**Kesäkuun kullanmurut 2014** Marraskuussa

Mä voisin muuten ruveta päivittelemään, mutta en oo todellakaan mikään tekniikan ihmeäiti ja jos nyt ajattelen vähän tulevaisuuteen, niin kevät tulee olemaan tosi kiireinen, ja samalla kesä, että mun ei kannata tohon päivittämiseen ryhtyä. Ja itseni tuntien niin kumminkin unohtaisin sit aina päivittää tätä.

Täällä ei mitään uutta. Olot jatkuu samanlaisina.
Itseasiassa olo nyt melko hyvä jopa. Ja se väsymyskin tuntuu löytäneen mut. Tai ainakin välillä tuntuu siltä. :D Välillä kun väsyttää niin, ettei silmät tahdo ees auki pysyä ja välillä on sit taas pirteä ku peipponen.

Nyt on myös sit tosiaan meijän molempien vanhemmillle kerrottu. Vähän aikaisemmin kerrottiin mitä oli tarkotus, mutta oli tossa hyvä "sauma" kun oli isänpäivä niin kortin muodossa kerrottiin.
Ainoot lähisukulaisista/sisaruksista, jotka ei tiedä on mun sisko ja veli. Ja sit miehen veli. Muuten sit kaikki siskot sekä nyt vanhemmat tietääkin.

Töissä taitaa paria vaille kaikki tietää raskaudesta.

Ja osa ystävistäkin tietää jo..
.. Juu, ei olla saatu pidettyä suutamme supussa..:D

Täällä viikonloppu on menny hyvin rauhallisissa ja rennoissa meiningeissä.
Herkkuja on syöty aivan liikaa taas, mutta on sit myös vastapainoksi vähän lenkkeilty, nyt kun vielä sitä jaksaa tehdä.

Tervetuloa uudet sekä onnea! <3

Ja onnea kaikille hyviä uutisia saaneille!<3

Tsempit kaikille pahoinvoinnista kärsiville. <3

Emmä nyt enää muista mitä mun piti kirjottaa. Oon tätä kirjottanu vartin verran. :D Näinkin lyhyttä tekstiä. :D Aina kun se huomio menee johonkin muualle kun näitä kirjottaa. Nytkin tutkailin mm. Tuplarattaita/(vaunuja) ja kaiken maailman juttuja. :D

Mä en tiedä mikä tätä nettisivua vaivaa. Ei anna ollenkaan kirjottaa tossa tekstin alapuolella..

Susanna#1 & Pupunen 9+6
 
Saako liittyä joukkoon mukaan? Taitaa olla jo kolme vuotta, kun täällä viimeksi pyörin. Nyt siis tulossa toinen lapsi, esikoiseni 2-vuotias.

Laskettu aika olisi 12.6:tta esikoinen syntyi heinäkuun lopulla. Tunnelmat ovat aivan erilaiset kuin ensimmäistä odottaessa. Jotenkin nyt pelkää enemmän, mutta näyttäähän tuota muutkin pärjäävän useamman lapsen kanssa :)

Synnytyskin jo mietityttää, esikoinen syntyi käynnistyksellä ja lopulta leikattiin. Sekään ei mennyt putkeen. Voipi olla, että terkkari saa melkoisen jutturyöpyn niskaansa :)

Pientä vuotoa oli plussaamisen jälkeen, ekassa ultrassa näkyi alkiopussi, mutta ei sykettä. Piinaavien kolmen viikon odotuksen jälkeen kohdusta löytyi onneksi elävä pikku olento. Itsenäisyyspäivän tienoille nt-ultraan.

Uma82 LA 12.6.2014 2.lapsi/KYS

Uma82 + sintti ja rv10+3
 
-Nuppu-, mä voisin alkaa vetäjäks. En kyllä tosin lupaa että muistan tehdä aloituksia tasan kuun alussa ja kesäkuun pinoa tuskin paljoa enää päivittelen kun on la alkukuusta, niin vauva tissillä tuskin täällä heilun kovinkaan usein. Ottaen toki huomioon että jos yllättäen tulee taantuma muutaman viikon takaiseen niin mua ei koneella näe laisinkaan. Mutta jos kaikki jatkuu näin ja menee paremmin, niin odotettavissa on että mä saatan piipahtaa about joka päivä tsekkaamassa tätä ryhmää.
 
