~Kesäkuun Kullannuput 2010~ Joulukuussa -09



Kesäkuisissa nyt 77 odottajaa, joista 2 kaksosten odottajaa



Laskettu aika........synnytyssairaala.......ikä........monesko


27.5.
Cristiina..........................K-HKS................26.............2

29.5.
garden............................TAYS.................28.............2

30.5.
Minäpieni.................................................27.......... ..2

31.5.
tatomira................................................................... 3
Pikkuapina......................TYKS................26..............1
Mussupussu....................TAM/NKL............26............2
Onerva85........................KÄT...................24............1

1.6
minttu1...........................TAYS.................29.............2
KiiraLiina................................................................. 2
creu................................TAYS.................29.............2
pohtijatar.................................................................
Rapu82...........................TAYS.................27............3
Hakaneula......................????..................??.............?
nan-nan-naa....................HYS...................23..........2

2.6
mirna..............................VKS...................28.............1
niiskuneiti-......................KYS...................20.............1
toffo................................OYS..................24.............1


3.6
apinapa...........................HYS..................23.............2
Mipsu28...................................................28.............3
zizilisko............................KÄT...................30......... ...4
Minea24...................................................24............2
Adalia..............................KÄT....................23........... 2

4.6
Mutzilla............................KYS...................24............3 ja 4.
Lenniina...........................KÄT...................31........... .2
tänttärä-82.....................KYS...................27.... ........4

5.6
salmander.......................KÄT....................24...........1

6.6
neljäshaaveissa......................................................4
Viola2..................................................................... .2
Tillintallin........................PHKS.................28.............3

7.6
Mare-84....................................................25...........1
Blackcurrant............................................................2
maypo.......................................................23..........2
mamma84.....................SEKS.......................25.....4
Pine83...........................LUS.........................26.....1

8.6.
Zande..............................SATKS.................23..........1
Maira...............................K-SKS.................24..........1
panicroom.......................?????..................??..........?

9.6.
jonnas1984.....................SATKS.................25..........3
Siiri71..............................KÄT...............38..........3

10.6
jdalmiina...........................TAYS..................28.........3
pikkutikru..........................TAYS..................27.........2

11.6.
Danina..............................OYS...............................3
mipsu..............................PHKS.................28............2

12.6.
Elettaria Cardamomum...Ruotsi...................29.......7
katsu82.......................................................27.........
Lumis-75......................................................34.......2
leena80.........................OYS........................29.......2
lumihiutale82.................PHKS......................27......3
OdottamatonOdotus........KOS.....................19........1

13.6
Tupuna..........................KÄT/H.....................31......2

14.6.
keisari.................................................................... 3
papuneiti..........................Jorvi...................29.........2
Anzzu1984.......................EKKS..................25.........2

15.6.
syyshortensia.............................................29........2
emmmaa........................LKS/OYS...............22........3
Pulinapata.......................OYS....................??.........3
Hukkapätkä-....................K-HKS..................25........1

16.6.
nallepuh83........................VKS....................26........2
Pihlay..........................................................26........2

17.6.
nasuliinih.........................PKKS....................24........2
Jennife.............................OYS......................17........1

18.6.
inkkukinkku............................................................5
Myntti..............................TYKS....................32.......2. ja 3.
oliivitar........................................................36.......3

19.6.
Juupeli..............................TAYS...................27........5
tupajumi...........................KOKS..............................3

20.6.
funkyMama............................................................2
NevaNeva.......................KÄT,KOS.............21........2
Tipu Topakka..................Ulkomaat...........??..........3
Mammaliini83...................SEKS.................26.........4

21.6
SisunÄiskä.........................NKL........................ .......2
saagatar...........................OYS...................32.......1 ja 2.

22.6.
humu82..............................HYS.................27........2

24.6
Millenia...............................OYS.................26........2

25.6.
Vaahtera-82.......................OYS..................27.......3
tvvo..................................SATKS................28........2

26.6.
Kaikku........................................................31........1

27.6.
MaMMaNo...............................................................1
PikkuVarpunen....................NKL................26.........2

28.6.
marjukka-82............................................................

30.6.
jennae................................NKL.................22........3
Zalmiakki.........................KÄT...................28............2

1.7.
Sokruli........................................................22........1

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson keskusairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue/Pietarsaari
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus

Syys-Lokakuun pino
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1525850,750#m17948966

Marraskuun pino
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1560400

Listan päivitykset yksityisviestillä, kiitos! :wave:
 
Laitetaas nyt tännekin tämä teksti

Mites teillä muilla tuo masunkasvu, joko painavien kantaminen käy masun päälle?

