemmille. Mielenkiintoinen oli ja paljon asiaa tuli!! Olin aiemmin yhden vanhan lääkärin pitämässä allergiapäivässä mutta siellä ei jäänyt käteen mitään, lääkäri tuntui latelevan kalvolta faktat ja ei muuta, kysymyksiin vastasi peruslääkärimäisesti kiertelemällä ja kaartelemalla. Tuossa sairaalan tilaisuudessa oli nuori lääkäri ja paljon selkeämpi ja kattavampi tietopaketti tuli! Itse olen 3v asti sairastanut ruoka-, siitepöly-ja eläinallergiaa ja lievää astmaa. Ja nyt tytöllä infektioastma.
 
Pohtijatar: Meillä kanssa tuo yöunille laitto usein on hieman haastavaa. Olen ajatellut sinnitellä sinne lähelle puolen vuoden ikää ja sitten alkaa hieman unikouluilla, josko ei tilanne sitä ennen parane. Toiveissa olis että paranis, kuitenkin nuo päiväunille laitot on jo helppoa, usein vain laitan vaunuun ja ulos. Meillä on nyt ainakin vähäksi aikaa jääneet nuo aamuyön hyörinät, kun oppi kunnolla kääntymään. Oli tosi levotonta viuhtomista aina neljän aikaan tunninkin pätkä. Tuo on kyllä kurja, kun noin aikaisin herää aamulla. Meillä herätään 9-10 joskus myöhemminkin, mutta silti se on se tunti, kaksi ja alkaa väsykitinät. Sen jälkeen menee usein se 3h ellei enempikin ulkona unta. Vinkkejä ei mulla ikävä kyllä ole antaa, olen huomannut, että ei vielä parane kauheasti rytmeihin puuttua. Jos nyt ihan tuntitolkulla nukkuu monia päikkäreitä, sitten olen koettanut pitää enemmän hereillä, että ei yöunet mene.

Lumihiutale82: Tervetuloa takaisin kirjailemaan!

Mami7: Hienoa, että saitte ajan tutkimuksiin näin nopeasti. Toivottavasti selviää pikaisesti vaivojen syyt.

Ripe72: Mukava, että pääsitte keikalle ja pienellä oli mennyt hyvin. Meillä hoitajilla varmaan olis aika vaikeaa saada iltaunille toista, vaikka muuten menisikin hyvin. Flunssankarkoitus:stick:

Minttu1: Onpas ison kuuloista kun toinen jo syöttötuolissa, vau! Niin äkkiä tämä aika menee..snif..

Mirna: Jaksuja aamuihin:hug:. Oletteko jo kokeillut perhekerhossa tms. käyntiä? En minäkään jaksa olla mikään supermami ja pelkän vauvan kanssa olo oli välillä kyllä tylsää, täytyy myöntää. Nyt kun tuo esikoinen on jo kohta 3 on ihan tarpeeksi säpinää päivissä ja enempi tulee käytyä kylässä ja muutenkin ulkoiltua. Tykkään paljon enemmän nyt olla kotona kuin silloin pelkän vauvan kanssa. Mutta tosiaan kun viitsii vaivautua noihin perhekahviloihin tms. se usein piristää.

Pulinapata: Kiitos, kyllä täällä tosiaan on suloinen pallero.:heart: Kyllä se lääkärikin totesi kun tultiin huoneeseen, että jaahas, hänelle on tainnut ruoka maistua. Ei sitten kommentoinut enempää kun sanoin, että rintamaidolla mennään. Yritän olla miettimättä käyriä ;) On vaan jotenkin niin hurjaa tuo painonnousu, niin väkisinkin haluaa kuulla tuolla neuvolassa, että kaikki on siitä huolimatta hyvin. Vai että painotarkkailuun, kiva tietää, mitä voi olla edessä, eikös tässä nyt sitä odoteta, että lähtee liikkeelle ja sitten kilot karisee hmm.. onhan se tosiaan luonnollista, että tuollainen tahti ei voi jatkua. Esikoinen painaa nyt reilu 15kg ja toinen olis pian sen saman:LOL: Jaksuja kanniskeluun ja toivotaan, että tutista löytyy apua. Meillä nyt jo suostutaan sentäs sillä leikkimään, joskus harvoin jopa imemään, pöh..

Tervetuloa mukaan kirjailemaan Kristinaaaa:wave:

Ihana ensilumi satoi eilen illalla:heart: Oli pakko päästä ulos lenkille vaikka oli aika sakeaakin tuo pyry. Esikoinen rakasti lumessa liukastelua kävelypyörällä. Lumiukkoa ei tosin ehditty tekemään lenkin jälkeen, kun Nuuk heräsi ja miehen piti kakkosautoon vaihtaa talvirenkaat alle. Onneksi vaihtoi, täällä on vieläkin lumipeite ja oli aika liukasta aamulla, kun esikoista vein kerhoon. Pitäisi perehtyä sellaiseen lämpöpussiin minkä saa istuimeen. Olisi kätevää kerhoaamuina pistää uninen vauva vaan siihen pussukkaan yökkärissä. Osaako joku suositella jotain hyvää pussukkaa? Laiskottaa niin tuo tiedon kaivaminen kaikessa :ashamed:
Täällä alkoi uudelleen pyryttää, mukavaa, saisi jo jäädä lumi.
 

Yhteistyössä