  • Tykkää
Reactions: Aela
Hei! Uusi odottaja ilmoittautuu jos sekaan vielä sopii :)
23.6.2014, 27, Oys 2.lapsi.
Varhaisultrassa kävin tiistaina, kaikki näytti olevan ok ja ens perjantaina olis eka nla. Pahaa oloa ollu 6.viikosta lähtien, mutta ei oo tarvinnu oksentaa. Ihan erilainen raskaus kuin ensimmäisen kohdalla 4 vuotta sitten..väsymys on jatkuvaa mutta jospa se helpottais :)
Anniina ja balleriina rv 8+6
Puhelimella ei onnistu tuo värin muuttaminen päivityskohtaan..
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Vieläkö mahtuu mukaan?

Täällä 5-vuotiaan tytön äiti, nyt raskaana rv 11+4. Minulla takana tyttären syntymän jälkeen 5 perättäistä keskenmenoa. Viimeisin oli tammikuussa 2013 rv 17+3.
Mitään syytä keskenmenoihin ei ole löytynyt, mutta tässä raskaudessa kokeillaan Klexanea eli verenohennuslääkettä pistän päivittäin vatsaan. Nyt vaan toivotaan, että siitä on apua! :)

Ultrassa olen käynyt tämän raskauden aikana jo 4 kertaa. Edellisessä lääkäri sai mitattua niskaturvotuksen, mikä oli normaali. Seuraava ultra on sitten rv 16. Onneksi on kotidoppleri ja sillä kuuluukin jo hienosti vauvan sykkeet.

Pahoinvointi ja oksentelu on täälläkin ollut kaverina reilusti yli kuukauden. Kahvi on jäänyt kokonaan, vaikka ennen join monta kuppia päivässä.

Kiva päästä porukkaan mukaan ja toivottavasti pysynkin mukana. :)

Mangona & Tiitiäinen 11+4
 
Taas on tullut uusia mukaan. Tervetuloa. :)

Joku kyseli jouluihmisiä. Täällä ilmoittautuu yksi. o/
Joululahjoja aloitin neulomaan jo syyskuussa. Tosin nyt on neulominen jäänyt vähemmälle väsymyksen takia, mutta pikkuhiljaa teen koko ajan jotain. Joululahjoja jo kovasti mietin. Pari koristetta ja valot on tottakai jo esillä. Kohta voiskin ripustella jo vähän enemmän koristeita...

Tein tänään eka hankinnan vauvalle. :) Ostettiin kaverilta Brion turvakaukalo. Halvalla saatiin. :) Jotenkin kivaa ja samalla pelottavaa tehdä hankintoja ja suunnitella tulevaa. Elämä tulee muuttumaan niin paljon ensi kesänä. Olin jo kerinnyt asennoitua siihen, että ollaan miehen kanssa kahdestaan mahdollisesti koko loppuelämä.

Oireet alkanee helpottaa. Huono olo tulee edelleen, jos ei syö, mutta ruokailujen väliä pystyy jo venyttämään. Väsymys on ainakin viikonloppuna ollut vähäisempää. Repäisykipuja on jonkin verran. Eniten sattuu, kun niistää selällään maatessaan...

Nemelia ja Pirpana 10+3
 
Kotidopplereista sen verran, että joko olette saaneet sykkeet kuulumaan?
Mä olen yrittänyt parina päivänä, mutta aikaiseksi sain näytölle vaan sekavia lukemia välillä 70-214...ajattelin nyt antaa olla ja odotella loppuviikon lääkärineuvolaan, jossa sydänääniä yritetään kuunnella.

Varhaisultrassa olen äänet jo kahteen kertaan kuullut, 7+3 ja 9+5.

Pahoinvoinnin pahin on ehkä ohitse, satunnaista kuvotusta on nyt enää ollut. Vielä kun saisi voimansa takaisin, alkaa tämä väsymys jo väsyttämään :)

Odottava73, 10+3
 
Luin jostain että kotidopleria suositellaan vasta rv 12 eteenpäin?