Mulla heti jos on raskaampia ostoksia niin masu jo vihoittelee, selkä ei niinkään, niin hävettää ajaa tuohon rapun eteen autoa aina kun kaupassa käy, mutta eipä mahda mitään, joku jos siitä sanoo niin sanon kyllä takas et et ole tainnut kaksosia odottaa :xmas:

Nyt tosiaan pinkee pallo tuntuu alamasulla ja ehkä niitä liikkeitäkin...just sellasia hipaisuja jotka vois luokitella myös ilmanliikkumiseksi, mutta aina sitä ilmaa ei tulekaan ulos, joten uskoisin et pienet siellä meuhkaa.

Uudet: oletteko ystävällisiä ja laitatte minulle yksäriä tiedoistanne, niin tulevat oikein, tekstin seasta etsiessä tullut sitten virheitä :wave:

Seuraava neuvola miulla on ensi viikolla perjantaina ja sitten sen jälkeen onkin se rakenneultra kysissä 8.1. sitten pääsee keksimään pienille "teko"nimet retu ja tahvo jo mielessä :LOL:

Mutzilla ja kullanmurut 13+6 :heart: :heart:
 
Vaikka tässä ekaa odotellaan, niin alkuraskaus on ollut rankka. Saikulla ja painavien juttujen kielto on nyt päällä ollut kuukauden ja näillä näkymin jatkuukin loppuun asti. Mutzilla Eipä sitä siis kannata hävetä ollenkaan jos auton oven eteen ajelee, niin minäkin teen :D
Maha on muutenkin kasvanut vauhdilla, vaikka yksi kappale mahassa pälyileekin. Tuntuu, että kakkosesta maha kasvoi vauhdilla ja nyt kolmosesta vieläkin vauhdikkaammin. Ei ole ihmisille epäselvä, että paksuna ollaan :xmas: :xmas:

Hössöttääkö muiden vauvamahaisten lähipiiri raskaudesta jos tietävät? Mahan kasvu on paljastanut täällä asian jo jonnin aikaa sitten ihan kertomattakin ja nyt muutama hössöttää ihan ärsytykseen asti raskaudesta. Kun ei ihan kehtaa sanoa suoraankaan, että antakaa nyt mun raskauden olla kun ei se teille kuulu :snotty:

J+UgliPugli 13+0
 
Pitkästä aikaa. Paljon on mukavia kuulumisia tullut.
Koskakohan se vatsakin kasvaisi että jostain muistaisi että on raskaana?! Hitaat on sytytykset täällä, mutta kun kävin neuvolassa vk 8 niin sanoivat että varaa seuraava neuvola vk 16-18. Onkohan se noin pitkänajan päästä vasta? Ei se edes hemoglobiinia mitannut vaan automaattisesti sanoi että ala syömään rautalisää. Ja sitten se veriseula on vasta kun päiviä täynnä 11+3 vaikka luin että se tehdään vk 8-11, aika myöhään sekin menee. Onkohan muilla näin myös?
 
Kiitos Mutzilla uudesta pinosta!
Ja onnea ja tervetuloa uusille!
Mahan kasvusta: Mulla nyt on ennestäänkin tota mahaa, mutta on se kyllä kasvanut. Äippähousuja käytän ihan suosiolla, pariin viikkoon en ole edes kokeillut tavallisia housuja. Tiistaina perhekerhossa eräs äiti, jota en tuntenut ennestään, tuli kysymään multa että onko vielä kauan odotusta jäljellä.. :whistle: Joo on :LOL:
Nyt parina päivänä oon tuntenu liikkeitä. Aikasemminkin jotain, mutta nyt oon ihan varma ettei oo ilmaa, aina samassa kohtaa tuntuu :heart: Viikkoja on kyllä aika vähän, mut esikoisestakin tunsin jo 16+2 ekat liikkeet varmasti joten eiköhän se mahdollista ole.
Mutzilla kyseli painavien taakkojen kantamisesta. Mulla on nyt monena päivänä ollut maha iltasin kipee, kun töissä on ollu aika kauheita päiviä (oon vanhustenhoidossa töissä) ja eilen illalla supisteli monta kertaa :/ Kun tuo esikko meinas syntyä etuajassa ja olin saikulla 24.viikosta alkaen niin täytyy vähän seurailla että missä vaiheessa pitäis mennä lääkäriin, jossei tuolla töissä tilanne helpota. Pomolle en oo vielä kertonu raskaudesta, siitä syystä että päivät on niin kiireisiä, etten yksinkertaisesti oo ehtiny hänen juttusilleen..
Mä en oo myöskään toivonu mitään joululahjoja vauvalle. Kattellaan niitä sitten vuoden päästä. Eikä kyllä juuri mitään tarvi hankkia, paitsi vaatteita sitten kun/jos tietää sukupuolen.
Ihanaa, jouun on 3 viikkoa :xmas:

