Kesäkuiset 2022

Meidän kesäkuisesta tuli heinäkuinen, kun pieni poika syntyi tänään rv 41+4. Synnytys käynnistettiin, mut kun se lopulta lähti käyntiin niin olikin ohi alle viidessä tunnissa. Meillä molemmilla kaikki hyvin, ja nyt tuntuu että meidän perhe on kokonainen.
Ihanaa, onnea! ❤ Hän oli kiltti, kun tuli sitten vauhdikkaasti, vaikka antoi ensin odotella itseään 😅
 
  • Rakkaus
Reactions: hanba
Meillä tosiaan synnytystä alettiin käynnistellä ma 27.6 (41+5) misoprostolilla. Sain 6 tbl sen vrk aikana. Ei tapahtunut mitään edistymistä. Ti 28.6 laitettiin aamupäivällä kaksiosainen ballonki. Ei aiheuttanut supisteluja. Ke 29.6 yöllä kolmen aikaan tuli puolen tunnin ajan voimakkaita supisteluja. Ballonki tuli pois klo 6. Klo 11 sisätutkimus, auki 5 cm, kohdunkaulakanavaa jäljellä 1.5 cm. Laitetaan synnytyssaliin kalvojen puhkaisuun.. Piti päästä heti saliin, mut ne varattuja kokoajan. Pääsin saliin klo 20. Lapsivesi vihreää. Käyrien mukaan vauva voi hyvin. Aloitettiin oksitosiinitippa. Ei aiheuttanut juurikaan supisteluja. Vähitellen kun oksitosiiniannostusta nostettiin, alkoi supistelut tuntua. TENS-laitteen voimin pärjäilin. To 30.6 klo 3 aikaan pyysin vahvempaa kivun lievitystä, kun tuli voimakas horkka, ja kivut kovat. Gynekologi kattoi tilanteen, kohdunkaulakanava kadonnut, mutta auki vain 5 cm edelleen. Sain paraservikaalipuudutteen, se auttoi heti. Käytin edelleen tens-laitetta. Hetkellisesti vauvan sydänäänet laski joiksikin minuuteiksi puudutteen jälkeen, niin oksitosiinitippa jouduttiin keskeyttämään puoleksi tunniksi ja aloittamaan annosnosto alusta. Supistelut päivän mittaan voimistui ja olo hankaloitui. Klo 17 torstaina lääkäri teki tutkimuksen, tilanne ei edennyt yhtään yöstä. Vauvan vointi kuitenkin hyvä onneksi. Lapsivesien menosta oli nyt 18 tuntia. Päädyttiin kiireelliseen sektioon ja se tehtiin nopsaa. Tyttövauva syntyi 30.6 klo 19.14. Hyvinvoiva vauva.
Kiireellisen sektion syynä tarjontavirhe (ei huomattu 5 muussa alatutkimuksessa) ja synnytyksen edistyksemättömyys.

Arki lähtenyt hyvin sujumaan pikkuisen kanssa kotona. Nyt hän on 12 vrk vanha.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea @hanba @Wasi ja @KirJoh89 ❤❤❤

Miten kaikilla sujuu arki vauvojen kanssa? Tulkaa kertoo kuulumisia 😊

Täällä muuten tosi hyvin mutta joka ilta on vauvalla kunnon hulinat päällä, itkeskelee ja on levoton ja ei nukahtaisi yöunille millään. Menee yleensä noin 4 h että nukahtaa ja klo on silloin yleensä jotain 00.30. Onneksi aamuisin ei ole kiire minnekään kun koululaisetkin nukkuvat pitkään joten jatketaan sitten aamupäivällä pitkään unia. Muuten on tyytyväinen pieni tyttö ja olen nauttinut ajasta vastasyntyneen kanssa. Onko muilla illat levottomia?

Oman palautumisen kanssa ollut myös vähän haasteita, synnytyksen jälkeen migreeni kesti lähes kuukauden ja tiputukseenkin jouduin. Lisäksi 1 kk sektion jälkeen alkoi yhtäkkiä raju jälkivuoto (varsinainen jälkivuoto kesti vain 5 pv) ja jouduin tyksiin pariksi päiväksi sen vuoksi. Nyt tuntuu et omakin vointi vihdoin hyvä tai semmonen suht normaali 😊
 
@Pampula3 Kiva kuulla teidän kuulumisisia.😊 Inhottavaa että sulla ollu haasteita oman voinnin kanssa. Onneksi nyt jo suunta selkeästi ylöspäin.🙏🏻

Meillä on myös ollu etenkin öisin syöttöjen jälkeen levottomuutta vauvalla. Ei itke, mutta ähisee ja puhisee eikä saa rauhoituttua unille takas oikein mitenkään. Olen kyllä diagnosoinu sen pieneksi mahavaivaksi mikä johtunee siitä kun mulla tulee niin reilusti maitoa että haukkoo reppana myös ilmaa mahaansa rinnalla ollessaan. Öisin en ehdi tyhjentää rintaa ennen vauvalle antamista. Onneksi on vyöhyketerapeuttiset hieronnat tuttuja, niitä oon joka ilta vauvalle tehny. Tiedän myös että tämä helpottanee kun maidontuotanto tasaantuu ja tyyppi vähä kasvaa vielä.😊