Voihan karvojen vallankumous! Kulmakarvat lehahteneet aivan uusi ulottuvuuksiin ja huomaan että poskissa jotain tummia (KÄÄÄÄK) karvoja. Kainalokarvoja sais ajella alvariinsa. Muistelen että oma äitini kertoi että kun oli raskaana niin ajoi partakoneella kulmakarvojaan kun meinasivat kasvaa yhteen. Voi kun löytyisi tähänkin kohtalokovereita ? :D Naurattaa ja kauhistuttaa... mikäköhän apina minusta on tulossa..
 
Mulla on moni tuttu saanut jo 8+ dopplerilla äänet kuuluviin. Mutta eihän kaikilla välttämättä kuulu aikaisin, kohdun asentokin ym voi vaikuttaa.
Täällä oireet lieventyneet ja jännittää onko siellä enää mitään..
Eltsu 8+0
 
Täällä menossa rv 10+4.
Tänään on verikokeet otettu ja pissanäyte annettu. Kahden viikon päästä ultra.. Siis 2.12. Ja 3.12 on lääkärineuvola.
Mulla on dopplerilla äänet kuulunu jo muutaman viikon. Mulla ei näy lukemaa mutta oman sykkeen tunnistaa kun on paljon hitaampi. Vauvan syke on vielä vaikea löytää mutta aikani etsittyä siellä minun sykkeen taustalla kuuluu se toinen paljon nopeampi syke. Että varmaan jos on digitaalinen näyttö niin se sotkee äidin ja vauvan sykkeen.
 
Mä oon myös pari kertaa kokeillu dopplerilla, mutta en oo saanu kuulumaan kun oman sykkeen ja sit sellasen viuh viuh äänen joka on vähän nopeempi kuin oma syke, muttei kuitenkaan yhtä nopea kuin sikiön sykkeen pitäis olla. Oon kuullu et se ääni ois peräisin istukasta? En sitten tiiä.. Täytyy loppuviikosta kokeilla uudestaan.

Edelleenkään ei oireita, rinnat ainoastaan hieman arat. Pitäis vielä pari viikkoa jaksaa odottaa ultraan!

elpukka & papu 10+4
 
Minä kuuntelin ensimmäisen kerran dopplerilla tasan rv 11 ja kuului hyvin selvästi. Mulla ainakin kuuluu vauvan syke ihan todella alhaalta, melkein tuosta häpykummun päältä. Ja erottaa kyllä omasta, kun on niin paljon nopeampi. :)

Unohdin nämä laittaa edelliseen viestiin:

Mangona / 27 / 2. lapsi / LA 1.6.2014/ OAS tai OYS
 
Perjantaina tosiaan kävin ekassa neuvolassa, jossa pikkukaveria kurkattiin. Tänään kävin samalle tädille antamassa putkiloihin verta ja purkkiin pissiä. Neuvolatäti sanoi, että kurkataan samalla, että onko kaverilla kaikki hyvin. Ultrassa näkyi taas vilkas kaveri, ja neuvolatäti luuli eka nähneensä toisenkin sykkeen, mutta ei sitten etsinnän jälkeen sitä enää löytänytkään, joten yhtä kaveria tässä sit varmaan edelleenkin odotellaan.

Ensi viikolla sitten labraan antamaan toinen pissanäyte ja joulukuun puolivälissä sokerirasitustestiin. Nyt odotellaan aikaa nt-ultraan, jonka pitäisi tulla tällä viikolla postissa.

Työkavereille, olen viikonlopun aikana kertonut uutisen. Ja hyvin ovat ottaneet vastaan. Alkuun oli 6viikossa 11 yövuoroa, joista olen saanut vaihdeltua vuoroja niin hyvin, että tehtäväksi jää 3 yksittäistä yötä. Helpottaa kummasti!

Joku ihmettelikin tuolla aikaisemmin, kun meillä neuvolassa ultrataan. Itsekin sitä alkuun ihmettelin, mutta johtuisko kun asutaan pienemmällä paikkakunnalla josta on 100km synnytyssairaalaan, niin mukavampi kun saa täällä välillä kurkattua että kaikki on hyvin, kun että joutus tuonne asti reissaamaan tarkistuttamaan tilannetta.