-minttu ja pumpelo :heart: rv14+2
 
marjukka-82 Ei kannata alkaa suoraan syömään rautaa ilman hb-mittausta. Mulla esim. nousee aina hb korkealle kun menkat jää pois. Nytkin oli 152 rv8, hyvin harvoin tarvitaan rautalisää vielä rv8. Teillä ei ilmeisesti kunta tarjoa nt-ultraa vaan ainoastaan veriseulan? Seula ei yksin kerro kaikkea vaan siitä ja nt-ultran tuloksesta lasketaan riskiluku. Veriseula otetaan yleensä rv 10-12 ( joissain paikoissa vielä 13), että 11+3 on oikein otollinen aika siihen. Kaikki on eri kunnissa niin eri tavalla, että on lähes mahdotonta vertailla neuvolakäyntejä & lääkärikäyntejä keskenään. Samoin joissain paikoissa ultran tekee aina lääkäri ja toisissa paikoissa terkkarit/ kätilötkin tekee.
Mulla oli eka neuvola rv8+3, nt-ultra eli meillä lääkärineuvolla (ultra+sisätutkimus) oli rv10+5 ja seuraava neuvola on 16+5. Näin aluksi ei haittaa vaikka tulee 6vko:n väli ultraan ja terkkakäyntiin, niin ja Joulun pyhätkin sotkee aikataulua, terkkari on lomalla yli 2vko:a.
jdalmiina Mulla hössöttää anoppi. Mä en tykkää, että kukaan tulee koskemaan mun mahaa ihan tosta vaan, vaikka se tuossa esillä onkin ja näkyä pömpöttää. Mä olen muutenkin ihminen jolla on "oma alue ympärillä" ja mä tykkään että sitä kunnioitetaan, en siis ole halailija tyyppiä. Anoppi haluaisi myös kauheasti ostaa vaatteita vauvalle, mutta maku ei kohtaan ei niin yhtään ja ne vaatteet mitä se ostaisi on aivan kamalia. Mies on hänelle sanonut, että käydään itse katsomassa ja kerrotaan sitten mitä voi ostaa. Tyrkyttää myös miehen vanhoja vaatteita 70-luvulta, joista liki jokainen on rikki ja likainen. Miestä tämä ainainen "puuttuminen" häiritsee enemmän kuin minua. Ostetaan itselle liian kalliita vaatteita, lapselle liian kalliita vaatteita, sisustetaan liian kalliisti yms. Siis puuttumista JOKA asiaan. Nyt on alkanut sanoa mitä mun pitäisi syödä, hän tietää koska on 5 lasta synnyttänyt 30 vuotta sitten. Ei auta kuin hymyillä ja purra hammasta :kieh:
mutzilla Ihana kuva tuossa listan yläpuolella :heart:
minttu1 Mä katoin kuvia vauvamasusta esikoisesta rv20 ja noloa, mutta nyt on jo saman kokoinen pömppö. Lääkärikin sanoi että onpas kohtu kunnolla pompannut esiin. :whistle:
 
Tervetuloa uusillekin mukaan! =)

mammaliini kyseli näpyistä... mulla ne tuli naamaan otsan alueelle. Eivätkä siis ole finnejä vaan sellaisia punaisia pikkunäppyjä. Ja niitä oli tosiaan esikoisestakin, mutta en nyt muista oliko niitä muuallakin kuin vain naamassa. Leikkasin otsatukan niitä peittääkseni :D

mahasta mulla ei niinkään ota vielä raskaiden esineiden nostelu vaan se, kun kävelen esim. töissä ripeämmin. Maha menee kovaksi palloksi ja silloin pitää hiljentää tahtia. Mahallaan en voi oiken enää maata, kun ei tunnu hyvältä. Ja tosiaan iskias on seurana sellaisina työpäivinä, jos joutuu paljon kumartelemaan.

Ja oma napa...
Kävin siis lääkärineuvolassa eilen ja valkuaista pissassa. Noh johtuu kuulemma ehkä virtsatietulehduksesta tai sitten vaan runsaasta valkovuodosta. Hmm... Vein pissanäytteen labraan ja huomenna selviää. Ei ole kyllä oireita, mutta kai siellä voi lieväkin versio olla. Ja hieman pelästytti, sillä esikoisen aikaan se oli yksi oire raskausmyrkytyksestä. Mutta toivotaan ettei se nyt siihen ainakaan viittaisi. Muuten kuunneltiin sydänäänet ja lääkäri teki sisätutkimuksen sekä ulkoisesti paineli mahan päältä.

mutzilla kiitos uudesta joulupinosta! :wave:

garden ja reiska 14+5
 
Kiitos Mutzilla uudesta pinosta! :flower:

Mulla ei oo mitään ongelmia vatsan kanssa. Voin kantaa painavia kasseja pitkiä matkoja ja mahallaankin jumppailen ihan normaalisti. Joogassa yksi asento on hiukan haastava, kun siinä ollaan ihan sykkyrässä polvet suussa... Mutta niin kauan aion jatkaa, kun hyvältä tuntuu. Mulla ekassa raskaudessa oli ihan alussa jos jonkinlaista kolotusta ja kaikkea, mutta nyt olo on mitä mainioin ja aion nauttia tästä niin kauan kun sitä kestää! B)

Ja lisää mammavaatteita: http://search.next.co.uk/shop/att100-maternity-gattgender-women-0?&nxti=0&nxtv=0&ts=v8
En sivustoon sen enempää perehtynyt, kun en henk. koht. noista Nextin vaatteista välitä, mutta kaveri vaan vinkkas, että tuovat nykyään myös Suomeen näitä... Melko edullisilta näyttivät pikavilauksella...