Oma vointi ollu fyysisesti tosi hyvä. Henkisesti tämä alku on aina mulla pientä vuoristorataa mut sekin kyllä tasaantumassa jo. Tuntuu uskomattomalta että meilläkin asuu pian jo kaksiviikkoinen vauva. Aika lentää.💙🥺
 
Olen/olemme voineet hyvin. Sektiohaava parantunut hyvin, vielä siinä hieman turvotusta ja tuntopuutosta. Ei kuitenkaan kipua.
Hikipuuskia tulee vähän väliä. Ruokahalu aikamoista ja juomia menee kans paljon. Sen edestä saa sit myös juosta vessassa.
Jälkivuoto ollut kokoajan niukkaa. Alle viikon mullakin kesti jälkivuoto. Sit oon pitäny vaa pikkuhousunsuojaa päivisin ja yöksi laittanut varalta kuukautissuojan.

Vauva on tosi paljon sylissä. Imetys sujuu ongelmitta, maito nousee hyvin ja pakkaseenkin asti sitä riittää. Vauvalla hyvä imuote, eikä imetyksestä tule mitään kipuja/ herkkyyksiä.

Päiväunia tarvii, kun vauva syö yöllä nykyäön noin tunnin välein ja päivälläkin välillä niin tiheään. Nii tulee sit yöllö valvomisia.

Tänään oli neuvola, syntymäpaino saavutettu ja 130g mennyt siitä ylikin ja tänään 13vrk ikää.
 
Täälläkin menee hyvin. Edellinen neuvola 3vk ikäisenä (nyt 6vk). Silloin oli kasvanut kolmessa viikossa pikkuruisista syntymämitoistaan reilun kilon ja lähes 7cm, hurjaa! On otettu takaisin masuaikaista huonoa kasvua todenteolla. Rinnalla on siis viihtynyt tosi tiheästi koko ajan.

Tämä kaveri ei nukahda rinnalle (paitsi öisin), joten päivällä ja illalla vaatii kunnon nukuttamista, että saa hänet uneen. Alkuyöstä nukkuu yhden pidemmän pätkän (3-4h) ja loppuyön heräilee tunnin kahden välein syömään ja silloin on kyllä tosi äänekäs nukkuja. Tuntuu ähistävän ja puhistavan loppuyön kovaäänisesti kakkaa, joka useimmiten tulee sitten vasta aamulla. Toivottavasti tämä helpottaa ressukalla pian. Olen usein ottanut aamuyöstä syliin nukkumaan, siinä rauhoittuu (eikä herätä muuta taloa). Unet jää toistaiseksi itsellä vähiin, mutta vielä ei olo tunnu väsyneeltä. Mulla kans ongelmana todella voimakkaasti tuleva maito, joten ilmaa pieni nieleskelee kovasti.. Mutta ajan kanssa se sitten helpottaa. Päivisin tämä pieni nukkuu vain lyhyitä tirsoja, joten tosi tiheästi saa olla nukuttamassa. 😴

Viikon päästä lääkärineuvola, mielenkiinnolla odotan taas mittoja, kun ollaan hypätty 44cm vaatteista jo 56cm vaatteisiin ja koko ajan saa nostella pieneksi käyviä pois. 🤭

Mulla jälkivuoto kesti taas 5vk. 🆘️
 
Viimeksi muokattu:
Meillä myös kaikki hyvin, juuri oltiin neuvolassa ja vauva 2 vko on jo 500g yli syntymäpainonsa 🤭 on siis myös viihtynyt rinnalla ja mullakin alkaa olla maitoa niin ettei vauva ehdi kaikkea juoda. Oiskohan täälläkin vähän ilmavaivoja tosta johtuen, vauva hörppii kiireellä maitoa mutta sitten puklauttelee aika paljon ja ei oo ihan tyytyväinen. Vauva on alusta asti nukkunu pitempiä pätkiä yöllä, täytyy olla kiitollinen ja toivoa että tämä jatkuu! Itsellä jälkvuoto jatkuu vielä ja tikit vähän kiusas mutta ei onneks enää.
 