Katann & PAM 10+3
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on kans mahdollista ultrata neuvolassa, mutta nt- ja rakenneultra tehdään Terveystalolla :)

Mulla oli eka neuvola tänään ja ultralla katsottiin samalla, että kaikki on ok, kun mulla niitä vuotoja on ollut, ei tosin enää 2-3 viikkoon o/
Hb 128 ja RR myös hyvä. Sokerirasitus mulle tehdään 11.12, koska edellisessä raskaudessa oli ongelmia sokereiden kans. Nt-ultra on ensi maanantaina 25.11 ja tänään otettiin ne seulontaverikokeet, saa sitten ne riskiluvut samalla maanantaina :)
Neuvola laskee viikot viimesten menkkojen mukaan, joten mennään sillä nyt.
Tarkennan sit maanantain jälkeen tuota laskettua aikaa.

_Miikku_ ja vauva 10+2
 
Jospa kertoisin pitkästä aikaa meidänkin kuulumisia,olen ollut niin huonovointinen etten ole jaksanut tulla kirjoittelemaan.

Tosiaan pahoinvointi on ollut todella raskasta,olen oksentanut päivittäin 1-3 kertaa, enkä aina edes kerkeä vessaan asti :ashamed:
Lapsille oli pakko tämän takia kertoa raskaudesta, kun ihmettelivät miksi äiti oksentaa koko ajan, minulla siis on 6 vuotias poika ja 4 vuotias tyttö.
He ottivat asian todella hyvin, ja tyttö sanoikin et hänellä on kans vauva masussa.

Minähän pääsin KYSille ultraan jo viikolla 6 sen takia,kun ei ole luomu vauva. Nyt kävin viikoilla 9 omassa neuvolassa ultrassa ja kaikki oli ok. Lääkäri tosin laittoi minut sairaslomalle pahoinvoinnin ja runsaan painonlaskun vuoksi. Olen lähihoitaja vanhuspuolella,joka on aika rankkaa jo ilman huonoa vointiakin.

Nyt odotellaan np-ultraan kutsua.


Dogtor ja Möykky 10+0
(LA siirtyi 16.6)
 
Mä kaivoin tänään dopplerin esille ja kyllähän sieltä sydänäänet kuului :heart:

Huomena olisi tiedossa ensimmäinen neuvolakäynti. :)

Me ollaan kerrottu raskaudesta vasta molempien vanhemmille, np ultran jälkeen sitten kaverit ja työkaverit saavat tiedon. Vaikkakin tänään eräs työkaveri kohteliaasti arvaili olisinko raskaana kun en juo kahvia yhtä paljon kuin ennen, taisi kyllä puoli vitsillä heittää ja oli ihmeissään kun vastaukseksi vaan virnistelin takaisin :D

bumbis & pipana 9+6 ( huomena poksuu jo 10+0 :) )
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Täällä kans uusi odottaja! :wave: Ihana lukea muiden tuntemuksia ja vaiheita, niin ajattelin itsekin liittyä kommentoimaan ”salalukemisen” sijaan nyt kun on eka ultra takana ;)

Ensimmäistä ipanaa täälläkin jännitetään ja nyt menossa rv 8+5. Varhaisultrassa käytiin viime viikolla ja koko tuolloin oli 4päivää pienempi, kuin rv laskenta viimeisistä kuukautisista. Sydämmen liikkeet kumminki näkyi selvästi ja kaikki hyvin! Huomenna ollaan menossa ekaan neuvolaan ja pomon lisäksi vain pari lähintä kaveria on asiasta tietoisia. Perheille ajateltiin kertoa ihan kasvotusten jouluna, kun päästään samalle paikkakunnalle. Onki jo tilattu kaikille lahjaksi eri tuotteet joissa lukee ”tehtävä nimike” (esim. Mummi) ja alla logo ”liittyy vauvanhoitotiimiin alkaen kesä 2014 ” Kauheaa nakitusta :D

Mulla oireet alko jo rv 4+4, enkä ole sen jälkeen pystynyt istumaan bussissa ilman oksennuspelkoa, ruoka annokset on pitänyt jakaa pieniksi osiksi pitkin päivää turvotuksen välttämiseksi ja jatkuvan ällötyksen ja nälän takia. Koko ajan palelee, väsyttää, liha ällöttää, kuitenkin hirveä himo mausteisiin ruokiin/sipseihin ja mandariineja menee ihan urakalla :D Oon oottanut että tämä ällötys yökötys lähtisi pois ja olikin pari päivää helpompi, kunnes taas eilen aamulla bussin jälkeen juoksin työpaikan vessaan yökkimään ilman että mitään kuitenkaan tulisi ulos.