Kävin vaa'alla ja painoa ei ollut tullut yhtään lisää sitten ekan neuvolan ja oon kuitenkin tässä kasvattanut lihasmassaa jonkin verran... MUTTA, kun lähtöpaino oli kuitenkin jo yli bmi 22 (normaalipaino) niin eikai tässä nyt pidä yhtään huolestua? Ekassa raskaudessa olin jo tässä vaiheessa melkoinen sotanorsu, kun pahoinvointia oli aamusta iltaan ja syöminen auttoi siihen. Söin jopa yöllä! Siitä viisastuneena...

Mies toi Unkarista timantteja! Mä RAKASTAN timantteja! Koira sai myös timanttikaulapannan. Pyry sai kahet tossut: siniset jos on poika ja pinkit jos on tyttö. :heart:

tvvo: Anoppi on pahin! Meillä taas ei vahingossakaan puututa! Mihinkään! Ikinä! Varmaan mun voinnin kysyminen tai satunnainen lapsen hoitaminenkin olis liian "puuttumista". Tää ylenpalttinen säästäminen kuuluu varmaan myös sen sukupolven ihmisten kasvatukseen, nimittäin meidän anoppilassa on täsmälleen sama sisustus kuin 80-luvulla! Samat kalusteet, samat verhot, kaikki! :x Kun ei vaan voi heittää mitään pois. Jos menee rikki, voi korjata. Ja kyseessä ei siis oo mitkään antiikkihuonekalut, vaan ihan perus Jysk/Sotkahalpisosaston tavara. Eivät siis todellakaan voi ymmärtää, että meillä sisustetaan tai joskus jopa hankitaan uudet verhot. Vaatteet on ihan oma lukunsa! Anoppi ja appi pukeutuvat "sporttisesti", eli siis ovat saaneet ilmaiseksi joltain urheiluseuralta vaatteita ja käyttävät niitä kunnes ne kuluvat puhki. Ei siinä mitään, se on heidän tyylinsä ja tapansa elää, koitan parhaani mukaan ymmärtää heitä, mutta meidän elämäntyyli ei kyllä sitä ymmärrystä saa! Huaah! Ja syömisetkin on ihan oma lukunsa, anoppi on nimittäin ravitsemusterapeutti...

Anteeks tää vauhkoominen, eräästä henkilöstä kirjoittaminen sai taas karvat pystyyn...
 
Mutzilla kiitos uudesta pinosta =)

Masu on kyllä kasvanut, eipä mahtunu yks paita enää päälle, mitä olin suunnitellu yhteen konserttiin laittaa päälle. :whistle: Ostoskassien kantaminen käy välistä työksi, vaikka yksihän mullaki masussa myllertää. Muutenki hengästyn nykyään paljo helpommin ja portaissa kulkeminen on välistä todella tuskaa.
Kasvukipuja on myös ollu tänään ja eilen, siellä meidän pikkunen kasvaa :heart:

Niisku- ja rakas 14+1 :heart:
 
Laitoin yyveetä tiedoista!

Mamma84: mistäpäin eepeetä oot? :) meillä sama synnäri...

Vaivoista sen verran että kahdelta ensimmäiseltä välillä särki jalkoja mutta nuorimman odotusaikana puhkesi kamalat suonikohjut toiseen jalkaan (ja loppuajasta toiseen puoleen alapäätä :kieh: ) ja NYT JO alkaa sama jalka vihoitella!!! Oon viikon nukkunut jalat koholla ja päivisin tukisukkahousut jalassa, ei kiva! Tätä jos kestää synnytykseen asti niin voi ukkoparkaa kun mussa on kestämistä! Onneksi nyt hieman aiemmin kesällä LA kun muut on elo-lokakuussa ja koko kesä meni sukkahousut jalassa.

Garden: mullakaan nuo näpyt ei oo finnejä vaan sellasia pieniä punaisia. Meen nyt ultraan ja samas yhteydes on lääkäri niin saampa kysyä samalla niistäkin.

Poika ja tyttöoireista oli vanhassa ketjussa juttua: mulla siis kolme tyttöä ja joka raskaus erinlainen. Viimesimmässä varsinkin oli kaikki poikamerkit ja tätinikin joka aina arvaa oikein, veikkasi poikaa mutta ei =) Ja mulla mahat on ollut niin että takaa ei huomaa mun odottavan mutta kokoa siinä silti on. Nuorimmalta näkyi myös taakse.