Meillä neiti kuukauden ikäinen. Hän kasvaa hyvin ja on ollut tyytyväinen. Imetyksen kanssa vähän haastetta, kun toinen nänni ei millään pysy ehjänä🙈 vaikka asennot on ok. Mun epparihaava on edelleen kipeä ja joudun särkylääkettä syömään. Ehkä joskus voin istua kunnolla ja olla kivuton.🙄 Jälkivuotokin vaan jatkuu. Omat kivut ja kolotukset unohtuu, kun katsoo ja kuuntelee pientä ähisevää tuhisijaa. Vastasyntynyt alkaa selvästi kadota, kun tulee niin valloittavia hymyjä ym. 😍
 
Paöjon onnea kaikille pikkuisen saanneille ❤

Täällä ollaan 5 viikkoisia ja ihana seurata, miten kehittyy ja kasvaa koko ajan. Hymyilee ja nauraa paljon ❤
Mä osittaisimetän. Tuntui helpoimmalta ja luontevalta, kun sairaalassa jouduttiin antamaan lisämaitoa liiallisen painon putoamisen vuoksi. Joudun myös käyttämään rintakumia, joka tuo oman säätämisen imetykseen. Nyt mennään aikalailla 50/50 imetyksellä ja korvikkeella :) Painoa tullut nyt tosi hyvin.

Meillä myös yöt mennyt hyvin. Syö klo. 22-23 ja seuraavan kerran 05-06 aikoihin. Kahden aikaan itkeskelee ja siirrän viereen, johon nukahtaa heti. Voi kumpa tämä jatkuisi. :D

Mulla jälkivuoto loppui noin kk kohdalla. Sektiohaava muuten parantunut tosi hyvin, mutta yksi kohta tuppaa aukeamaan jatkuvasti. Muuten kyllä toipunut todella hyvin.

Vauvantuoksuista kesää kaikille ❤
 
Olipa kiva lukea muiden kuulumisia, laitanpa vielä omat tälleen myöhään kun tyttö on jo 2 kk.

Meillä yöunille meno ja nukkuminen on mennyt tosi helposti koko ajan, vauva nukahtaa syliin 21-22 aikoihin ja nukkuu yleensä siitä 3-5 h. Syöttöjä tulee yöllä 1-3 ja heröillään 6-7 aikaan. Nukutaan tytön kanssa perhepedissä ja toistaiseksi olen saanut hyvin lepoa.

Kaikki ei kuitenkaan ole mennyt ihan yhtä ruusuisesti, meillä ei imetys ota luonnistuakseen yhtään ja se on ollut tosi iso järkytys ja pettymys, olenhan esikoisen täysimettänyt aikanaan. Tällä hetkellä osittaisimetyksellä mennään, pumppailen rintamaitoa imetyksen lisäksi ja loput menee sitten korvikkeena. Vähän väsyttävää hommaa on koko ajan pumpata ja sitoo kotiinkin liiaksi, mutten jotenkin osaa luovuttaa tämän imetyksen kanssa. Vauvalla siis oli tullut painoa tosi niukasti, mikä huomattiin neuvolassa, mutta aluksi en meinannut huomata asiaa, kun tyttö on niin kovin tyytyväinen ja rauhallinen tapaus. Kaikesta huolimatta nyt vauva voi hyvin.

Oma eppari on toipunut hyvin ja jälkivuoto kesti 5 viikkoa. Kropalla tietty ottaa oma aikansa toipua, että ihan entisissä mitoissa ei vielä olla, eikä tarvitsekaan.
 
Meillä arki sujunut mukavasti tytön kanssa. Hän on hyvin kasvanut ja on tyytyväinen. Hirmuisen tarkkaavaisesti seuraa ympäristöään. Sairastettiin korona koko perhe, onneksi se meni lievänä ohi. Tytöltä lähti melkein kaikki syntymähiukset neljän viikon ikään mennessä pois ja nyt sit hyvää vauhtia kasvamassa uusi tukka. Rintamaidolla on hyvin kasvanut. Kerran kokeiltiin korona-aikana korviketta 60 ml verran. Ei tykännyt ja tuli mahapuruja ja itki sen takia yöllä. Onneksi on maito hyvin riittänyt. Viime viikolla siirryttiin käyttämään kokoa 62 vaatteissa. Tyttö tykkää olla kaukalossa ja vaunuissa mikä helpottaa kovasti arkea. Tyttö tuli eilen 10 viikon ikäiseksi.
 
Heippa! Täällä on ollut kovin hiljaista... Miten teillä kaikilla menee?

Täällä tyttö on nyt ihan kohta (2.11.) jo 5 kk!! 😍😍

Tyttönen on kovin vaativa, niin ovat nämä edellisetkin olleet. Mutta välillä tuntuu kyllä tämä arki aika raskaalta... 😔 Ja tähän kaikkeen tuo lisämausteensa se että tytsy ei viihdy autossa oikeestaan yhtään. 😭😭 En uskalla mennä mihinkään, kun alkaa sen päivänen huuto kaukalosta että en tiiä mitä tekis. Oon tosi paljon yksin lasten kanssa kun mies on töissä ja sit kun ei pääse liikkumaan niin tuntuu että seinät kaatuu päälle...

Tämmönen pikku tilitys tuli nyt tähän. Sori.. 😔

Mutta on tämä pikkuinen ihan ihanakin! ❤
 

Yhteistyössä