Tota dopplerin hankintaa oon itekki suunnitellu! Pitääkö se tilata netistä vai onko jossai lastentarvikeliikkeessä esillä et voi käydä ihan pyörittelemässä ja kattomassa paikan päällä?

Elikkä tiedot
28.6.
Ma&Mi / 28 / 1. lapsi / KOS


Pitääpä vielä katsoa ohjeita edellisistä viesteistä jos pääsis mukaan sinne fb ryhmäänkin! :)


Ma&Mi 8+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: .nenna.
Moikka!

Kiva kun on uusia tullut mukaan, tervetuloa :)

Itsellä ollut nyt ainakin viikon ajan vatsa sekaisin ja poskien kuumotusta. Vatsaoireilu haittaa jo ihan peruseloa, koska busseisa ei ole vessoja ja töissä on pitempiäkin palavereja. Vatsa möyryää ja sitten tulee jo kiire...

Laitoin juuri lääkärilleni kyselyä, että mitä tämän suhteen pitäisi ajatella. Tuomio tullee pian...

Lucia, rv 8+5
 
Eilen kävin tarkistusultrassa yksityisellä ja sieltä löytyi pieni vauvanalku, joka vastasi viikkoja 12+3, hui! Elikkä la olisikin 30.5. Ensi viikolla sitten np-ultra niin katsotaan siellä muutetaanko laskettua aikaa virallisesti :). Pahoinvointi on jo onneksi loppunut, mutta väsymys on todella kovaa, varsinkin kun esikoinen on saamassa hampaita ja heräilee muutaman kerran yössä :).
 
Ilmoitin nyt esimiehelle tuosta raskaudesta koska pitihän minun tuosta neuvolakäynnistä kertoa kun sattui työajalle. Ei kuulemma ole työaikaa vaan joudun sen korvaamaan. Tuntuu jotenkin kohtuuttomalta. Varskinkin kun ensimmäinen käynti on ruhtinaalliset 2 tuntia (mitä ihmettä siellä tehdään). Työaikaa siihen varmaan menee sitten matkoineen 2,5 tuntia. Voihan... :stick:

terkuin Jepu ja toukka 8+6
 
Tarkista vielä oman alan työehtosopimuksesta. Meillä ainakin menee työaikaan nämä peruskäynnit ihan tessin mukasesti ja oon käsittäny että monella alalla kuuluu käytäntöön. En kylläkää muista oliko tuossa säännökset erikseen määräaikasille yms mutta jos menee liian vaikeeksi itse tulkata niitä tekstejä niin voi kysästä liitosta. Itellä ainaki tietoa pomoista jotka ei itekkään tiedä ja antavat ohjeet sen mukaan miten olettavat et näin se varmaan menee. :) Tympee kun täälläkin neuvolaan voi varata ajan vain välille 8:30-14:30.. Aina joutuu kesken päivää käymään.
 
Meillä ainakin on suosituksena hoitaa neuvolakäynnit työajan ulkopuolella, mutta jos (ja kun) se ei onnistu niin sitten voi käydä työajalla. Kyseessä suuri firma.

Vatsaoireilu se vaan jatkuu. Googlettamalla toki löytyy paljon tietoa, että normaalia on monenmoiset vatsavaivat, mutta ole nyt sitten töissä ja normielämässä kun koko ajan on vatsa sekaisin. No, ainakin tulee juotua todella paljon vettä, eikä painoa juuri kerry vaikka miten söisi... : /

Lucia
 
Heissan, täällä viikot menee hurjaa kyytiä ettenpäin. Nyt jo menossa rv 9+2 ja niskapoimu ultraan tuli aika 9.12. Sitä ennen pitäisi vielä käydä antamassa se verikoe.

Mulla kotidopleri ja en ainakaan vielä ole saanut mitään kuulumaan, vain joitain suhinoita. Mulla kyllä on tota rasvaa mahassa että voi estää kulumista, vaikka kuuntelen aika alhaaltakin. :) Mutta joka päivä yritän kuunnella.

Sanna-M ja papu rv 9+2
 

Yhteistyössä