Esikoiselta ja nyt tässä raskaudessa mulla on ollut hengitysvaikeuksia tai että välillä tuntuu kuin olisi ilmapallo kylkiluiden välissä. Ja vaunujen työntäminen hengästyttää. Närästystäkin löytyy ja lääkäri just totesikin refluksitaudin kaikkien muiden vaivojen riesaksi. No eipä tarttenu risaleikkaukseen mennä kun niitä ensin epäiltiin.
 
Te jotka asutte pääkaupunkiseudulla Ystävän puolesta kysyn miten teillä pääsee/ joutuu sokerirasitukseen? Mulla ystävän bmi 28 ja nyt rv24 eikä hänelle tarjota sokerirasitusta. Se tuntuu musta oudolta, koska länsirannikolla kaikki yli 25 bmi:n omaavat tai muuhun riskisyhmään kuuluvat menevät automaattisesti sokerirasitukseen. Onko siis pääkaupunkiseudulla säästöbudjetti vai miksi on niin erilaista? Kuitenkin käypähoitosuosituksissa on riskiryhmät mainittu ja ylipaino kuuluu niihin riskiryhmiin. On väärin olla eriarvoisessa asemassa vain asuinpaikan takia.
 
tvvo: Meillä neuvolassa sanottiin, että jos bmi on yli 25 raskauden alkaessa, eli jos ylipainoinen henkilö siis tulee raskaaksi, silloin ainoastaan joutuu sokerirasitukseen. Tai jos on diabetesta suvussa. Eihän bmi:n mittaamisessa raskaana olevalta henkilöltä ole mitään järkeä, muutenhan kaikki odottavat äidit luokiteltaisiin ylipainoisiksi! Eiköhän se pk-seudullakin mene ihan tapauskohtaisesti, eli jos on syytä olettaa jonkin olevan vialla, ryhdytään asiaa tutkimaan...
 
tvvo - Mä olen Itä-Vantaalta ja kyllä täällä pääsee/joutuu sokerirasitukseen automaattisesti, jos bmi on yli 25 ennen raskauden alkua.

Kantaminen tuntuu jo vähän ilkeeltä, jos jotain painavaa joutuu nostelemaan. Meillä toi nuorimmainen on tottunut nukahtamaan syliin ja samalla kävellään. Siitä oon nyt yrittänyt opettaa pois, koska en siihen enää pysty, kun painaa jo 11,5kg. Ja välillä pojan kantaminen rappusissakin saa aikaan hirveet menkkajomotukset vatsassa.

Vauva selvästikin majailee enemmän vasemmalla puolella vatsaa. Selallään kun makaa, niin vasen puoli on korkeemmalla ja semmonen kiintee pallo ja oikea puoli alempana ja tuntuu tyhjemmältä. :)

zizilisko+nuppu 14+6
 
Itselläkin tuota painoa löytyy omastakin takaa(BMI 30), mutta ei neuvolassa ekalla kerralla sokerirasituksista puhuttu. No seuraavan kerran tiistaina pitää tuosta kysyä. Mieskin tuossa sanoi että haluaa tulla mukaan, oikein mukavaa. =) Taisi siitä ultrasta innostua silloin. :heart: On hänelle ensimmäinen lapsi. On täälläkin hieman tainnut massu kasvaa, aamulla sitä sängyssä maatessani tutkailin. Ja täälläkin on vasemmalla puolella viihtyvä tapaus. :) Voi kun tuo massu kasvaisi pian lisää, innolla odottelen. :LOL:

mipsu ja nöttönen 12+6 (huomenna POKS)
 
Juu täälläkin herkästi laittavat sokerirasitukseen, tosin ollaan täällä savon alueella, mutta kuitenkin.

Tänään sitten ois tuossa kohtapuoliin kyynerpäätekniikalla kauppaan osteleen viimiset lahjat, voihan olla tungosta tai sit ei kun ollaan aikasin liikkellä, illalla saattais olla kovinkin populaa

Yhdet housut menee mulla jalkaan tavan farkuista, muuten on verkkarit ja collarit ja äitiyshousut käytössä.

Meillä on mahtava anoppi, ei puutu, kuin kysyttäessä ja muutenkin mitä mahtavin immeinen (ainakin tähän asti)

Mutmut, nyt pitää mennä laittamaan itsensä ihmisen näköiseksi, jotta pääsee lähtemään, palaillaan


Mutzilla ja kullanmurut 14+0 POKS :heart: :heart:
 
Siiri: Onnea hyvistä ultranäkymistä :flower:

Mammaliini: Tervetuloa :wave:

Mutzilla: Vielä ei ainakaan masu/selkä vihoittele painavien kantamisesta, mutta muuten tuntuu, etteivät voimat riitä ja hengästyttää - ei kiva! Kiitos muuten uudesta hienosta pinosta :flower:

Pohtijatar: :hug:

Jdalmiina: Meillä ei hössötä lähipiiri. Mun porukoilla ei ole tapana ja anoppi hössöttää vähän tavattaessa, mutta nautin siitä! Hän komentaa poikaansa, että muistat nyt tehdä kotityöt ja hoitaa vaimoasi :D

Marjukka: Mullakin toinen neuvola rv 16+3 ja veriseula oli rv 12+0. Rautalisän määräämistä sulle ilman tutkimuksia minäkin ihmettelen.

Tvvo: Minä jouduin sokerirasitukseen, koska vitsasta löytyi sokeria. Ylipainoasiasta en tiedä. Sokerirasitustulokset muuten soitin eilen ja olen normaalin rajoissa. Th (ei oma) sanoi puhelimessa, että jatkaa siis vaan elämää normaalisti.

Tänään on osaston pikkujoulut :xmas: Menemme hienoon ravinteliin syömään. Kaivoin mammapaidankin kaapista, kun eihän tuota kasvanutta masua ja äippähousuja enää tavallisilla jakuilla peitetä.

Lenniina ja pieni 14+0 :heart: POKS :heart:
 
Heippa.

Tervetuloa uudet
:wave:

Kiitos Mutzilla uudesta pinosta ;)

Eilen kävin kampaajalla,tuli liian pitkä ruokaväli ja paljon istuma-asennossa oloa,sekä kova pissahätä,niin sain koko illan kipristellä kotona mahapistojen kanssa :/
Onko muilla ollut tällästa?
Mulla on ollut edellisissäkin raskauksissa,tosi kurja ja pelottava vaiva :ashamed:

Raskaiden tavaroiden kantamisesta: oon huomannut,että alkaa pistelemään mahaa ja selkä kramppaa,samoin issias vihoittelee :ashamed: Hengästyn nykyään tosi helposti,vaikka maha on vielä tosi pieni :/

Serkulle ja parturille tuli kerrottua eilen raskaudesta :D Kohta varmaan tietää koko loppu suku.

Tytöt on flunssaisia,kunpa ei nousis kuumetta,eikä menis korviin.

Rapu ja :heart: 14+3
 
Lunta! Etelä-Suomessa on lunta! Jee!

Nyt se löyty! Iik! Ne toimittaa Suomeen! Jos täältä ei löydy jokaiselle jotain, ni jo on kumma. :)

http://www.seraphine.com/

Suomeen toimitus maksaa 10 puntaa (n. 12 euroa), mutta käyttävät FedExiä, eli pitäis tulla vuorokaudessa ja suoraan kotiovelle...

Siis tää on musta aivan ihana! http://www.seraphine.com/maternity-fashion-online-shop/maternity-clothes-categories/maternity-casual-tops/displayProduct.asp?idproduct=78&idcategory=46&title=Baby+Scan+T+-+Long+Sleeves%2C+Maternity+Casual+Tops

En yleensä mistään tekstipaidoista tykkää, mut tossa on sitä jotain! Hauska!

Oon ostanu jo niin paljon niitä Isabella Olivereita, että en oikeesti kehtaa enää ostaa enempää mammavaatteita. Enkä oikeesti tartte enää. Mut tilatkaa te tuolta munki puolesta ja näyttäkää säteileviltä!

Mun uusi himo on Vichy. Sitä vois juoda litratolkulla! Tää aamuvatsa on ihan olematon. Ku ei raskaana oliskaan. Illalla turvottaa aina niin paljon, että voisin olla vaikka 6:lla kuulla mahan koosta päätellen. :whistle:

Nyt päikkäreille! Tehtiin pitkä lenkki ja nyt ramasee. |O
 
Perjantaita tännekin!

Mutzilla kiitos uudesta pinosta =)

Tervetuloa uudet odottajat!

Eilen kävin sielä nt-ultrassa ja asukilla kaikki hyvin. Turvotusta oli 1,1mm elikkäs normaali. Asukki vastas paria päivää isompaa mutta ei vaihdettu laskettua aikaa. Pikkuinen halusi tehdä ultrauksesta hankalan ku melkein koko ajan hyöri ja pyöri ympäri :D Varattiin rakenneultraankin aika ja se olis 3.2.2010.



Soittelin tänään myös neuvolaan ja spr:ltä tullu vastauksia minun verinäytteistä. Yllätyshän ei ollut että vasta-aineita löytyi ja tiitteri oli tällä hetkellä 32. Viime raskaudessa tiitterit heilu samoilla rajoilla. Seuraava neuvola on 16.päivä ja sillon taas otetaan verinäytteet.

Mussupussu Täällä kans on vichy himona :D Jääkaapissa taas odottaa pari pulloa :D

Kohta lähdetään lapsien kanssa viikonlopun viettoon minun vanhempien luo =)

emmmaa ja asukki 12+3
 
Täällä päivä on mennyt maatessa.. aamulla oli nevuolalääkäri ja sen jälkeen suppaili taas liian kanssa :( Mitään ei oel tänään voinut oikein tehdä.

Mikähän tuossa vichyssä on, kun itsekin sitä himoitsin vielä viikko takaperin :eek: nyt on viimeisetkin himot kaikkea kohtaan hävinneet. Sydänäänet kumminkin kuuluu edelleen vilkkaana, että raskaana kai edelleen ollaan :heart: :D Sydänänien perusteella tyttö tulossa :p :p

Mammavaatteita on hauska katsella :D Itse en kyllä ostanut kuin en pari pakollista housua ja yritän pärjätä mahdollisimman pitkälle olemassa olevilla vehkeillä. Ei innosta lähteä shoppailemaan parin hassun kuun takia vaatteita, jotka lentävät sitten jonnekin kaapin nurkkaan odottamaan roskista.. Tosin niillä saa tän kasvavan mahan vielä toistaiseksi piiloon :whistle:
 
Eilen tuli sitten lapsille kerrottua masuasukista ja voi herttinen sentään niitä reaktioita :eek: .

Vanhempi (joka siis oli jo aavistellut asian) oli kauhean pettyneen oloinen ja suuttui, kun ei kerrottu aiemmin. Nuorempi (8 v.) joutui suorastaan shokkiin ja kirkui tunnin ettei halua meille vauvaa.. Pitkällisen lepyttelyn jälkeen sanoi, että tyttövauva voi tulla, kun se ei sitten vie hänen lelujaan.

Tänä aamuna tilanne oli jo rauhallisempi ja kumpikin vaikuttaa jopa innostuneelta asiasta. Onneksi kerrottiin nyt eikä vasta jouluna, olisi kyllä joulutunnelma vähän kärsinyt.

Tää vichy-asia on kyllä hauska; juuri hamstrasin sitä 10 litraa, kun oli tarjouksessa :LOL: Eikä toi satsi edes montaa päivää kestä.

Siiri 12+2
 
Ehkä ilmaisin asian vähän epäselvästi, siis bmi on tietenkin katsottu painosta ENNEN raskauden alkua eikä raskauden aikana. Eli ystäväni bmi raskauden alkaessa oli 28. Ja todellakin on tänään varmistanut neuvolasta, eikä pääse sokerirasitukseen. Heillä ei neuvola sitä tarjoa pelkän painon takia. Hänen kaksi ystäväänsä ovat synnyttäneet kuukausi sitten ja molemmat ovat olleet ylipainoisia eikä heistäkään kumpikaan ole ollut sokerirasituksessa.Niin ja niitä riskiryhmiä on paljon useampiakin kuin ylipaino ja suvussa oleva diabetes.
Itse olen työskennellyt vain Tampereella ja Satkunnassa neuvolassa, tuli yllätyksenä että on niin erilaisia käytäntöjä koska hoitosuositukset ovat kuitenkin kaikille samat. Mutta kai se on niin, että raha ratkaisee...
Ystäväni menee nyt yksityiselle rasitukseen, on se kuitenkin painon takia hyvä tehdä.
 
täällä ei ihmeitä..

aamusin menee yrjöillessä ja loppupäivä vaihtelevasti kyökkienn =( =(
kahvi etoo vaikka tekis niin mieli mutta kun ei pysty.

maanantaina hakeen se sokerimittari vaikka näänkin jo punasta jotenkin oon niin saletti että mun arvot heittelee miten sattuu niinkun edellisessäkin. pitää tässä penkoo se edellisen raskauden lappu lukemista ja verrata niitä sit tähän. ja kun tää joulu lähestyy.
toisin nuo rajat on eri täällä 4,8 ja tampereella 5,3 jos oisin tampereella asunut olisin ollut just rajoilla mutta toisin kun edellisessä raskausdiabetes,ylipaino ja suvun rasite diabetes niin ei ihme että syynissä olenkin =)

mulla maha pyöristynyt ( siis ennestäänkin läskiä) mutta on se tommonen pyöree kumpu. toisin masia töissäkin mulkoiltu mutta ei oo kukaan tainnut kehdata kysyä että oonko raskaana. aattelevat kai että tuolle on suklaa maistunut =)

potkuista niin viime viikolla oli pari kertaa sellanen olo että nuo on potkuja sellanen ku kupla puhkeis masissa no vaikee selittää mutta tuossa toisessa kyljessä mutta en vielä kauheasti tokassa raskaudessa tunsin jo selvästi rv 13-14 ne oli lähes joka päiväsiä kun sitten tässä nuorimmaisessa vasta rv 17-18 vaikka oli kuitenkin jo komas raskaus..ja sillon ultrassa tää oli niin rauhallinen ei edes liikahtanut eli niitä kunnon potkuja odotellessa =)
myöhemmässä vaiheessahan se on kiva kun saattaa jopa nähdä käden tai jalan jossain kyljessänsä =)

edelleenkään en oo kenellekkään kertonut raskaudesta =)

LENNIINALLE: oot ihana jaksat kommendoida jokasen tekstiä erikseen ja kysellä ultra ym kuulumisia jos ei heti ole tänne tullut kirjoittaan..siis WAU

tänttärä ja hilma-elmeri rv 14
 
Pikaisesti, lähinnä omaa napaa. :ashamed:

Liikkeet: Viikkoja sen verran vähän, ettei vielä mitään tuntemuksia. Malttamattomana niitä odottelen.

Poika-tyttö-olo: Enemmän poika olo, ehkä. Lähinnä tämän kauhean pahoinvoinnin ja suolaisen (pihvien, pitsan, kebabin ym.) himon vuoksi. Nämä siis isoimpana erona esikoisen odotukseen, joka tyttö. Mutta saa nähdä, voi olla hyvinkin tyttö tämäkin. Eipä ole kyllä väliä. Kunhan nyt syntyisi elävänä, kumpi sitten onkaan. :heart:

Sokerirasitus: Itse joudun sokerirasitukseen noin viikolla 24, koska mulla on PCO-tyyppiset munasarjat. Kauhulla odotan sen litkun juontia ja siitä sleviytymistä rakkoni kanssa. Esikoisesta en joutunut rasitukseen.

Alaselkä: Hiisi vieköön, nyt se alkasi. Tiesin tätä odottaa, mutta yllätyin kuitenkin. Nukkuminen makuuasennossa ja pitkä autolla ajo ovat tuskallisia, koska alaselkää juilii ihan tosissaan noissa asennoissa. Viime yönä alkoi tod. näk. loppuraskauden kestävä jokaöinen heräily selän vuoksi ja siirtyminen nuokkumaan/nukkumaan osan yötä istumisasentoon. Ei paljon tyynyt sun muut auta. Neuvolan th kyllä ehdotti säkkituolin hankintaa, kun sen saa lakanan alle muovattua niin, että saa nukkuttua puoli-istuvassa asennossa, paremmin kuin sohvalla. Täytyisi vissiin harkita moisen ostoa, huoh. Mutta lupasin olla valittamatta näistä, jos vain pahoinvointi loppuu, mutta kun se ei ole vielä hellittänyt, niin saan vielä vähän valittaa. :kieh:

Kantaminen: En tykkää enää isompia taakkoja kanniskella. Jotenkin ottaa masuun. Pieniä matkoja onnistuu, mutta vältän jos voin. Nyt kyllä pystyn paremmin kantamaan kuin esikoista odottaessa. Silloin masu vihoitteli pienemmästä.

Masun koko: Muut ei välttämättä huomaa masua, vaikka itsestä ero on huima ei-raskaana oloon ja viime raskauteen. Taitaa riippua paljon vaatteesta ja sivusta seuraajasta. Painoa on tullut nyt nopeampaa kuin esikoisesta samoilla viikoilla, mutta pahoinvointi ja jatkuva syöminen tekee huiman osuutensa. Eiköhän se tasaannu, kun pääsee paremmin liikkumaan, jahka olo tasaantuu.

Viikonloppu töitä ja ensi viikkokin pitäisi painaa täysillä. Kauhistuttaa, miten jaksan, mutta täytyy ottaa päivä kerrallaan. Pian on joulu ja tahti töissä helpottaa. Joulun alus on aina tätä.

Hyviä vointeja kaikille! =)

Syyshortensia ja Millajoonas 12+4
 
Rapu82: Mulla on tänään ja eilen ollut samanlaista inhottavaa oloa. Hirveitä mahapistoja, haittaa todella elämää ja on tosiaan myös aika pelottavaa kun on just tossa munasarjojen kohalla. Mulla myöskään rakon tyhjennys ei oikeen suju kun pistää niin paljon. Ihan kauhea vaiva kun pitää kaksinkerroin kipristellä. Onkohan siihen mitään apukeinoa?

Sokerirasitus: Mä oon ymmärtänyt että täällä sokerirasituskoe tehdään kaikille yli 25-vuotiaille, ja niiden lisäks sitten ylipainoisille ja niille, jotka on muuten "riskiryhmässä" raskausdiabeteksen suhteen. Mä joudun sinne tosiaan veljen diabeteksen takia. Mulla se on rv 27-28 ja mä pelkään sitä jo nyt. Mulle nimittäin tulee ihan normaalistikin todella huono olo jos juon jotain tyhjään vatsaan, vaikka pelkkää vettä.

toffo 14+3
 

Yhteistyössä